デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1482381

Xpengの電化、接続性、インテリジェンス、シェアリングにおけるレイアウトの分析(2023年)

Analysis on Xpeng's Layout in Electrification, Connectivity, Intelligence and Sharing, 2023


出版日
ページ情報
英文 170 Pages
納期
即日から翌営業日
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.36円
Xpengの電化、接続性、インテリジェンス、シェアリングにおけるレイアウトの分析(2023年)
出版日: 2024年04月10日
発行: ResearchInChina
ページ情報: 英文 170 Pages
納期: 即日から翌営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

NIO、Xpeng、Li Autoは、電化、接続性、インテリジェンス、シェアリングの革命において、もっとも急速に発展している自動車メーカーの1つであり、XpengはNIOとLi Autoよりも革新的で先鋭的であるため、粗利益率がもっとも低くなります。

NOAの分野では、XpengとHuaweiが中国でリードしています。

Xpengの車種は、先進のインテリジェントドライビングシステムを搭載しています。Xpengの公式データによると、2023年10月7日現在、2024 G9の総受注台数1万5,000台のうち、Xpengの先進のインテリジェントドライビングシステムであるXNGPを標準装備したMAX版が80%以上を占めています。

以下は、D1EVが開催した初の中国のインテリジェントドライビング競技会の結果です。

深圳市街地NOAリスト:1位、Xpeng G6、2位、Avatr 11、2位、Avatr 11、3位、ARCFOX aS HI Edition、4位、AITO M5

深圳高速道路NOAリスト:1位、ARCFOX aS、2位、AITO M5、3位、Hyper GT

上海市街地NOAリスト:1位、Xpeng G6、2位、Jiyue 01、3位、ARCFOX aS HI Edition、4位、Avatr 11、5位、AITO M55

上海高速道路NOAリスト:1位、AITO M5、2位、Xpeng G6、3位、Neta S

広州高速道路NOAリスト:1位、Xpeng G6、2位、AITO M5、3位、Avatr 11

Xpeng G6のNOAが中国でトップの地位にあることがわかります。

Xpengは中国で初めて12,000Tの超大型ダイカストマシンを採用し、CIBバッテリーボディ一体化設計を実現しました。

Xpengの一体成型とCIBバッテリーボディの一体化設計は、シャーシの保護性能を高めると同時に、縦方向のスペースを節約し、安全性と乗り心地を向上させました。フロント/リア一体型アルミダイカスト技術のねじり剛性は最大42,000N*m/degで、83%向上し、161のコンポーネントを統合し、車体重量を17%削減しました。

Xpengの社長兼CEOの何暁鵬氏は、Xpengは現在、世界で唯一の12,000Tの超大型ダイカストマシンを保有しており、より大型のダイカスト部品の生産をサポートするため、間もなく16,000Tのダイカストマシンを拡張すると述べました。現在、XpengはCIB+センターフロア統合ダイカスト技術を開発しており、航続距離を5%伸ばし、全体の製造コストを10%~30%下げることができます。

広州工場で、XpengとGuangdong Hongtu Technologyは「工場内工場」を建設する新しい協業モデルを採用し、一体成型部品の自動車への利用を加速しました。Guangdong Hongtu Technologyは、Xpengやその他の新エネルギー車ブランドと従来型自動車メーカーを含む複数の顧客から一体成型製品の指定通知を受け取っています。

Xpengは100台の空飛ぶ車の注文を確保しました。

2013年~2023年にわたり、Xpeng傘下のXPeng AeroHTは6世代の空飛ぶ車を開発しました。

2023年10月、Xpeng AeroHTはXpeng 1024 Tech Dayで2つの空飛ぶ車を発表しました。分割構成は「モジュラーフライングカー」と名付けられ、空中モジュールと地上モジュールの2つの部品で構成され、自動的に分離および結合できます。

2023年12月1日、嘉興市南湖区のRoad-Air Cooperative Three-Dimensional Transportation Industry Research InstituteはXpeng AeroHTと予約契約を締結し、高速道路や水路などの交通の総合的な管理、空飛ぶキャンプ体験、現場接続輸送に使用されるモジュラーフライングカーを100台発注する予定です。

当レポートでは、Xpengについて調査し、電化、接続性、インテリジェンス、シェアリングにおける同社の戦略や開発動向などを分析しています。

目次

第1章 Xpengの概要

  • プロファイル
  • 経営陣
  • 組織構造
  • 組織構造の調整と最適化
  • 自動車製造の発展の実績
  • 売上
  • 収益と利益
  • 資金調達履歴
  • R&Dレイアウト
  • 生産レイアウト
  • 一体成型レイアウト
  • 販売チャネル
  • 中古車サービス

