表紙:欧州の宇宙軍の能力構造
市場調査レポート
商品コード
1160802

欧州の宇宙軍の能力構造

European Space Force Capability Structure

出版日: | 発行: Frost & Sullivan | ページ情報: 英文 64 Pages | 納期: 即日から翌営業日

価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=156.76円
欧州の宇宙軍の能力構造
出版日: 2022年10月28日
発行: Frost & Sullivan
ページ情報: 英文 64 Pages
納期: 即日から翌営業日
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

クリミア併合、イラン・イスラエル・サウジアラビア間の持続的な代理戦争、ロシア・ウクライナ戦争、台湾海峡の緊張の高まり、グローバルコモンズでの対立など、最近の地政学的事象は、世界の防衛市場における高密度のネットワーク化・情報化戦争の進化を促しています。国家の破綻、民主的特権の消滅、債務の罠外交、難民の道具化、防衛構造の規制緩和、軍事技術の制度化などが、世界のパワーバランスを露呈させています。

宇宙の技術的・地政学的制約が変化し続ける中、EU (欧州連合) 加盟国は、産業界や新興の宇宙開発国家が政治的・軍事的な適応を図り、商業・軍事領域として宇宙を追求する脅威にさらされています。また、欧州の宇宙産業は、予算の制約、商業販売への高い依存、重要な技術の海外サプライヤーへの依存、民間および防衛部門の断片化により、国際的な競争相手とは異なる状況にあります。

欧州宇宙機関の予算は96億米ドルで、米航空宇宙局 (NASA) や米宇宙軍 (USSF) の2020年度の予算枠 (各々240億4,000万米ドル、185億米ドル) より少なくなっています。その結果、欧州の宇宙産業の製造・サービス・雇用は6カ国に非対称に分散し、欧州の能力の90%を占めています。また、8つの大企業に集中しており、欧州の需要の65%を占めています。欧州宇宙機関の予算では、全地球測位衛星システム (GNSS) サービス開発のための研究開発資金の85%が5つの組織に割り当てられています。2016年から2019年のGNSSサービスのCAGRは5.7%でした。一方、北米のCAGRは8.6%、アジアは8.7%でした。

重要な技術分野への投資には、資金調達メカニズムや投資を刺激する強固な規制の枠組みが必要です。ファーストカスタマー方式やアンカーテナント方式の政府プログラムによって融資を受ける組織との激しい国際競争や、COVID-19の大流行による厳しい経済状況により、中小企業のベンチャーキャピタル企業への依存や、製造停止、サプライチェーンの混乱、プログラムの遅延、打ち上げ延期による貸し手への負担といった問題が生じています。さらに、宇宙用ハードウェアは、長期の開発サイクルや市場投入までの時間、資本集約的な研究・製造・試験施設、複数年契約の慣行といった課題に直面しています。このため、技術革新のコスト、技術の陳腐化、それに伴うリスクが増大します。

当レポートでは、欧州諸国の宇宙軍の能力構造について分析し、市場の基本構造・傾向や主な促進・抑制要因、分析対象国 (ロシア、フランス、英国、ドイツ、イタリア、スペイン) の技術・製造・打ち上げ能力や今後の開発計画、分野別 (PNT (位置・航法・タイミング)、リモートセンシング、宇宙状況認識 (SSA)、衛星通信 (SATCOM)、電子戦 (EW)・信号情報 (SIGINT)、キネティック・非キネティック兵器ほか) の市場動向の見通し、といった情報を取りまとめてお届けいたします。

目次

戦略的課題

  • なぜ、成長がより困難になるのか?
  • Strategic Imperative 8 (TM) について
  • 3つの主な戦略的課題:欧州の宇宙軍の能力構造に対する影響
  • 成長機会によるStrategic Imperative 8 (TM) の促進

成長機会の分析

  • キネティック・非キネティックな物理的脅威の評価
  • 電子・サイバー脅威の評価
  • ロシアの技術能力の評価
  • ロシアの製造能力の評価
  • ロシアの有人宇宙飛行とシスルナ (Cislunar) 作戦
  • ロシアの宇宙打ち上げ能力
  • フランスの技術能力の評価
  • フランスの製造能力の評価
  • フランスの有人宇宙飛行とシスルナ作戦
  • フランスの宇宙打ち上げ能力
  • 英国の技術能力の評価
  • 英国の製造能力の評価
  • 英国の宇宙打ち上げ能力
  • ドイツの技術能力の評価
  • ドイツの製造能力の評価
  • ドイツの有人宇宙飛行とシスルナ作戦
  • ドイツの宇宙打ち上げ能力
  • イタリアの技術能力の評価
  • イタリアの製造能力の評価
  • イタリアの有人宇宙飛行とシスルナ作戦
  • イタリアの宇宙打ち上げ能力
  • スペインの技術能力の評価
  • スペインの製造能力の評価
  • スペインの宇宙打ち上げ能力
  • 成長促進要因の分析
  • 成長抑制要因の分析

成長機会

  • 成の機会 (1):共同戦闘能力を推進するための「マルチドメインアーミー」の概念
  • 成長機会 (2):買収プロセスの相乗効果をもたらす軍事産業の融合
  • 成長機会 (3):戦略的優位性を維持するための地上プラットフォームの進歩
  • 図表一覧
  • 免責事項
目次
Product Code: MGM3-66

Space Policy, Multi-domain Army Concepts, and Military-industrial Convergence Drive Autonomy and Capability-building Programs

Recent geopolitical events, such as the Annexation of Crimea; sustained proxy wars between Iran, Israel, and Saudi Arabia; the Russo-Ukrainian War; rising tensions across the Taiwan Strait; and confrontations on the global commons, drive the evolution of high-intensity networked and informalized warfare in the global defense market. State failures, the extirpation of democratic prerogatives, debt-trap diplomacy, refugee instrumentalizations, defense structure deregulations, and military technology institutionalizations expose the global power balance.

