![]() |
市場調査レポート
商品コード
1483078
家庭用ロボットの世界市場:2024-2031年Global Household Robots Market 2024-2031 |
||||||
カスタマイズ可能
|
家庭用ロボットの世界市場:2024-2031年 |
出版日: 2024年04月12日
発行: Orion Market Research
ページ情報: 英文 130 Pages
納期: 2~3営業日
|
家庭用ロボット市場は予測期間(2024-2031年)にCAGR 19.3%で成長すると予測されます。家庭用ロボットは、床、プール、窓、芝生の掃除などの作業を行うことができ、wi-fiネットワークに効率的に接続できるため、トレーニング、カウンセリング、娯楽など様々な用途に使用されます。
市場力学
技術進歩の高まりが市場成長を牽引
家庭用ロボット開発の重要な転換点は、人工知能(Al)技術の継続的な成長です。企業は、洗練された機能と性能を備えた新しいロボットモデルの開発に取り組んでいます。市場は、掃除機のような単一タスクのロボットから、物品検知やセルフエンプティなどの機能を備えたサムスンのJet Bot Al+のようなマルチタスクロボットへの移行を目の当たりにしています。さらに、ペットシッター、高齢者支援、アミューズメントなど、特定の要件に対応するニッチロボットも発展しています。例えば、2021年10月、AI対応技術に焦点を当てたスマート家電ブランドであるAIRROBOは、世界有数のAI・ヒューマノイドロボット企業であるUBTECH Roboticsの支援を受け、AIRROBOロボット掃除機T10+とAIRROBOロボット掃除機T9の2つの新製品を発売しました。45日間ハンズフリーで掃除ができ、アレルギーに配慮した掃除環境をユーザーに提供します。
家庭部門におけるロボット需要の高まり
世界的に、自動化とスマートホームへのニーズの高まりと技術の進歩が、この市場の成長を促進しています。国内分野の主な成長要因の1つは、材料、生産プロセス、規模の経済の進歩により、ロボット技術の製造コストが年々低下しているため、コストが削減されていることです。このコスト削減により、家庭用ロボットは消費者にとってより手頃な価格となり、また家庭用ロボットはスペース利用を最適化し、都市環境における全体的な生活水準を向上させています。製造コストの低下は、消費者にとってより手頃な価格の家庭用ロボットにつながり、価格が下がるにつれて、より幅広い世帯がこれらのロボットを購入できるようになり、普及率の上昇と市場の成長につながります。
市場セグメンテーション
サービス部門が最大セグメントとなる見通し
家庭用ロボットの世界市場は、コンポーネントによってハードウェア、ソフトウェア、サービスに細分化されます。このうち、サービスサブセグメントが市場の最大シェアを占めると予想されます。このセグメントは、製品に関する問い合わせ、トラブルシューティング、技術サポート、一般的なガイダンスに関する顧客の支援を含むカスタマーサポートのように、最初の購入にとどまらない継続的な支援と改善を提供することを目的としています。オンラインリソース、専用ヘルプライン、チャットサポート、場合によっては対面でのサポートなどもあります。メンテナンスと修理:ソフトウェアのアップデート、ハードウェアの修理、必要に応じての交換など、ロボットの機能維持に関するサービスが含まれます。企業によっては、購入後一定期間のメンテナンスや修理をカバーする保証やサービス契約を提供しています。
掃除機・モップのサブセグメントがかなりの市場シェアを占める
ディープラーニングや人工ニューラルネットワークなどの技術をモップ掃除機に組み込むことで、自己駆動型ロボットの効率が向上します。メーカー各社は常に技術革新に取り組んでおり、ロボットにナビゲーションの改善、物体認識、Al-poweredマッピング、セルフエンプティ機能などの機能を搭載しています。こうした進歩により、ロボットはより効率的になり、使いやすくなり、消費者にアピールできるようになります。例えば、2023年12月、Samsung ElectronicsはCES 2024で高度なAIを搭載した新しい掃除機のラインナップを発表すると発表しました。掃除機とモップのロボットクリーナーであるBespoke Jet Bot Comboは、強化されたAI機能とスチーム洗浄をもたらし、ユーザーにとってより簡単な掃除体験を実現します。
世界の家庭用ロボット市場は、北米(米国、カナダ)、欧州(英国、イタリア、スペイン、ドイツ、フランス、その他欧州地域)、アジア太平洋地域(インド、中国、日本、韓国、その他アジア地域)、世界のその他の地域(中東とアフリカ、ラテンアメリカ)を含む地域別にさらに細分化されます。
家庭用ロボット市場に投資する欧州諸国
家庭用ロボットの世界市場の成長:地域別、2024-2031年
アジア太平洋地域が大きな市場シェアを占める
