市場調査レポート
商品コード
1432652

日本のペットフード:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)

Japan Pet Food - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 295 Pages | 納期: 2~3営業日

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日本のペットフード:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2024年02月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 295 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

日本のペットフード市場規模は2024年に55億8,000万米ドルと推定され、2029年には68億4,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024-2029年)のCAGRは4.16%で成長します。

Japan Pet Food-Market

日本のペットフード市場は犬が49.9%のシェアを占め、その高い食事ニーズが要因となっています。

  • 日本はアジア太平洋における主要ペットフード市場のひとつです。2022年には同地域のペットフード市場の18.0%のシェアを占め、2017年から2022年の間に50.1%の著しい成長を示しました。この成長は、ペットフード需要を牽引する要因であるペットの人間化の進展や市販品の利用率向上など、同国の経済やペット文化の変化によるものです。
  • 同国のペットフード市場ではドッグフード部門が最大のシェアを占めており、2022年には26億3,660万米ドルを占め、2029年には35億8,940万米ドルに達すると予測されています。この大きなシェアと成長は、同国で多くの飼い主が家庭料理から市販のペットフードに移行していることに関連しています。犬は食事の必要性が高いため、他のペットよりも多くのフードを消費します。国内では、ドッグフードのプレミアム化が進んでいます。
  • 猫は同国のペットフード市場で2番目のシェアを占め、2022年には40.6%を占め、予測期間中のCAGRは3.6%を記録すると予測されています。この背景には、2017年から2022年にかけて猫の人口が3.8%増加したこと、ペットの飼い主の間で猫に対する意識が変化していること、メンテナンスの必要性が低く省スペースであることから人気が高まっていることなどがあります。
  • 鳥類、小型哺乳類、げっ歯類、観賞魚などの他の動物は、特殊なペットフード製品を通じて満たす必要のある独自の栄養要求を持っています。そのため、2022年の同セグメントの市場規模は4億9,990万米ドルに達しました。
  • 業務用食品の利用が増加し、国内の経済とペット文化が変化していることから、予測期間中、日本のペットフード市場はCAGR 4.3%で牽引されると予想されます。

日本のペットフード市場の動向

猫カフェや猫島といった日本独自の文化が日本の猫飼育市場を牽引

  • 猫は何世紀にもわたって日本社会の一部であり、その美しさ、優雅さ、独立性で高く評価されています。猫のペット人口は日本で最も多く、2022年には日本のペット総人口の約43.6%を占めました。日本におけるこのペット猫の人口の多さは、主にその文化的意義によるもので、何世紀にもわたって幸運と繁栄の象徴とされてきました。
  • さらに、日本には猫カフェという独特の文化があり、11以上の猫島があるため、猫をペットとして普及させるのに役立っています。猫カフェではゆったりと猫と過ごすことができ、猫島では猫が自由に歩き回っています。なかでも青島は猫の数が多いことで知られ、島の人口比は10対1から36対1にもなります。
  • しかし、国内のペット猫人口は2019年から2022年にかけて2.1%増加しました。日本のペット猫人口を制限している主な要因は高齢化であり、65歳以上の人口比率は世界第2位です。高齢になるにつれて、ペットの世話が難しくなり、ペット飼育数の減少につながる可能性があります。
  • また、日本では猫の福祉も懸念されており、特にペットショップや繁殖施設での捨て猫の多さは、猫の幸せよりも利益を優先しています。日本全国のペットショップや繁殖施設では、衛生状態の悪さ、怠慢、病気などが原因で、最低でも年間1万頭の猫が死んでいることが分かっています。これらすべての要因が、予測期間中の猫個体数の伸び率の鈍化をもたらすと予想されます。

可処分所得の増加によるペットの親の購買力の変化とペットの人間化がペットの支出を増加させています。

  • 日本では、プレミアム化の進展とペットフード製品の価格上昇により、ペット支出が増加する傾向にあります。例えば、2022年には、ペットの親がペットのために高価格のプレミアム・ペットフードを購入し始めたため、ペットフード製品の価格は3%~10%上昇しました。さらに、可処分所得の増加や市場で入手可能な新しい種類のペットフードにより、ペットの親の購買力に変化が生じています。これらの要因により、国内のペット支出は2017年から2022年の間に24.6%増加しました。
  • 猫は犬に比べてペットフードの消費量が少ないため、ペット支出は犬よりも少ないです。したがって、犬の飼い主に比べて猫の飼い主の支出は少ないです。例えば、2022年、国内では、平均的な犬の飼い主が犬のペットフードに毎月約40米ドルを費やすのに対し、猫の飼い主は猫のために毎月約32米ドルを費やさなければならないです。
  • ペットの親は、ペットを家族の一員として扱うため、ペットのために高品質のペットフードを購入しています。このようなペットの人間化の動向は、ペットの親が、COVID-19パンデミックの間、健康とウェルネスへの懸念が彼らの最優先事項となり、より多くの超高級ペットフード製品を購入しているため、プレミアム化の成長に役立っています。このため、病気予防、アレルゲンフリー、ビタミン/サプリメント強化、グルテンフリー、低炭水化物、高タンパク質の原材料を使用したペットフード製品を購入するペットの親が増加しました。そのおかげで、プレミアムペットフードの売上は2018年から2019年にかけて3.7%増加しました。価格変動を伴う多種多様な製品の入手可能性と同国におけるプレミアム化の進展は、予測期間中、同国におけるペット支出の成長を助けると予想されます。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • ペット人口
    • その他のペット
  • ペット支出
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション:市場規模(金額、数量)、2029年までの予測、成長見通し分析を含む

