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市場調査レポート
商品コード
1558314
鉄道車両リース市場の2030年までの予測:鉄道車両タイプ別、リースタイプ別、リース構造別、契約期間別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Railcar Leasing Market Forecasts to 2030 - Global Analysis By Railcar Type (Tank Cars, Freight Cars, Specialty Cars, Passenger Cars and Other Railcar Types), Lease Type, Lease Structure, Contract Duration, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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鉄道車両リース市場の2030年までの予測:鉄道車両タイプ別、リースタイプ別、リース構造別、契約期間別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2024年09月06日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の鉄道車両リース市場は2024年に125億9,000万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは5.8%で成長し、2030年には273億1,000万米ドルに達する見込みです。
鉄道車両リースは、企業や組織に鉄道車両を一定期間貸し出すものです。これにより企業は、タンカー、ボックスカー、フラットカーなどの特殊な鉄道車両を、購入に必要な資本投資なしで利用できるようになります。リースは、輸送ニーズの管理に柔軟性をもたらし、メンテナンスや修理に関連する運用コストを削減することができます。借手は、貸手の鉄道車両管理に関する専門知識と業界基準への準拠から利益を得ることができます。
米国鉄道協会(AAR)によると、鉄道はエタノール輸送の優先手段であり、エタノール輸送の60~70%は鉄道で行われています。
鉄道業界の統合
合併や買収によって市場シェアが統合され、鉄道網が最適化されるため、多様な鉄道車両に対する需要が高まる。統合企業は、多額の資本支出を伴わずに車両を効率的に管理・拡大するため、リース契約を模索することが多いです。このような統合はまた、オペレーションの標準化と合理化を促し、新たなリース機会を呼び込む可能性があります。連結事業体が事業範囲とサービス能力を拡大するにつれて、より大規模で複雑な物流ネットワークをサポートするための柔軟で拡張性のあるリース・ソリューションが必要となり、市場全体の成長を牽引しています。
規制上の課題
鉄道車両リースにおける規制上の課題には、厳しい安全基準、環境規制、コンプライアンス要件などがあります。鉄道車両は複雑な安全基準と排出基準を満たす必要があるため、リース企業にとっては車両を維持・アップグレードするためのコスト増につながります。また、地域によって異なる規制を乗りこなすのは、煩雑でコストがかかります。こうした課題は、運行経費の増加やコンプライアンスの複雑化によって市場成長の妨げとなり、新規参入を阻んだり、車両近代化の取り組みを遅らせたりする可能性があります。
インフラ投資の増加
インフラ投資の増加は、鉄道網を拡張・近代化し、鉄道車両の需要を増加させる。鉄道路線の改良、新しいターミナル、貨物ハブの拡大など、インフラの強化は鉄道輸送量の増加を支え、企業が鉄道車両を所有するために投資するのではなく、リースすることを促します。この投資は、鉄道の効率、信頼性、輸送能力を向上させ、リースの魅力を高める。さらに、近代化されたインフラには、先進的な鉄道車両技術や安全機能が含まれることが多く、企業が最新の業界標準や運用ニーズに対応しようとするため、リース機会がさらに増加します。
市場の飽和
利用可能なリース企業の数が増えるにつれて、差別化が難しくなり、価格競争やユニットあたりの収益減少につながります。また、競合が激しいと、新規市場参入の機会が制限され、技術革新が妨げられる可能性もあります。さらに、過剰な車両供給能力により鉄道車両が十分に利用されなくなり、全体的な収益性に影響を与えたり、車両のアップグレードや新技術への投資が滞ったりする可能性もあります。このような飽和状態は、持続的な市場拡大にとって困難な環境を生み出す可能性があります。
COVID-19の影響
COVID-19は、世界のサプライチェーンを混乱させ、産業活動を減退させることで、鉄道輸送需要の減少につながり、鉄道車両リース市場に影響を与えました。封鎖や規制は貨物量の減少を招き、経済成長を鈍化させました。しかし、パンデミックはまた、鉄道車両管理のためのデジタル技術と遠隔監視の採用を加速させました。経済が回復するにつれて、効率的で回復力のあるサプライ・チェーンが重視されるようになり、鉄道車両リースへの関心が再び高まる可能性があります。
予測期間中、タンク車部門が最大となる見込み
タンク車セグメントは予測期間中最大となる見込みです。鉄道車両リースにおけるタンク車は、化学薬品、石油製品、食品用液体などの液体や気体を輸送するために設計された特殊な鉄道車両です。これらの鉄道車両は、その容量と安全性により、大量の液体輸送を必要とする産業にとって極めて重要です。タンク車をリースすることで、企業は多額の設備投資をすることなく、変動する需要に柔軟に対応することができます。
予測期間中、石油・ガス分野が最も高いCAGRが見込まれる
石油・ガス分野は、予測期間中に最も高いCAGR成長が見込まれます。石油・ガス用途の鉄道車両リースでは、原油、精製品、天然ガス液体を輸送するために設計されたタンク車や圧送車などの特殊な鉄道車両をレンタルします。このリースモデルは、市場の変動に柔軟に対応でき、鉄道車両購入にかかる高い資本コストを回避できます。また、安全基準や規制基準を満たした、効率的でコンプライアンスに適合した危険物輸送が保証されます。
