デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1750753

クラウドミーティング・チームコラボレーションの世界市場:予測(~2029年)

Global Cloud Meeting and Team Collaboration Market, Forecast to 2029


出版日
ページ情報
英文 31 Pages
納期
即日から翌営業日
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=145.58円
クラウドミーティング・チームコラボレーションの世界市場:予測(~2029年)
出版日: 2025年05月14日
発行: Frost & Sullivan
ページ情報: 英文 31 Pages
納期: 即日から翌営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

AIが成熟市場の再成長のカタリストに浮上

2023年に減速を経験したクラウドミーティング・チームコラボレーション市場は、2024年には緩やかな成長に戻りました。2024年の収益は153億9,000万米ドルに達し、前年比5.1%の成長を遂げました。2029年には216億2,000万米ドルに達し、5年間の年間平均成長率(CAGR)は7.0%になると予測されています。

ミーティングとメッセージングは依然としてコミュニケーション・プラットフォームの基本要素であり、予測期間を通じて大きなビジネスチャンスとなります。主な成長ベクトルには、AIを活用した機能、使いやすさの向上、エンゲージメントの強化、高度な分析などがあります。AIと自動化の強力な出現は、ミーティングとメッセージングの価値に激震をもたらし、ユーザーのこれらのツールとの関わり方を変えると同時に、テクノロジープロバイダーに新たな収益機会をもたらしています。

ビデオとチャットは、スタンドアロン製品からエンドツーエンドのUCスタックの不可欠なコンポーネントへと変化しています。従来のコミュニケーションツールから、仕事そのものが存在する包括的なプラットフォームへと進化し、ミーティングやメッセージングアプリは、会話、データ、サードパーティシステム、AIを統合する永続的なコラボレーション環境へと変貌を遂げ、チームが情報に基づいた意思決定を行い、より効率的に仕事ができるようになりました。

テクノロジー・ベンダー、サービス・プロバイダー、チャネル・パートナー、再販業者、IT/通信業界の意思決定者など、顧客企業や市場参入企業は、この調査結果を活用して、あらゆる規模の組織で拡大するミーティング・チャット導入の波を取り込む持続可能な成長戦略を策定することに価値を見出すと思われます。

著者:クリス・ペネル、ルーパム・ジェイン

分析範囲

本調査は、クラウドベースのミーティングおよびチームコラボレーション(メッセージングまたはチームチャットとも呼ばれる)市場を対象としています。ミーティングアプリとチームコラボレーションアプリの融合により、本調査ではこの2つの技術を1つのセグメントにまとめています。

本レポートの収益には、以下の売上が含まれます:

  • デスクトップやモバイルデバイスを利用した個人向けのスタンドアロン型クラウドミーティングサービス。
  • 物理的なミーティング室や共有スペースでの体験を強化するために最適化されたクラウドミーティング室サービス。
  • 統合プラットフォーム上でミーティングとチームチャットの機能を提供する、統合ミーティング/チームコラボレーションサービス。
  • クラウドミーティングプロバイダーが提供するウェビナーサービス。
  • UCaaSソリューションの一部であるミーティングとチームコラボレーション。UCaaSのライセンスには複数のワークロードが含まれるため、本レポートではUCaaSの総収益のうち、ミーティングとチームチャットの収益が占める割合を示しています。
  • 収益の数値は、元のサービスプロバイダーが提供するクラウドミーティングおよびチームコラボレーションライセンスの売上を表しており、サードパーティ製ソリューションの売上や再販業者の売上は含まれていません。
  • 以下のソリューションは本レポートから除外されます:
  • オンプレミス、シングルテナント、専用プライベートクラウドサービス
  • スタンドアロンPSTNおよびVOIP音声ミーティングサービス
  • 消費者グレードのビデオミーティング/メッセージングサービス(WhatsApp、WeChat、DingTalkなど)
  • 本レポートの調査手法とデータソースは以下の通りです:
  • ベンダーおよびチャネルパートナーへのインタビュー
  • Frost & Sullivanの顧客調査とインタビュー
  • 2次データ(年次報告書、第三者調査など)の分析

クラウドミーティング・チームコラボレーション市場への上位3つの戦略的課題の影響

変革のメガトレンド

  • 理由
  • ハイブリッドワークの台頭からAI機能の爆発的増加まで、クラウドミーティング・チームコラボレーション市場に影響を与える構造変化のペースは加速しています。
  • 近年の大きな変化によりテクノロジーの融合が加速し、プロバイダーは多様なユースケースと成長に向けてポートフォリオを再構築しています。
  • 人工知能(AI)は、インテリジェントで安全なミーティングやチャット体験における破壊的イノベーションの次の波の触媒となっています。
  • フロストの視点
  • オンライン・ミーティングとチーム・チャット・ソリューションは、近年その価値を証明し、今や現代的な業務に欠かせないものとなっています。
  • 大手プロバイダーは、ユニファイド・コミュニケーション・アズ・ア・サービス(UcaS)のために、スタンドアロン型のミーティング・チャットアプリを統合したエンド・ツー・エンドのプラットフォームへの技術統合を求める市場の要求に合致しています。
  • プロバイダーはコアコンピタンスを強化し、成長を可能にする完全なコラボレーションポートフォリオを提供しなければなりません。

競合の激化

  • 理由
  • ミーティングおよびメッセージング市場は混雑しており、複数の大手老舗ベンダーと、小規模な地域プロバイダーによるロングテールが混在しています。
  • 競争の激化により、ベンダーは革新的な機能や価格設定による差別化を余儀なくされていますが、これらの機能は簡単に複製されてしまいます。
  • 市場の成熟化は、すべてのプロバイダーのトップライン成長を圧迫しています。
  • フロストの視点
  • 顧客満足が最重要です。ベンダーは顧客ニーズを優先し、優れたサポートを提供し、強固な顧客関係を構築しなければなりません。
  • プロバイダーは、新たなコラボレーションワークフローへの対応や、テクノロジーから「成果」へと加速する方法論の転換に取り組む必要があります。
  • 多くのベンダーは、サードパーティのアプリやサービスとの統合のために戦略的提携を結んでおり、競争力を大幅に高めています。

破壊的テクノロジー

  • 理由
  • ミーティング、メッセージング、通話、ウェビナーなど、複数のコミュニケーション・モダリティを単一のプラットフォームで実現することで、顧客価値を高めることができます。このコンバージェンスにより、サイロ化が解消され、パフォーマンス、管理、ユーザビリティ、セキュリティが強化されます。
  • 包括的なテクノロジーとして、AIがミーティングやチームコラボレーションソフトウェアの技術革新の大部分を牽引し、より自動化、効率化、魅力的なものにしています。
  • フロストの視点
  • 多くのAI機能(例:発言者の追跡/フレーミング、音声と映像の明瞭度向上、発言者の帰属、書き起こし、翻訳、ミーティングのサマリー、洞察)は、すでに一般的なものとなっています。
  • 市場は、AIによってよりパーソナライズされた、よりインパクトのあるビジネス価値を提供する端緒に立っています。
  • AIのリスク(セキュリティやコンプライアンスなど)と報酬(効率化やコスト削減など)についての教育は、現在進行中です。

競合情勢

  • ビジネスミーティング・チャットプラットフォーム市場は非常に成熟しており、競争も激しいです。市場の再編は著しく、今後もさらに進むと思われます。このため、積極的な価格戦略やプラットフォーム間の機能差別化が不足しています。
  • BlueJeans、Amazon Chime、Workplace by Metaのような注目すべき企業は市場から撤退しました。市場統合は、Microsoft Teams、Zoom、Google Meetの上位3社の競争激化と優位性の結果です。
  • 上位5社(Microsoft、Zoom、Google、Cisco、Slack)の2024年の収益シェアは81.4%に達し、小規模プロバイダー(その多くは地域展開のみ)のロングテールとなっています。
  • Microsoft Teamsはミーティングとチャットの主要プラットフォームであり、ZoomとGoogle Meetがこれに続きます。これらの大手ベンダーは市場支配力が強く、価格設定、機能セット、業界標準に影響を及ぼしています。
  • 製品の差別化要因は減少しています。顧客のペインポイントに効果的に対処し、使いやすく、包括的で、拡張性があり、管理しやすいソリューションを優先するベンダーが勝利しています。今後、AIプラットフォームは重要な成長ベクトルとして、また市場における重要な差別化要因として浮上してきます。ベンダーは、顧客が新しいイベントワークフローを乗り切り、テクノロジーから成果への急速なシフトを受け入れるのを支援しなければなりません。
  • 主要なUCプラットフォームは、クラウド通話、ミーティング、メッセージング、ルームビデオ、ウェビナー、イベント、コンタクトセンターを統合する包括的な機能を提供しています。この総合的なアプローチは、ワークフローを合理化し、生産性を向上させるのに役立ち、リモートワークやハイブリッドワーク環境には不可欠です。単体ベンダーは、MicrosoftやZoomのようなプロバイダーのオールインワン・ソリューションと比較すると、冗長またはニッチすぎると認識されるという課題に直面しています。