第2章 Xpengの電化とシャシーのレイアウト

  • 発売中および発表済みモデルの主要パラメーターの比較
  • 「三電」技術とサプライヤー
  • 「三電」技術の進歩(2023年)
  • 充電ネットワークレイアウト
  • 充電・エネルギー補給製品
  • 電化協力の力学
  • CIBバッテリーボディ一体化設計
  • 800Vプラットフォーム開発
  • 800V超高速充電プラットフォーム
  • 熱管理システムの開発フェーズ
  • X-HPインテリジェント熱管理システム
  • XPower 3.0パワートレインシステム

第3章 Xpengの電子/電気アーキテクチャ(EEA)

  • EEAの進化:技術ロードマップ
  • リリースされるSEPA 2.0 Fuyaoアーキテクチャ
  • X-EEA 3.0:中央スーパーコンピューティング+ゾーンコントロール
  • X-EEA 3.0:ハードウェア、通信、電源アーキテクチャ
  • X-EEA3.0の4つの主要コントローラー
  • X-EEA3.0の先進の統合
  • X-EEA3.0の中央ドメインコントローラーアーキテクチャ図
  • XEEA3.0のXPU回路図
  • X-EEA3.0自動運転ドメインコントローラーのアーキテクチャ図
  • XEEA3.0の左右ゾーンコントローラー
  • XEEA3.0の左右ゾーンコントローラーの回路図
  • Xpeng EEAの将来

第4章 Xpengのインテリジェントドライビングシステム

  • XPILOT自動運転システムの開発ロードマップ
  • City NGPの特徴
  • NGP機能の進化
  • 自動駐車の開発ルート
  • バレーパーキングアシスト(VPA)
  • LiDARを利用したバレーパーキングアシスト(VPA-L)
  • 自動運転のフルスタック自社開発
  • 自動運転向けインテリジェントコンピューティングセンター
  • XBainとX-NET
  • XPlannerとX-NET2.0
  • 自動運転マネジメントチーム
  • 自動運転の力学

第5章 Xpengのインテリジェントコックピットとテレマティクスシステム

  • コックピットサプライチェーン
  • Xmart OS自動車用オペレーティングシステムのイントロダクション
  • OTAの進化
  • 車内エコシステム
  • インテリジェントコックピットのハイライト
  • インテリジェントコックピットの進化とサプライヤー
  • Xmart OSの自動車モデルへの応用事例
  • Xmart OS 4.4.0の機能アップグレード
  • 第5世代インテリジェントコックピットシステム
  • 車内アプリ
  • スマートフォンアプリ

第6章 Xpengの主要モデルとサプライヤー

  • Main Suppliers of Xpeng G9
  • Comparison between Xpeng G9 and Competing Products
  • Comparison between 2024 Xpeng G9 and Competing Products
  • Comparison between Xpeng G6 and Competing Products
  • Reasons Why Consumers Choose Xpeng G6
  • Main Suppliers of Xpeng G6
  • X9 and MONA
  • Configuration of X9

第7章 Xpengの将来のモビリティビジネス

  • XPENG Roboticsのプロファイル
  • XPENG Roboticsのロボットポニー
  • XPENG Roboticsのヒューマノイドロボット
  • Xpeng AeroHTのプロファイル
  • Xpengの空飛ぶ車の研究開発と試験飛行拠点のレイアウト
  • Xpeng AeroHTの開発の実績
  • Xpeng空飛ぶ自動車のイントロダクション
  • Xpeng空飛ぶ車のパラメーター
  • Xpengの分割構成の空飛ぶ車
  • Xpengがマルチパラシュート救助システムを独自開発

第8章 Xpengの国外レイアウト

  • 国外展開の実績
  • 国外での研究開発サービスのレイアウト
  • 国外販売と主力モデル
  • 国外進出の方法と国外販売モデル
目次
Product Code: LYS008

Research on Xpeng's layout in electrification, connectivity, intelligence and sharing: in the innovation-driven rapid development, secured orders for 100 flying cars.

NIO, Xpeng and Li Auto are among the fastest-moving automakers in the revolution of electrification, connectivity, intelligence and sharing, and Xpeng is more innovative and radical than NIO and Li Auto, leading to its lowest gross margin.

In NOA field, Xpeng and Huawei lead in China.

