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市場調査レポート
商品コード
1797916
セカンドライフEVバッテリーの2032年までの市場予測: バッテリータイプ別、販売チャネル別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Second-life Electric Vehicle Batteries Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Battery Type (Lithium-ion, Nickel-Metal Hydride, Lead-Acid and Other Battery Types), Sales Channel, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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セカンドライフEVバッテリーの2032年までの市場予測: バッテリータイプ別、販売チャネル別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年08月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のセカンドライフEVバッテリー市場は2025年に10億1,000万米ドルを占め、2032年には138億3,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは45.2%です。
セカンドライフ電気自動車(EV)バッテリーとは、電気自動車の使用済みバッテリーのことで、自動車としての寿命を終えた後、廃棄される代わりに他の用途に再利用されます。これらのバッテリーは、EVに要求される高い性能基準を満たさなくなっても、かなりのエネルギー貯蔵能力を保持しています。二次利用によって寿命が延び、エネルギー貯蔵、再生可能エネルギー統合、バックアップパワーシステムのための費用対効果の高い持続可能なソリューションが提供されます。この方法は廃棄物を減らし、環境への影響を最小限に抑え、バッテリー資源の価値を最大化します。EVバッテリーに「第二の人生」を与えることで、産業界は循環経済の原則を支持し、よりクリーンで効率的なエネルギーシステムを促進します。
国際エネルギー機関によると、COVID-19の大流行とそれに伴うサプライチェーンのボトルネックにもかかわらず、EVの販売台数は2021年に過去最高を記録しました。2021年のEV販売台数は2020年に比べてほぼ倍増し、660万台に達しました。
EVの急速な普及と使用済みバッテリー供給の増加
電気自動車の急速な普及は、使用済みバッテリーの安定的な供給拡大を生み出し、セカンドライフEVバッテリー市場を大きく牽引しています。EVが自動車寿命を迎えるにつれ、まだかなりの容量を持つバッテリーが再利用可能になります。この豊富な供給は、エネルギー貯蔵ソリューションのコストを下げ、再生可能エネルギーの統合を促進し、持続可能な実践を支援します。その結果、使用済みEVバッテリーの流通が増加し、循環経済と環境面のメリットを促進しながら市場の成長を促しています。
細分化された規格、不確かな品質と安全性
細分化された規格は、不確かな品質と安全性と相まって、業務に混乱と統一性の欠如をもたらし、セカンドライフEVバッテリー市場の成長を妨げています。一貫した規制がなければ、製造業者、供給業者、エンドユーザーは、信頼できる性能と用途間の互換性を確保する上で困難に直面します。耐久性とリスク管理に対する疑念が利害関係者の信頼を低下させるため、安全性への懸念がさらに採用を妨げます。このような標準化の欠如は、拡張性を制限し、技術革新を遅らせ、セカンドライフバッテリーの広範な統合を妨げます。
強い経済的・環境的魅力
強い経済的・環境的魅力は、セカンドライフEVバッテリー市場の大きな原動力です。新品のバッテリーに代わるコスト効率の高い選択肢を提供する一方、環境への影響を大幅に削減することで、セカンドライフバッテリーは業界全体で広く採用されています。クリーンエネルギーの統合をサポートし、持続可能性を促進する役割は、市場の成長を促進します。企業も消費者も、手頃な価格と環境に優しいという二重の利点に惹かれ、需要を強化し、セカンドライフバッテリーを持続可能なエネルギー貯蔵の重要なソリューションとして位置づけています。
規制と責任の不確実性
規制と責任の不確実性は、躊躇とリスク回避の環境を作り出すことによって、セカンドライフEVバッテリー市場にマイナスの影響を与えます。コンプライアンス要件があいまいで、潜在的な失敗に対する説明責任が不明確なため、企業は大規模展開への投資に慎重になっています。事故、性能問題、環境破壊が発生した場合の責任をめぐる懸念は、利害関係者間の協力を妨げます。このような明確性の欠如は、市場の拡大を遅らせ、パートナーシップを制限し、投資家の信頼を損ない、最終的にセカンドライフバッテリーソリューションの採用を遅らせます。
COVID-19の影響
COVID-19の大流行は、世界のサプライチェーンを混乱させ、EVの生産を停止し、バッテリーの再利用プロジェクトを遅らせることによって、セカンドライフEVバッテリー市場に悪影響を与えました。移動の制限、工場の操業停止、物流の課題により、使用済みバッテリーの再利用が遅れました。さらに、産業界が目先の回復に集中したため、投資の優先順位が変化し、持続可能性への取り組みへの関心が一時的に低下しました。しかし、徐々に経済が復活するにつれて、セカンドライフバッテリーソリューションへの関心が再び高まり、長期的な市場成長を支えています。
予測期間中、ニッケル水素バッテリーセグメントが最大となる見込み
ニッケル水素バッテリーセグメントは、その費用対効果、安全性、確立されたリサイクルインフラにより、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。ニッケル水素バッテリーはハイブリッド自動車に広く使用されており、据置型用途で再利用するのに十分な容量を保持しています。初期費用が安く、熱安定性が高いため、中程度の需要がある環境でのエネルギー貯蔵に最適です。リチウムイオン技術との競争にもかかわらず、継続的なイノベーションと新興地域からの需要により、両社の市場リーダーシップはさらに強化されます。
予測期間中、エネルギー貯蔵システムセグメントのCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、エネルギー貯蔵システムセグメントは、再生可能エネルギーの統合とグリッドの安定性に対する需要の高まりが採用を促進するため、最も高い成長率を記録すると予測されます。セカンドライフEVバッテリーは、住宅、商業施設、公共施設規模の蓄電プロジェクトにおいて、新品バッテリーに代わるコスト効率の高い持続可能な選択肢を提供します。余剰の太陽エネルギーや風力エネルギーを貯蔵し、バックアップ電力を供給し、エネルギー効率を高めるその能力は、非常に魅力的です。この相乗効果は、世界のクリーンエネルギーと循環型経済の目標をサポートしながら、市場の成長を強化します。
