表紙:コンシューマー向けIoTビジネス:成熟市場における製品戦略
市場調査レポート
商品コード
1742907

コンシューマー向けIoTビジネス:成熟市場における製品戦略

The Business of Consumer IoT: Product Strategy in a Maturing Market


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コンシューマー向けIoTビジネス:成熟市場における製品戦略
出版日: 2025年06月06日
発行: Parks Associates
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概要

要約

スマートホーム市場は成熟期に入りつつあり、米国のインターネット接続世帯の45%が、少なくとも1つの主要なスマートホーム機器を所有しています。顧客層はより一般大衆にシフトしており、新たな競合企業が次々と市場に参入する一方で、カテゴリーのリーダー企業は競争上の優位性を維持するため、革新性と付加価値の限界に挑み続けています。

市場の成熟に伴い、ビジネスリーダーは、製品戦略、ビジネスモデル、マーケティングメッセージを適応させる必要があります。

サンプルビュー


主な質問:

  • 1.現在のスマートホーム市場における成長分野はどこか?
  • 2.もっとも一般的なビジネスモデルは何か?また、もっとも収益性が高いのはどのモデルか?
  • 3.顧客を獲得し、維持するための最善の方法とは何か?
  • 4.市場の成熟に伴い、製品マーケティングおよび販売戦略はどのように変化しているか?
  • 5.ソリューションプロバイダーはAIをどのように取り入れているか?
  • 6.今後3年間で競争環境を形作る決定的な要因は何か?
  • 7.Matterを含む業界標準の取り組みに対し、企業はどのような見解を持っているか?
  • 8.コンシューマーIoTビジネスが短期・中期的に直面する最大の課題と、その課題に取り組むための最善の戦略とは何か?

本レポートでは、コネクテッドホームおよびコンシューマーIoT領域における100人以上の経営幹部を対象に、市場に対する見解、変化するビジネス戦略、成功のための主要指標、市場が直面している主要課題に関する調査を行い、各種調査結果、製品ベンチマーキング、市場成長の見通しなどをまとめています。

目次

調査手法・定義

エグゼクティブサマリー

  • ビジネス予測:2025 vs. 2024 vs. 2023
    • 2025年の明るい見通しの要因
    • 困難な見通しの理由
  • コネクテッドホームビジネスのKPI
    • インターネット接続ユニットの割合
    • アクティブな顧客のエンゲージメント頻度
    • スマート製品ベンチマーキング
  • 戦略的業界パートナーを持つ企業の割合
  • 業界パートナーシップは貴社のビジネスにどのようなメリットをもたらすか?
  • もっとも影響力のあるマーケティングチャネルトップ10
  • ユーザーエンゲージメントの促進要因:接続デバイス別
  • 標準規格の採用
  • 社内でAIを使用している割合
  • コンシューマーAIの使用率
  • IoT市場の進化

企業概要と提供内容

  • 企業・製品プロファイル
  • 採用されたビジネスモデル
  • 提供されるコネクテッドコンシューマー製品のタイプ
  • 対象となる企業顧客のタイプ

収益モデルとチャネル

  • コネクテッドコンシューマー製品およびサービスに採用されている収益モデル
  • 収益性にもっとも影響を与えるビジネスモデル
  • コネクテッドホームサービスで提供されるサービス
  • 有料サービスサブスクリプションの導入
  • 有料サービスの12カ月の継続率 (定着率)
  • ベーシックグレードのスマート製品と従来製品の価格比較
  • スマート製品とバンドルされている他製品
  • コネクテッドコンシューマーソリューションの販売チャネル
  • 従来製品と比較したスマートホーム製品の返品率
  • もっとも影響力のあるマーケティングチャネル
  • ビジネス戦略パートナーシップ
  • ベンダー選択に影響を与える重要な要素

ユーザーエクスペリエンスの評価

  • コネクテッドコンシューマー製品の成功を示す指標 (KPI)
  • 「アクティブ顧客」のエンゲージメント頻度
  • コネクテッドデバイスによるユーザーエンゲージメントの促進要因
  • インターネットに接続されているスマート製品の平均割合
  • 製品を確実にオンライン接続させるための有効な手法
  • デバイスのセットアップとインストールを支援するサービス

データ戦略とAI

  • ユーザー生成データから導かれる製品とサービス
  • ユーザーデータから得られる洞察に対して支払う意思
  • 組織におけるAIの活用
  • コンシューマー製品・サービスにおけるAIの活用
  • コンピューティングとストレージ技術へのビジネス戦略

相互運用性とエコシステム

  • ホームオートメーション標準の変遷:X10からMatterまで
  • サポートされているホームオートメーション規格
  • スマートホーム製品間の相互運用性における課題
  • Matter規格に準拠した製品の採用状況
  • 「スマートホームエコシステムにおけるMatter成功の鍵となる要因は何か?」
  • 技術大手に対する意識

ビジネス見通し:2025年以降

  • ビジネス予測:2025 vs. 2024 vs. 2023
  • 2025年の明るい見通しを後押しする要因
  • 厳しい見通しの背景となる理由
  • 将来のビジネス課題
  • コネクテッド製品ビジネスの目標
  • 「スマートホーム市場で成功するためにもっとも重要だと考える競争優位性は何か?」
  • コネクテッドホーム市場の成長予測:2025~2028年
目次

SYNOPSIS:

The smart home market is maturing, with 45% of US internet households owning at least one core smart home device. The customer base is shifting to a more mass-market profile, new competitors continue to enter the market, and category leaders continue to push the envelope of innovation and value to keep their competitive edge.

