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市場調査レポート
商品コード
1679247
飛行船市場の2030年までの予測: 製品タイプ、クラス、運航、技術、推進システム、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析Airships Market Forecasts to 2030 - Global Analysis By Product Type (Non-rigid Airships, Semi-rigid Airships and Rigid Airships), Class (Small, Medium and Large), Operation, Technology, Propulsion System, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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飛行船市場の2030年までの予測: 製品タイプ、クラス、運航、技術、推進システム、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年03月03日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、飛行船の世界市場は2024年に4億3,989万米ドルを占め、2030年までにはCAGR8.0%で成長し、6億9,805万米ドルに達すると予測されています。
飛行船は、時にディリジブルとも呼ばれ、水素やヘリウムのような浮力ガスを利用して揚力を発生させる、空気より軽い航空機です。飛行船は従来の航空機のように翼や滑走路を必要としないため、科学研究、観光、貨物輸送、監視など幅広い目的に利用できます。通常、舵と推進システムを備えているため、正確に航行することができます。環境への影響の少なさ、長距離飛行の可能性、燃料効率の高さから、安全性のために不燃性のヘリウムを充填することが多い現代の飛行船は、復活の兆しを見せています。
NASAの"Airships 101 "によれば、飛行船の可能性を再発見している:NASAの「飛行船101:LTA(Lighter-Than-Air)の可能性を再発見する」報告書によると、揚力360トンの従来型飛行船を実現するための開発スケジュールは12年、揚力450トンのハイブリッド飛行船は18年かかると見積もられています。
低燃費・低コストの航空輸送へのニーズの高まり
燃料消費とメンテナンス・コストのため、従来の航空機やヘリコプターは運用コストが高いです。一方、飛行船は安価で燃料消費量の少ない選択肢を提供するため、環境への影響が少なく飛行時間の延長が求められる用途に最適です。飛行船は、持続可能性の目標やより環境に優しい航空技術の推進が高まっている結果、潜在的な解決策として注目を集めています。さらに、LTA(lighter-than-air)技術も、燃料依存と炭素排出を減らすために企業や政府によって研究されており、これが市場の拡大を支えています。
高い開発・初期投資コスト
飛行船は、その運用効率にもかかわらず、設計、製造、認証のために多額の先行投資を必要とします。最新の飛行船、特にハイブリッド飛行船やソーラー飛行船は、高度な材料、推進システム、空力制御システムを必要とし、これらすべてが最終的なコストを引き上げます。さらに、飛行船の性能、安全性、操縦性の向上に伴う研究開発(R&D)コストが高いため、新規参入が難しいです。また、規制上の障害や商業的な採用が限定的であるため、投資回収に数年を要する可能性があり、投資家は飛行船プロジェクトの投資回収期間の長さに二の足を踏んでいます。
自律飛行船とハイブリッド飛行船技術の開発
自律航行機能とハイブリッド推進システムの組み込みは、飛行船用途に新たな機会を生み出しています。ハイブリッド飛行船は、浮力揚力と空気力学的揚力の組み合わせにより、速度、操縦性、積載量を向上させることができるため、商業ロジスティクスや防衛業務で恩恵を受けることができます。改良された自律飛行システムと人工知能(AI)により、飛行船は人間のパイロットなしで機能することができます。さらに、自律飛行船は乗組員の支援や頻繁な燃料補給を必要としないため、海上パトロール、国境監視、大気監視といった長期間の任務に適しています。
事故リスクと安全問題
飛行船技術が進歩しても、安全性は大きな懸念事項です。ヒンデンブルク号の悲劇のような歴史的事件のせいで、飛行船の安全性には良くない印象が根強いです。現代の飛行船は、水素ではなく不燃性のヘリウムを使用しているにもかかわらず、悪天候や構造上の欠陥、システムの不具合の影響を受けやすいです。さらに、飛行船は従来の航空機よりも乱気流、雷、強風の影響を受けやすく、飛行経路や安定性に影響を及ぼす可能性があります。現代の飛行船事故は、社会的信用と規制当局の承認に重大な悪影響を及ぼす可能性があり、市場拡大と商業的採用を遅らせることになります。
COVID-19の大流行は、製造の遅れ、サプライ・チェーンの中断、財政的制約など、さまざまな形で飛行船市場に影響を与えたが、監視やロジスティクスにおける飛行船の潜在的利用法にも注目を集めました。飛行船技術の開発と導入は、渡航制限や景気後退によって遅れ、航空宇宙プロジェクトに対する投資の減少を招いた。しかし、この危機はまた、代替輸送手段や監視手段の必要性を浮き彫りにしました。特に孤立した場所では、飛行船を通信や災害救援、医療物資の配送に活用できる可能性がありました。さらに、飛行船市場の将来的な成長は、世界経済が改善するにつれて、自律飛行ソリューションや持続可能な航空への関心が再び高まることによって促進される可能性があります。
予測期間中、非剛体飛行船セグメントが最大になる見込み
非剛体飛行船セグメントは、その手頃な価格、使いやすさ、適応性から、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。これらの飛行船は内部構造的な枠組みを持たないため、通常はヘリウムであるリフティングガスの圧力によって形状が維持されます。剛体や半剛体の飛行船に比べ、軽量設計であるため、燃料効率が高く、飛行時間が長く、運航コストが削減できます。非剛性飛行船は空中観測に安定したプラットフォームを提供するため、科学研究、観光、広告、監視などで幅広く利用されています。さらに、非剛性飛行船の市場優位性は、環境に優しく低排出ガスな空中輸送オプションに対する需要の高まりによってさらに強化されています。
ハイブリッド飛行船分野は予測期間中最も高いCAGRが見込まれる
予測期間中、ハイブリッド飛行船分野が最も高い成長率を示すと予測されます。これらの最先端飛行機は、空気力学的揚力と空気より軽い技術の組み合わせにより、より大きな荷物を運び、より長い距離をより効率的に走ることができます。ハイブリッド飛行船への関心は、環境に優しい貨物輸送と監視ソリューションへのニーズの高まりによって高まっています。ハイブリッド飛行船は、従来の航空機よりも燃料の使用量が少なく、排出物も少ないからです。さらに、推進システムや素材の改良によって性能が向上し、軍事・商業用途の両方での実現可能性が高まっています。こうしたことから、ハイブリッド飛行船市場は今後数年間で大きく成長すると予想されます。
予測期間中、北米地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。同地域の優位性は、重要な飛行船メーカーの存在、技術開発、政府出資の防衛構想によってさらに強化されています。広告、科学調査、災害監視、国境警備などに飛行船が広く利用されていることから、米国が市場を独占しています。さらに、経済的で環境に優しい輸送手段への関心の高まりから、ハイブリッド飛行船やヘリウム充填飛行船の研究開発に拍車がかかっています。この地域の強力な規制支援とインフラも、通信や物流など様々な産業への飛行船の展開を促進しています。