  • ペットフード製品
    • フード
      • サブプロダクト別
      • ドライペットフード
      • サブ製品別ドライペットフード
      • 粒状ドライペットフード(キブル)
      • その他のドライフード
      • ウェット・ペットフード
    • ペット用栄養補助食品・サプリメント
      • サブプロダクト別
      • ミルクバイオアクティブ
      • オメガ3脂肪酸
      • プロバイオティクス
      • タンパク質とペプチド
      • ビタミンとミネラル
      • その他の栄養補助食品
    • ペット用おやつ
      • サブプロダクト別
      • カリカリおやつ
      • デンタル・トリーツ
      • フリーズドライ&ジャーキートリーツ
      • ソフト&モチートリーツ
      • その他のおやつ
    • ペット用動物飼料
      • サブプロダクト別
      • 糖尿病
      • 消化器過敏症用
      • オーラルケア
      • 腎臓
      • 尿路疾患
      • その他の動物用飼料
  • ペット
    • その他のペット
  • 流通チャネル
    • コンビニエンスストア
    • オンライン・チャネル
    • 専門店
    • スーパーマーケット/ハイパーマーケット
    • その他のチャネル

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • ADM
    • Clearlake Capital Group, L.P.(Wellness Pet Company Inc.)
    • Colgate-Palmolive Company(Hill's Pet Nutrition Inc.)
    • General Mills Inc.
    • INABA-PETFOOD Co. Ltd
    • Mars Incorporated
    • Nestle(Purina)
    • Schell & Kampeter Inc.(Diamond Pet Foods)
    • Unicharm Corporation
    • Virbac

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 52127

The Japan Pet Food Market size is estimated at USD 5.58 billion in 2024, and is expected to reach USD 6.84 billion by 2029, growing at a CAGR of 4.16% during the forecast period (2024-2029).

Japan Pet Food - Market

Dogs dominate the Japanese pet food market with a 49.9% share due to their higher dietary needs

  • Japan is one of the major pet food markets in Asia-Pacific. It accounted for an 18.0% share of the region's pet food market in 2022, which showed significant growth of 50.1% between 2017 and 2022. This growth was due to the country's changing economy and pet culture, such as increasing pet humanization and higher usage of commercial products, which are the factors driving the demand for pet food.
  • The dog food segment holds the largest share of the country's pet food market, which accounted for USD 2,636.6 million in 2022, and it is anticipated to reach USD 3,589.4 million in 2029. This significant share and growth is associated with many pet owners shifting from home-cooked food to commercial pet food in the country. Dogs consume more food than other pets due to their higher dietary needs. There is a growing trend toward premium dog food products in the country.
  • Cats held the second-largest share in the country's pet food market, which accounted for 40.6% in 2022, and it is anticipated to record a CAGR of 3.6% during the forecast period. This is due to the increase in the cat population by 3.8% between 2017 and 2022, changing attitudes toward cats among pet owners, and the rise in popularity due to their low maintenance requirements and lower space.
  • Other animals, such as birds, small mammals, rodents, and ornamental fish, have unique nutritional requirements that need to be fulfilled through specialized pet food products. Therefore, in 2022, the segment amounted to a market value of USD 499.9 million.
  • The increasing usage of commercial foods and changing economic and pet culture in the country are anticipated to drive the Japanese pet food market during the forecast period with a CAGR of 4.3%.

Japan Pet Food Market Trends

Japan's unique culture of cat cafes and cat islands is driving the market for adoption of cats in the country

  • Cats have been a part of Japanese society for centuries and are highly regarded for their beauty, grace, and independence. The pet cat population is highest in Japan, which accounted for about 43.6% of the total pet population in the country in 2022. This larger pet cat population in the country is mainly due to their cultural significance, and it has been considered a symbol of good luck and prosperity for centuries.
  • Additionally, Japan has a unique culture of cat cafes and has more than 11 cat islands, which have helped to popularize cats as pets. Cat cafes allow people to spend time with cats in a relaxed setting, while in cat islands, cats roam freely. Among all cat Islands in Japan, Aoshima Islands is well known for its large population of cats, which is significantly higher than the number of human residents, and the ratio of cats to people on the island ranges from 10:1 to as much as 36:1.
  • However, the pet cat population in the country grew by 2.1% between 2019 to 2022. The primary factor restricting the pet cat population in Japan is the country's aging population, and it has the world's second-highest proportion of people aged 65 years and above. As people get older, they may find it more difficult to care for pets, leading to a decrease in pet ownership.
  • There are also concerns about the welfare of cats in Japan, particularly regarding the high number of abandoned cats in pet shops and breeding facilities that prioritize profit over the well-being of cats. It is found that a minimum of 10 thousand cats die annually at pet shops and breeding facilities across Japan due to poor sanitation, negligence, and illness. All these factors are anticipated to result in a slow growth rate of the cat population during the forecast period.