As the market matures, business leaders must adapt their product strategy, business models, and marketing messages for success.

This research surveys more than 100 executives across the connected home and consumer IoT landscape to better understand their view of the market, changing business strategies, key metrics for success, and top challenges facing the market.

SAMPLE VIEW


Key questions addressed:

  • 1. Where is the growth in the smart home market today?
  • 2. What business models are most common, and which are most profitable?
  • 3. What are the best ways to acquire and retain customers?
  • 4. How is product marketing and merchandising changing as the market matures?
  • 5. How are solution providers incorporating AI?
  • 6. What will be the defining forces shaping the competitive landscape in the next three years?
  • 7. What are companies' outlook on industry standards efforts, including Matter?
  • 8. What are the greatest challenges facing consumer IoT businesses in the short and medium term, and what are the best strategies to tackle those challenges?

ANALYST INSIGHT:

"Great product development is at the core of many consumer IoT businesses, but marketing, merchandising, pricing models, logistics, and other operational factors will become ever more important to staking out a lead position in the market - and a profitable one." - Jennifer Kent, VP, Research, Parks Associates.

Table of Contents

Survey Methodology and Definitions

  • Business Respondent Profile
  • Business Markets
  • Connected Consumer Product Units Sold
  • Annual Revenue in 2024
  • Respondents' Position
  • Respondent's Functional Roles

Executive Summary

  • Business Expectation for 2025 vs. 2024 vs. 2023
    • Drivers of Positive 2025 Outlook
    • Reasons for Challenged Outlook
  • Connected Home Business KPIs
    • % of Units Connected to Internet
    • Engagement Frequency for an "Active" Customer
    • Smart Product Benchmarks
  • % of Businesses with Strategic Industry Partners
  • How are industry partnerships most beneficial to your business?
  • Top 10 Most Impactful Marketing Channels
  • Drivers for User Engagement with Connected Devices
  • Matter Standard Adoption
  • % Using AI Internally
  • % Using Consumer-Facing AI
  • IoT Market Evolution

Business Profile and Offerings

  • Company Product Profile
  • Business Models Employed
  • Type of Connected Consumer Product Offered
  • Types of Business Customers Served

Revenue Models & Channels

  • Revenue Models Employed for Connected Consumer Products and Services
  • Business Model Most Impacting Profitability
  • Services Offered in Connected Home Services
  • Paid Service Subscription Adoption
  • Paid Service Subscription Retain for 12 Months
  • Price of Basic-Tier Smart Products Compared to Traditional Products
  • Products Bundle with Smart Products
  • Sales Channels of Connected Consumer Solution
  • Return Rate of Smart Home Products Compared to Traditional Products
  • Most Impactful Marketing Channel
  • Business Strategic Partnership
  • "In a few words tell us how industry partnerships are most beneficial to your business."
  • Important Factors Influencing Vendor Selection

Evaluating the User Experience

  • Metrics Indicative of Successful Connected Consumer Products
  • Engagement Frequency for an "Active" Customer
  • Drivers for User Engagement with Connected Devices
  • Average Percentage of Smart Product Units Connected to the Internet
  • Effective Methods to Ensure Product Connecting Online
  • Services Offered to Help Device Set-up and Installation

Data Strategies & AI

  • Products & Services Guided from User Generated Data
  • Willingness to Pay Money for Insights Derived from User Data
  • AI Usage in Organization
  • AI Usage in Consumer Product and Service
  • Business Strategy to Computing and Storage Technology

Interoperability & Ecosystems

  • Home Automation Standards, X10 to Matter
  • Home Automation Standards Supported
  • Challenges to Smart Home Interoperability
  • Matter Standard Product Adoption
  • "What factors do you believe will be most critical to Matter's success in the smart home ecosystem?"
  • Attitudes Towards Tech Giants

Business Outlook: 2025 and Beyond

  • Business Expectation for 2025 vs. 2024 vs. 2023
  • Drivers of Positive 2025 Outlook
  • Reasons for Challenged Outlook
  • Business Challenges in the Future
  • Goals for Connected Product Business in 2025
  • "What competitive advantages do you see as most critical for success in the smart home market?"
  • Connected Home Market Growth Outlook: 2025-2028