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市場調査レポート
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1198221

再使用型ロケット市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)

Reusable Launch Vehicles Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 70 Pages | 納期: 2~3営業日

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再使用型ロケット市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年01月23日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 70 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

再使用型ロケット市場は予測期間中に5%以上のCAGRで推移すると予測されています。

COVID-19のパンデミックが市場に与える影響は低いです。パンデミックの影響で宇宙船の打ち上げが遅れていますが、過去2年間、宇宙船の打ち上げの大きなキャンセルは観測されていません。さらに、再使用型ロケットの開発を目的とした研究開発活動も、世界各国で活発に行われています。

衛星ネットワークや商用・防衛用アプリケーションの需要は増加しています。その結果、軍事監視、通信、ナビゲーション、地球観測、科学研究などのための衛星打上げが増加しました。宇宙機関や非公開会社は、過去数年にわたり衛星打ち上げシステムのコスト削減に努めてきました。多くの市場関係者が、構成ステージの一部または全部を回収する再使用型打ち上げシステムの開発に投資しています。

再使用型ロケットの市場動向

再使用型ロケットに関連する研究開発活動の拡大

再使用型ロケットの開発に投資する企業が増えています。SpaceX社は、2015年に再使用型軌道ロケットのステージの垂直軟着陸を初めて達成した企業の1つです。同社は現在、ロケットの1段目を日常的に回収・再利用しており、フェアリングも再利用する方針です。運用中の再使用型軌道級ロケットシステムは、ファルコン9とファルコンヘビーです。また、完全再利用型打ち上げシステム「スターシップ」の開発も進めています。他にも多くの企業が、再使用型ロケットに関する同様の技術の開発に向けて取り組んでいます。例えば、ブルーオリジンは、1段目だけを回収して再利用することを意図した部分再利用型軌道ロケット「ニューグレン」を開発中です。同様に、2022年1月、ArianeGroupは再利用可能なミニロケットを搭載した新しいロケットファミリーを発表しました。同社は、再利用可能な1段目と新しいミニロケット「マイア」を搭載した欧州の新しいロケット・ファミリーのコンセプトを開発していると発表しました。政府の宇宙機関も、宇宙ミッションのために再使用可能なロケットの製造に力を入れるようになっています。インド宇宙研究機関(ISRO)は、宇宙へのアクセスコストを下げるために、最終的には2段式軌道間(TSTO)再使用型ロケットである再使用型ロケット技術実証機(RLV-TD)を開発しています。ISROは現在、NASAのスペースシャトル計画とSpaceX社の再使用型ロケットの中間のようなハイブリッド設計を使用しています。同組織は、軌道再突入実験(ORE)に近づける重要な着陸実験「RLV-LEX」を2022年に実施する予定です。このような新興国市場の開拓は、予測期間中の市場成長を促進することが期待されます。

アジア太平洋地域は予測期間中に最も高いCAGRで成長すると予想される

中国、インド、日本などのアジア太平洋地域の国々は、増大する需要に対応するために、宇宙インフラ開発への投資を急速に増やしています。いくつかの国が宇宙関連活動の改善に投資しているため、予測期間中はアジア太平洋地域が市場を独占すると予想されます。2021年、世界の衛星打ち上げの40%以上を中国、インド、日本が占めています。さらに、これらの国は今後数年間、衛星打ち上げ能力をさらに高めることを計画しています。中国国家宇宙局によると、中国は2025年までに約100基の衛星を打ち上げる計画です。中国のiSpace社は、再使用型ロケットの先端技術開発への投資を徐々に増やしています。同社は現在、高さ28メートル、直径3.35メートルの液体酸素メタンロケット「ハイパーボラ2」を開発中で、500キロの太陽同期軌道(SSO)に1100キロ以上のペイロードを、1段目を回収して再利用する場合は800キロのペイロードを打ち上げることが可能です。中国は現在、SpaceX社のFalcon-9のような再利用可能なロケットの開発を目指し、新たなマイルストーンを見据えています。次世代のロケットは、天宮宇宙ステーションに乗組員や貨物を輸送するものです。日本の航空宇宙産業は、特に研究開発において国際的に高い評価を受けています。最近では、研究開発から宇宙技術の商業化へとその重点を移しています。日本の航空宇宙産業は、衛星システム、宇宙開発構想、輸送計画、再使用型ロケットに重点を置き、常に開発・推進しています。インド宇宙研究機関(ISRO)は、宇宙へのアクセスコストを下げるために、最終的には2段式軌道間(TSTO)再使用型ロケットであるRLV-TDを開発しています。このような新興国市場の開拓は、同地域の再使用型ロケット市場の成長を後押ししています。

