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市場調査レポート
商品コード
1744549
機関車リース市場の2032年までの予測:機関車タイプ別、リースタイプ別、リース事業者別、機関車動力容量別、リース期間別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Locomotive Leasing Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Locomotive Type, Lease Type, Lease Provider, Locomotive Power Capacity, Lease Duration, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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機関車リース市場の2032年までの予測:機関車タイプ別、リースタイプ別、リース事業者別、機関車動力容量別、リース期間別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年06月06日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の機関車リース市場は2025年に124億1,000万米ドルを占め、予測期間中に10.0%のCAGRで成長し、2032年までには241億9,000万米ドルに達すると予測されています。
機関車リースは、鉄道事業者が所有に必要な高額な初期投資をすることなく、近代的で効率的な機関車を利用できる費用対効果の高いソリューションです。ディーゼル、電気、ハイブリッドなど、さまざまなタイプの機関車がリース会社から提供され、貨物や旅客サービスに利用できます。このモデルは、車両管理に柔軟性を持たせることで、運行会社の財務リスクの低減、メンテナンス管理の改善、需要に応じた運行規模の拡大に役立ちます。さらに、持続可能性が重視されるようになった結果、より環境に優しい鉄道輸送への移行を支援するため、多くのリース会社が新型の燃費が良く、低排出ガスの機関車を保有車両に加えつつあります。
インド国鉄の2022-23年度年次報告書によると、インド国鉄はディーゼル機関車と電気機関車からなる約1万2,000両の機関車を保有しています。この豊富な保有台数は、インドの鉄道インフラにおける機関車の重要な役割を裏付けています。
機関車を所有するための高額な初期費用
新しい機関車を購入する費用は、種類や仕様によって数百万米ドルから数千万米ドルにのぼり、多額の資金を必要とします。このような投資は、多くの貨物・旅客鉄道事業者、特に発展途上国や小規模の非公開会社には手が出ません。多額の前払い金の必要性をなくし、流動性を維持することで、リースは魅力的な財務モデルを提示します。さらに、この契約では、事業者は時代遅れの技術に縛られることがないため、資産の陳腐化リスクも低くなります。このように、リースは長期的な予算管理と運営計画を補完する賢明な選択となります。
長期的な財務上の影響
リースは、初期投資の必要性から解放されるとはいえ、長期的には全体的なコストが高くなる可能性があります。リース契約に基づく定期的な支払いは、長期的に積み重なり、そのまま所有する場合の価格を上回る可能性があります。長期的な路線契約と安定した需要は、運行会社にとって購入の方が費用対効果が高くなる可能性があります。さらに、賃貸人はメンテナンス費用やリスクプレミアムをリース価格に組み入れるため、全体的な財務負担が増加する可能性があります。したがって、リースが費用対効果の高い選択であり続けることを保証するためには、慎重な財務モデリングが必要です。
エネルギー効率が高く、環境に優しい機関車への移行
鉄道業界は、世界の環境規制強化の結果、電気機関車、ハイブリッド機関車、水素機関車など、よりクリーンで燃料効率の高い技術の採用を余儀なくされています。リース会社は、環境に優しい機関車フリートへの投資や、持続可能性と排出量の目標達成を可能にする最先端の機器を運行会社に提供することで、この変化から利益を得ることができます。この変化はまた、リース会社がハイテク企業と協力して次世代機関車を開発・導入する機会も生み出します。
鉄道インフラ開発への高い依存度
鉄道インフラの可用性と充実度は、機関車リースがいかにうまく機能するかに直結します。インフラ整備が遅れている地域や資金不足の地域では、所有・リースを問わず、機関車を増やす必要性はほとんどありません。劣悪な線路状況、非効率的な信号、容量制限によって、リースの伸びは抑制され、鉄道輸送の魅力は低下します。さらに、インフラプロジェクトの遅れによって、車両の拡大やリース市場の勢いが妨げられることもあります。
COVID-19の大流行は、世界のサプライチェーンを混乱させ、旅行制限やロックダウンにより旅客・貨物鉄道サービスの需要を減少させたため、機関車リース市場に大きな影響を与えました。多くの鉄道事業者が旅客・貨物輸送量の減少に見舞われたため、リース契約は延期またはキャンセルされ、車両増備は減速しました。また、財政不安のため、運行会社はコスト削減を最優先課題とし、新型機関車のリース延期や現行契約の再交渉を頻繁に選択しました。パンデミック後に予想される鉄道輸送の伸びを支えるため、経済諸国が徐々に回復し、政府の景気刺激策がインフラ整備と持続可能な輸送に集中するにつれて、市場は復活しつつあります。
独立系リース会社セグメントが予測期間中最大となる見込み
独立系リース会社セグメントは、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。これらの事業者は、鉄道事業者やその他の業界参加者に柔軟で手頃な価格のリースオプションを提供することに注力しており、購入のための多額の先行投資を行うことなく、整備された新しい機関車を利用できるようになっています。経営効率を最大化し、資本支出を抑制しようとする鉄道事業者が独立系リース会社を選ぶ理由は、リース会社が多様な車両、柔軟なリース期間、メンテナンスサービスを提供しているからです。さらに、変化する市場の需要や技術の進歩に迅速に対応する能力によって、機関車リース市場における同社の優位な地位はさらに強化されています。
鉄道事業者セグメントは予測期間中最も高いCAGRが見込まれる
予測期間中、鉄道事業者セグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。経済的で効果的な鉄道輸送オプションに対するニーズが世界的に高まっていることが、この拡大をもたらしています。多額の初期資本支出を回避し、フリートの柔軟性と運用の拡張性を可能にするため、鉄道事業者は機関車のリースに注力しています。このセグメントの成長は、老朽化した機関車フリートをアップグレードする必要性の高まりと、旅客・貨物サービス双方の鉄道網の拡大によって、さらに後押しされています。さらに、鉄道事業者の間で機関車リースに対する需要が高まっているのは、近代的で持続可能な鉄道インフラへの政府投資によるところが大きいです。
予測期間中、北米地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。これは、同地域の活発な産業活動、貨物量の多さ、確立された広大な鉄道インフラによるものです。市場が拡大しているのは、大手鉄道事業者がリースソリューションを利用してコスト削減と業務効率の向上を図っているためです。リース機関車の需要は、環境規制の強化や機関車更新投資の増加によってさらに支えられています。さらに、北米は市場力学が発達し、技術革新が進み、環境にやさしい輸送が重視されているため、世界の機関車リース市場を独占しています。
予測期間中、アジア太平洋が最も高いCAGRを示すと予測されます。中国やインドなどの国々における急速なインフラ開発と工業化が、この成長の主な原動力となっています。貨物と旅客の両方の需要増に対応するため、これらの国々は鉄道網の近代化と拡大に多額の投資を行っています。インドの貨物専用通路や中国の一帯一路構想のようなプロジェクトによって、貿易と接続性が改善されています。さらに、この地域では、都市化や環境に優しい輸送を支援する政府の取り組みにより、リース機関車の利用も加速しています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Locomotive Leasing Market is accounted for $12.41 billion in 2025 and is expected to reach $24.19 billion by 2032 growing at a CAGR of 10.0% during the forecast period. Locomotive leasing is a cost-effective solution that allows rail operators to access modern and efficient locomotives without the high upfront capital investment required for ownership. A variety of locomotive types, including diesel, electric, and hybrid models, are available from leasing companies for use in freight or passenger services. By providing flexibility in fleet management, this model helps operator's lower financial risk, better manage maintenance, and scale operations in response to demand. Furthermore, many leasing companies are adding newer, fuel-efficient, and low-emission locomotives to their fleets in support of the transition to greener rail transportation as a result of the increased emphasis on sustainability.
According to the Indian Railways' Annual Report and Accounts for 2022-23, the organization maintains a substantial fleet of approximately 12,000 locomotives, comprising both diesel and electric units. This extensive fleet underscores the critical role of locomotives in India's rail infrastructure.
High initial expenses for owning a locomotive
The cost of buying a new locomotive can range from millions of dollars, depending on the type and specifications, and requires a significant financial commitment. Such investment is unaffordable for many freight and passenger rail operators, especially in developing nations or among smaller private companies. By removing the need for sizable upfront payments and maintaining liquidity, leasing presents an alluring financial model. Moreover, operators are not bound by outdated technology under this arrangement, which also lowers the risk of asset obsolescence. Leasing thus turns into a wise choice that complements long-term budgetary control and operational planning.
Long-term financial consequences
Leasing can result in higher overall costs over time, even though it relieves the need for an upfront capital investment. Regular payments made under leasing agreements can add up over time and surpass the price of outright ownership. Long-term route contracts and steady demand may make buying more cost-effective for operators. Additionally, lessors incorporate maintenance expenses and risk premiums into the lease price, which may increase the overall financial strain. Therefore, careful financial modeling is necessary to guarantee that leasing continues to be a cost-effective choice.
Transition to energy-efficient and eco-friendly locomotives
The rail industry is being forced to adopt cleaner and more fuel-efficient technologies, like electric, hybrid, and hydrogen-powered locomotives, as a result of stricter environmental regulations around the world. Leasing companies can benefit from this shift by investing in green locomotive fleets and providing operators with cutting-edge equipment that enables them to meet sustainability and emission targets. This change also creates opportunities for leasing companies to collaborate with tech companies to create and implement next-generation locomotives.
High reliance on the development of rail infrastructure
The availability and caliber of rail infrastructure are directly related to how well locomotive leasing works. In areas with slow or underfunded infrastructure development, there is little need for more locomotives, either owned or leased. Leasing growth is suppressed by poor track conditions, inefficient signaling, and capacity limitations, which make rail transportation less appealing. Furthermore, fleet expansions and the momentum of the leasing market can be hampered by delays in infrastructure projects.
The COVID-19 pandemic had a major effect on the locomotive leasing market because it disrupted global supply chains and decreased demand for passenger and freight rail services because of travel restrictions and lockdowns. Leasing contracts were delayed or cancelled, and fleet expansions slowed, as many rail operators experienced lower passenger and cargo volumes. Financial uncertainty also made cost-cutting a top priority for operators, who frequently chose to postpone leasing new locomotives or renegotiate current contracts. In order to support the projected growth in rail transportation after the pandemic, the market is seeing resurgence as economies gradually recover and government stimulus packages concentrate on infrastructure development and sustainable transportation.
The independent leasing companies segment is expected to be the largest during the forecast period
The independent leasing companies segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. These businesses focus on offering rail operators and other industry participant's flexible and affordable leasing options so they can access new, well-maintained locomotives without having to make the significant upfront investment in a purchase. Operators seeking to maximize operational efficiency and control capital expenditures choose independent leasing companies because they provide a varied fleet, flexible lease terms, and maintenance services. Moreover, their dominant position in the locomotive leasing market is further reinforced by their ability to quickly adjust to changing market demands and technological advancements.
The rail operators segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the rail operators segment is predicted to witness the highest growth rate. The growing need for economical and effective rail transportation options worldwide is what is causing this expansion. In order to avoid significant upfront capital expenditures and to enable fleet flexibility and operational scalability, rail operators are concentrating on leasing locomotives. This segment's growth is further driven by the growing need to upgrade aging locomotive fleets and the expansion of rail networks for both passenger and freight services. Additionally, the growing demand for locomotive leasing among rail operators is largely due to government investments in modern, sustainable rail infrastructure.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share, driven by its substantial industrial activity, high freight volumes, and well-established and vast rail infrastructure. The market is growing because major rail operators are using leasing solutions to reduce costs and improve operational efficiency. The demand for leased locomotives is further supported by stricter environmental regulations and rising investments in updating locomotive fleets. Furthermore, North America dominates the global locomotive leasing market due to its developed market dynamics, technological innovations, and strong emphasis on environmentally friendly transportation.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR. Rapid infrastructure development and industrialization in nations like China and India are the main drivers of this growth. To accommodate the growing demands of both freight and passengers, these countries are making significant investments in modernizing and enlarging their rail networks. Trade and connectivity are being improved by projects like India's Dedicated Freight Corridors and China's Belt and Road Initiative. Moreover, the region's use of leased locomotives is also growing faster due to urbanization and government initiatives supporting environmentally friendly transportation.
Key players in the market
Some of the key players in Locomotive Leasing Market include Beacon Rail Leasing Inc, Progress Rail (A Caterpillar Company), GATX Corporation, TrinityRail Inc, Mitsui Rail Capital LLC., European Loc Pool AG, Railpool GmbH, VTG Rail Leasing Inc, Akiem, CIT Group Inc., SMBC Rail Services LLC, ELL Austria GmbH, Touax Rail Ltd., Rail Operations (UK) Limited and Alpha Trains Group.
In February 2025, Texmaco Rail & Engineering Limited and Trinity Rail Group LLC have signed a Global Supply & Services Agreement to collaborate on advanced rolling stock solutions. This partnership will focus on design, technology integration, and global supply of components, including the establishment of a Global Capability Centre in India to drive rail innovation worldwide.
In October 2024, Beacon Rail and Siemens Mobility have signed a framework contract for the supply of Vectron multi-system 6.4MW locomotives. An initial order for 25 Vectron MS locomotives has been placed for operation across mainland Europe. The total number of locomotives covered by the contract has not been disclosed. The locomotives will be assembled at the Siemens plant in Allach, near Munich, with bogies fabricated at the company's specialist facility in Graz, Austria.
In September 2024, American company Progress Rail, a subsidiary of Caterpillar Inc., has signed a five-year contract with the UK rail infrastructure operator Network Rail for the supply of turnouts and rail crossings, this is reported by the railway transport news portal Railway Supply. The agreement was signed at the international exhibition InnoTrans 2024, marking a significant step in strengthening cooperation between the two companies.