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市場調査レポート
商品コード
1771677
海上安全システムの市場規模、シェア、動向分析レポート:システム別、コンポーネント別、最終用途別、地域別、セグメント別予測、2025年~2033年Maritime Safety System Market Size, Share & Trends Analysis Report By System, By Component, By Application, By End Use, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2033 |
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カスタマイズ可能
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海上安全システムの市場規模、シェア、動向分析レポート:システム別、コンポーネント別、最終用途別、地域別、セグメント別予測、2025年~2033年 |
出版日: 2025年06月23日
発行: Grand View Research
ページ情報: 英文 130 Pages
納期: 2~10営業日
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海上安全システム市場のサマリー
世界の海上安全システム市場規模は、2024年に303億1,000万米ドルと推計され、2033年には706億8,000万米ドルに達し、2025年から2033年までのCAGRは10.0%で成長すると予測されています。世界の海上安全システム業界では、サイバー脅威の高まり、自律型船舶の開発、港湾業務のデジタル化などを背景に、高度なサイバーセキュリティ・プロトコルとAIを搭載したナビゲーション・システムの統合が重要な動向として浮上しています。
国際海事機関(IMO)のeナビゲーション戦略は、海上安全システム市場を後押しする上で大きな役割を果たしています。海洋情報の収集、交換、分析を調和させるために設計されたこの枠組みは、統合航行システムの採用を加速させました。IMOの戦略実施計画(SIP)は、ブリッジ警報管理や船舶-沿岸通報システムなどの主要機能に優先順位をつけた。特筆すべきは、SIPのRCO 6イニシアティブである「岸壁サービスの改善」が、港湾デジタルインフラへの投資を促進し、リアルタイムのデータ交換を可能にし、衝突リスクを軽減することで市場を後押ししたことです。海事利害関係者がデジタル状況認識をますます優先するようになる中、e-ナビゲーションは現代の海上の安全状況を実現する基盤として機能し続けています。
長距離識別追跡(LRIT)システムの急速な拡大が、特に地上波のカバーが不十分な地域で市場を大きく押し上げています。米国沿岸警備隊の国家データセンター(NDC)が管理するLRITは、2025年までにSOLAS対象船舶の90%以上をカバーし、沖合1,000海里までのリアルタイム衛星追跡をサポートしています。この能力は、特に南シナ海や北極圏のような地政学的に敏感な海域において、政府機関や商業船団を問わず採用を後押ししています。監視のギャップを埋め、非適合船舶(AIS無効船など)を検知することで、LRITは国家安全保障と漁業執行戦略の中核システムとなっています。
VHFデータ交換システム(VDES)の導入は、従来の海上通信を一変させ、アナログ音声伝送を高速デジタルデータサービスに置き換えました。VDESは2025年のSOLAS第5章改正によって正式に導入され、新造船にはVDESへの対応が義務付けられています。このシフトは、陸上のNAVDATシステムとのシームレスな統合を可能にし、リアルタイムの気象ルーティングやデジタルポートクリアランスなどの機能を可能にすることで、市場を後押ししています。バルト海のような地域では、VDESは航行に関連する事故の40%減少に貢献し、運航効率と安全性の向上におけるVDESの役割を実証しています。
船舶識別プロトコルの強化、特に固定IMO番号の使用が義務化されたことで、統合追跡ソリューションに対する規制当局の需要が高まっています。これらの恒久的な識別子は、所有者や旗国の変更に伴う船舶のトレーサビリティを確保し、違法行為者が悪用するコンプライアンスの抜け穴を塞ぐ。IMO番号をAISやLRITと統合することで、当局は異常検知や船舶プロファイリングをより高い精度で実施できるようになりました。例えば2023年、米国沿岸警備隊はIMO-MMSIデータの不一致により15隻の無籍船舶を取り締まり、規制強化を推進し、統合海事識別システムの市場をさらに押し上げました。
船舶-陸上プロセスの自動化とインテリジェントな海事インフラの市場開拓が、市場の成長を大きく後押ししています。IMOのRCO 4指令のような船舶陸上報告の自動化のためのイニシアチブは、AIを搭載したコンプライアンス・ツールやデジタル・ドキュメンテーション・プラットフォームの広範な展開につながっています。シンガポールやロッテルダムなどのスマートポートでは現在、VDESやAISと統合した電子的な到着前申告を義務付けており、処理時間を70%短縮しています。さらに、PNT(Position, Navigation, and Timing)システムとIHOのS-100海図フレームワークとの統合は、古い水路データに起因する航行エラーを減少させました。このような技術革新の積み重ねが、市場を回復力、自動化、応答性の新時代へと押し上げたのです。
Maritime Safety System Market Summary
The global maritime safety system market size was estimated at USD 30.31 billion in 2024, and is projected to reach USD 70.68 billion by 2033, growing at a CAGR of 10.0% from 2025 to 2033. The integration of advanced cybersecurity protocols and AI-powered navigation systems has emerged as a significant trend in the global maritime safety system industry, driven by rising cyber threats, autonomous vessel development, and the digitization of port operations.
