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市場調査レポート
商品コード
1700086
潜水艦推進システム市場の2032年までの予測: 推進タイプ別、潜水艦タイプ別、コンポーネント別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Submarine Propulsion System Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Propulsion Type (Nuclear Propulsion, Diesel-Electric Propulsion, Hybrid Propulsion and Air Independent Propulsion ), Submarine Type, Component, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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潜水艦推進システム市場の2032年までの予測: 推進タイプ別、潜水艦タイプ別、コンポーネント別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年04月03日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の潜水艦推進システム市場は2025年に58億1,000万米ドルを占め、予測期間中にCAGR 4.7%で成長し、2032年には80億1,000万米ドルに達する見込みです。
潜水艦推進システムは、潜水艦に動力を与え、水中を推進する機構です。これには、空気独立推進(AIP)、ディーゼル電気、原子力システムなど、いくつかの種類があります。これらの装置は、ポンプジェットやプロペラなどの最新技術を使って推力を発生させる。操縦性と作業効率を向上させることで、推進システムは水中での耐久性、スピード、ステルス能力をサポートします。
フランス紙『ル・モンド』の報道によると、フランスの海軍グループは、オランダとバラクーダ級潜水艦4隻について50億ユーロの契約を締結しました。
高まる地政学的緊張
洗練された潜水艦推進システムへのニーズは、特に南シナ海や北極圏のような係争中の海洋地域における地政学的緊張の高まりによって高まっています。原子力潜水艦や空気独立推進(AIP)潜水艦への投資が増加しているのは、各国が防衛力強化のために海軍近代化を優先している結果です。さらに、領土紛争や水中抑止力の必要性から、調達プロジェクトも加速しています。米国、中国、インドなどの国々による潜水艦艦隊の拡張は、市場拡大の直接的な原動力となっています。
技術の複雑さ
高度な潜水艦推進システムの本質的な技術的複雑さは、その開発のハードルとなっています。燃料電池、AIPシステム、原子炉を現行のプラットフォームと統合する必要があり、多額の研究開発費と専門知識が必要となります。厳しい安全要件や規制要件は、しばしば費用を増加させ、開発サイクルを長期化させる。原子力推進の採用は、厳格な保守と廃棄手続きが必要なため、強力な技術インフラを持つ国に限定されます。需要が高まっているにもかかわらず、こうした障害があるため、小規模の海軍は最新技術を入手できず、市場の拡大が制限されています。
無人水中航行体(UUV)の利用拡大
軍事、科学、商業用途でのUUVの展開拡大は、大きな成長機会をもたらします。この業界における技術革新は、これらの乗り物用の燃料電池やリチウムイオン電池のような小型で効果的な推進技術の必要性によって促進されています。さらに、信頼性の高い推進システムに対するニーズは、防衛機関が地雷探知、監視、水中マッピングのためにUUVを使用するようになっていることが後押ししています。UUV用に設計されたモジュラーシステムやハイブリッドシステムに投資する企業は、この動向から恩恵を受け、従来の潜水艦分野以外の収益源を拡大することができます。
予算の制約
軍事、科学、商業用途へのUUVの展開拡大は、大きな成長機会をもたらします。この業界における技術革新は、燃料電池やリチウムイオン電池のような小型で効果的な推進技術の必要性によって促進されています。さらに、水中マッピング、地雷探知、監視のための防衛組織によるUUVの使用増加により、信頼性の高い推進システムの必要性が高まっています。企業は、UUV用に作られたモジュラーシステムやハイブリッドシステムに投資することで、この開発から利益を得て、従来の潜水艦産業以外の収益源を多様化することができます。
COVID-19パンデミックは潜水艦の生産を停止し、部品供給を遅らせ、供給網を混乱させました。労働力不足と産業閉鎖によってプロジェクトのスケジュールはより困難になり、国防資源は一時的にヘルスケア部門に移されました。しかし、戦略的脅威に対抗するため、各国はCOVID後に海軍の近代化を強化し、市場の勢いが復活しました。アジア太平洋や北米を含む地域では、安全保障上の脅威の変化に対応するため、次世代推進技術に重点を置いた防衛投資が増加し、長期的な影響は軽減されました。
予測期間中、原子力推進システム分野が最大となる見込み
原子力推進システム分野は、戦略的軍事作戦に理想的な比類のない耐久性とパワーを持つことから、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。原子力潜水艦は、数カ月間潜水し続けることができ、核抑止力と深海任務に不可欠です。米国とロシアは、これらのシステムの配備でリードしており、現在も艦隊の近代化計画が進行中です。さらに、弾道ミサイル潜水艦(SSBN)や攻撃型潜水艦(SSN)への投資が増加しており、このセグメントの優位性が強まっています。初期費用が高いため、採用は技術先進国に限られ、海軍大国からの持続的な需要が確保されます。
予測期間中、燃料電池分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、燃料電池分野は、通常型およびUUV推進におけるステルス性と効率性の需要に牽引され、最も高い成長率を記録すると予測されます。これらのシステムは音響シグネチャを最小化し、潜水艦の生存性を高める。さらに、水素燃料電池の進歩は、よりクリーンなエネルギーを目指す世界の動向と合致しており、環境と運用面での関心を集めています。ドイツや韓国のような国々は、AIP潜水艦に燃料電池を統合しており、UUVメーカーは、長時間の任務のために燃料電池を採用しています。このように軍事と商業の両分野で利用できることが、この分野の急成長を支えています。
予測期間中、北米地域は、米国海軍の広範な原子力潜水艦フリートと進行中のコロンビア級SSBNプログラムによって、最大の市場シェアを維持すると予想されます。膨大な防衛予算とGeneral Dynamics Electric Boatのような企業との提携により、技術的優位性が確保されています。さらに、太平洋と大西洋における水中の脅威に対抗することに重点を置くこの地域は、継続的なアップグレードを推進しています。北極圏対応潜水艦へのカナダの投資は、強固な産業基盤と研究開発エコシステムに支えられ、地域の優位性をさらに高めています。