アジア太平洋地域では、急速な工業化、都市化、効率的な輸送ソリューションに対する需要の増加により、鉄道車両リース市場が最大のシェアを占めると予想されます。中国やインドのような国々は鉄道インフラに多額の投資を行っており、鉄道車両リースの機会を後押ししています。同地域は貨物・旅客鉄道網の拡大に注力しており、老朽化した鉄道システムを近代化する取り組みと相まって、リース鉄道車両の需要を牽引しています。さらに、eコマースやロジスティクス部門の台頭が、柔軟で拡張性の高い鉄道輸送ソリューションの必要性をさらに高めています。
北米では、広範な鉄道網と効率的な貨物輸送に重点を置いていることから、鉄道車両リース市場のCAGRが最も高くなると予想されます。米国とカナダは鉄道インフラに多額の投資を行っており、農業、エネルギー、製造業など、さまざまな業種向けのさまざまなタイプの鉄道車両のリースを支えています。当地域は、多様な輸送ニーズを満たす柔軟でコスト効率の高いソリューションを提供する、定評あるリース会社の恩恵を受けています。さらに、技術の進歩と環境の持続可能性を重視していることも、鉄道車両リース部門の継続的な成長と革新に貢献しています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Railcar Leasing Market is accounted for $12.59 billion in 2024 and is expected to reach $27.31 billion by 2030 growing at a CAGR of 5.8% during the forecast period. Railcar leasing involves renting railcars to businesses or organizations for a specified period. It allows companies to access specialized railcars such as tankers, boxcars, or flatcars without the capital investment required to purchase them. Leasing offers flexibility in managing transportation needs and can reduce operational costs related to maintenance and repairs. Lessees benefit from the lessor's expertise in railcar management and compliance with industry standards.
According to the Association of American Railroads (AAR), railways is the preferred mode of ethanol transportation and 60 to 70% of ethanol transportation is done by rail.
Rail industry consolidation
Mergers and acquisitions consolidate market share and optimize rail networks, boosting demand for diverse railcar fleets. Consolidated companies often seek leasing arrangements to efficiently manage and expand their rolling stock without significant capital expenditure. This consolidation also encourages standardization and streamlining of operations, which can attract new leasing opportunities. As consolidated entities expand their reach and service capabilities, they require flexible and scalable leasing solutions to support their larger, more complex logistical networks, driving overall market growth.
Regulatory challenges
Regulatory challenges in railcar leasing include stringent safety standards, environmental regulations, and compliance requirements. Railcars must meet complex safety and emission standards, leading to higher costs for leasing companies to maintain and upgrade their fleets. Navigating varying regulations across regions can also be cumbersome and costly. These challenges can hamper market growth by increasing operational expenses and complicating compliance, potentially deterring new entrants and slowing fleet modernization efforts.
