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市場調査レポート
商品コード
1700074
軽量自動車ボディパネルの2032年までの世界市場予測: 材料タイプ、車種、製造プロセス、用途、地域別に分析Lightweight Automotive Body Panel Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Material Type (Metals, Polymers, Composites, and Other Material Types), Vehicle Type, Manufacturing Process, Application and By Geography |
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カスタマイズ可能
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軽量自動車ボディパネルの2032年までの世界市場予測: 材料タイプ、車種、製造プロセス、用途、地域別に分析 |
出版日: 2025年04月03日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の軽量自動車ボディパネル市場は2025年に2,175億8,000万米ドルを占め、2032年には3,704億9,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは7.9%です。
アルミニウム、炭素繊維、マグネシウム、複合材料など、従来のスチールよりも大幅に軽量な材料で構成された自動車部品は、軽量自動車ボディパネルと呼ばれます。これらのパネルは、車両全体の重量を減らし、燃費や性能を向上させ、CO2排出量を削減するように設計されています。軽量ボディパネルは、環境規制を満たし、車両のハンドリングとエネルギー効率を向上させるため、電気自動車、高級車、商用車など、さまざまなタイプの車両で使用されるようになってきています。
国際エネルギー機関(IEA)によると、2023年にはSUVが世界の自動車販売台数の48%を占め、新記録を樹立し、21世紀初頭の自動車の支配的な動向を強化します。
電気自動車(EV)の需要の高まり
EVメーカーがバッテリー効率と航続距離の向上に取り組む中で、車両の軽量化が不可欠となります。アルミニウム、炭素繊維、複合材料は、強度や安全性を犠牲にすることなく軽量化を実現する軽量ボディ・パネルの一例です。この軽量化によって車両効率が向上し、性能の向上とバッテリー寿命の延長につながります。環境に優しく持続可能なソリューションを求める自動車業界の動きも、EVへの軽量素材の使用を後押ししています。軽量ボディパネルは、EVの生産が拡大するにつれて、EV特有の要件を満たすために需要が高まると思われます。
限られたリサイクルオプション
CFRPやマルチマテリアル複合材料のような先端材料は、複雑なリサイクル課題をもたらし、特殊なプロセスやインフラを必要とします。標準化されたリサイクル方法がなく、処理コストが高いことが普及の妨げとなっています。これは埋立廃棄物の増加や環境への懸念につながり、軽量材料の使用を推進する持続可能性の目標と矛盾します。さらに、強固なリサイクル・サプライチェーンが存在しないため、リサイクル材料の入手が制限され、生産コストや循環型経済構想に影響を及ぼします。その結果、メーカーは、より持続可能な使用済み製品のソリューションを開発する必要に迫られています。
製造技術の進歩
アルミニウム、炭素繊維、複合材などの軽量素材は、スタンピング、鋳造、射出成形金型、3Dプリンティングなどの技術の進歩により、より簡単かつ安価に製造できるようになりました。こうした開発により、メーカーは生産コストを維持または削減しながら、より複雑で堅牢、かつ美観に優れたボディパネルを生産できるようになりました。自動化と高度なロボット工学も生産の精度と速度を高め、より大きな拡張性を可能にしています。製造技術の進歩に伴い、メーカーが軽量素材をよりスムーズに車両に組み込む能力を高めた結果、市場は拡大しています。これにより、性能、燃費、車両デザイン全体が向上します。
熟練労働者の不足
CFRPや高強度鋼のような先端素材を製造し、取り扱うには、加工、組立、修理の専門知識が必要です。業界は、必要な知識と訓練を受けた有能な技術者やエンジニアの確保に苦労しています。このスキルギャップは、生産のボトルネック、品質管理の問題、製造コストの上昇につながります。さらに、これらの素材を扱う複雑さゆえに、継続的なトレーニングと適応が要求され、すでに限られている労働力をさらに圧迫しています。市場が拡大するにつれ、この不足は技術革新と軽量化ソリューションの効率的な導入を妨げています。
COVID-19の大流行は、軽量自動車ボディパネル市場に大きな影響を与えました。サプライチェーンの混乱、生産停止、自動車販売台数の減少が需要の急減につながりました。製造施設は閉鎖に直面し、原材料の入手は不安定になりました。景気後退は個人消費を減少させ、市場の成長をさらに妨げました。しかし、パンデミックは持続可能なモビリティへの注力を加速させ、業界が回復して燃費効率と排出ガス削減を優先するにつれて、軽量材料への長期的な需要を促進する可能性もあります。
予測期間中は金属セグメントが最大になる見込み
金属セグメントは、その強度対重量比とリサイクル性により、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。金属はボンネット、ドア、シャーシ部品に使用され、燃費と性能を向上させる。厳しい排ガス規制と電気自動車の台頭が、その採用に拍車をかけています。耐久性と成形性は安全基準と設計の柔軟性に対応しており、車両重量の軽減と全体的な効率の向上に不可欠です。
予測期間中、フェンダー分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、フェンダー分野は、重要な空力および保護機能を果たすことから、最も高い成長率を記録すると予測されます。アルミニウムや複合材のような軽量素材は車両重量を軽減し、燃費を向上させる。また、フェンダーは路上の破片から車両を保護し、損傷を最小限に抑えます。高性能車では、フェンダーのデザインによって空気の流れが最適化され、安定性とハンドリングが向上します。さらにフェンダーは車両の美観にも貢献し、メーカー各社は希望の形状やスタイルを実現するために軽量素材を使用しています。