The International Maritime Organization (IMO)'s e-navigation strategy has been instrumental in boosting the market for maritime safety systems. Designed to harmonize the collection, exchange, and analysis of marine information, this framework has accelerated the adoption of integrated navigation systems. The IMO's Strategy Implementation Plan (SIP) prioritized key functionalities such as bridge alert management and ship-shore reporting systems. Notably, the SIP's RCO 6 initiative, "Improved Shore-Based Services," has propelled the market by catalyzing investments in port digital infrastructure, enabling real-time data exchange, and reducing collision risks. As maritime stakeholders increasingly prioritize digital situational awareness, e-navigation continues to act as a foundational enabler for the modern maritime safety landscape.
The rapid expansion of the Long Range Identification and Tracking (LRIT) system has significantly boosted the market, particularly in regions lacking terrestrial coverage. Managed by the U.S. Coast Guard's National Data Center (NDC), LRIT has achieved over 90% coverage among eligible SOLAS vessels by 2025, supporting real-time satellite tracking up to 1,000 nautical miles offshore. This capability has propelled adoption across governments and commercial fleets alike, especially in geopolitically sensitive waters like the South China Sea and the Arctic. By filling surveillance gaps and detecting non-compliant vessels (e.g., AIS-disabled ships), LRIT has become a core system in national security and fisheries enforcement strategies.
The deployment of the VHF Data Exchange System (VDES) has transformed traditional maritime communication, replacing analog voice transmissions with high-speed digital data services. Formalized through SOLAS Chapter V amendments in 2025, VDES compatibility is now mandatory for newbuild ships. This shift has propelled the market by enabling seamless integration with shore-based NAVDAT systems, allowing for features like real-time weather routing and digital port clearance. In regions like the Baltic Sea, VDES has contributed to a 40% drop in navigation-related incidents, demonstrating its role in improving operational efficiency and safety, thereby creating strong growth momentum for maritime safety vendors.
Reinforced vessel identification protocols, particularly the mandatory use of fixed IMO numbers, have boosted regulatory demand for integrated tracking solutions. These permanent identifiers ensure vessel traceability across changes in ownership or flag states, closing compliance loopholes exploited by illicit actors. Integration of IMO numbers with AIS and LRIT has enabled authorities to conduct anomaly detection and vessel profiling with greater accuracy. For instance, in 2023, the U.S. Coast Guard intercepted 15 unflagged vessels through mismatched IMO-MMSI data, driving regulatory enforcement and further propelling the market for unified maritime identification systems.
The automation of ship-shore processes and the development of intelligent maritime infrastructure have significantly boosted market growth. Initiatives like the IMO's RCO 4 directive for automated ship-shore reporting have led to widespread deployment of AI-powered compliance tools and digital documentation platforms. Smart ports such as Singapore and Rotterdam now mandate electronic pre-arrival declarations integrated with VDES and AIS, slashing processing times by 70%. Moreover, the integration of Position, Navigation, and Timing (PNT) systems with the IHO's S-100 charting framework has reduced navigation errors caused by outdated hydrographic data. These innovations have collectively propelled the market into a new era of resilience, automation, and responsiveness.
Global Maritime Safety System Market Report Segmentation
This report forecasts revenue growth at the global, regional, and country levels and provides an analysis of the latest industry trends in each of the sub-segments from 2021 to 2033. For this study, Grand View Research has segmented the global maritime safety system market report based on system, component, application, end use, and region.