予測期間中、アジア太平洋地域は、活況を呈するEV産業、強力な製造基盤、積極的な再生可能エネルギー目標により、最大の市場シェアを占めると予想されます。中国、インド、日本などの国々は、有利な政策とインフラに支えられ、バッテリーの再利用とリサイクルに多額の投資を行っています。この地域の優位性は、EVの高い普及率、急速な都市化、手頃な価格のエネルギー貯蔵ソリューションへの需要によってさらに加速しています。戦略的パートナーシップと試験的プロジェクトにより、家庭用および産業用途においてセカンドライフバッテリーの用途が拡大しています。
予測期間中、北米地域が最も高いCAGRを示すと予測されます。これは、研究開発が活発で、規制が整備され、EVの普及が進んでいるためです。この地域は持続可能性を重視しており、バッテリーのリサイクルと再利用に対する連邦政府の資金援助も相まって、市場の成長を加速させています。主要企業は、EVバッテリーをグリッド規模の蓄電、バックアップ電源、再生可能エネルギーの統合に再利用しています。インフレ抑制法のような取り組みや、自動車メーカーとエネルギー企業とのコラボレーションは、セカンドライフバッテリーのイノベーションと商業化のための肥沃なエコシステムを作り出しています。
According to Stratistics MRC, the Global Second-life Electric Vehicle Batteries Market is accounted for $1.01 billion in 2025 and is expected to reach $13.83 billion by 2032 growing at a CAGR of 45.2% during the forecast period. Second-life electric vehicle (EV) batteries refer to used batteries from electric vehicles that, after their automotive life, are repurposed for other applications instead of being discarded. While these batteries may no longer meet the high performance standards required for EVs, they still retain substantial energy storage capacity. Second-life use extends their lifespan, offering cost-effective and sustainable solutions for energy storage, renewable energy integration, and backup power systems. This practice reduces waste, minimizes environmental impact, and maximizes the value of battery resources. By giving EV batteries a "second life," industries support circular economy principles and promote cleaner, more efficient energy systems.
According to the International Energy Agency, despite the COVID-19 pandemic and associated supply chain bottlenecks, EV sales reached a record high in 2021. EV sales in 2021 almost doubled compared to 2020, reaching 6.6 million units.
Rapid EV adoption and rising retired battery supply
The rapid adoption of electric vehicles is significantly driving the Second-life Electric Vehicle Batteries Market by creating a steady and growing supply of retired batteries. As EVs reach the end of their automotive lifespan, their batteries, which still hold considerable capacity, become available for repurposing. This abundant supply lowers costs for energy storage solutions, enhances renewable energy integration, and supports sustainable practices. Consequently, the increasing flow of used EV batteries is fueling market growth while promoting circular economy and environmental benefits.
Fragmented standards, uncertain quality and safety
Fragmented standards, coupled with uncertain quality and safety, hinder the growth of the second-life electric vehicle batteries market by creating confusion and lack of uniformity in operations. Without consistent regulations, manufacturers, suppliers, and end-users face difficulties in ensuring reliable performance and compatibility across applications. Safety concerns further discourage adoption, as doubts over durability and risk management reduce confidence among stakeholders. This lack of standardization limits scalability, slows innovation, and prevents widespread integration of second-life batteries.
