市場調査レポート
商品コード
1200893

日本のファシリティマネジメント市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)

Japan Facility Management Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 92 Pages | 納期: 2~3営業日

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日本のファシリティマネジメント市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年01月23日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 92 Pages
納期: 2~3営業日
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本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

日本のファシリティマネジメント市場は、予測期間である2022年から2027年にかけてCAGR8.40%で成長すると予測されています。

非中核業務のアウトソーシングが重視されるようになり、不動産セクターの成長が、日本のファシリティマネジメントサービス市場を牽引すると予想されます。また、安全対策や環境問題への配慮から、グリーン・プラクティス(環境に配慮した事業活動)に対する政府の規制も、市場を牽引するものと思われます。

*日本では、インフラ整備への支出が増加していることが、ファシリティマネジメント市場の成長を促進する要因の一つとして挙げられています。また、最適化プロセスやエネルギー効率改善への注目が高まっていることも、ファシリティマネジメント市場の発展を促す主な要因となっています。

*また、不動産、製造、小売、公共部門など、国内で高いインフラ成長を遂げている産業もあります。これらの業種は、ファシリティマネジメントソリューションの主要なエンドユーザーであり、運営施設のデータを他のビジネスアプリケーションに統合する必要性が高まっているためです。

*この地域のファシリティマネジメント産業は、大陸や国境を越えて大手ベンダーが提供する統合契約によって運営されており、地元の小規模なプレーヤーは単一契約と単一サービスのソリューションに注力しています。しかし、この地域で起きている動きを見ると、ファシリティマネジメントと企業の不動産を新たな方法で活用する機会が増えています。

*ファシリティマネジメント(FM)には、建物管理、組織のインフラ管理、組織内の職場環境全体の調和を図るための管理手法やテクニックが含まれます。このシステムは、組織のサービスを標準化し、プロセスを合理化します。過去10年間、この地域で活動する複数のサービスベンダーは、特に非中核業務のアウトソーシングが好まれる最近の傾向を受けて、ファシリティマネジメントに対する需要の増加を活用するために、そのプレゼンスの拡大に注力してきました。また、日本国内では、ファシリティマネジメントや企業の不動産を革新的な方法で活用する機会が増えており、こうした動きは日本国内でも見られます。

*日本は、COVID-19の影響からの回復を支援するために、投資と観光客を誘致するためのいくつかの取り組みを行っています。国際通貨基金(IMF)は、COVID-19の流行に対する日本の対応を理由に、2022年の日本の経済成長率予測を2.4%に引き上げました。

日本のファシリティマネジメント市場動向

統合型FMが大きな成長率を示す

*複数の業界が、単一のFMアウトソーシングモデルから、すべての顧客のコアニーズに大規模に対応できる統合サービスモデルへと移行しており、市場にはパラダイムシフトが起こっています。また、新しいテクノロジーが組織の働き方を変える中、統合ファシリティマネジメントは、スマートビルや職場環境の鍵になっています。

*様々なベンダーにとって、IFMは合理的かつ効率的な作業やタスク管理のために利用されてきました。このコンセプトは、独立した利害関係者とすべてのタスクを何度も監督するのに比べ、主に、扱うべき契約、チーム、リソースの数を減らし、すべての管理関連タスクの単一の統合ビューを実現しました。

*IFMは、チームの効率的な管理、運用コストの削減、要求への迅速な対応、従業員のダウンタイムの削減、そして全体像への集中につながる可視性の向上を提供します。また、複数のサイトやサービスにまたがる大規模な変更も、IFMサービスプロバイダーを利用することで容易に実施することができます。

*日本市場の動向は、単一サービスからバンドルサービスへ、さらに統合ファシリティマネジメントのアプローチへと移行しています。日本市場の傾向として、単一サービスからバンドルサービスへ、さらに統合ファシリティマネジメントへと移行しており、提供するサービスの幅が広がり、契約期間も長期化し、品質やスケールメリットの向上が期待できます。また、専門知識を必要とするアウトソーシングサービスの需要も高まっています。

*さらに、様々な市場ベンダーが、様々な契約を通じて事業を拡大しています。例えば、2022年4月、日本管財株式会社は、JTBアセットマネジメントの株式の40%を取得する株式譲渡契約を締結しました。

商業用エンドユーザー部門が大きなシェアを占める見込み

*商業分野は、日本のファシリティマネジメント市場において高いシェアを占める有力な分野の一つです。COVID-19の大流行後、日本のGDPは回復傾向にあり、同市場にポジティブな影響を与えると予想されます。商業分野の成長は、日本における急速なインフラ整備とホテル、小売店、ショッピングモール、オフィスビルへの需要の高まりに起因しています。

*商業施設は、製造業、IT・通信業、金融・保険業、不動産業、その他サービス業などのオフィスビルを対象としています。今後、日本国内でのIT化の進展に伴い、ファシリティマネジメントサービスとともに、商業施設での利用も拡大していくことが予想されます。