予測期間中、アジア太平洋地域が最も高いCAGRを示すと予想されます。軽量素材、空気力学、推進システムの進歩により飛行船の性能が向上し、商業および軍事用途での実用性が高まっています。政府の強力な支援、防衛予算の増加、ロジスティクスや通信業界からの関心の高まりにより、アジア太平洋地域は飛行船開発と配備の主要拠点となる準備が整っています。こうした開発の原動力となっているのは、インフラ整備、災害管理、商業用途への投資の増加です。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Airships Market is accounted for $439.89 million in 2024 and is expected to reach $698.05 million by 2030 growing at a CAGR of 8.0% during the forecast period. Airships, sometimes referred to as dirigibles, are lighter-than-air aircraft that generate lift by using buoyant gases like hydrogen or helium. Because airships don't need wings or runways like conventional airplanes do, they can be used for a wide range of purposes, such as scientific research, tourism, cargo transportation, and surveillance. They can navigate precisely because they usually have rudders and propulsion systems. Due to their low environmental impact, long-distance flight potential, and fuel efficiency, modern airships-which are frequently filled with non-flammable helium for safety-are seeing a resurgence.
According to NASA's "Airships 101: Rediscovering the Potential of Lighter-Than-Air (LTA)" report, the development timeline for achieving a conventional airship with a 360-ton lift capacity is estimated at 12 years, while a hybrid airship with a 450-ton lift capacity may require 18 years.
Growing need for fuel-efficient and low-cost air transportation
Due to fuel consumption and maintenance costs, traditional aircraft and helicopters have high operating costs. On the other hand, airships provide a less expensive and fuel-intensive option, which makes them perfect for uses that call for extended flight times with little effect on the environment. Airships are gaining attention as a potential solution as a result of the growing push for sustainability objectives and greener aviation technologies. Additionally, lighter-than-air (LTA) technology is also being investigated by businesses and governments to reduce fuel dependency and carbon emissions, which is supporting the market's expansion.
High development and initial investment costs
Airships need large upfront investments for design, manufacturing, and certification, despite their operational efficiency. Modern airships, particularly those that are hybrid and solar-powered, require sophisticated materials, propulsion systems, and aerostatic control systems, all of which raise the final cost. Furthermore, it is difficult for new competitors to enter the market due to the high research and development (R&D) costs associated with enhancing airship performance, safety, and maneuverability. Investors are also put off by the lengthy payback period for airship projects, since regulatory obstacles and limited commercial adoption may result in years-long returns on investment.
Developments in autonomous and hybrid airship technologies
The incorporation of autonomous navigation capabilities and hybrid propulsion systems is creating new opportunities for airship applications. Commercial logistics and defense operations can benefit from hybrid airships' increased speed, maneuverability, and payload capacity, which come from their combination of buoyant lift and aerodynamic lift. Improved autonomous flight systems and artificial intelligence (AI) also allow airships to function without human pilots, which lowers operating costs and boosts safety. Moreover, autonomous airships don't need crew assistance or frequent refueling, making them suitable for long-duration missions like maritime patrol, border surveillance, and atmospheric monitoring.