Xpeng's car models feature its leading intelligent driving system. According to Xpeng's official data, as of October 7, 2023, of the orders for 15,000 2024 G9 cars in total, the MAX edition equipped with XNGP, Xpeng's advanced intelligent driving system, as a standard configuration, swept more than 80%.

The following are the results of the First China Intelligent Driving Competition held by D1EV:

Shenzhen Urban NOA List: first place: Xpeng G6; second place: Avatr 11; third place: ARCFOX aS HI Edition; fourth place: AITO M5.

Shenzhen Highway NOA List: champion: ARCFOX aS; runner-up: AITO M5; third runner-up: Hyper GT.

Shanghai Urban NOA List: first place: Xpeng G6; second place: Jiyue 01; third place: ARCFOX aS HI Edition; fourth place: Avatr 11; fifth place: AITO M5.

Shanghai Highway NOA List: champion: AITO M5; runner-up: Xpeng G6; third runner-up: Neta S.

Guangzhou Highway NOA List: first place: Xpeng G6; second place: AITO M5; third place: Avatr 11.

It can be seen that the NOA of Xpeng G6 is in a leading position in China.

Xpeng is the first in China to use a 12000T ultra-large die-casting machine to realize CIB battery body integration design.

Xpeng's integrated die-casting and CIB battery body integration design enhance chassis protection while saving vertical space, improving safety and riding comfort. The front and rear integrated aluminum die-casting technology has a torsional stiffness of up to 42,000N*m/deg, up 83%, and integrates 161 components, reducing the body weight by 17%.

He Xiaopeng, president and CEO of Xpeng, said that Xpeng now has the world's only 12000T ultra-large die-casting machine, and will soon expand a 16000T die-casting machine to support the production of larger die-cast parts. At present, Xpeng is developing CIB + center floor integrated die-casting technology, which can increase cruising range by 5% and lower overall manufacturing cost by 10%-30%.

At the Guangzhou factory, Xpeng and Guangdong Hongtu Technology adopted a new cooperation model of building "factory in factory" to speed up the application of integrated die-cast parts in automobiles. Guangdong Hongtu Technology has received the notifications of designating integrated die-cast products from multiple customers including Xpeng and other new energy vehicle brands and conventional automakers.

Xpeng has secured orders for 100 flying car.

From 2013 to 2023, XPeng AeroHT, an arm of Xpeng, developed six generations of flying cars.

In October 2023, Xpeng AeroHT introduced two flying cars at Xpeng 1024 Tech Day: a split configuration and an air-ground integrated configuration. Wherein, the split configuration is named "Modular Flying Car", consisting of two parts, air module and ground module which can automatically separate and combine.

On December 1, 2023, Jiaxing Nanhu District Road-Air Cooperative Three-Dimensional Transportation Industry Research Institute signed a reservation agreement with Xpeng AeroHT, planning to order 100 Modular Flying Cars used for comprehensive management of transportation such as highways and waterways, as well as flying camp experience and site connection transport.

To enhance flying car safety, Xpeng AeroHT independently developed the multi-parachute rescue system. In October 2023, this technology was installed on XPENG X2 and successfully completed a 50-meter ultra-low-altitude parachuting test, filling a gap in ultra-low-altitude rescues.

In early October 2023, the Ministry of Industry and Information Technology, the Ministry of Science and Technology, the Ministry of Finance, and the Civil Aviation Administration jointly issued the Outline for the Development of Green Aviation Manufacturing Industry (2023-2035), specifying the development timetable of eVTOL: by 2025, electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircrafts will be piloted; by 2035, new energy aircrafts will become mainstream.

In the summary of Xpeng's development history in Electrification, Connectivity, Intelligence and Sharing, it can be seen that despite a very low gross margin, Xpeng has won recognition and support from all parties by virtue of its great innovation strength and leading technologies. For example, Volkswagen invested RMB5 billion in Xpeng.

Table of Contents

Chapter 1 Overview of Xpeng

  • 1.1 Profile
  • 1.2 Management Team
  • 1.3 Organizational Structure
  • 1.4 Organizational Structure Adjustment and Optimization
  • 1.5 Development History of Car Manufacturing
  • 1.6 Sales
  • 1.7 Revenue and Profits
  • 1.8 Financing History
  • 1.9 R&D Layout
  • 1.10 Production Layout
  • 1.11 Integrated Die-casting Layout
  • 1.12 Sales Channels
  • 1.13 Used Car Services

Chapter 2 Xpeng's Electrification and Chassis Layout

  • 2.1 Comparison of Key Parameters between Models on Sale and Launched
  • 2.2 "Three Electrics" Technologies and Suppliers
  • 2.3 Progress in "Three Electrics" Technologies in 2023
  • 2.4 Charging Network Layout
  • 2.5 Charging and Energy Replenishment Products
  • 2.6 Dynamics in Electrification Cooperation
  • 2.7 CIB Battery Body Integration Design
  • 2.8 800V Platform Development
  • 2.9 800V Super-fast Charging Platform
  • 2.10 Development Phases of Thermal Management System
  • 2.11 X-HP Intelligent Thermal Management System
  • 2.12 XPower 3.0 Powertrain System

Chapter 3 Xpeng's Electronic/Electrical Architecture (EEA)

  • 3.1 EEA Evolution: Technology Roadmap
  • 3.2 Released SEPA 2.0 Fuyao Architecture
  • 3.3 X-EEA 3.0: Central Supercomputing + Zone Control
  • 3.4 X-EEA 3.0: Hardware, Communication and Power Architecture
  • 3.5 Four Major Controllers of X-EEA3.0
  • 3.6 High Integration of X-EEA3.0
  • 3.7 Central Domain Controller Architecture Diagram of X-EEA3.0
  • 3.8 XPU Circuit Diagram of XEEA3.0
  • 3.9 Architecture Diagram of Autonomous Driving Domain Controller of X-EEA3.0
  • 3.10 Left and Right Zone Controllers of XEEA3.0
  • 3.11 Circuit Diagram of Left and Right Zone Controllers of XEEA3.0
  • 3.12 The Future of Xpeng EEA

Chapter 4 Xpeng's Intelligent Driving System

  • 4.1 Development Roadmap of XPILOT Autonomous Driving System
  • 4.2 Features of City NGP
  • 4.3 NGP Function Evolution
  • 4.4 Development Route of Automated Parking
  • 4.5 Valet Parking Assist (VPA)
  • 4.6 Valet Parking Assist with LiDAR (VPA-L)
  • 4.7 Full-stack Self-development of Autonomous Driving
  • 4.8 Intelligent Computing Center for Autonomous Driving
  • 4.9 XBain and X-NET
  • 4.10 XPlanner and X-NET2.0
  • 4.11 Autonomous Driving Management Team
  • 4.12 Dynamics in Autonomous Driving

Chapter 5 Xpeng's Intelligent Cockpit and Telematics System

  • 5.1 Cockpit Supply Chain
  • 5.2 Introduction to Xmart OS In-car Operating System
  • 5.3 OTA Evolution
  • 5.4 In-car Ecosystem
  • 5.5 Highlights of Intelligent Cockpit
  • 5.6 Intelligent Cockpit Evolution and Suppliers
  • 5.7 Application Cases of Xmart OS in Car Models
  • 5.8 Function Upgrades of Xmart OS 4.4.0
  • 5.9 5th Generation Intelligent Cockpit System
  • 5.10 In-car APP
  • 5.11 Smartphone APP

Chapter 6 Xpeng's Key Models and Suppliers

  • 6.1 Main Suppliers of Xpeng G9
  • 6.2 Comparison between Xpeng G9 and Competing Products
  • 6.3 Comparison between 2024 Xpeng G9 and Competing Products
  • 6.4 Comparison between Xpeng G6 and Competing Products
  • 6.5 Reasons Why Consumers Choose Xpeng G6
  • 6.6 Main Suppliers of Xpeng G6
  • 6.7 X9 and MONA
  • 6.8 Configuration of X9

Chapter 7 Xpeng's Future Mobility Business

  • 7.1 Profile of XPENG Robotics
  • 7.2 Robot Pony of XPENG Robotics
  • 7.3 Humanoid Robot of XPENG Robotics
  • 7.4 Profile of Xpeng AeroHT
  • 7.5 Xpeng's Layout of Flying Car R&D and Test Flight Bases
  • 7.6 Development History of Xpeng AeroHT
  • 7.7 Introduction to Xpeng Flying Cars
  • 7.8 Parameters of Xpeng Flying Cars
  • 7.9 Xpeng's Split Configuration Flying Car
  • 7.10 Xpeng Independently Developed A Multi-Parachute Rescue System

Chapter 8 Xpeng's Overseas Layout

  • 8.1 Overseas Development History
  • 8.2 Overseas R&D and Services Layout
  • 8.3 Overseas Sales and Flagship Models
  • 8.4 Ways of Going Overseas and Overseas Sales Model