競合情勢

  • 顧客企業は、ツールの統合によるベンダー管理の簡素化、コスト削減、ユーザーエクスペリエンスの向上を目指しているため、より広範なプラットフォームに進化できないベンダーは存在意義を失う可能性があります。統合へのシフトはしばしば、確立されたエコシステムとシームレスな移行を提供する能力を持つベンダーに有利であり、小規模または専門的な企業は不利な立場に置かれます。
  • 企業は、優れたユーザー体験と信頼性の高いパフォーマンスを提供するプラットフォームを優先しています。サービスの信頼性や機能制限の問題は、ユーザーの採用率低下につながる可能性があります。
  • 経済情勢が不安定で予測不能な状況が続く中、企業は最大限の価値を提供する費用対効果の高いソリューションを求めています。スケーラブルな価格モデルと堅牢な機能を提供するプラットフォームは、顧客から支持されています。

主な競合企業

  • ADOBE
  • AMAZON CHIME*
  • AVAYA
  • CISCO
  • DIALPAD
  • ENGHOUSE SYSTEMS
  • GOOGLE
  • GOTO
  • MICROSOFT
  • PEXIP
  • PGI
  • RINGCENTRAL
  • ROAM
  • SYNERGY SKY
  • TRUECONF
  • ZOHO
  • ZOOM
  • BITRIX24
  • CHANTY
  • CISCO
  • FLOCK
  • GLOBAL RELAY
  • GOOGLE
  • MATTERMOST
  • MICROSOFT
  • RINGCENTRAL
  • ROCKET.CHAT
  • RYVER
  • SLACK
  • SYMPHONY COMMUNICATIONS
  • META**
  • ZOHO
  • ZOOM

成長促進要因

  • AIを活用した機能とサービスにより、プロバイダーは顧客価値を大幅に高めて普及を促進し、ARPUの増加による収益の伸びを後押しすることができます。
  • ハイブリッドワークの普及と、場所を超えたシームレスなコラボレーションを可能にするツールの必要性により、ミーティングやチームチャットが不可欠になっています。
  • 他のビジネスアプリケーション(CRM、ERPなど)とシームレスに統合する機能は、サードパーティとの統合による強固なエコシステムを構築し、機能を拡張し、顧客への価値提案を高めています。
  • 複数の機能を統合し、バラバラのツールに関連するコストを削減するソリューションへの評価が高まっています。
  • 特注や高度にカスタマイズされたミーティングやイベントは、プロバイダーがマネージド・サービスを成長させる新たな機会を生み出します。
  • モバイルUCaaS、ウェアラブル、IoT、CPaas、APIの進化と相まって、最前線で働く労働者や業種特有のワークフローに対応できる可能性があり、対応可能な市場はナレッジワーカーを超え、世界の最前線で働く労働者15億人に拡大しています。

成長抑制要因

  • 高度に成熟した競争市場において、プロバイダーは収益成長、収益性、顧客ロイヤルティの維持に苦慮しており、価格設定や収益成長への圧力につながっています。
  • 多くのコラボレーションツールがサイロ化した状態で運用されています。コラボレーションプラットフォーム間の相互運用性の欠如は、複数のソリューションを使用する組織にとって障壁となり、生産性の低下やトレーニングコストの増加を招きます。
  • プライバシー、セキュリティ、ガバナンス、コンプライアンスに関する顧客の懸念と、真のビジネスインパクトに関する実証点の不足が、AIの迅速な導入に課題を与えています。
  • データ保護とプライバシー規制の監視が強化される中、企業は採用するコラボレーションツールに対してより慎重になっています。
  • 景気後退によりIT予算が削減され、企業は新しいコラボレーションテクノロジーへの投資を延期したり、縮小したりする可能性があります。
  • コラボレーションツールの有効性はユーザーの習熟度に依存します。十分なトレーニングが行われないと、十分に活用されず、期待される生産性向上効果が減少する可能性があります。

目次

戦略的課題

  • なぜ成長が難しくなっているのか?
  • The Strategic Imperative 8(TM)
  • クラウドミーティング・チームコラボレーション市場における上位3つの戦略的課題の影響

エコシステム

  • 分析範囲
  • 定義

市場概要

  • 市場概要
  • 競合情勢
  • 主な競合企業

UCとAIの意思決定者調査からの主な結果:ハイブリッドワークの動向と投資の優先順位

  • ハイブリッドワークの動き
  • C-suiteの影響力は依然として高いが、Line-of-Businessの責任者の影響力は高まっている
  • 企業規模別の新技術ソリューションの導入を推進する役割
  • エンタープライズAIの導入は概念実証の段階を超える
  • 業務効率の向上がAI投資の重要な促進要因に
  • データへの懸念とROI評価能力が課題
  • ビジネス機能全体へのAI導入
  • コミュニケーションおよびコラボレーション・ソリューションへの投資の主な促進要因
  • 電話、チャット、ミーティングを単一プラットフォームで実現するシングルスタックへの強い嗜好
  • テクノロジー統合の現状
  • 今後の技術統合計画

成長機会分析

  • 成長指標
  • 成長促進要因
  • 成長抑制要因
  • 収益とインストール済みライセンスの予測:クラウドミーティング・チームコラボレーション
  • 収益とライセンスの予測分析
  • 地域別の収益分析
  • 価格動向
  • 競合環境

成長機会領域

  • 成長機会1:AIの機会

付録と次のステップ

  • 成長機会のメリットとインパクト
  • 次のステップ
  • 別紙リスト
  • 免責事項
目次
Product Code: KAEB-64

AI Emerges as the Catalyst for Renewed Growth in a Mature Market

After experiencing a slowdown in 2023, the cloud meetings and team collaboration market returned to moderate growth in 2024. Revenue in 2024 reached $15.39 billion, growing at 5.1 percent YoY. The market is forecasted to reach $21.62 billion by 2029 at a 5-year compound annual growth rate (CAGR) of 7.0 percent.

Meetings and messaging remain foundational elements of communication platforms and represent a robust opportunity throughout the forecast period. Key growth vectors include AI-powered features, enhanced ease of use, greater engagement, and advanced analytics. The strong emergence of AI and automation is creating seismic shifts in the value of meetings and messaging, changing how users interact with these tools while creating new revenue opportunities for technology providers.

Video and chat have morphed from stand-alone products to integral components of an end-to-end UC stack. Evolving from traditional communication tools into a comprehensive platform where work itself lives, meeting and messaging apps have transformed into persistent collaboration environments that integrate conversations, data, third-party systems, and AI, enabling teams to make informed decisions and work more effectively.

Customer organizations and market participants, including technology vendors, service providers, channel partners, resellers, and IT/telecom decision-makers, among others, will find value in leveraging the findings of this study to develop sustainable growth strategies that tap into the growing wave of meetings and chat adoption across organizations of all sizes.

Authors: Chris Pennell and Roopam Jain

Scope of Analysis

This research covers the market for cloud-based meetings and team collaboration (also referred to as messaging or team chat). Due to the convergence of meeting and team collaboration apps, this research combines the two technologies into a single segment.

Revenue in this report includes sales of:

  • Stand-alone cloud meeting services for individual use over desktop and mobile devices.
  • Cloud meeting room services that are optimized to enhance the experience in physical meeting rooms and shared spaces.
  • Integrated meetings/team collaboration services, which offer meeting and team chat capabilities over a unified platform.
  • Webinar services when offered by cloud meeting providers.
  • Meetings and team collaboration that are a part of UCaaS solutions. Because UCaaS licenses include multiple workloads, this report attributes a percentage of the total revenue from UCaaS to meetings and team chat.
  • Revenue figures represent sales of cloud meetings and team collaboration licenses offered by the original service providers and do not include sales of third-party solutions or reseller sales.
  • The following solutions are excluded from this report:
  • On-premises, single-tenant, or dedicated private cloud services
  • Stand-alone PSTN and VOIP audio conferencing services
  • Consumer-grade video meeting/messaging services (e.g. WhatsApp, WeChat, DingTalk)
  • The methodology for this report involves triangulation of data sources across:
  • Interviews with vendors and channel partners
  • Frost & Sullivan customer surveys and interviews
  • Analysis of secondary data (annual reports, third-party research, etc.)