再使用型ロケット市場の競合他社分析

アリアングループ、スペースエクスプロレーションテクノロジー社(スペースX)、インド宇宙研究機関(ISRO)、ユナイテッドローンチアライアンス社(ULA)、米国航空宇宙局(NASA)などが、同市場の有力企業として挙げられます。プレイヤーは、新興の衛星オペレータから世界の契約を獲得することで、地理的な範囲を拡大しています。市場参加者はまた、新しいRLVの研究開発に多額の投資を行っています。例えば、ISROは再使用型ロケット技術実証機(RLV TD)のような技術実証を通じて、技術の開発と試験を行っています。RLV TDは、航空機とロケットの技術を1つずつ組み合わせたハイブリッド機で、2段式軌道変換(TSTO)能力を実現するものです。同様に、スペースX社は、月や火星に人間と100トンの貨物を運ぶために、「スターシップ」と名付けられた次世代の完全再使用型重量物ロケットの開発も進めています。このような開発は、今後数年間、この企業の成長を助けると期待されています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査対象範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 産業の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場セグメンテーション(金額別市場規模および予測-USD million、2018年~2031年)

  • タイプ
    • 部分再利用型
    • 完全再利用型
  • 構成
    • シングルステージ
    • 多段式
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋地域
    • 世界のその他の地域

第6章 競合情勢

  • ベンダーの市場シェア
  • 企業プロファイル
    • ArianeGroup
    • Space Exploration Technologies Corp.
    • Indian Space Research Organisation(ISRO)
    • United Launch Alliance, LLC
    • National Aeronautics and Space Administration(NASA)
    • Blue Origin Enterprises, L.P.
    • Link Space
    • China Aerospace Science and Technology Corp(CASC)
    • German Aerospace Center

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 71322

The reusable launch vehicles market is anticipated to witness a CAGR of more than 5% during the forecast period.

The impact of the COVID-19 pandemic on the market is low. Although space launches have been delayed due to the pandemic, no major cancellations of space launches have been observed in the last two years. Furthermore, the R&D activities aimed at developing reusable launch vehicles have continued at a brisk pace in several countries across the world.

The demand for satellite networks and commercial and defense application services has increased. This has resulted in a rise in satellite launches for military surveillance, communication, navigation, earth observation, and scientific research, among others. Space agencies and private companies have been trying to reduce the costs of satellite launching systems over the past few years. Many market players have invested in developing reusable launch systems with the recovery of some or all of the component stages.

Reusable Launch Vehicles Market Trends

Growth in R&D Activities Related to The Reusable Launch Vehicles

The number of players investing in developing reusable launch vehicles is increasing. SpaceX is one of the first companies that achieved the first vertical soft landing of a reusable orbital rocket stage in 2015. The company currently routinely recovers and reuses the first stages of the rockets, with the intent of reusing fairings as well. The operational reusable orbital-class launch systems are Falcon 9 and Falcon Heavy. The company is also developing the fully-reusable Starship launch system. Many other prominent companies are also working towards developing similar technologies related to reusable launching vehicles. For instance, Blue Origin is developing the New Glenn partially-reusable orbital rocket, intending to recover and reuse only the first stage. Likewise, in January 2022, ArianeGroup unveiled its new Rocket family with a reusable mini rocket. The company announced that it is developing the concept of a new European launcher family with a reusable first stage and a new mini launcher called Maia. Government space agencies are also increasing their focus on building reusable launch vehicles for their space missions. The Indian Space Research Organisation, ISRO, is developing the Reusable Launch Vehicle-Technology Demonstrator or RLV-TD, an eventual two-stage-to-orbit (TSTO) reusable launch vehicle in a bid to lower the cost of access to space. The ISRO is currently using a hybrid design, which is between the Space Shuttle program of NASA and the reusable rockets of SpaceX. The organization plans to carry out a key landing experiment, RLV-LEX, in 2022 that will push it closer to an orbital re-entry experiment (ORE). Such developments are expected to drive market growth during the forecast period.