*例えば、通信事業者は日本での5Gの展開に注力しており、この地域のファシリティマネジメント部門に大きな機会をもたらすでしょう。例えば、2022年4月、ソフトバンクは、日本での5Gネットワークのさらなる強化を目指して、5G基地局を開発するために約2億8,200万米ドルを借り入れました。ソフトバンクは、2022年3月末に日本の人口の90%を5Gネットワークでカバーする予定です。

*さらに、日本の商業分野で行われている開発プロジェクトのほとんどを日本が占めています。さらに、2021年7月に開催された東京オリンピックでは、154億という巨額の投資が行われ、オックスフォード大学の研究者の調査によると、夏の大会としては史上最高額の大会となりました。

*東京オリンピックでは、6万8千人収容の国立競技場をはじめ、30億米ドルをかけた7つの会場が建設され、その他25の施設が改修されるなど、多くの開発が行われ、建設業界はその恩恵を受けました。さらに、COVID-19の流行による商業施設の建設中止から急速に回復しつつあり、調査対象市場の成長を後押ししています。

日本のファシリティマネジメント市場の競合他社分析

日本のファシリティマネジメント市場は、規模の異なる複数の企業が存在する競争の激しい市場であるため、非常に断片化されています。この市場は、企業が戦略的に経験している現在の減速を相殺するために投資を続けるので、多くの合併、買収、およびパートナーシップを経験すると予想されます。

*2022年1月-CBREグループは、ホテル関連資産の仲介サービスを強化しました。シービーアールイーホテルズは、ホテル・旅館の専門性を活かし、ホスピタリティ資産の売却・購入、戦略開発、クロージングなど総合的なソリューションを提供します。

*2021年9月- クッシュマン&ウェイクフィールドは、一流の物件評価と物件マーケティング強化のため、matterportの3D仮想化ツールを導入しました。この仮想化ツールは、同社が昨年matterport社と締結した世界契約に基づくもので、顧客は管理施設の3Dスキャンのためのターンキーソリューションを得ることができます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提および市場の定義
  • 調査対象範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 マーケットインサイト

  • 市場概要
  • 産業の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • COVID-19が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 非中核業務のアウトソーシングの重要性の高まり
    • 商業用不動産セクターの着実な成長
    • 環境対策と安全意識への強い関心
  • 市場の課題/抑制要因
    • 規制と法律の変更

第6章 市場セグメンテーション

  • ファシリティマネジメント別
    • インハウスファシリティマネジメント
    • ファシリティマネジメントのアウトソーシング
      • シングルFM
      • バンドルFM
      • 統合型ファシリティマネジメント
  • サービス別
    • ハードFM
    • ソフトFM
  • エンドユーザー別
    • 商業施設
    • 施設
    • 公共・インフラ
    • 産業用
    • その他のエンドユーザー

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Globeship Sodexo
    • JLL Japan
    • Compass Group,Inc
    • CBRE Group Japan
    • Cushman & Wakefield
    • RISE Corp. Tokyo
    • Nippon Kanzai Co
    • ISS World
    • Aramark Facilities Services
    • G4S Facilities Management
    • Compass Group

第8章 投資分析

第9章 市場の将来性

目次
Product Code: 91061

The Japanese facility management market is expected to grow at a CAGR of 8.40% during the forecast period, 2022-2027. The growing emphasis on outsourcing of non-core operations and growth in the real estate sector is expected to drive the Japanese market for facility management services. Along with this, the government regulation on safety measures and environmental concerns to follow green practices is expected to drive the market.

* The increased spending on the infrastructural aspect in Japan can be cited as one of the major drivers of the growth of the FM market. Moreover, the increasing focus on optimization processes and energy efficiency improvements are the main driving forces for the development of the facility management market.

* Along with this, real estate, manufacturing, retail, and the public sector are a few industry verticals that have witnessed high infrastructural growth in the country. These verticals mentioned above constitute the primary end users of facility management solutions, owing to the growing need for integrating data from operational facilities into other business applications.

* The region's facility management industry operates with integrated contracts provided by significant vendors across continents and borders, and small local players focus on single contracts and single-service solutions. However, there are increasing opportunities to leverage facility management and corporate real estate in new ways, given the dynamics occurring across the region.

* Facility management (FM) includes management methods and techniques for building management, infrastructure management for an organization, and overall harmonization of the work environment in an organization. This system standardizes services and streamlines processes for an organization. Across the last decade, several service vendors operating in the region have been focused on expanding their presence to leverage the increasing demand for facility management, especially with the recent trend favoring the outsourcing of non-core operations. Further, Japan has been witnessing increased opportunities to leverage facility management and corporate real estate in innovative ways, given the dynamics across the country.

* Japan has adopted several efforts to attract investment and visitors to aid the country's recovery from the impacts of the Covid-19 epidemic. The International Monetary Fund upped the country's economic growth forecast for 2022 to 2.4%, citing Japan's reaction to the COVID-19 epidemic.