The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on the Cloud Meeting and Team Collaboration Market

Transformative Megatrends

  • WHY:
  • The pace of structural changes impacting the cloud meetings and team collaboration market-from the rise in hybrid work to an explosion in AI capabilities-is accelerating.
  • Significant shifts in recent years have expedited technology convergence, with providers repositioning their portfolios for diverse use cases and growth.
  • Artificial intelligence (AI) is catalyzing the next wave of disruptive innovation in intelligent, secure meeting and chat experiences.
  • FROST PERSPECTIVE:
  • Online meetings and team chat solutions proved their worth in recent years and are now table stakes for modern work.
  • Leading providers have aligned with the market demand for technology consolidation of standalone meeting and chat apps into an integral end-to-end platform for unified communications-as-a-service (UcaS).
  • Providers must strengthen core competencies and deliver a complete collaboration portfolio to enable growth.

Competitive Intensity

  • WHY:
  • The meetings and messaging market is crowded and populated by several large, established vendors and a long tail of smaller regional providers.
  • Increased competition forces vendors to differentiate through innovative features and pricing but these features are easily replicated.
  • Growing market maturity is putting pressure on top-line growth for all providers.
  • FROST PERSPECTIVE:
  • Customer satisfaction is paramount. Vendors must prioritize customer needs, provide excellent support, and build strong customer relationships.
  • Providers must help address new collaboration workflows and an accelerated methodological shift from technology to "outcomes."
  • Many vendors have formed strategic alliances for integrations with third-party apps and services, which significantly increases their competitive edge.

Disruptive Technologies

  • WHY:
  • A single platform for multiple communication modalities-meetings, messaging, calling, webinars-is providing greater customer value. This convergence breaks down silos and enhances performance, management, usability, and security.
  • As the overarching technology, AI is driving much of the innovation in meetings and team collaboration software, making them more automated, efficient, and engaging.
  • FROST PERSPECTIVE:
  • Many AI capabilities (e.g., speaker tracking/framing, enhanced audio and video clarity, speaker attribution, transcription, translation, meeting summaries, and insights) are already table stakes.
  • The market is on the cusp of delivering greater personalization and more impactful business value enabled by AI.
  • Education about the risks (e.g., security and compliance) and rewards (e.g., efficiencies and cost savings) of AI is a work in progress.

Competitive Landscape

  • The market for business meetings and chat platforms is highly mature and competitive. There has been significant market consolidation, with more on the way. This has led to aggressive pricing strategies and a lack of feature differentiation across platforms.
  • Notable players like BlueJeans, Amazon Chime, and Workplace by Meta have exited the market. The market consolidation is a result of increased competition and dominance of the top three platforms - Microsoft Teams, Zoom, and Google Meet.
  • The top five providers-Microsoft, Zoom, Google, Cisco, and Slack-held 81.4% revenue market share in 2024 with a long tail of smaller providers, many of whom have regional presence only.
  • Microsoft Teams is the leading platform for meetings and chat, followed by Zoom and Google Meet. These leading vendors have greater market power, influencing pricing, feature sets, and industry standards for the rest of the industry.
  • Product differentiators are diminishing. Vendors that effectively address customer pain points and prioritize easy-to-use, comprehensive, scalable, and manageable solutions are winning. Going forward, AI platforms are emerging as key growth vectors and significant differentiators in the market. Vendors must assist customers in navigating new event workflows and embracing a rapid shift from technology to outcomes.
  • Leading UC platforms offer comprehensive capabilities that integrate cloud calling, meetings, messaging, room video, webinars, events, and contact centers. This holistic approach helps streamline workflows and improve productivity, which is crucial for remote and hybrid work environments. Stand-alone vendors face the challenge of being perceived as redundant or overly niche when compared to all-in-one solutions from providers like Microsoft and Zoom.

Competitive Landscape

  • Customer organizations are looking to simplify vendor management, reduce costs, and improve user experiences by consolidating tools, which means vendors that cannot evolve into broader platforms may lose relevance. The shift toward consolidation often favors vendors with established ecosystems and the ability to offer seamless transitions, putting smaller or specialized players at a disadvantage.
  • Companies are prioritizing platforms that offer superior user experiences and reliable performance. Issues with service reliability or limited features can lead to a decline in user adoption.
  • As the economic landscape remains volatile and unpredictable, businesses are looking for cost-effective solutions that provide maximum value. Platforms that offer scalable pricing models and robust features are gaining customer preference.