Asia-Pacific is Expected to Grow With the Highest CAGR During the Forecast Period

The countries in the Asia-Pacific region like China, India, and Japan, among others, have been rapidly increasing their investments in developing their space infrastructure to cater to the growing demand. Asia-Pacific is expected to dominate the market during the forecast period as several countries are investing in improving their space-related activities. In 2021, more than 40% of the global satellite launches were accounted for by China, India, and Japan. In addition, the countries are planning to further increase the satellite launch capacities in the coming years. According to the China National Space Administration, China plans to launch approximately 100 satellites by 2025. China-based iSpace company has gradually increased its investments towards developing advanced technology for reusable launch vehicles. The company is currently developing Hyperbola-2, a 28-meter-tall, 3.35-meter-diameter liquid oxygen-methane launcher capable of launching more than 1,100 kgs of payload into a 500-kilometer Sun-synchronous orbit (SSO) or 800 kgs of payload when the first stage is to be recovered and reused. China is now eyeing new milestones as it aims to develop reusable rockets like SpaceX's Falcon-9. The next generation of launch vehicles will transport crew and cargo to the Tiangong space station. Japan's aerospace industry has a strong international reputation, particularly in research and development (R&D). It has recently shifted its focus from R&D to commercializing space technology. Japan's aerospace industry is constantly developing and promoting its satellite systems, space development initiatives, transportation programs, and focusing on reusable launch vehicles. The Indian Space Research Organization, ISRO, is developing RLV-TD, an eventual two-stage-to-orbit (TSTO) reusable launch vehicle, to lower the cost of access to space. Such developments are propelling the growth of the reusable launch vehicles market in the region.

Reusable Launch Vehicles Market Competitor Analysis

ArianeGroup, Space Exploration Technologies Corp. (SpaceX), Indian Space Research Organisation (ISRO), United Launch Alliance LLC (ULA), and National Aeronautics and Space Administration (NASA) are some of the prominent players in the market. Players are expanding their geographical reach by winning worldwide contracts from emerging satellite operators. The market players are also investing significantly in the R&D of new RLVs. For instance, ISRO has been developing and testing its technologies through technology demonstrations like the Reusable Launch Vehicle Technology Demonstrator (RLV TD). The RLV TD is a hybrid vehicle that combines the technologies of an aircraft and launch vehicle, one on top of the other, to achieve a Two Stage to Orbit (TSTO) capability. Similarly, SpaceX is also developing a next-gen, fully reusable heavy-lift rocket, named Starship, to carry humans and 100 tons of cargo to the moon and Mars. Such developments are expected to help the growth of the players in the years to come.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints
  • 4.4 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Threat of New Entrants
    • 4.4.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.4.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products
    • 4.4.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size and Forecast by Value - USD million, 2018 - 2031)

  • 5.1 Type
    • 5.1.1 Partially Reusable
    • 5.1.2 Fully Reusable
  • 5.2 Configuration
    • 5.2.1 Single-Stage
    • 5.2.2 Multi-Stage
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
    • 5.3.2 Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
    • 5.3.4 Rest of the World

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 ArianeGroup
    • 6.2.2 Space Exploration Technologies Corp.
    • 6.2.3 Indian Space Research Organisation (ISRO)
    • 6.2.4 United Launch Alliance, LLC
    • 6.2.5 National Aeronautics and Space Administration (NASA)
    • 6.2.6 Blue Origin Enterprises, L.P.
    • 6.2.7 Link Space
    • 6.2.8 China Aerospace Science and Technology Corp (CASC)
    • 6.2.9 German Aerospace Center

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS