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市場調査レポート
商品コード
1662797
2030年までの鉄道車両市場予測:製品タイプ、機関車タイプ、コンポーネント、技術、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析Rolling Stock Market Forecasts to 2030 - Global Analysis By Product (Locomotives, Rapid Transit Vehicles, Wagons & Freight Cars, Passenger Coaches and Other Products), Locomotive Type, Component, Technology, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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2030年までの鉄道車両市場予測:製品タイプ、機関車タイプ、コンポーネント、技術、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年02月02日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の鉄道車両市場は2024年に297億3,000万米ドルを占め、2030年には425億1,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは7.8%です。
鉄道車両とは、機関車、客車、貨車、保守用車両など、鉄道軌道上を移動するすべての車両を指します。鉄道事業の重要なコンポーネントであり、物資や旅客の輸送に不可欠です。鉄道車両には、機関車やマルチプルユニットのような自走式もあれば、貨車や客車のような非動力式もあります。現代の鉄道車両は、効率性、安全性、快適性のために先進技術を取り入れています。
Worldwiderailによると、ディーゼル機関車の価格は0.5~200万米ドルであるのに対し、電気機関車の価格は600万米ドル以上であるため、ディーゼル機関車をバッテリーシステムに改造することはより現実的であり、機関車の再生産は新規購入よりも40%近くコストが抑えられます。
効率的な公共輸送への需要の高まり
都市人口の拡大に伴い、各都市は交通渋滞の緩和、モビリティの向上、環境持続可能性の強化を目的に、近代的な鉄道システムへの投資を進めています。この需要により、高速鉄道、電気式複数車両、地下鉄システムなど、先進的な鉄道車両への投資が拡大しています。二酸化炭素排出量の削減が重視され、電気鉄道やハイブリッド鉄道へのシフトがさらに加速しています。さらに、各国政府はスマートシティ構想の一環として公共交通を優先し、鉄道インフラと車両開発の成長を刺激しており、それによって市場機会も拡大しています。
厳しい政府規制
鉄道車両は、安全基準、環境基準、運用基準により、厳しい政府規制に直面しています。規制は、乗客と貨物の安全性、環境基準の遵守、排出ガス制御、信号システム、構造的完全性などの技術の採用を保証します。製造業者はコンプライアンスに多額の投資を行わなければならず、これが鉄道車両の価格上昇につながります。さらに、多様な地域規格への準拠は、製品開発と国際展開を遅らせ、特にコストに敏感な地域における市場成長を鈍化させる可能性があります。
電化とグリーンモビリティ
電化は、化石燃料への依存を減らし、排出量を削減し、鉄道事業者の運行コストを下げるため、二酸化炭素排出量の削減に重点を置く政府や企業にとって魅力的な選択肢となります。高速列車、ハイブリッド機関車、電動貨車の推進が市場の成長を支えています。さらに、バッテリー電気鉄道などのバッテリー技術の進歩や再生可能エネルギー源の統合は、グリーンモビリティソリューションの採用をさらに促進し、鉄道車両産業への継続的な技術革新と投資に拍車をかけています。
高い初期投資とメンテナンス費用
鉄道車両は、機関車や貨車などの特殊車両の製造コストや、先進的技術や材料の必要性から、高額な初期投資を必要とします。さらに、安全性、信頼性、厳格な規制への準拠を確保する必要性から、継続的なメンテナンス費用が発生します。定期的な検査、修理、予備部品もこれらの費用の一因となります。こうした高コストは、特に新興国市場での投資を抑制し、鉄道ネットワークの拡大を遅らせ、鉄道車両市場の成長可能性を制限する可能性があります。
COVID-19の大流行は、製造の遅延、サプライチェーンの中断、ロックダウン中の鉄道輸送需要の減少を引き起こし、鉄道車両市場に大きな混乱をもたらしました。世界の貿易減速により貨物輸送が影響を受け、旅客鉄道サービスは旅行制限により利用者数が減少しました。さらに、新しい鉄道インフラへの投資が鈍化し、メンテナンス・スケジュールも遅れました。しかし、回復が進むにつれて、貨物輸送サービスや高速鉄道網の需要が市場の成長を牽引すると予想されます。
予測期間中、貨車セグメントが最大となる見込み
貨車セグメントは、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。貨車は、鉄道網を横断して物資を輸送するために設計された鉄道車両の重要なコンポーネントです。箱車、平車、タンカー、ホッパー車など様々なタイプがあり、それぞれバルク材、液体、コンテナなど特定の貨物用に設計されています。貨車の需要は、世界の貿易、eコマースの成長、効率的で費用対効果の高い輸送へのニーズが原動力となっています。
予測期間中、貨物輸送セグメントのCAGRが最も高くなると予想される
予測期間中、貨物輸送セグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。貨物輸送では、鉄道車両が長距離を効率的に商品を移動させる上で重要な役割を果たしています。貨物列車は、箱車、平台車、タンク車、ホッパー車など、さまざまなタイプの鉄道車両に依存しており、バルク材料からコンテナや液体まで、さまざまな商品を輸送しています。費用対効果が高く、持続可能で信頼性の高い輸送ソリューションに対する需要の高まりが、最新の大容量貨車の採用を後押ししています。
予測期間中、アジア太平洋は、急速な都市化、鉄道網の拡大、サステイナブル輸送を推進する政府の取り組みにより、最大の市場シェアを占めると予想されます。中国、インド、日本、韓国のような国々は、高速鉄道システム、電化、最新の車両に多額の投資を行っています。効率的な貨物輸送への需要も市場成長の原動力となっています。この地域は、スマート鉄道システムやグリーンモビリティなどの技術的進歩に注力しており、市場をさらに加速させています。
予測期間中、北米地域は貨物鉄道インフラと旅客鉄道近代化への投資の増加により、最も高いCAGRを示すと予測されます。米国とカナダは、老朽化した鉄道システムの改良と高速鉄道網の拡大に注力しています。さらに、eコマースやロジスティクス産業の活況が貨物鉄道の需要を押し上げています。米国のインフラ法案など、インフラプロジェクトに対する政府の資金援助は、市場の成長をさらに後押ししています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Rolling Stock Market is accounted for $29.73 billion in 2024 and is expected to reach $42.51 billion by 2030 growing at a CAGR of 7.8% during the forecast period. Rolling stock refers to all the vehicles that move on a railway track, including locomotives, passenger coaches, freight wagons, and maintenance vehicles. It is a key component of railway operations, essential for transporting goods and passengers. Rolling stock can be self-propelled, like locomotives and multiple units, or non-powered, such as freight wagons and passenger cars. Modern rolling stock incorporates advanced technology for efficiency, safety, and comfort.
According to Worldwiderail, diesel locomotives cost between USD 0.5 and 2 million, while electric locomotives cost more than USD 6 million, making retrofitting diesel locomotives with battery systems more viable and re-manufacturing locomotives can cost nearly 40% less than purchasing new ones.
Increasing demand for efficient public transport
As urban populations expand, cities are investing in modern rail systems to reduce traffic congestion, improve mobility, and enhance environmental sustainability. This demand has led to greater investment in advanced rolling stock, including high-speed trains, electric multiple units, and metro systems. The emphasis on reducing carbon emissions further accelerates the shift to electric and hybrid trains. Additionally, governments are prioritizing public transport as part of smart city initiatives, stimulating growth in rail infrastructure and rolling stock development, thereby expanding market opportunities.
Stringent government regulations
Rolling stock faces stringent government regulations due to safety, environmental, and operational standards. Regulations ensure passenger and freight safety, compliance with environmental norms, and the adoption of technology such as emissions control, signaling systems, and structural integrity. Manufacturers must invest heavily in compliance, which leads to higher prices for rolling stock. Additionally, adherence to diverse regional standards can delay product development and international expansion, slowing market growth, especially in cost-sensitive regions.
Electrification & green mobility
Electrification reduces reliance on fossil fuels, cuts emissions, and lowers operational costs for rail operators, making it an attractive option for governments and businesses focused on reducing their carbon footprint. The push for high-speed trains, hybrid locomotives, and electric-powered freight cars supports the growth of the market. Additionally, advancements in battery technologies, such as battery-electric trains, and the integration of renewable energy sources further enhance the adoption of green mobility solutions, spurring continued innovation and investment in the rolling stock industry.
High initial investment & maintenance costs
Rolling stock requires a high initial investment due to the cost of manufacturing specialized vehicles, such as locomotives and freight cars, along with the need for advanced technology and materials. Additionally, ongoing maintenance costs arise from the need to ensure safety, reliability, and compliance with stringent regulations. Regular inspections, repairs, and spare parts also contribute to these expenses. These high costs can deter investment, especially in developing markets, slowing the expansion of rail networks and limiting the growth potential of the rolling stock market.
The covid-19 pandemic significantly disrupted the rolling stock market by causing delays in manufacturing, supply chain interruptions, and a reduction in demand for rail transport during lockdowns. Freight transportation was affected due to global trade slowdowns, while passenger rail services saw ridership drops due to travel restrictions. Additionally, investments in new rail infrastructure slowed, and maintenance schedules were delayed. However, as recovery progresses, demand for freight services and high-speed rail networks is expected to drive market growth.
The wagons & freight cars segment is expected to be the largest during the forecast period
The wagons & freight cars segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. Wagons and freight cars are essential components of rolling stock, designed for transporting goods across rail networks. They come in various types, including boxcars, flatcars, tankers, and hopper cars, each designed for specific cargo like bulk materials, liquids, or containers. The demand for freight cars is driven by global trade, e-commerce growth, and the need for efficient, cost-effective transportation.
The freight transportation segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the freight transportation segment is predicted to witness the highest growth rate. In freight transportation, rolling stock plays a crucial role in moving goods efficiently across vast distances. Freight trains rely on various rolling stock types, including boxcars, flatcars, tank cars, and hopper cars, to transport a wide range of commodities, from bulk materials to containers and liquids. The increasing demand for cost-effective, sustainable, and reliable transportation solutions drives the adoption of modern, high-capacity freight cars.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to rapid urbanization, expanding rail networks, and government initiatives promoting sustainable transportation. Countries like China, India, Japan, and South Korea are investing heavily in high-speed rail systems, electrification, and modern rolling stock. The demand for efficient freight transportation also fuels market growth. The region's focus on technological advancements, including smart rail systems and green mobility, further accelerates the market.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR driven by the increasing investments in freight rail infrastructure and passenger rail modernization. The U.S. and Canada are focusing on upgrading aging rail systems and expanding high-speed rail networks. Additionally, the booming e-commerce and logistics industries are boosting freight rail demand. Government funding for infrastructure projects, such as the U.S. Infrastructure Bill, further supports the market growth.
Key players in the market
Some of the key players in Rolling Stock market include Siemens AG, Bombardier Inc., Kawasaki Heavy Industries Limited, Hitachi Limited, Hyundai Rotem Company, Wabtec Corporation, CRRC Corporation Limited, Alstom SA, Mitsubishi Heavy Industries Limited, ABB Limited, PESA Bydgoszcz SA, Newag SA, Integral Coach Factory (ICF), BEML Limited, Stadler Rail AG, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), National Steel Car Limited and Skoda Transportation.
In February 2025, Alstom announced the arrival of its first four-car hydrogen train in Rovato, Italy. Rovato has been equipped with a dedicated maintenance center and a hydrogen refueling station to support the testing and future operations of these trains. This infrastructure is crucial for the seamless integration of hydrogen-powered trains into regular service.
In December 2024, Hitachi Rail entered into a £500 million agreement with FirstGroup plc and Angel Trains Limited to supply 14 new five-car Class 80X trains. These trains are set to be manufactured at Hitachi's Newton Aycliffe facility in County Durham, UK, bolstering local employment and the nation's rail manufacturing sector.