Shift in the purchasing power of pet parents due to higher disposable income and pet humanization are increasing the pet expenditure

  • Japan has been witnessing a trend of increasing pet expenditure because of growing premiumization and an increase in the prices of pet food products. For instance, in 2022, the prices of pet food products increased by 3%-10% as pet parents started purchasing high-priced premium pet food for their pets. Additionally, there has been a shift in the purchasing power of pet parents due to increasing disposable income and new varieties of pet food available in the market. These factors increased pet expenditure in the country by 24.6% between 2017 and 2022.
  • Cats have a lower pet expenditure than dogs because cats consume less amount of pet food as compared to dogs. Therefore, there is less spending by cat owners compared to dog owners. For instance, in 2022, in the country, an average dog owner spent about USD 40 monthly on pet food for a dog, while cat owners have to spend about USD 32 monthly for a cat.
  • Pet parents have been purchasing high-quality pet food for their pets as they treat them as family members. This trend of pet humanization has helped in the growth of premiumization as pet parents are purchasing more super-premium pet food products, with health and wellness concerns becoming their top priority during the COVID-19 pandemic. This has led to an increase in pet parents purchasing pet food products with ingredients that are sickness-preventive, allergen-free, vitamins/supplements fortified, gluten-free, low in carbohydrates, and high in protein. It helped premium pet food sales to increase by 3.7% between 2018 and 2019. A wide variety of product availability with price fluctuations and growing premiumization in the country are expected to help the growth of pet expenditure in the country during the forecast period.

Japan Pet Food Industry Overview

The Japan Pet Food Market is fragmented, with the top five companies occupying 30.01%. The major players in this market are Colgate-Palmolive Company (Hill's Pet Nutrition Inc.), INABA-PETFOOD Co. Ltd, Mars Incorporated, Nestle (Purina) and Unicharm Corporation (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Pet Population
    • 4.1.1 Cats
    • 4.1.2 Dogs
    • 4.1.3 Other Pets
  • 4.2 Pet Expenditure
  • 4.3 Regulatory Framework
  • 4.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2029 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Pet Food Product
    • 5.1.1 Food
      • 5.1.1.1 By Sub Product
      • 5.1.1.1.1 Dry Pet Food
      • 5.1.1.1.1.1 By Sub Dry Pet Food
      • 5.1.1.1.1.1.1 Kibbles
      • 5.1.1.1.1.1.2 Other Dry Pet Food
      • 5.1.1.1.2 Wet Pet Food
    • 5.1.2 Pet Nutraceuticals/Supplements
      • 5.1.2.1 By Sub Product
      • 5.1.2.1.1 Milk Bioactives
      • 5.1.2.1.2 Omega-3 Fatty Acids
      • 5.1.2.1.3 Probiotics
      • 5.1.2.1.4 Proteins and Peptides
      • 5.1.2.1.5 Vitamins and Minerals
      • 5.1.2.1.6 Other Nutraceuticals
    • 5.1.3 Pet Treats
      • 5.1.3.1 By Sub Product
      • 5.1.3.1.1 Crunchy Treats
      • 5.1.3.1.2 Dental Treats
      • 5.1.3.1.3 Freeze-dried and Jerky Treats
      • 5.1.3.1.4 Soft & Chewy Treats
      • 5.1.3.1.5 Other Treats
    • 5.1.4 Pet Veterinary Diets
      • 5.1.4.1 By Sub Product
      • 5.1.4.1.1 Diabetes
      • 5.1.4.1.2 Digestive Sensitivity
      • 5.1.4.1.3 Oral Care Diets
      • 5.1.4.1.4 Renal
      • 5.1.4.1.5 Urinary tract disease
      • 5.1.4.1.6 Other Veterinary Diets
  • 5.2 Pets
    • 5.2.1 Cats
    • 5.2.2 Dogs
    • 5.2.3 Other Pets
  • 5.3 Distribution Channel
    • 5.3.1 Convenience Stores
    • 5.3.2 Online Channel
    • 5.3.3 Specialty Stores
    • 5.3.4 Supermarkets/Hypermarkets
    • 5.3.5 Other Channels

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 ADM
    • 6.4.2 Clearlake Capital Group, L.P. (Wellness Pet Company Inc.)
    • 6.4.3 Colgate-Palmolive Company (Hill's Pet Nutrition Inc.)
    • 6.4.4 General Mills Inc.
    • 6.4.5 INABA-PETFOOD Co. Ltd
    • 6.4.6 Mars Incorporated
    • 6.4.7 Nestle (Purina)
    • 6.4.8 Schell & Kampeter Inc. (Diamond Pet Foods)
    • 6.4.9 Unicharm Corporation
    • 6.4.10 Virbac

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR PET FOOD CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms