市場調査レポート
商品コード
1640752

自動運転システム:自動運転システム開発企業20社の戦略と実行の評価 - Guidehouse Insights Leaderboard Report

Guidehouse Insights Leaderboard Report - Automated Driving Systems: Assessment of Strategy and Execution for 20 Companies Developing Automated Driving Systems


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自動運転システム:自動運転システム開発企業20社の戦略と実行の評価 - Guidehouse Insights Leaderboard Report
出版日: 2024年12月13日
発行: Guidehouse Research
ページ情報: 英文 61 Pages
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  • 目次
概要

何百社もの新興企業、レガシーの自動車メーカーやサプライヤー、学術研究者が20年近く自動運転システム(ADS)に取り組んできた結果、2023年と2024年にようやく初期の商業化が一部で始まっています。自動運転車の開発に携わる企業の数は、2010年代後半には世界全体で100社を優に超えていましたが、2024年には30~40社にまで徐々に減少しており、実際に持続可能なビジネスモデルを構築するという課題は、依然として捉えどころがありません。多くの新興企業は資金が底をつき、投資家たちはAIという最新の光り輝くものに視線を向けたため、消えていっています。一方、フォード(現在は消滅したArgo AIに出資)やボッシュなど、多くのレガシーな自動車メーカーやサプライヤーは、開発リソースを電動化などのより差し迫った課題にシフトしています。

実現可能な自動運転車を追い求める企業であっても、Cruise、Motional、Nuroなど、過去2年間のリーダー企業数社がつまずきました。General MotorsはCruiseへの資金提供を取りやめ、ロボットタクシー開発を終了し、Cruiseチームを社内のアシスト・自動運転グループと統合し、一般車両向けのADS開発に注力すると発表しました。乗用車から長距離トラックまで、より広範な車両とユースケースをターゲットに範囲を広げた会社もあれば、ミドルマイルの配送や公共交通機関の補強に焦点を当てたままの会社もあります。また、ADAS(先進運転支援システム)からADSに至るまで、さまざまな使用事例向けに自社ソフトウェアのライセンスを提供することで、レガシー自動車メーカーがソフトウェア開発を内製化する上で直面している課題を利用したいと考えている企業もあります。

当レポート(Guidehouse Insights Leaderboard)では、このような幅広い取り組みを念頭に、上記の企業を含むADS企業20社を取り上げます。これらの企業はすべて、人間の介入や監視なしに(ハンズオフ/アイズオフ/ブレインオフ)動作する、少なくともレベル4(L4)ADSを開発しています。

目次

第1章 エグゼクティブサマリー

第2章 市場概要

  • 市場の定義
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 市場動向

第3章 ガイドハウス洞察リーダーボード

  • ガイドハウス洞察リーダーボードカテゴリー
    • リーダー
    • ライバル企業
    • チャレンジャー
    • フォロワー
  • ガイドハウス洞察リーダーボードグリッド

第4章 企業ランキング

  • リーダー
    • Waymo
    • Baidu
  • ライバル企業
    • Mobileye
    • NVIDIA
    • Aurora
    • Plus
    • WeRide
    • Zoox
    • Gatik
    • Cruise
    • Autonomous a2z
    • Torc Robotics
    • Kodiak Robotics
    • May Mobility
    • Motional
    • Wayve
    • AutoX
  • チャレンジャー
    • Pony.ai
    • Nuro
    • Tesla

第5章 頭字語と略語一覧

第6章 目次

第7章 図表

第8章 調査範囲と調査手法

目次
Product Code: LB-ADS-24

After nearly 2 decades of work on automated driving systems (ADS) by hundreds of startups, legacy automakers and suppliers, and academic researchers, some early commercialization finally started to take hold in 2023 and 2024. The number of companies involved in developing self-driving vehicles has gradually declined from well over 100 known companies globally in the late 2010s to somewhere between 30 and 40 in 2024, and the challenge of actually creating a sustainable business model continues to be elusive. Many startups have faded away as they ran out of money and investors turned their gaze to the latest bright shiny object of AI. Meanwhile, many legacy automotive manufacturers and suppliers such as Ford (which funded the now defunct Argo AI) and Bosch have shifted their development resources to more pressing tasks like electrification.

Even among those companies that remain in the chase for the viable self-driving vehicle, several leaders from prior years have stumbled in the past 2 years, including Cruise, Motional, and Nuro. As this report was being prepared for publication, General Motors announced it was withdrawing funding for Cruise, ending robotaxi development and combining the Cruise team with its internal assisted and automated driving group to focus on developing ADS for consumer vehicles. Some companies have expanded their scope, targeting a broader range of vehicles and use cases from passenger cars to long-haul trucks, while others remain focused on middle-mile deliveries or public transit augmentation. Some are hoping to take advantage of the challenges faced by legacy automakers in bringing software development in-house by offering to license their software for a range of use cases, from advanced driver assistance systems (ADAS) to ADS.

With this broader scope of efforts in mind, this edition of the Guidehouse Insights Leaderboard looks at 20 ADS companies, including those mentioned above. All of them are developing at least Level 4 (L4) ADS that can operate without human intervention or supervision (hands-off/eyes-off/brain-off).

Top 10 Vendors

Waymo

Baidu

Mobileye

NVIDIA

Aurora

Plus

WeRide

Zoox

Gatik

Cruise

Table of Contents

1. Executive Summary

  • 1.1 Market Introduction
  • 1.2 The Guidehouse Insights Leaderboard Grid

2. Market Overview

  • 2.1 Market Definition
  • 2.2 Market Drivers
  • 2.3 Market Barriers
  • 2.4 Market Trends

3. The Guidehouse Insights Leaderboard

  • 3.1 The Guidehouse Insights Leaderboard Categories
    • 3.1.1 Leaders
    • 3.1.2 Contenders
    • 3.1.3 Challengers
    • 3.1.4 Followers
  • 3.2 The Guidehouse Insights Leaderboard Grid

4. Company Rankings

  • 4.1 Leaders
    • 4.1.1 Waymo
    • 4.1.2 Baidu
  • 4.2 Contenders
    • 4.2.1 Mobileye
    • 4.2.2 NVIDIA
    • 4.2.3 Aurora
    • 4.2.4 Plus
    • 4.2.5 WeRide
    • 4.2.6 Zoox
    • 4.2.7 Gatik
    • 4.2.8 Cruise
    • 4.2.9 Autonomous a2z
    • 4.2.10 Torc Robotics
    • 4.2.11 Kodiak Robotics
    • 4.2.12 May Mobility
    • 4.2.13 Motional
    • 4.2.14 Wayve
    • 4.2.15 AutoX
  • 4.3 Challengers
    • 4.3.1 Pony.ai
    • 4.3.2 Nuro
    • 4.3.3 Tesla

5. Acronym and Abbreviation List

6. Table of Contents

7. Table of Charts and Figures

8. Scope of Study and Methodology

  • 8.1 Scope of Study
  • 8.2 Sources and Methodology
    • 8.2.1 Vendor Selection
    • 8.2.2 Ratings Scale
      • 8.2.2.1 Score Calculations
    • 8.2.3 Criteria Definitions
      • 8.2.3.1 Strategy
      • 8.2.3.2 Execution