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市場調査レポート

IDC FutureScape:コーポレートバンキングの世界市場の将来予測 (2020年)

IDC FutureScape: Worldwide Corporate Banking 2020 Predictions

発行 IDC 商品コード 738762
出版日 ページ情報 英文 17 Pages
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IDC FutureScape:コーポレートバンキングの世界市場の将来予測 (2020年) IDC FutureScape: Worldwide Corporate Banking 2020 Predictions
出版日: 2019年10月31日 ページ情報: 英文 17 Pages
概要

世界のコーポレートバンク業界でも、技術革新の成果や顧客体験の変化に合わせた迅速な対応が求められています。特に近年は、フィンテックやリアルタイム決済の普及、世界的な低金利環境などの要因を受けて、利便性や先見性の高いデータ駆動型のバリュープロポジションを求める声が高まっています。

当レポートでは、世界のコーポレートバンク業界で今後生じうる技術面・経営面での変化 (全10項目) について考察すると共に、業界関係者や顧客企業が取るべき対応策などの情報を取りまとめてお届けいたします。

IDC FutureScapeによる市場動向予測 (図表)

エグゼクティブサマリー

IDC FutureScapeの予測

  • 外生的な市場促進要因:概略
  • 将来予測:技術バイヤーへの影響
    • 予測1:2021年までに、コーポレートバンクの70%がリアルタイム決済を導入するが、有効活用できるのは25%に留まる;顧客の2/3は関連する付加価値サービスを利用する意思がある
    • 予測2:銀行にとってのエコシステムやコネクティビティの意義が高まる;2023年には、資産運用の意思決定の50%はパートナーのエコシステムや高度APIに基づいて決定される
    • 予測3:2023年には、財務システムソフトへの投資額は40%増加する (財務関連ICTの2倍の成長率);流動性管理機能が競争優位性の新たな源泉となる
    • 予測4:コーポレートバンクの従来のビジネスモデルが圧力に晒される一方、新型のXaaSモデルはコーポレートバンクの収益額の4%を占めるに至る
    • 予測5:2020年末には銀行の85%でAIアプリケーションが実装され、顧客確認・知的判定・自動処理が利用可能となり、企業口座の開設・運用が時間短縮される
    • 予測6:2021年までに世界のコーポレートバンクの90%が、データ解析ツールを用いて取引・資産運用を監視し、リスクを最小化するサービスを顧客に提供する
    • 予測7:2023年までに、コーポレートバンクのLOB (事業部門) の30%で人工知能 (データ駆動型・予測型機械学習ほか) が導入され、決済処理・現金管理の自動化が進められる
    • 予測8:2025年までに、分散型台帳技術 (DLT)・IoT・スマート契約の一体化が進んだ結果、運営費用が60%削減され、膨大な書類が必要だった業務 (信用状など) の処理時間も半分に短縮される
    • 予測9:2020年までに、世界のコーポレートバンクの70%が、リアルタイムデータに基づいた現金管理・流動性予測サービスを顧客に提供するようになる
    • 予測10:2020年末までに、世界の企業財務部門の70%で、銀行が提供する (次世代型セキュリティ対応の) パブリッククラウド上で財務管理・運用を実施するようになる
      • 関連する市場促進要因
      • IT市場への影響
      • 事業面での影響
      • 提言

技術バイヤー向け提言

外生的な市場促進要因:詳細

  • イノベーションの時代:今後の企業の成長促進
  • 感知・計算・行動 - データ価値の最大化
  • ディスラプションの加速化:流動性が高まる中での、企業の問題解決の支援
  • 「情報をどこででも」:AIの市場機会と影響
  • 「未来の労働」:より俊敏・機能的で、ボーダレスで再構成可能な労働環境
  • プラットフォーム経済:超巨大規模での競争
    • 概略
    • 背景事情

参考資料

  • 関連調査
目次
Product Code: US44961019

This IDC FutureScape presents the top 10 predictions for the corporate banking industry. Each prediction is shaped by a common set of key drivers that provides a planning tool for technology leaders and their line-of-business counterparts to use in their IT strategic planning efforts. The challenges of the industry continue to be shaped by trying to match fintech innovations, meet customer expectations, and protect the brand while resources are scarce and regulatory burdens persist."The innovativeness and customer experience in corporate banking is increasingly falling behind other lines of business. The shift to real-time payments, the continuous low-interest environment, a looming market correction, and corporate customers expecting a better, more connected, more insightful, and data-driven value proposition will put pressure on banks to move toward building a connected and increasingly open treasury ecosystem. New partnerships and data and value-added services will be key to future proof corporate banks," said Thomas Zink, research director, IDC Financial Insights.

IDC FutureScape Figure

Executive Summary

IDC FutureScape Predictions

  • Summary of External Drivers
  • Predictions: Impact on Technology Buyers
    • Prediction 1: By 2021, 70% of corporate banks will adopt real-time payments, but only 25 % will be able to productize it, despite two-thirds of customers being open to pay for related value-added services.
      • Associated Drivers
      • IT Impact
      • Business Impact
      • Guidance
    • Prediction 2: Ecosystem and connectivity are increasingly crucial for banks when choosing treasury apps. By 2023, 50% of treasury applications decisions will be based on partner ecosystem and advanced APIs.
      • Associated Drivers
      • IT Impact
      • Guidance
    • Prediction 3: By 2023, treasury system software investments are expected to grow at 40%, twice the rate of total treasury ICT; the corresponding liquidity management is a new source of competitive advantage.
      • Associated Drivers
      • IT Impact
      • Business Impact
      • Guidance
    • Prediction 4: As traditional corporate banking business models are coming under pressure, new XaaS models will grow to 4% of total corporate banking revenues by 2023.
      • Associated Drivers
      • IT Impact
      • Business Impact
      • Guidance
    • Prediction 5: By year-end 2020, 85% of banks will implement AI applications enabling intelligent decisions and automated processes for corporate KYC, reducing time to approved enrollment for new corporate accounts.
      • Associated Drivers
      • IT Impact
      • Business Impact
      • Guidance
    • Prediction 6: By 2021, 90% of global corporate banks will service clients by monitoring their transactions and financial operations using data analytics tools to reduce counterparty risk.
      • Associated Drivers
      • IT Impact
      • Business Impact
      • Guidance
    • Prediction 7: By 2023, 30% of corporate banking lines of business will have implemented AI, including data-driven predictive machine learning, for automated payments processing and cash management.
      • Associated Drivers
      • IT Impact
      • Guidance
    • Prediction 8: By 2025, the convergence of DLT, IoT, and smart contracts will reduce cost for enabled operations by 60% and will cut processing times in half for paper-heavy transactions such as letter of credit.
      • Associated Drivers
      • IT Impact
      • Business Impact
      • Guidance
    • Prediction 9: By 2020, 70% of global corporate banks will provide cash management and liquidity forecasting services to their clients, increasingly based on real-time data.
      • Associated Drivers
      • IT Impact
      • Business Impact
      • Guidance
    • Prediction 10: By the end of 2020, 20% of corporate treasurers worldwide will be running treasury operations on private or public cloud, supplied by banks and enabled by improvements in next-generation security.
      • Associated Drivers:
      • IT Impact
      • Business Impact
      • Guidance

Advice for Technology Buyers

External Drivers: Detail

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