As technological and geopolitical confines of space continue to shift, European member states are under threat from industries and emerging spacefaring nations instituting politico-military adaptations and pursuing space as a commercial and military domain. The European space industry varies from international competitors due to constrained budgets, high reliance on commercial sales, dependence on foreign suppliers for critical technologies, and fragmented civil and defense sectors.

The European Space Agency hosts a $9.6 billion budget, smaller than the National Aeronautics and Space Administration's (NASA) and the United States Space Force's (USSF) allocations of $24.04 billion and $18.5 billion, respectively, for FY 2022. Subsequently, the European space industry's manufacturing, services, and employment are asymmetrically spread across six countries, contributing to 90% of European capabilities. It is also concentrated among eight organizations, catering to 65% of European demand. The European Space Agency budget allocated 85% of the R&D funds for developing global navigation satellite system (GNSS) services to five organizations. The GNSS services CAGR between 2016 and 2019 was 5.7%. In contrast, the CAGR in North America was 8.6%, while Asia's was 8.7%.

Investments in critical technology areas require a robust regulatory framework to stimulate financing mechanisms and investments. Fierce international competition from organizations financed by government programs with a first-customer approach and anchor tenancy and challenging economic conditions due to the COVID-19 pandemic strain small and medium-sized enterprises (SMEs) reliant on venture capital firms, and lenders due to manufacturing stoppages, supply chain disruptions, program delays, and launch postponements. In addition, space hardware faces protracted development cycles and time-to-market; capital-intensive laboratories, manufacturing, and testing facilities; and multi-year contracts. This increases the cost of innovation, technology obsolescence, and the associated risk calculus.

In this report, Frost & Sullivan covers position, navigation, and timing (PNT); remote sensing; space situational awareness (SSA); satellite communications (SATCOM); electronic warfare (EW) and signal intelligence (SIGINT); kinetic and non-kinetic physical weapons; manufacturing capability assessments; manned spaceflight and cislunar operations; and space launch capabilities. We focus on Russia, France, the United Kingdom, Germany, Italy, and Spain. To provide industry stakeholders a comprehensive insight, we also analyze growth drivers and restraints from 2022 to 2027 and the opportunities available.

Table of Contents

Strategic Imperatives

  • Why is it Increasingly Difficult to Grow?
  • The Strategic Imperative 8™
  • The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on the European Space Force Capability Structure
  • Growth Opportunities Fuel the Growth Pipeline Engine™

Growth Opportunity Analysis

  • Kinetic and Non-kinetic Physical-Threat Assessment
  • Electronic and Cyber-Threat Assessment
  • Russia-Technology Capability Assessment
  • Russia-Technology Capability Assessment (continued)
  • Russia-Technology Capability Assessment (continued)
  • Russia-Manufacturing Capability Assessment
  • Russia-Manufacturing Capability Assessment (continued)
  • Russia-Manned Spaceflight and Cislunar Operations
  • Russia-Space Launch Capability
  • Russia-Space Launch Capability (continued)
  • France-Technology Capability Assessment
  • France-Technology Capability Assessment (continued)
  • France-Manufacturing Capability Assessment
  • France-Manned Spaceflight and Cislunar Operations
  • France-Space Launch Capability
  • United Kingdom-Technology Capability Assessment
  • United Kingdom-Technology Capability Assessment (continued)
  • United Kingdom-Manufacturing Capability Assessment
  • United Kingdom-Manufacturing Capability Assessment (continued)
  • United Kingdom-Space Launch Capability
  • Germany-Technology Capability Assessment
  • Germany-Technology Capability Assessment (continued)
  • Germany-Manufacturing Capability Assessment
  • Germany-Manned Spaceflight and Cislunar Operations
  • Germany-Space Launch Capability
  • Italy-Technology Capability Assessment
  • Italy-Technology Capability Assessment (continued)
  • Italy-Manufacturing Capability Assessment
  • Italy-Manufacturing Capability Assessment (continued)
  • Italy-Manned Spaceflight and Cislunar Operations
  • Italy-Manned Spaceflight and Cislunar Operations (continued)
  • Italy-Space Launch Capability
  • Spain-Technology Capability Assessment
  • Spain-Technology Capability Assessment (continued)
  • Spain-Manufacturing Capability Assessment
  • Spain-Manufacturing Capability Assessment (continued)
  • Spain-Space Launch Capability
  • Growth Drivers
  • Growth Driver Analysis
  • Growth Driver Analysis (continued)
  • Growth Driver Analysis (continued)
  • Growth Restraints
  • Growth Restraint Analysis
  • Growth Restraint Analysis (continued)
  • Growth Restraint Analysis (continued)

Growth Opportunity Universe

  • Growth Opportunity 1-Multi-domain Army Concepts to Drive Joint Warfighting Capabilities
  • Growth Opportunity 1-Multi-domain Army Concepts to Drive Joint Warfighting Capabilities (continued)
  • Growth Opportunity 2-Military-Industrial Convergence to Synergize Acquisition Processes
  • Growth Opportunity 2-Military-Industrial Convergence to Synergize Acquisition Processes (continued)
  • Growth Opportunity 3-Terrestrial Platform Advances to Maintain Strategic Advantage
  • Growth Opportunity 3-Terrestrial Platform Advances to Maintain Strategic Advantage (continued)
  • List of Exhibits
  • Legal Disclaimer