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市場調査レポート
商品コード
1617542
道路・鉄道貨物輸送の脱炭素化Decarbonizing Road & Rail Freight |
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カスタマイズ可能
適宜更新あり
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道路・鉄道貨物輸送の脱炭素化 |
出版日: 2024年11月26日
発行: GlobalData
ページ情報: 英文 35 Pages
納期: 即納可能
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道路や鉄道による貨物輸送は、サプライチェーンを動かすために不可欠なものですが、その一方で大きな排出源となっています。IEAによると、輸送部門が2022年に世界のCO2排出の23%を占めました。ネットゼロ目標を達成するためには、電化、代替燃料、水素などのさまざまなエネルギー転換技術を展開する必要があります。当レポートでは、各技術の開発段階と、道路・鉄道貨物輸送への適合性について取り上げます。
2022年、輸送関連排出の74%を道路輸送が占め、大型貨物車は16%、鉄道はわずか1%でした。IEAの2050 NZEシナリオに合わせるためには、輸送部門は2030年までにCO2排出を年3%以上削減しなければなりません。この要件により、排出削減を達成するためには、両部門ともエネルギー転換技術を組み合わせて取り組む必要があります。
道路貨物輸送では、トラックの電化に重点が移りつつありますが、航続距離の制限や燃料補給時間の長さといった課題が、業界のステークホルダーにとって大きな懸念となっています。水素を燃料とするトラックもまた、長距離走行と迅速な燃料補給という利点を提供し、この部門の脱炭素化において重要な役割を果たすと予測されています。しかし、その高い製造コストと燃料補給インフラの不足が、依然として普及を妨げています。一方、代替燃料とハイブリッド混合燃料は、産業が水素の価格引き下げと大型車のバッテリーの性能向上を期待している間、実行可能な暫定的ソリューションとなります。
道路貨物輸送とは異なり、鉄道貨物輸送の脱炭素化は、鉄道がすでにクリーンな輸送手段であるという認識から、それほど緊急性をもって取り組まれてきませんでした。しかし、鉄道は陸上での長距離バルク輸送においてもっとも効率的なソリューションであるため、貨物輸送産業の脱炭素化には不可欠です。
最終的には、排出を削減し、ネットゼロ目標を達成するために道路部門と鉄道部門の協力が不可欠となります。鉄道は長距離輸送に対応し、トラックは住宅地や遠隔地におけるラストワンマイルの配送に注力します。
当レポートでは、世界の道路・鉄道貨物輸送部門について調査分析し、これらの部門を脱炭素化する可能性を秘めた、電化、代替燃料、水素などのエネルギー転換技術の適合性を評価しています。
Road and rail freight transport are essential to keep supply chains moving; however, they are significant sources of emissions. According to the IEA, in 2022, the transport sector accounted for 23% of global CO2 emissions in 2022. In order to meet net-zero targets, a range of energy transition technologies, including electrification, alternative fuels and hydrogen, will need be to be deployed. This report will tackle the development stage of each technology, as well as their suitability to road and rail freight.
In 2022, road transport accounted for 74% of all transport-related emissions, with heavy freight vehicles contributing 16% and rail only contributing 1% of all transport-related emissions. To align with the IEA's 2050 NZE scenario, the transport sector must reduce CO2 emissions by over 3% per year by 2030. Due to this requirement, both sectors will need to engage with a combination of energy transition technologies to achieve emissions reductions.
This report assesses the suitability of energy transition technologies such as electrification, alternative fuels, and hydrogen, which hold decarbonization potential for both sectors. This report also includes a snapshot of emissions targets and interim strategies from both sectors' biggest companies, as well as relevant governmental policies and initiatives.
In road freight, the emphasis is shifting toward the electrification of trucks, although challenges like limited range and lengthy refueling times are significant concerns for industry stakeholders. Hydrogen-fueled trucks are also expected to play a significant role in the sector's decarbonization, offering the benefits of longer journeys and faster refueling. However, their high production costs and a lack of refueling infrastructure continue to hinder widespread adoption. In the meantime, alternative fuels and hybrid blends present a viable interim solution while the industry anticipates price reductions for hydrogen and improved performance of batteries within heavy vehicles.
Unlike road freight, the decarbonization of rail freight has not been approached with the same urgency, largely due to the perception that rail is already a cleaner mode of transport. However, rail will be essential in decarbonizing the freight industry, as it represents the most efficient solution for long-haul bulk transport over land.
Ultimately, collaboration between the road and rail sectors will be crucial for reducing emissions and achieving net-zero targets. Intermodal transport will allow both sectors to leverage their strengths: trains will handle longer distances, while trucks will focus on last-mile deliveries in residential or remote areas.