全地域の中で、アジア太平洋地域は家庭用ロボットの需要増加により大きなシェアを占めています。アジア太平洋諸国、特に日本、韓国、中国、シンガポールは、技術の進歩で知られています。これらの国々はロボット研究開発の最前線にあり、家庭用ロボットの技術革新を助長する環境を育んできました。シンガポールでは、ロボット掃除機に対する消費者の関心が高まっており、新たなプレーヤーが市場参入しています。日本のように当初の導入が予想より遅かった国でも、ロボット掃除機市場は大きな成長の可能性があると予測されています。例えば、2023年5月、日本の人工知能スタートアップ企業が、食器や調味料を食卓に運んだり、本や飲み物をソファに運んだりするような、言葉による命令に応じて物を運ぶことができる家庭用ロボットを発売しました。東京に本社を置くPreferred Robotics Inc.が開発したKachakaと呼ばれる長方形のロボットは、キャスター付きの特別に設計されたテーブルの底に取り付けられます。
中国企業は大規模な生産施設を設立することで、家庭用ロボットの生産コストを削減しています。中国で生活する人が増えるにつれ、コンパクトなロボット掃除機や家庭用ロボットが、密集した狭い都市で人気を集めています。
世界の家庭用ロボット市場に参入している主要企業は、市場競争力を維持するために、提携、合併、買収などの戦略を適用して事業拡大や製品開拓にますます注力しています。例えば、2022年8月、アマゾンは掃除機メーカーのアイロボットを約17億米ドルで買収することで合意したと発表しました。アマゾンの市場パワーと消費者の生活をより深く洞察する能力に対する独占反対派やプライバシー擁護派の懸念が広がる中、スマート家電のコレクションを増やすためにもう1社を買収しました。
Household Robots Market Size, Share & Trends Analysis Report by Type (Domestic, Entertainment, and Leisure), by Component (Hardware, Software, and Service), by Application (Vacuuming & Mopping, Lawn Mowing, Pool Cleaning, and Companionship), and by Distribution Channel (Online and Offline) Forecast Period (2024-2031)
Household Robots market is anticipated to grow at a CAGR of 19.3% during the forecast period (2024-2031). Household Robots can perform duties like cleaning the floor, pool, windows, lawn and can connect to wi-fi networks efficiently used for various purposes, including training, counseling, and entertainment.
Market Dynamics
Rising technological advancement driving market growth
An important turning point in the development of home robots is the continuous growth of Artificial Intelligence (Al) technologies. Businesses are working towards creating new robot models with sophisticated features and capabilities. The market is witnessing a transition from single-task robots (like vacuum cleaners) to multi-tasking robots like the Samsung Jet Bot Al+, which has features like item detection and self-emptying. Furthermore, niche robots catering to certain requirements like pet sitting, senior citizen support, and amusement are developing. For instance, in October 2021, AIRROBO, the smart home appliance brand with a focus on AI-enabled technologies, supported by world-leading AI and humanoid robotic company, UBTECH Robotics, AIRROBO launched its two new products - the AIRROBO Robot Vacuum T10+ and the AIRROBO Robot Vacuum T9. It provides users with a 45-day hands-free cleaning experience and an allergy-friendly environment when it comes to cleaning.