Accident risk and safety issues
Safety is a major concern even with the advancements in airship technology. There is a persistently unfavorable impression of airship safety due to historical events like the Hindenburg tragedy. Modern airships are still susceptible to severe weather, structural failures, and system malfunctions even though they use non-flammable helium rather than hydrogen. Furthermore, airships are more susceptible than traditional aircraft to turbulence, lightning, and strong winds, which can affect their flight path and stability. A modern airship accident could have a significant negative influence on public trust and regulatory approval, which would delay market expansion and commercial adoption.
The COVID-19 pandemic affected the airship market in a number of ways, including manufacturing delays, supply chain interruptions, and financial limitations, but it also brought attention to the potential uses of airships in surveillance and logistics. The development and implementation of airship technology was slowed down by travel restrictions and economic downturns, which resulted in lower investments in aerospace projects. But the crisis also highlighted the need for alternate modes of transportation and monitoring, especially in isolated locations where airships could be utilized for telecommunications, disaster relief, and the delivery of medical supplies. Additionally, future growth in the airship market may be fueled by a renewed interest in autonomous aerial solutions and sustainable aviation as the world economy improves.
The Non-rigid Airships segment is expected to be the largest during the forecast period
The Non-rigid Airships segment is expected to account for the largest market share during the forecast period because of their affordability, usability, and adaptability. The pressure of the lifting gas, usually helium, keeps these airships in shape because they don't have an internal structural framework. Compared to rigid and semi-rigid airships, their lightweight design enables higher fuel efficiency, longer flight times, and reduced operating costs. Because they provide a stable platform for aerial observation, non-rigid airships are used extensively in scientific research, tourism, advertising, and surveillance. Furthermore, the market dominance of non-rigid airships is further reinforced by the rising demand for environmentally friendly, low-emission aerial transport options.
The Hybrid Airships segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the Hybrid Airships segment is predicted to witness the highest growth rate. These cutting-edge planes can carry larger loads and run more effectively over longer distances owing to a combination of aerodynamic lift and lighter-than-air technology. Interest in hybrid airships has increased due to the growing need for environmentally friendly cargo transportation and surveillance solutions. This is because these vessels use less fuel and emit fewer emissions than conventional aircraft. Moreover, improvements in propulsion systems and materials have improved their performance, increasing their viability for both military and commercial applications. Because of this, the hybrid airship market is anticipated to grow significantly over the next several years.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share. The region's dominance is further reinforced by the existence of significant airship manufacturers, technological developments, and government-funded defense initiatives. Due to its widespread use of airships for advertising, scientific research, disaster monitoring, and border security, the United States dominates the market. Additionally, research and development of hybrid and helium-filled airships has been spurred by growing interest in economical and environmentally friendly transportation options. Strong regulatory support and infrastructure in the area also facilitate the deployment of airships in a variety of industries, such as telecommunications and logistics.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR. Advances in lightweight materials, aerodynamics, and propulsion systems are improving airship performance, making them more viable for commercial and military applications. With strong government support, rising defense budgets, and growing interest from logistics and communication industries, the Asia-Pacific region is poised to become a major hub for airship development and deployment. These developments are being driven by increasing investments in infrastructure development, disaster management, and commercial applications.
Key players in the market
Some of the key players in Airships market include Aerostar International, Inc., CargoLifter AG, GEFA-FLUG GmbH, Boeing, Information Systems Laboratories Inc., Hybrid Air Vehicles Ltd., Airborne Industries Inc., Lindstrand Technologies Ltd., Northrop Grumman Corporation, Airship Technologies Group, Lockheed Martin Corporation, RosAero Systems, Zeppelin Luftschifftechnik GmbH, RT Aerostats Systems Ltd. and SkyLifter Ltd.
In February 2025, Northrop Grumman Corporation and Hanwha have signed a Memorandum of Understanding (MOU) in connection with the Republic of Korea's Mine Countermeasures Helicopter (KMCH) program. The agreement supports Northrop Grumman's longstanding industrial cooperation with the Republic of Korea's Defense Acquisition Program Administration and defines the work that Hanwha will perform as a supplier.
In September 2024, Aerostar announced that the company has been awarded a five-year, $40.1M contract for the delivery, installation, operation, and sustainment support of the Air Surveillance Radar (ASR) systems onboard U.S. Navy ships. This contract entails upgrading the currently deployed F50-ER1 ASR systems as well as replacement and upgrade parts and spares, reach-back and technical support, radar operator support, and classroom and shipboard training worldwide.
In September 2024, Lockheed Martin and Tata Advanced Systems Limited have entered into a teaming agreement to expand upon the companies' business relationship through the C-130J Super Hercules tactical airlifter. This announcement marks a significant step in enhancing India's defence and aerospace capabilities while also deepening India-U.S. strategic ties.