予測期間中、アジア太平洋地域は、中国やインドなどの国々における厳しい燃費規制によって、最大の市場シェアを占めると予想されます。低燃費で高性能な自動車に対する消費者の嗜好の高まりと、電気自動車の導入を促進する政府の取り組みが需要を促進しています。可処分所得の増加と都市化が自動車販売をさらに加速させ、排出基準を満たし車両性能を向上させるための軽量化ソリューションが必要となります。
予測期間中、北米地域が最も高いCAGRを示すと予測されるが、これは厳格なCAFE基準と電気自動車セクターの成長によるものです。低燃費のトラックやSUVに対する消費者の需要は、排出ガスの削減に重点を置いていることと相まって、普及を後押ししています。アルミニウムやCFRPのような先端材料は、こうした目標を達成するためにますます使用されるようになっています。自動車製造への投資と技術の進歩は、メーカーが自動車の性能と持続可能性の向上を追求する中で、市場の成長をさらに刺激します。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Lightweight Automotive Body Panel Market is accounted for $217.58 billion in 2025 and is expected to reach $370.49 billion by 2032 growing at a CAGR of 7.9% during the forecast period. A vehicle part composed of materials like aluminum, carbon fiber, magnesium, or composites that are substantially lighter than conventional steel is referred to as a lightweight automotive body panel. These panels are designed to reduce the overall weight of the vehicle, improving fuel efficiency, performance, and reducing CO2 emissions. Lightweight body panels are increasingly used in various vehicle types, including electric vehicles, luxury cars, and commercial vehicles, to meet environmental regulations and enhance vehicle handling and energy efficiency.
According to the International Energy Agency (IEA), in 2023, SUVs made up 48% of the global car sales, setting a new record and reinforcing the dominant automotive trend of the early 21st century.
Rising demand for electric vehicles (EVs)
Reducing the weight of the vehicle becomes essential as EV makers work to increase battery efficiency and driving range. Aluminum, carbon fiber, and composites are examples of lightweight body panels that reduce weight without sacrificing strength or safety. The vehicle's efficiency is increased by this weight decrease, resulting in improved performance and a longer battery life. The automobile industry's drive for environmentally friendly and sustainable solutions also encourages the use of lightweight materials in EVs. Lightweight body panels will become more in demand as EV production grows in order to satisfy the unique requirements of these vehicles.
Limited recycling options
Advanced materials such as CFRP and multi-material composites pose complex recycling challenges, demanding specialized processes and infrastructure. The lack of standardized recycling methods and high processing costs hinder widespread adoption. This leads to increased landfill waste and environmental concerns, contradicting the sustainability goals driving lightweight material use. Furthermore, the absence of a robust recycling supply chain limits the availability of recycled materials, impacting production costs and circular economy initiatives. Consequently, manufacturers face pressure to develop more sustainable end-of-life solutions.