Key Competitors

  • ADOBE
  • AMAZON CHIME*
  • AVAYA
  • CISCO
  • DIALPAD
  • ENGHOUSE SYSTEMS
  • GOOGLE
  • GOTO
  • MICROSOFT
  • PEXIP
  • PGI
  • RINGCENTRAL
  • ROAM
  • SYNERGY SKY
  • TRUECONF
  • ZOHO
  • ZOOM
  • BITRIX24
  • CHANTY
  • CISCO
  • FLOCK
  • GLOBAL RELAY
  • GOOGLE
  • MATTERMOST
  • MICROSOFT
  • RINGCENTRAL
  • ROCKET.CHAT
  • RYVER
  • SLACK
  • SYMPHONY COMMUNICATIONS
  • META**
  • ZOHO
  • ZOOM

Growth Drivers

  • AI-powered features and services enable providers to significantly enhance customer value to drive increased adoption, while boosting revenue growth from higher ARPU.
  • The prevalence of hybrid work and the need for tools that enable seamless collaboration across locations have made meetings and team chat essential.
  • The ability to seamlessly integrate with other business applications (CRM, ERP, etc.) is creating a robust ecosystem of third-party integrations, expanding functionality, and increasing the value proposition for customers.
  • Organizations increasingly value solutions that consolidate multiple functions, reducing costs associated with disparate tools.
  • Bespoke or highly customized meetings and events create new opportunities for providers to grow managed services.
  • The potential to address frontline workers and vertical-specific workflows, combined with advancements in mobile UCaaS, wearables, IoT, CPaas, and APIs, is expanding the addressable market beyond knowledge workers to 1.5 billion frontline workers globally.

Growth Restraints

  • In a highly mature and competitive market, providers struggle to maintain revenue growth, profitability, and customer loyalty, leading to pressure on pricing and revenue growth.
  • Many collaboration tools operate in silos. Lack of interoperability across collaboration platforms create barriers for organizations that use multiple solutions, resulting in decreased productivity and increased training costs.
  • Customer concerns about privacy, security, governance, and compliance coupled with lack of proof points on the true business impact challenge more rapid adoption of AI.
  • With increasing scrutiny of data protection and privacy regulations, organizations are becoming more cautious about the collaboration tools they adopt.
  • Economic downturns can lead to reduced IT budgets, causing organizations to delay or scale back investments in new collaboration technologies.
  • The effectiveness of collaboration tools depends on user proficiency. Insufficient training can lead to underutilization, reducing the anticipated productivity benefits.

Table of Contents

Strategic Imperatives

  • Why is it Increasingly Difficult to Grow?
  • The Strategic Imperative 8™
  • The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on the Cloud Meeting and Team Collaboration Market

Ecosystem

  • Scope of Analysis
  • Definitions

Market Overview

  • Market Overview
  • Competitive Landscape
  • Key Competitors

Key Findings from UC and AI Decision Maker Surveys: Hybrid Work Trends and Investment Priorities

  • Hybrid Work Movement
  • C-suite Influence Remains High While the Influence of Line-of-Business Heads is Growing
  • Roles Driving the Adoption of New Technology Solutions by Company Size
  • Enterprise AI Deployments Move Beyond Proof-of-Concept Stage
  • Improving Operational Efficiency is a Key Driver for AI Investments
  • Data Concerns and Ability to Assess ROI are Key Challenges
  • AI Deployments Across Business Functions
  • Primary Drivers for Investments in Communications and Collaboration Solutions
  • Customers Show a Strong Preference for a Single Stack-Phone, Chat, and Meetings on a Unified Platform
  • Current State of Technology Consolidation
  • Future Plans for Technology Consolidation

Growth Opportunity Analysis

  • Growth Metrics
  • Growth Drivers
  • Growth Restraints
  • Revenue and Installed License Forecast, Cloud Meetings and Team Collaboration
  • Revenue and License Forecast Analysis
  • Revenue Analysis by Region
  • Pricing Trends
  • Competitive Environment

Growth Opportunity Universe

  • Growth Opportunity 1: The AI opportunity

Appendix & Next Steps

  • Benefits and Impacts of Growth Opportunities
  • Next Steps
  • List of Exhibits
  • Legal Disclaimer