Rising Demand for robots in the domestic sector
Globally, the increasing need for automation and smart homes, along with advancements in technology, are driving growth in this market. One of the primary growth drivers in the domestic segment is the reduction in costs as the cost of manufacturing robotics technology has decreased over the years due to advancements in materials, production processes, and economies of scale. This reduction in costs has made domestic robots more affordable for consumers also domestic robots optimize space utilization, and improve the overall living standards in urban environments. Lower manufacturing costs translate to more affordable domestic robots for consumers and as prices decrease, a wider range of households can afford to purchase these robots, leading to increased adoption rates and market growth.
Market Segmentation
Service Component is Projected to Emerge as the Largest Segment
Based on the components, the global household robots market is sub-segmented into hardware, software, and service. Among these, the service sub-segment is expected to hold the largest share of the market. This segment aims to provide ongoing assistance and improvements beyond the initial purchase like customer support which involves assisting customers regarding product inquiries, troubleshooting, technical support, and general guidance. It could be through online resources, dedicated helplines, chat support, or even in-person assistance in some cases. Maintenance and repair which includes services related to maintaining the robot's functionality, including software updates, hardware repairs, or replacements if necessary. Some companies offer warranties or service contracts that cover maintenance or repairs for a specific period after purchase.
Vacuuming & Mopping Sub-segment to Hold a Considerable Market Share
The integration of technologies such as deep learning & artificial neural networks into mopping machines increases the efficiency of self-driven robots. Manufacturers are constantly innovating, equipping robots with features such as improved navigation, object recognition, Al-powered mapping, and self-emptying capabilities. These advancements make them more efficient, user-friendly, and appealing to consumers. For instance, in December 2023, Samsung Electronics announced that it would unveil a new vacuum cleaner lineup with advanced AI at CES 2024. The Bespoke Jet Bot Combo, a vacuum and mop robot cleaner, will bring enhanced AI features and steam cleaning to realize an easier cleaning experience for users.
The global household robots market is further segmented based on geography including North America (the US, and Canada), Europe (UK, Italy, Spain, Germany, France, and the Rest of Europe), Asia-Pacific (India, China, Japan, South Korea, and Rest of Asia), and the Rest of the World (the Middle East & Africa, and Latin America).
European countries to invest in household robots market
Global Household Robots Market Growth by Region 2024-2031
Source: OMR Analysis
Asia-Pacific Holds Major Market Share
Among all the regions, Asia-Pacific holds a significant share owing to the presence of rising demand for household robots. Asia Pacific countries, particularly Japan, South Korea, China, and Singapore, are known for their advancements in technology. These nations have been at the forefront of robotics research and development, fostering a conducive environment for innovation in household robotics. Growing interest from consumers in Singapore for robotic vacuums has led to new players entering the market space. Even in countries such as Japan, where the initial adoption was slower than expected, the market for robotic vacuums is projected to witness significant growth potential. For instance, in May 2023, A Japanese artificial intelligence startup launched a robot for home use capable of delivering items in response to verbal commands, such as bringing dishes and condiments to the dining room table or books and drinks to the sofa. The rectangular robot called Kachaka, developed by Tokyo-based Preferred Robotics Inc., attaches to the bottom of a specially designed table fitted with caster wheels.
Chinese companies are reducing their production costs for household robots by establishing large production facilities. As more people are living in China, compact robotic vacuum cleaners or household robots are becoming more popular in densely crowded, cramped cities.
Note: Major Players Sorted in No Particular Order.
The major companies serving the global Household Robots market include Honda Motor Co., Ltd., Husqvarna Group, iRobot Corporation, Indiegogo, Inc., and LG Electronics Inc., among others. The market players are increasingly focusing on business expansion and product development by applying strategies such as collaborations, mergers, and acquisitions to stay competitive in the market. For instance, in August 2022, Amazon announced it had agreed to acquire the vacuum cleaner maker iRobot for approximately $1.7 billion, scooping up another company to add to its collection of smart home appliances amid broader concerns from anti- monopoly and privacy advocates about Amazon's market power and ability to gain deeper insights into consumers' lives.