予測期間中、アジア太平洋地域のCAGRは最も高くなると予想されます。中国の潜水艦拡張、インドのProject-75I、日本のTaigei級潜水艦は、投資の活発化を反映しています。さらに、東南アジア諸国は海洋境界線を確保するために艦隊の近代化を進めており、ディーゼル電気システムやAIPシステムの需要を押し上げています。同地域の造船業の繁栄と世界の防衛関連企業との提携はさらに成長を加速させ、アジア太平洋を推進技術革新の極めて重要な市場として位置づけています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Submarine Propulsion System Market is accounted for $5.81 billion in 2025 and is expected to reach $8.01 billion by 2032 growing at a CAGR of 4.7% during the forecast period. A Submarine Propulsion System is the mechanism that powers and propels a submarine through water. There are several kinds of it, including air-independent propulsion (AIP), diesel-electric, and nuclear systems. These devices use modern technologies such as pump-jets or propellers to generate thrust. By improving maneuverability and operating efficiency, the propulsion system supports underwater endurance, speed, and stealth capabilities, which are essential for both military and commercial submarine operations.
According to a report by the French newspaper Le Monde, France's Naval Group has indeed finalized a €5 billion contract with the Netherlands for four Barracuda-class submarines.
Rising geopolitical tensions
The need for sophisticated submarine propulsion systems is being driven by rising geopolitical tensions, especially in disputed maritime areas like the South China Sea and the Arctic. Increased investments in nuclear-powered and air-independent propulsion (AIP) submarines are a result of nations prioritizing naval modernization to strengthen defense capabilities. Furthermore, procurement projects are also being accelerated by territorial disputes and the requirement for underwater deterrent. Submarine fleet expansions by nations like the US, China, and India is directly driving market expansion.
Technological complexity
The intrinsic technological complexity of sophisticated submarine propulsion systems presents hurdles for their development. Fuel cells, AIP systems, and nuclear reactors must be integrated with current platforms, which call for significant R&D expenditures and specialized knowledge. Strict safety and regulatory requirements often increase expenses and lengthen development cycles. Adoption of nuclear propulsion is restricted to countries with strong technical infrastructure due to the strict maintenance and disposal procedures required. Despite rising demand, these obstacles prevent smaller navies from obtaining state-of-the-art technologies, which limits market expansion.
Growing use of unmanned underwater vehicles (UUVs)
The expanding deployment of UUVs for military, scientific, and commercial applications presents a significant growth opportunity. Innovation in the industry is fueled by the need for small, effective propulsion technologies like fuel cells and lithium-ion batteries for these vehicles. Furthermore, the need for dependable propulsion systems is being fueled by defense agencies' growing use of UUVs for mine detection, surveillance, and underwater mapping. Businesses that invest in modular or hybrid systems designed for UUVs stand to benefit from this trend and expand their revenue sources outside of the conventional submarine sector.
Budgetary constraints
The expanding deployment of UUVs for military, scientific, and commercial applications presents a significant growth opportunity. Innovation in the industry is fueled by the need for small, effective propulsion technologies like fuel cells and lithium-ion batteries for these vehicles. Additionally, the increasing usage of UUVs by defense organizations for underwater mapping, mine detection, and surveillance is driving the need for reliable propulsion systems. Companies can profit from this development and diversify their revenue streams beyond the traditional submarine industry by investing in modular or hybrid systems made for UUVs.
