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市場調査レポート
商品コード
1744658
アドブルー(高品位尿素水)オイル市場の2032年までの予測:車両タイプ別、供給方法別、貯蔵方法別、エンドユーザー別、地域別分析Adblue Oil Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Vehicle Type (Marine Vehicles, On-Road Vehicles, Off-Road Vehicles, Railway Vehicles and Other Vehicle Types), Method of Supply, Storage, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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アドブルー(高品位尿素水)オイル市場の2032年までの予測:車両タイプ別、供給方法別、貯蔵方法別、エンドユーザー別、地域別分析 |
出版日: 2025年06月06日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のアドブルー(高品位尿素水)オイル市場は2025年に426億米ドルを占め、予測期間中にCAGR 9.1%で成長し、2032年には789億米ドルに達すると予想されています。
一般にディーゼル排ガス液(DEF)と呼ばれるアドブルー(高品位尿素水)オイルは、32.5%の高純度尿素と67.5%の脱イオン水から成る無毒無色の溶液です。ディーゼルエンジンから排出される有害な窒素酸化物(NOx)を削減するために、選択触媒還元(SCR)技術を搭載した車両に使用されます。排気ガス中に注入されると、アドブルー(高品位尿素水)はNOxガスと反応し、無害な窒素と水蒸気に変換します。アドブルー(高品位尿素水)は、商用トラック、バス、農業機械、そして最近では乗用車にも広く使用されており、よりクリーンで持続可能なディーゼルエンジンの運用に大きく貢献しています。
国際自動車工業会(OICA)によると、2022年の乗用車生産台数は前年比で8%増加しました。2022年には全世界で約6,200万台の乗用車が生産されるのに対し、前年はわずか5,700万台でした。
SCR技術の採用拡大
様々な産業で選択触媒還元(SCR)システムの導入が進んでいることが、アドブルー(高品位尿素水)オイルの需要を大きく押し上げています。世界の排出ガス規制が厳しくなるにつれ、SCR技術はディーゼルエンジンからの窒素酸化物排出を削減するための重要なソリューションとして浮上してきました。尿素ベースのソリューションであるアドブルー(高品位尿素水)は、このプロセスにおいて不可欠なコンポーネントであり、その需要はより一貫して広くなっています。特に運輸・物流部門では、環境コンプライアンス基準を満たすため、SCRシステムの採用が急速に進んでいます。さらに、排ガス規制技術の進歩が続いていることも、オンロード車とオフロード車の両方でアドブルー(高品位尿素水)の幅広い使用を促し、市場拡大をさらに後押ししています。
新興国における認知度の低さ
アドブルー(高品位尿素水)オイルの需要は世界的に拡大しているにもかかわらず、新興市場におけるアドブルー(高品位尿素水)オイルの採用は、一般市民の認識と規制の施行が不十分なため、依然として低迷しています。多くの新興諸国では、厳しい排ガス規制法がまだ完全には実施・施行されていないため、SCR技術、ひいてはアドブルー(高品位尿素水)の普及に直接影響しています。さらに、遠隔地や農村部には確立された流通インフラがないため、製品の入手や利用がさらに制限されます。このような情報格差は、引き続き市場浸透を抑制し、そのような地域における全体的な成長可能性を鈍化させる。
産業用およびオフロード用途の増加
アドブルー(高品位尿素水)オイルの使用は、従来の自動車用途にとどまらず、産業機械、建設機械、農業用車両へと拡大しています。これらの分野では、環境への影響に関する規制の監視が強化されているため、効率的な排出ガス削減ソリューションの必要性が高まっています。SCRシステムは現在、より広範なディーゼルエンジン車に搭載され、アドブルー(高品位尿素水)消費に新たな道を開いています。このシフトは、機器が長時間稼働し、排出ガスに大きく寄与する大型産業で特に顕著です。環境の持続可能性と業務上のコンプライアンスへの関心の高まりは、既存の機械にSCRシステムを後付けすることを企業に促し、それによって自動車以外の分野でのアドブルー(高品位尿素水)需要を促進しています。
原料価格の変動
アドブルー(高品位尿素水)生産に使用される尿素やその他の原材料の価格の変動は、市場の安定にとって大きな課題となっています。尿素は農業の主要成分でもあるため、農業分野での需要の変動が産業用途での入手可能性や価格に影響を与えることが多いです。サプライチェーンの制約、地政学的緊張、エネルギー価格の変動は、こうした変動をさらに悪化させ、アドブルー(高品位尿素水)の生産コスト全体に影響を与えます。メーカーは一貫した価格設定を維持するのに苦労する可能性があり、一部のエンドユーザーがSCRシステムへの切り替えや使用継続を思いとどまる可能性があります。このような予測不可能性は、財務リスクを高め、サプライ・チェーン全体における長期的な投資と計画の妨げとなる可能性があります。
COVID-19の大流行はアドブルー油市場にさまざまな影響を及ぼし、当初は製造、物流、サプライ・チェーンに混乱をもたらしました。施錠や旅行制限による輸送活動の減少は、特に商用車セグメントにおいて一時的な需要の落ち込みをもたらしました。しかし、産業が操業を再開し、環境政策が無傷であったため、市場は順調に回復し始めました。さらに、パンデミック後の持続可能な慣行と大気質改善への注目は、SCRのような排出ガス低減技術の必要性をさらに強めました。パンデミックはまた、弾力性のあるサプライチェーンの重要性を浮き彫りにし、物流や車両管理におけるデジタル変革を加速させ、アドブルー(高品位尿素水)市場の復活を間接的に後押ししました。
予測期間中、舶用車セグメントが最大となる見込み
予測期間中、舶用車セグメントは最大の市場シェアを占めると予想されます。この成長は主に、国際海事機関(IMO)の窒素酸化物排出規制を満たすために海運業界がSCRシステムを採用したことによる。貨物船、タンカー、クルーズ・ライナーなどの大型船舶はディーゼル・エンジンに依存しており、排ガス規制のためのアドブルー(高品位尿素水)の主要ユーザーとなっています。より環境に優しい海運慣行の推進と、コンプライアンス違反に対する罰則の強化が需要をさらに押し上げています。さらに、世界貿易と海上物流の拡大が船隊の近代化に拍車をかけ、船上での高度な排ガス制御システムの統合を促しています。
予測期間中、固定式貯蔵タンク分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、固定式貯蔵タンク分野が最も高い成長率を示すと予測されます。これらのタンクは、アドブルー(高品位尿素水)の大量貯蔵を定期的に必要とする車両基地、サービスステーション、産業施設に不可欠なものとなりつつあります。化学的安定性を維持しながら大量に貯蔵できるため、燃料の回転率が高い業務に非常に適しています。運輸・建設セクターではSCR搭載車の導入が増加しており、現場での効率的なアドブルー(高品位尿素水)管理システムが必要とされています。固定式タンクはコスト効率と利便性にも貢献するため、需要の多い環境では携帯式よりも好ましい選択肢となっています。
予測期間中、アジア太平洋地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。この地域は自動車産業が盛んであり、中国、インド、日本などでは環境規制が厳しく、SCR技術の採用に拍車をかけています。急速な工業化、交通網の拡大、大気汚染の抑制を目的とした政府の取り組みが主な成長促進要因となっています。さらに、商用車フリートや公共交通システムへの投資の増加が、アドブルー(高品位尿素水)を含む排ガス規制ソリューションの需要を押し上げています。大手自動車メーカーの存在と都市人口の増加が、この地域の世界市場における主導的地位をさらに強化しています。
予測期間中、北米地域が最も高いCAGRを示すと予想されます。米国とカナダは、自動車の排気ガスに関する環境規制を積極的に実施しており、ディーゼル排気流体システムの普及を促進しています。同地域の整備されたインフラ、高い自動車保有率、物流における大型トラックの使用増加は、市場拡大に大きく貢献しています。さらに、持続可能な輸送慣行に対する消費者やフリートオペレーターの意識の高まりが需要を促進しています。主要市場プレイヤーの存在と保管・流通技術の革新は、予測期間を通じて地域の成長をさらに加速させる可能性が高いです。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Adblue Oil Market is accounted for $42.6 billion in 2025 and is expected to reach $78.9 billion by 2032 growing at a CAGR of 9.1% during the forecast period. AdBlue oil, commonly referred to as Diesel Exhaust Fluid (DEF), is a non-toxic, colorless solution composed of 32.5% high-purity urea and 67.5% deionized water. It is used in vehicles equipped with Selective Catalytic Reduction (SCR) technology to reduce harmful nitrogen oxide (NOx) emissions from diesel engines. When injected into the exhaust stream, AdBlue reacts with NOx gases, converting them into harmless nitrogen and water vapor, thereby helping vehicles meet stringent environmental regulations. It is widely used in commercial trucks, buses, agricultural machinery, and increasingly in passenger vehicles, contributing significantly to cleaner and more sustainable diesel engine operations.
According to the International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA), an 8% increase was seen in the production of passenger vehicles in 2022 when compared with the prior year. Approximately 62 million passenger vehicles were being produced across the globe in 2022, compared to just 57 million in the previous year.
Growing adoption of SCR technology
The rising implementation of Selective Catalytic Reduction (SCR) systems across various industries is significantly propelling the demand for AdBlue oil. As global emissions regulations become stricter, SCR technology has emerged as a crucial solution for reducing nitrogen oxide emissions from diesel engines. AdBlue, a urea-based solution, is an essential component in this process, making its demand more consistent and widespread. The transport and logistics sectors, in particular, are rapidly adopting SCR systems to meet environmental compliance standards. Moreover, ongoing advancements in emission control technologies are further driving market expansion by encouraging broader usage of AdBlue in both on-road and off-road vehicles.
Limited awareness in emerging economies
Despite its growing demand globally, the adoption of AdBlue oil in emerging markets remains sluggish due to a lack of public awareness and regulatory enforcement. Many developing countries have not yet fully implemented or enforced stringent emission control laws, which directly affects the uptake of SCR technology and subsequently AdBlue. Furthermore, the absence of an established distribution infrastructure in remote and rural areas further limits product availability and accessibility. This information gap continues to restrain market penetration and slows down overall growth potential in such regions.
Increasing industrial and off-road applications
The use of AdBlue oil is expanding beyond traditional automotive applications into industrial machinery, construction equipment, and agricultural vehicles. As these sectors face increasing regulatory scrutiny over their environmental impact, the need for efficient emission reduction solutions is growing. SCR systems are now being integrated into a broader range of diesel-powered machines, creating new avenues for AdBlue consumption. This shift is especially notable in heavy-duty industries where equipment runs for extended hours and contributes significantly to emissions. The growing focus on environmental sustainability and operational compliance is encouraging businesses to retrofit existing machinery with SCR systems, thereby driving demand for AdBlue in non-automotive segments.
Volatility in raw material prices
Fluctuations in the cost of urea and other raw materials used in AdBlue production pose a significant challenge to market stability. As urea is also a key component in agriculture, demand variations in that sector often influence its availability and pricing for industrial uses. Supply chain constraints, geopolitical tensions, and changes in energy prices further exacerbate these fluctuations, impacting the overall production cost of AdBlue. Manufacturers may struggle to maintain consistent pricing, which could deter some end-users from switching to or continuing use of SCR systems. This unpredictability adds financial risk and can hinder long-term investment and planning across the supply chain.
The COVID-19 pandemic had a mixed effect on the AdBlue oil market, initially causing disruptions in manufacturing, logistics, and supply chains. Reduced transportation activity due to lockdowns and travel restrictions led to a temporary dip in demand, particularly in the commercial vehicle segment. However, as industries resumed operations and environmental policies remained intact, the market began to recover steadily. Additionally, the post-pandemic focus on sustainable practices and air quality improvement further reinforced the need for emission-reducing technologies like SCR. The pandemic also highlighted the importance of resilient supply chains and accelerated digital transformations across logistics and fleet management, indirectly supporting the AdBlue market's resurgence.
The marine vehicles segment is expected to be the largest during the forecast period
The marine vehicles segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. This growth is primarily driven by the maritime industry's adoption of SCR systems to meet International Maritime Organization (IMO) regulations for nitrogen oxide emissions. Large vessels such as cargo ships, tankers, and cruise liners rely on diesel engines, making them key users of AdBlue for emission control. The push for greener shipping practices and increasing penalties for non-compliance are further boosting demand. Additionally, the expansion of global trade and maritime logistics is fueling fleet modernization, encouraging the integration of advanced emission control systems onboard.
The fixed storage tanks segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the fixed storage tanks segment is predicted to witness the highest growth rate. These tanks are becoming an essential part of fleet depots, service stations, and industrial facilities that require bulk AdBlue storage for regular use. Their ability to store large volumes while maintaining chemical stability makes them highly suitable for operations with high fuel turnover. The rising deployment of SCR-equipped vehicles across transport and construction sectors is necessitating efficient on-site AdBlue management systems. Fixed tanks also contribute to cost-efficiency and convenience, making them a preferred choice over portable alternatives in high-demand environments.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share. The region's large automotive base, coupled with stringent environmental regulations in countries such as China, India, and Japan, is fueling the adoption of SCR technology. Rapid industrialization, expanding transportation networks, and government initiatives aimed at curbing air pollution are major growth drivers. Additionally, increasing investments in commercial vehicle fleets and public transportation systems are boosting the demand for emission control solutions, including AdBlue. The presence of leading vehicle manufacturers and growing urban populations further strengthen the region's leading position in the global market.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR. The United States and Canada are actively enforcing environmental regulations on vehicle emissions, promoting the widespread adoption of diesel exhaust fluid systems. The region's well-developed infrastructure, high vehicle ownership rates, and increasing use of heavy-duty trucks in logistics are significant contributors to market expansion. Moreover, growing awareness among consumers and fleet operators about sustainable transportation practices is fostering demand. The presence of key market players and innovations in storage and distribution technologies are likely to further accelerate regional growth throughout the forecast period.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Adblue Oil Market include Yara International, Brenntag S.p.A., TotalEnergies, Shell plc, Bharat Petroleum Corporation Ltd., Indian Oil Corporation Ltd., Hindustan Petroleum Corporation Ltd., Tata Motors, Mahindra & Mahindra, BASF SE, Greenchem, Sinopec, Nissan Chemical Company and Mitsui Chemical, Inc.
In May 2025, TotalEnergies has invested €337 million to convert La Mede into a facility focused on the new energies. The key ambition behind the project involves converting the refinery into a biorefinery. The La Mede complex also features an AdBlue(R) production unit, a logistics and storage hub, and a solar power plant. The site is also home to TotalEnergies' second OLEUM training center, and the Masshylia project in partnership with ENGIE to design one of the largest low-carbon hydrogen production facilities in France.
In February 2024, Bharat Petroleum Corporation Limited (BPCL) has unveiled the first-ever mobile Adblue dispenser in India at Kolkata. BPCL says that the mobile dispenser will allow for increased flexibility and accessibility for the diesel exhaust fluid by reducing the need to install dedicated infrastructure for the dispenser.