Strong economic and environmental appeal
The strong economic and environmental appeal is a major driving force in the Second-life Electric Vehicle Batteries Market. By offering cost-efficient alternatives to new batteries while significantly reducing environmental impact, second-life batteries attract widespread adoption across industries. Their role in supporting clean energy integration and promoting sustainability enhances market growth. Businesses and consumers alike are drawn to their dual advantage of affordability and eco-friendliness, strengthening demand and positioning second-life batteries as a key solution for sustainable energy storage.
Regulatory and liability uncertainties
Regulatory and liability uncertainties negatively impact the second-life electric vehicle batteries market by creating an environment of hesitation and risk aversion. Ambiguities in compliance requirements and unclear accountability for potential failures make companies wary of investing in large-scale deployment. Concerns over responsibility in case of accidents, performance issues, or environmental damage discourage collaboration among stakeholders. This lack of clarity delays market expansion, restricts partnerships, and undermines investor confidence, ultimately slowing the adoption of second-life battery solutions.
Covid-19 Impact
The COVID-19 pandemic negatively impacted the Second-life Electric Vehicle Batteries Market by disrupting global supply chains, halting EV production, and delaying battery repurposing projects. Restricted mobility, factory shutdowns, and logistical challenges slowed the availability of retired batteries for reuse. Additionally, investment priorities shifted as industries focused on immediate recovery, temporarily reducing attention on sustainability initiatives. However, with gradual economic revival, interest in second-life battery solutions has been regaining momentum, supporting long-term market growth.
The nickel-metal hydride segment is expected to be the largest during the forecast period
The nickel-metal hydride segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to its cost-effectiveness, safety profile, and established recycling infrastructure. NiMH batteries are widely used in hybrid vehicles and retain sufficient capacity for repurposing in stationary applications. Their lower upfront cost and robust thermal stability make them ideal for energy storage in moderate-demand environments. Continued innovation and demand from developing regions further reinforce their market leadership despite competition from lithium-ion technologies.
The energy storage systems segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the energy storage systems segment is predicted to witness the highest growth rate as rising demand for renewable integration and grid stability fuels adoption. Second-life EV batteries offer a cost-effective, sustainable alternative to new batteries for residential, commercial, and utility-scale storage projects. Their ability to store surplus solar and wind energy, provide backup power, and enhance energy efficiency makes them highly attractive. This synergy strengthens market growth while supporting global clean energy and circular economy goals.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to its booming EV industry, strong manufacturing base, and aggressive renewable energy targets. Countries like China, India, and Japan are investing heavily in battery reuse and recycling, supported by favorable policies and infrastructure. The region's dominance is further fueled by high EV penetration, rapid urbanization, and demand for affordable energy storage solutions. Strategic partnerships and pilot projects are expanding second-life battery applications across residential and industrial sectors.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, owing to robust R&D, supportive regulations, and growing EV adoption. The region's emphasis on sustainability, coupled with federal funding for battery recycling and reuse, is accelerating market growth. Key players are repurposing EV batteries for grid-scale storage, backup power, and renewable integration. Initiatives like the Inflation Reduction Act and collaborations between automakers and energy firms are creating a fertile ecosystem for second-life battery innovation and commercialization.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Second-life Electric Vehicle Batteries Market include Nissan Motor Corporation, Renault Group, BMW AG, Daimler AG, Volkswagen AG, Hyundai Motor Company, General Motors Company, Toyota Motor Corporation, Tesla, Inc., Honda Motor Co., Ltd., Ford Motor Company, Mitsubishi Motors Corporation, Audi AG, BYD Company Limited, LG Energy Solution, Panasonic Corporation, Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), Envision AESC, 4R Energy Corporation and Relectrify Pty Ltd.
In May 2025, Mitsubishi Motors has signed an MOU with Foxconn's EV arm Foxtron Vehicle Technologies to supply an OEM electric vehicle, designed by Foxtron and built in Taiwan by Yulon Motor. The model, geared toward excellent EV performance and infotainment, is slated for Australia and New Zealand.
In March 2025, LG Energy Solution inked an agreement to supply 981 MWh of grid scale ESS batteries to PGE Polska Grupa Energetyczna, Poland's largest energy provider. The project includes a 262 MW facility at zarnowiec, featuring locally made LFP long cell batteries, containerized systems, EPC services, and liquid cooling technology. It's the first grid scale ESS deployment from LG's Poland plant, supporting Europe's energy transition and reinforcing LG's "Made in Europe" strategy.
In September 2024, Subaru and Panasonic Energy unveiled a joint initiative, to establish a new lithium ion battery plant in Oizumi, Gunma Prefecture. Set to achieve 20 GWh annual capacity by 2030, this partnership underpins Subaru's electrification strategy.