Rising infrastructure investments
Rising infrastructure investments expands and modernizes rail networks, which increases demand for railcars. Enhanced infrastructure, such as upgraded rail lines, new terminals, and expanded freight hubs, supports higher volumes of rail transport and encourages companies to lease railcars rather than invest in owning them. This investment improves rail efficiency, reliability, and capacity, making leasing more attractive. Additionally, modernized infrastructure often includes advanced railcar technologies and safety features, further boosting leasing opportunities as businesses seek to align with updated industry standards and operational needs.
Market saturation
As the number of available leasing companies grows, differentiation becomes challenging, leading to price wars and decreased revenue per unit. High competition can also limit opportunities for new market entrants and hinder innovation. Additionally, overcapacity may result in underutilized railcars, impacting overall profitability and slowing investment in fleet upgrades or new technology. This saturation can create a challenging environment for sustained market expansion.
Covid-19 Impact
Covid-19 impacted the railcar leasing market by disrupting global supply chains and reducing industrial activity, leading to decreased demand for rail transportation. Lockdowns and restrictions led to lower freight volumes and slowed economic growth. However, the pandemic also accelerated the adoption of digital technologies and remote monitoring for railcar management. As economies recover, the focus on efficient and resilient supply chains may drive renewed interest in railcar leasing, balancing initial disruptions with long-term opportunities.
The tank cars segment is expected to be the largest during the forecast period
The tank cars segment is estimated to be the largest during the forecast period. Tank cars in railcar leasing are specialized railcars designed for transporting liquids and gases, such as chemicals, petroleum products, and food-grade liquids. These railcars are crucial for industries requiring bulk liquid transport due to their capacity and safety features. Leasing tank cars offers flexibility for companies to manage fluctuating demands without significant capital investment.
The oil & gas segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
The oil & gas segment is anticipated to witness the highest CAGR growth during the forecast period. Railcar leasing for oil and gas applications involves renting specialized railcars, such as tank cars and pressure cars, designed for transporting crude oil, refined products, and natural gas liquids. This leasing model provides flexibility to adapt to market fluctuations and avoids the high capital costs of purchasing railcars. It ensures efficient and compliant transport of hazardous materials, meeting safety and regulatory standards.
In the Asia-Pacific region, the railcar leasing market is anticipated to witness the largest share due to rapid industrialization, urbanization, and increasing demand for efficient transportation solutions. Countries like China and India are investing heavily in rail infrastructure, boosting railcar leasing opportunities. The region's focus on expanding freight and passenger rail networks, coupled with efforts to modernize aging rail systems, drives demand for leased railcars. Additionally, the rise of e-commerce and logistics sectors further fuels the need for flexible and scalable rail transport solutions.
In North America, the railcar leasing market is expected to have highest CAGR, driven by extensive rail networks and a strong focus on efficient freight transportation. The U.S. and Canada invest significantly in rail infrastructure, supporting the leasing of various railcar types for different industries, including agriculture, energy, and manufacturing. The region benefits from well-established leasing companies that provide flexible, cost-effective solutions to meet diverse transportation needs. Additionally, the emphasis on technological advancements and environmental sustainability contributes to the continued growth and innovation in the railcar leasing sector.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Railcar Leasing Market include Siemens Limited, Wells Fargo Rail, Trinity Industries Inc., Caterpillar Company, Greenbrier Companies Inc., Mitsui Rail Capital LLC, MRCE Dispolok GmbH, CIT Group Inc., VTG Aktiengesellschaft, American Railcar Industries Inc., Railcar Leasing Corporation, Nacco Industries Inc., GATX Corporation, SMBC Rail Services, Angel Trains and MAC Rail.
In February 2024, SIEMENS Mobility has launched a new train leasing company, Smart Train Lease, offering single multiple-units or small multiple-unit fleets on a short-term rental basis to supplement existing fleets. The company has access to a pool of Mireo Smart trains comprising conventional EMUs as well as hydrogen and battery variants.
In October 2021, The Greenbrier Company announced the acquisition of more than 3,600 railcars, a portion of which will be held in GBX Leasing (GBXL). GBXL serves high credit quality railcar lessees which require leases with mid-to-longer term maturities. This two-pronged acquisition strategy allows GBXL to rapidly scale a diversified portfolio of leased railcars.