Technological advancements in manufacturing
Lightweight materials like aluminum, carbon fiber, and composites can now be produced more easily and affordably because to advancements in techniques like stamping, casting, injection molds, and 3D printing. These developments allow manufacturers to retain or lower production costs while producing body panels that are more intricate, robust, and aesthetically pleasing. Automation and advanced robotics have also enhanced the precision and speed of production, allowing for greater scalability. The market is growing as a result of manufacturers' increased ability to incorporate lightweight materials into their vehicles more smoothly as manufacturing technology advances. This improves performance, fuel economy, and overall vehicle design.
Lack of skilled labor
Manufacturing and handling advanced materials like CFRP and high-strength steel require specialized expertise in fabrication, assembly, and repair. The industry struggles to find qualified technicians and engineers with the necessary knowledge and training. This skills gap leads to production bottlenecks, quality control issues, and increased manufacturing costs. Moreover, the complexity of working with these materials demands continuous training and adaptation, further straining the already limited labor pool. As the market expands, this shortage hinders innovation and the efficient implementation of lightweight solutions.
The COVID-19 pandemic significantly impacted the lightweight automotive body panel market. Supply chain disruptions, production shutdowns, and decreased vehicle sales led to a sharp decline in demand. Manufacturing facilities faced closures, and raw material availability became erratic. The economic downturn reduced consumer spending, further hindering market growth. However, the pandemic also accelerated the focus on sustainable mobility, potentially driving long-term demand for lightweight materials as the industry recovers and prioritizes fuel efficiency and emissions reduction.
The metals segment is expected to be the largest during the forecast period
The metals segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to their strength-to-weight ratio and recyclability. They're used in hoods, doors, and chassis components, enhancing fuel efficiency and performance. Stringent emission norms and the rise of electric vehicles fuel their adoption. Their durability and formability cater to safety standards and design flexibility, making them essential for reducing vehicle weight and improving overall efficiency.
The fenders segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the fenders segment is predicted to witness the highest growth rate as they serve crucial aerodynamic and protective functions. Lightweight materials like aluminum or composites reduce vehicle weight, improving fuel efficiency. Fenders also shield the vehicle from road debris, minimizing damage. In performance vehicles, their design optimizes airflow, enhancing stability and handling. Moreover, they contribute to the vehicle's aesthetic appeal, with manufacturers using lightweight materials to achieve desired shapes and styles.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share driven by stringent fuel efficiency regulations in countries like China and India. Growing consumer preference for fuel-efficient and high-performance vehicles, coupled with government initiatives promoting electric vehicle adoption, fuels demand. Rising disposable incomes and urbanization further accelerate automotive sales, necessitating lightweight solutions to meet emission standards and improve vehicle performance.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR fuelled by stringent CAFE standards and the growing electric vehicle sector. Consumer demand for fuel-efficient trucks and SUVs, coupled with a focus on reducing emissions, fuels adoption. Advanced materials like aluminum and CFRP are increasingly used to meet these goals. Investments in automotive manufacturing and technological advancements further stimulate market growth, as manufacturers seek to enhance vehicle performance and sustainability.
Key players in the market
Some of the key players in Lightweight Automotive Body Panel Market include General Motors (GM), Tata Steel, Ford Motor Company, SGL Carbon SE, Volkswagen Group, Alcoa Corporation, BMW Group, Kaiser Aluminum, Daimler AG, Hyundai Motor Company, Honda Motor Co., Ltd., Aisin Seiki Co., Ltd., Toyota Motor Corporation, Magna International Inc., and Nissan Motor Co., Ltd.
In March 2025, General Motors and NVIDIA announced they are collaborating on next-generation vehicles, factories and robots using AI, simulation, and accelerated computing. The companies will work together to build custom AI systems using NVIDIA accelerated compute platforms, including NVIDIA Omniverse(TM) with NVIDIA Cosmos(TM), to train AI manufacturing models for optimizing GM's factory planning and robotics.
In June 2024, Volkswagen announces partnership with Illumination's DESPICABLE ME 4: Joint campaign in celebration of the new movie. In Germany, the campaign features Volkswagen's new GOAL special-edition models as well as the men's national football team and Illumination's iconic Minions.
In September 2022, Magna and Cartken to collaborate on autonomous delivery robots, Global mobility technology company, Magna, and San Francisco-based autonomous robotics company, Cartken, announced today an agreement for Magna to manufacture Cartken's autonomous delivery robot fleet to meet growing demand for last mile delivery.