Japan Facility Management Market Trends

Integrated FM to exhibit a significant growth rate

* There is a paradigm shift in the market as multiple industries are transforming from utilizing a single FM outsourcing type of model to an integrated services model that can meet all customers' core needs on a large scale. In addition, with newer technology transforming the way organizations work, integrated facility management has become the key to smart buildings and work environments.​

* For Various Vendors, IFM has been away for streamlined and efficient work and task management. The concept has primarily resulted in fewer contracts, teams, and resources to juggle and a single integrated view of all the management-related tasks, in comparison with overseeing each independent stakeholder and every task multiple times.

* IFM offers increased visibility that leads to effective management of teams, reduced operation costs, quicker responses to requests, less downtime for employees, and a greater focus on the bigger picture. Implementing large changes across multiple sites and services is also much easier using an IFM service provider.​

* The trends in the Japanese market are for a progression from single services to bundled services and further toward the integrated facilities management approach. This offers a broad scope of services provided and longer-term contracts, which adds value and drives better quality and economies of scale. Also, this is increasing the demand for outsourced services, where specialist expertise is required.

* Moreover, various market vendors are expanding their business operations through various contracts. For instance, in April 2022, NIPPON KANZAI Co. entered into a share transfer agreement to acquire 40% of the shares of JTB Asset Management Co. Ltd.

Commercial End User Sector is expected to hold major share

* The commercial segment is one of the prominent segments that contributes a good share in the facility management market in Japan. Japan's resilient GDP growth after the COVID-19 pandemic is expected to positively influence the studied market. The growth of the commercial segment is attributed to the rapid infrastructural development and rising demand for hotels, retail outlets, malls, and office buildings in the country.

* The commercial sector covers office buildings occupied by business services, such as corporate offices of manufacturers, IT and telecommunication, finance and insurance, property, and other service providers. The rise in the IT sector across Japan will allow more expansion in the commercial sector along with facility management services.

* For instance, the telecom players are focusing on 5G deployments in Japan, which will create significant opportunities for the region's facilities management sector. For instance, in April 2022, Softbank borrowed around USD 282 million to develop 5G base stations, aiming to further strengthen its 5G network in japan. As per Softbank, it will cover 90% of the Japanese population with a 5G network at the end of March 2022.

* Moreover, Japan accounts for most of the development projects being undertaken in the country's commercial sector. Moreover, the Tokyo Olympics held in july 2021 saw a massive investment of 15.4 billion, making it the most expensive summer game ever, per a study from University of Oxford researchers.

* The construction industry benefitted from the Tokyo olympics as many developments were made, including the 68,000-capacity national stadium and seven other venues for the olympic, costing USD 3 billion, and 25 other facilities were renovated. Further, the country is rapidly recovering from the construction halt of the commercial sector during the COVID-19 pandemic driving the growth of the studied market.

Japan Facility Management Market Competitor Analysis

The Japanese Facility Management market is highly fragmented as it is a highly competitive market with the presence of several players of different sizes. This market is expected to experience a number of mergers, acquisitions, and partnerships as companies continue to invest in offsetting the present slowdowns that they are experiencing strategically.

* January 2022 - CBRE Group has strengthened its brokerage services for hotel-related assets. With expertise in hotels and ryokans, CBRE Hotels provides comprehensive solutions for selling and purchasing hospitality assets, strategy developments, and closing.

* September 2021 - Cushman and Wakefield introduced matterport's 3D virtualization tools for first-class property evaluation and enhanced property marketing. This virtualization tool is based on a global contract that the company signed last year with matterport, which gives the customer a turnkey solution for 3D scanning of the managed facilities.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumption And Market Defination
  • 1.2 Scope of the study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power Of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power Of Buyers
    • 4.2.3 Threat Of New Entrants
    • 4.2.4 Threat Of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity Of Competitive Rivalry
  • 4.3 Impact Of Covid-19 On The Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing Emphasis on Outsourcing of Non-core Operations
    • 5.1.2 Steady Growth in Commercial Real Estate Sector
    • 5.1.3 Strong Emphasis on Green Practices and Safety Awareness
  • 5.2 Market Challenges/Restraints
    • 5.2.1 Regulatory & Legal Changes

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Fcaility Management
    • 6.1.1 Inhouse Facility Management
    • 6.1.2 Outsourced Facility Management
      • 6.1.2.1 Single FM
      • 6.1.2.2 Bundled FM
      • 6.1.2.3 Integrated FM
  • 6.2 By Offering
    • 6.2.1 Hard FM
    • 6.2.2 Soft FM
  • 6.3 By End User
    • 6.3.1 Commercial
    • 6.3.2 Institutional
    • 6.3.3 Public/Infrastructure
    • 6.3.4 Industrial
    • 6.3.5 Other End Users

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Globeship Sodexo
    • 7.1.2 JLL Japan
    • 7.1.3 Compass Group,Inc
    • 7.1.4 CBRE Group Japan
    • 7.1.5 Cushman & Wakefield
    • 7.1.6 RISE Corp. Tokyo
    • 7.1.7 Nippon Kanzai Co
    • 7.1.8 ISS World
    • 7.1.9 Aramark Facilities Services
    • 7.1.10 G4S Facilities Management
    • 7.1.11 Compass Group

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET