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市場調査レポート
商品コード
1716365
車両グリッド統合市場の2032年までの予測: コンポーネント別、充電インフラ別、車両タイプ別、定格電力別、技術別、アプリケーション別、地域別の世界分析Vehicle Grid Integration Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Component, Charging Infrastructure, Vehicle Type, Power Rating, Technology, Application and By Geography |
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カスタマイズ可能
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車両グリッド統合市場の2032年までの予測: コンポーネント別、充電インフラ別、車両タイプ別、定格電力別、技術別、アプリケーション別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年04月03日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の車両グリッド統合市場は2025年に2,680万米ドルを占め、2032年には1億6,240万米ドルに達し、予測期間中のCAGRは29.3%で成長すると予測されています。
電気自動車(EV)を送電網に接続してエネルギーの流れを最大化するプロセスは、車両-送電網統合(VGI)として知られています。EVは、その双方向接続と電力交換機能により、オフピーク時に充電し、必要なときにグリッドにエネルギーを供給することができます。インテリジェントな充電と需要応答技術により、VGIは電気料金を下げ、再生可能エネルギーの統合を助け、送電網の安定性を向上させ、エネルギーの有効利用を促します。
国際エネルギー機関(IEA)によると、2021年には1,650万台の電気自動車が走行し、同年の販売台数は660万台で、世界の自動車販売台数の9%に相当します。
電気自動車の普及拡大
電気自動車(EV)の普及拡大は、車両グリッド統合(VGI)事業にとって重要な触媒です。環境面での利点、経済効率、バッテリー技術の進歩により、電気自動車への支持が高まっています。さらに、電気自動車の導入を奨励する政府のインセンティブや政策が、業界の拡大をさらに刺激しています。電気自動車販売の増加に伴い、ビークル・ツー・グリッド(V2G)技術は双方向のエネルギー伝送を促進し、送電網の安定性と再生可能エネルギー源の取り込みを強化します。さらに、電気自動車用バッテリーは携帯可能なエネルギー貯蔵システムとして機能し、エネルギー管理を改善し、化石燃料への依存度を低下させる。
高い初期費用とインフラ要件
VGI技術に関連する多額の初期費用と強力なインフラ要件は、市場拡大の大きな障壁となります。充電ステーション、スマートグリッド、ビークル・ツー・グリッド・ネットワークの構築には多額の投資が必要であり、貧しい地域での普及を妨げる可能性があります。さらに、グリッドの互換性の問題や高度な通信システムの必要性といった障害が複雑さをもたらしています。
スマートグリッドやスマートシティ構想との統合
VGI技術とスマートグリッドやスマートシティの枠組みとの融合は、ビジネスに有益な展望をもたらします。これらのプログラムは、効果的なエネルギー管理、グリッドの安定性、再生可能エネルギー消費の改善を促進します。さらに、双方向充電器やデマンド・レスポンス・イニシアチブなどの進歩により、電気自動車の所有者はインセンティブを受けながらグリッドサービスに従事することができます。世界各国の政府は、持続可能な都市化の目標に合わせてVGIインフラに投資しており、業界の成長を促す環境を醸成しています。
消費者の認識と受容の欠如
VGIの利点に対する消費者の理解が限られていることが、VGIの普及を妨げています。電気自動車がどのように送電網の安定性を高めたり、ビークル・ツー・グリッド・プログラムを通じて収入を得たりできるのか、多くの見込みユーザーが認識不足に陥っています。さらに、バッテリーの劣化や不十分な充電インフラに対する不安も、受容率に影響を与えています。こうした困難に立ち向かうには、重点的に教育的イニシアチブを取り、顧客の信頼を醸成するインセンティブが必要です。
COVID-19の流行は、ロックダウンやサプライチェーンの混乱によりインフラ建設に支障をきたし、車両グリッド統合事業に支障をきたしました。経済活動の減少は、電気自動車関連技術への投資に一時的に影響を与えました。パンデミックは持続可能なエネルギーソリューションの重要性を浮き彫りにし、パンデミック後のこのセクターの復興イニシアティブを加速させました。各国政府は、電気自動車の利用や、自動車を電力網に接続するシステムなど、環境に優しいプロジェクトへの支援を強化し、市場の長期的な成長を後押ししました。
予測期間中、ハードウェアセグメントが最大となる見込み
ハードウェアセグメントは、電気自動車と電力インフラのシームレスな統合を促進する上で不可欠な機能であるため、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。電気自動車供給設備(EVSE)、インテリジェントメーター、双方向充電器などの要素は、エネルギーフローの監視と管理を成功させるために極めて重要です。電力会社は、送電網の安定化とピーク負荷調整のために、この技術に依存しています。さらに、350kW充電器のような技術革新は充電時間を大幅に短縮し、それによってユーザー体験を向上させ、VGIシステムの広範な導入を促進します。
予測期間中、急速充電ステーション・セグメントのCAGRが最も高くなると予想されます。
予測期間中、急速充電ステーション・セグメントは、充電時間の短縮と利便性の向上に対する消費者需要の高まりから、最も高い成長率を示すと予測されます。これらのステーションは、長距離移動のための急速充電ソリューションを提供することで、航続距離への不安を軽減します。スマートグリッドと同化する能力は、再生可能エネルギー源を促進しながら、効果的なエネルギー配分を保証します。世界各国政府は、電気自動車の普及を促進するために急速充電インフラに多額の投資を行っており、この分野が市場成長の重要な要因となっています。
予測期間中、欧州地域は、電気自動車の普及率の高さと高度な送電網アップグレードの取り組みにより、最大の市場シェアを占めると予想されます。同地域が再生可能エネルギー源への移行を重視していることは、送電網の安定性と柔軟性を向上させるV2GシステムなどのVGI技術と一致しています。電気自動車の購入奨励金や充電インフラへの投資など、支援的な政策が欧州各国の市場拡大を後押ししています。
予測期間中、アジア太平洋地域は最も高いCAGRを示すと予想されます。これは、急速な都市化、電気自動車(EV)の需要増加、持続可能な輸送イニシアティブに対する政府の大きな後押しが理由です。中国や日本などの国々は、バッテリーの相互運用性基準や水素政策に投資することで、VGI技術導入のイニシアチブを先導しています。この地域は、充電インフラを強化しながら二酸化炭素排出量の削減に重点を置いており、大きな成長機会をもたらしています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Vehicle Grid Integration Market is accounted for $26.8 million in 2025 and is expected to reach $162.4 million by 2032, growing at a CAGR of 29.3% during the forecast period. The process of linking electric cars (EVs) to the power grid to maximize energy flow is known as vehicle-grid integration, or VGI. EVs may charge during off-peak hours and provide energy back into the grid when necessary due to their bidirectional connectivity and power exchange capabilities. Through intelligent charging and demand response techniques, VGI lowers electricity prices, helps the integration of renewable energy, improves grid stability, and encourages the effective use of energy.
According to the International Energy Agency (IEA), there were 16.5 million electric cars on the road in 2021, with 6.6 million sold that year, representing 9% of global car sales.
Increasing adoption of electric vehicles
The increasing prevalence of electric cars (EVs) is a significant catalyst for the Vehicle Grid Integration (VGI) business. People are increasingly favoring electric vehicles due to their ecological advantages, economic efficiency, and advancements in battery technology. Additionally, governmental incentives and policies that encourage electric vehicle adoption further stimulate industry expansion. With the increase in electric car sales, vehicle-to-grid (V2G) technologies facilitate bidirectional energy transfer, enhancing grid stability and the incorporation of renewable energy sources. Moreover, electric vehicle batteries function as portable energy storage systems, improving energy management and diminishing dependence on fossil fuels.
High initial costs and infrastructure requirements
The substantial initial expenses linked to VGI technologies and the requirement for strong infrastructure present considerable barriers to market expansion. The establishment of charging stations, smart grids, and vehicle-to-grid networks necessitates significant investment, potentially hindering adoption in poor areas. Moreover, obstacles such as grid compatibility issues and the necessity for sophisticated communication systems introduce complexity.
Integration with smart grids and smart cities initiatives
The amalgamation of VGI technologies with smart grids and smart city frameworks offers profitable prospects for the business. These programs foster effective energy management, grid stability, and improved renewable energy consumption. Moreover, advancements such as bidirectional chargers and demand response initiatives allow electric vehicle owners to engage in grid services while receiving incentives. Governments globally are investing in VGI infrastructure to align with sustainable urbanization objectives, fostering a conducive climate for industry growth.
Lack of consumer awareness and acceptance
The limited consumer understanding of VGI's advantages hinders its wider adoption. Numerous prospective users lack awareness of how electric vehicles can enhance grid stability or generate income via vehicle-to-grid programs. Moreover, apprehensions over battery deterioration and inadequate charging infrastructure also affect acceptance rates. Confronting these difficulties necessitates focused educational initiatives and incentives to foster customer trust.
The COVID-19 epidemic hindered the Vehicle Grid Integration business by impeding infrastructure construction due to lockdowns and supply chain disruptions. Decreased economic activity temporarily affected investments in electric vehicle-related technology. The pandemic underscored the significance of sustainable energy solutions, expediting post-pandemic recovery initiatives in the sector. Governments increased support for eco-friendly projects, including electric vehicle use and systems that connect vehicles to the power grid, which helps the market, grow in the long run.
The hardware segment is expected to be the largest during the forecast period
The hardware segment is expected to account for the largest market share during the forecast period owing to its essential function in facilitating seamless integration between electric vehicles and power infrastructures. Elements such as Electric Vehicle Supply Equipment (EVSE), intelligent meters, and bidirectional chargers are crucial for the successful monitoring and management of energy flow. Utility firms depend on this technology for grid stabilization and peak load regulation. Moreover, innovations such as 350 kW chargers substantially decrease charging durations, thereby improving user experience and facilitating the extensive implementation of VGI systems.
The fast-charging stations segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the fast-charging stations segment is predicted to witness the highest growth rate because of rising consumer demand for reduced charge durations and improved convenience. These stations mitigate range anxiety by offering rapid recharging solutions for extensive journeys. Their capacity to assimilate with smart grids guarantees effective energy distribution while facilitating renewable energy sources. Global governments are significantly investing in fast-charging infrastructure to expedite electric vehicle adoption, rendering this sector a crucial factor in market growth.
During the forecast period, the Europe region is expected to hold the largest market share owing to its strong electric vehicle adoption rates and sophisticated grid upgrade initiatives. The region's emphasis on shifting to renewable energy sources is congruent with VGI technologies, such as V2G systems, which improve grid stability and flexibility. Supportive policies, including incentives for electric vehicle purchases and investments in charging infrastructure, enhance market expansion throughout European countries.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR, owing to swift urbanization, rising demand for electric vehicles (EVs), and significant governmental backing for sustainable transportation initiatives. Countries such as China and Japan are spearheading initiatives in VGI technology adoption by investing in battery interoperability standards and hydrogen policies. The region's emphasis on diminishing carbon emissions while enhancing its charging infrastructure presents significant growth opportunities.
Key players in the market
Some of the key players in Vehicle Grid Integration Market include Nuvve Holding Corp., Tesla, Inc., Nissan Motor Corporation, Mitsubishi Motors Corporation, BMW Group, General Motors Company, Ford Motor Company, Honda Motor Co., Ltd., Toyota Motor Corporation, Volkswagen Group, E.ON SE, ABB Ltd., Enel Spa, The Mobility House GmbH, Fermata Energy, ChargePoint Holdings, Inc., and BYD Auto Co., Ltd.
In March 2025, Nuvve Holding Corp., a global leader in grid modernization and vehicle-to-grid (V2G) announced the launch of its Battery-as-a-Service (BaaS) offering. The new subscription-based solution is designed to support electric cooperatives and other load-serving entities in strengthening grid performance, managing peak demand, reducing infrastructure costs, and creating a more resilient electric system.
In March 2025, General Motors has joined Pacific Gas & Electric Company's (PG&E) residential Vehicle-to-Everything pilot program, providing eligible customers in Northern and Central California with incentivized pricing for qualifying GM Energy home energy products. GM Energy is working with utilities like PG&E to leverage GM's bidirectional EV charging technology, which allows compatible GM EVs to supply power back to homes during outages and, in the future, can support the grid by helping balance energy demand, with the goal of ultimately helping improve overall grid resiliency.
In October 2024, ChargeScape, a joint venture focused on electric vehicle-grid integration and owned by BMW, Ford and Honda, will see Nissan join as an equal partner through the acquisition of a 25% stake. Once the transaction has been completed, Nissan will roll out ChargeScape services to its EV drivers across the USA and Canada.