The Covid-19 pandemic halted submarine production, delayed component supplies, and upset supply networks. Project timetables were made more difficult by labor shortages and industrial closures, and defense resources were momentarily transferred to the healthcare sector. But in order to combat strategic threats, countries intensified naval modernization after COVID, which revived market momentum. Long-term effects were lessened by increased defense investment in areas including Asia Pacific and North America, with an emphasis on next-generation propulsion technology to meet changing security threats.
The nuclear propulsion system segment is expected to be the largest during the forecast period
The nuclear propulsion system segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to its unmatched endurance and power, ideal for strategic military operations. Nuclear-powered submarines, capable of remaining submerged for months, are critical for nuclear deterrence and deep-sea missions. The U.S. and Russia lead in deploying these systems, with ongoing fleet modernization programs. Additionally, rising investments in ballistic missile submarines (SSBNs) and attack submarines (SSNs) reinforce this segment's dominance. Its high upfront costs limit adoption to technologically advanced nations, ensuring sustained demand from major naval powers.
The fuel cells segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the fuel cells segment is predicted to witness the highest growth rate driven by demand for stealth and efficiency in conventional and UUV propulsion. These systems minimize acoustic signatures, enhancing submarine survivability. Moreover, advancements in hydrogen fuel cells align with global trends toward cleaner energy, attracting environmental and operational interest. Countries like Germany and South Korea are integrating fuel cells into AIP submarines, while UUV manufacturers adopt them for extended mission durations. This dual applicability across military and commercial sectors underpins the segment's rapid growth.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share driven by U.S. Navy's extensive nuclear submarine fleet and ongoing Columbia-class SSBN programs. Substantial defense budgets and partnerships with firms like General Dynamics Electric Boat ensure technological superiority. Furthermore, the region's focus on countering underwater threats in the Pacific and Atlantic drives continuous upgrades. Canada's investments in Arctic-capable submarines further bolster regional dominance, supported by a robust industrial base and R&D ecosystem.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR fueled by escalating naval rivalries and territorial disputes. China's submarine expansion, India's Project-75I, and Japan's Taigei-class submarines reflect heightened investments. Additionally, Southeast Asian nations are modernizing fleets to secure maritime boundaries, boosting demand for diesel-electric and AIP systems. The region's thriving shipbuilding industry and partnerships with global defense contractors further accelerate growth, positioning Asia-Pacific as a pivotal market for propulsion innovation.
Key players in the market
Some of the key players in Submarine Propulsion System Market include Rolls-Royce plc, Naval Group, Siemens AG, General Dynamics Corporation, Thyssenkrupp AG, Saab AB, BWX Technologies, Inc., ECA Group, Ultra Electronics Holdings plc, BAE Systems PLC, Larsen & Toubro (L&T), Defence Research and Development Organisation (DRDO), Lockheed Martin Corporation, Northrop Grumman Corporation, Kongsberg Gruppen ASA, Rubin Design Bureau and United Shipbuilding Corporation.
In January 2025, Rolls-Royce has signed the biggest UK Ministry of Defence (MoD) contract in its history. The Unity contract stretches over eight years and brings together all elements of research and technology, design, manufacture and in-service support of the nuclear reactors that power the Royal Navy's fleet of submarines. This contract between Rolls-Royce Submarines Ltd and the UK MoD forms a single, harmonious capability portfolio.
In January 2025, INS Vaghsheer, the sixth P75 Kalvari-class submarines, was officially commissioned into the Indian Navy during a ceremony in presence of the Honourable Prime Minister of India, Shri Narendra Modi and also attended by Defence Minister Shri Rajnath Singh Indian Navy's Chief of Naval Staff, Admiral Dinesh Tripathi, PVSM, AVSM, NM and several other senior dignitaries. Naval Group's Chairman & CEO, Pierre Eric Pommellet, was also present alongside Naval Group's team from France and India, to mark this significant milestone.
In July 2024, Larsen & Toubro on Tuesday said it has bagged a 'significant' order from Hindustan Shipyard Ltd (HSL) for part construction of two Fleet Support Ships (FSS). Orders in the range of Rs 1,000 crore to Rs 2,500 crore ranges are classified as 'significant' by the company. "Precision Engineering Systems business vertical of Larsen & Toubro (L&T) has won a prestigious order for part construction of two Fleet Support Ships (FSS) from Hindustan Shipyard Ltd (HSL), with Indian Navy being the end user of the vessels," the company said in a filing to BSE.