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市場調査レポート
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軍用訓練機:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Military Training Aircraft - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 279 Pages
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2~3営業日
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軍用訓練機:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 279 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

軍用訓練機市場規模は2025年に28億8,000万米ドルと予測され、2030年には47億8,000万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは10.63%で成長する見込みです。

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国防予算の増加に伴う近代戦需要の高まりが市場牽引要因

  • 軍用訓練機は、パイロットを近代戦の課題に備える上で重要な役割を果たしています。これらの特殊な航空機は、先進的な戦闘プラットフォームの操作に必要な必須スキルと知識を志願する飛行士に提供します。世界各国が堅固な防衛力を維持するために打撃を与える中、軍用訓練機の需要は依然として高いです。
  • 国防費は、訓練機の需要を形成する上で重要な役割を果たしています。国防予算の多い国は、高度な訓練用航空機の調達と維持に多大な資源を割いています。世界の軍事費は2022年に3.7%増加し、過去最高の2兆2,400億米ドルに達しました。ロシアのウクライナ侵攻は、2022年の支出増の主な原動力となりました。2022年の5大支出国は米国、中国、ロシア、インド、サウジアラビアで、世界の軍事費の63%を占める。
  • さらに、フリートの調達に関しては、2017年から2022年の間に、合計546機の訓練用航空機が調達され、これは世界の軍用機フリートの12%です。現役の航空機については、世界全体で11,410機の軍用訓練機があります。このうち、アジア太平洋が27%と最も多く、次いで北米が24%、欧州が22%、中東・アフリカが18%、南米が9%となっています。
  • 全体として、高い能力と敏捷性を備えた防衛力を維持するために、軍用訓練機は世界の安全保障と軍事態勢の将来を形成する上で中心的な役割を果たしており、その結果、2023年から2030年にかけて、合計1,309機の軍用訓練機が納入される見込みです。

世界の軍用訓練機市場の動向

国境間の緊張の高まりと新型航空機の必要性から国防費が急増

  • アジア太平洋地域の軍事費は総額5,690億米ドル中国とインドの国境問題などの地政学的紛争、国内安全保障上の課題、海洋監視、対テロ作戦などは、この地域の国々の固定翼航空機の成長を助長する要因の一部です。中国とインドにおける軍事費の増加が2022年の増加の主因です。2022年におけるこの地域の2カ国の軍事費の合計は66%でした。過去10年間における各国の国防費の増加は、経済成長と領土紛争によってもたらされました。
  • アジア太平洋地域には、インド、中国、日本、韓国をはじめとする主要な軍事大国が存在し、国防予算も年々増加しています。この予算には、航空優位性の向上と拡大のための大きな部分が含まれており、この地域における軍事航空の成長を牽引しています。例えば、インド政府は2023年度予算で、新型戦闘機ラファールへの支払いやスホイ-30MKI、テジャス戦闘機の製造を含め、インド空軍のために前回予算より約10%増額した予算を計上しました。
  • アジア太平洋地域における軍事費の増加は、多くの地域主権主体との南シナ海での緊張や、インド・中国間、インド・パキスタン間の国境紛争など、いくつかの政治的・国境的紛争において優位に立つことを目的としています。中国の主要国の国防支出は、2030年までに4,000億米ドルを超えると予想されています。

艦隊の近代化と新規調達は、アジア太平洋地域の軍事活動艦隊を改善すると予測されます。

  • 2022年末までに、アジア太平洋地域の現役航空機数は1万5,543機で、そのうち固定翼機が60%を占め、残りの航空機数は回転翼機です。中国、インド、日本、韓国を合わせると、この地域の現役航空機総数の55%を占める。
  • 2020年時点で、アジア太平洋地域の平均航空機保有年数は9.5年であったが、2030年には10.7年になると予測されています。1960年代にさかのぼる古い航空機の一部は、インド空軍によって徐々に廃止されています。MiG 21とMiG 27は、インド空軍(IAF)を支えてきました。これらの戦闘機の平均機齢は約45年です。オーストラリアの2機の戦闘機、FA-18とF-35は、それぞれ過去16年間と8年間就役しています。
  • 中国、インド、韓国などの国々は、近代戦の要求を満たすために航空機保有数を拡大しています。予測期間中も、次世代航空機の生産と取得が続く可能性があります。アジア太平洋地域の軍隊はまた、外部の脅威に対する軍事的優位性を獲得するために、最先端技術を駆使してヘリコプターの能力を強化しています。
  • アジア太平洋地域の現役航空機保有数は、2022年には2017年比で3%増加しました。東南アジアでは、インドネシアとタイが保有機数の63%を占めています。今後数年間、タイ、マレーシア、シンガポール、インドネシア、フィリピンなどの主要国が135機以上の航空機調達を計画しているため、航空機保有数は増加する可能性があります。同地域のアクティブ・フリートは、予測期間中に健全なペースで拡大すると予想されます。

軍用訓練機産業の概要

軍用訓練機市場はかなり統合されており、上位5社で78.01%を占めています。この市場の主要企業は以下の通り。 Aerospace Industrial Development Corporation, Korea Aerospace Industries, Leonardo S.p.A, Pilatus Aircraft Ltd and United Aircraft Corporation(アルファベット順)

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 国内総生産
    • アジア太平洋地域
    • 欧州
    • 中東・アフリカ
    • 北米
    • 南米
  • アクティブフリートデータ
    • アジア太平洋地域
    • 欧州
    • 中東・アフリカ
    • 北米
    • 南米
  • 国防支出
    • アジア太平洋地域
    • 欧州
    • 中東・アフリカ
    • 北米
    • 南米
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーン分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 地域
    • アジア太平洋地域
      • オーストラリア
      • 中国
      • インド
      • インドネシア
      • マレーシア
      • フィリピン
      • 韓国
      • タイ
      • その他アジア太平洋地域
    • 欧州
      • フランス
      • イタリア
      • オランダ
      • ロシア
      • スペイン
      • トルコ
      • 英国
      • その他欧州
    • 中東・アフリカ
      • エジプト
      • カタール
      • サウジアラビア
      • アラブ首長国連邦
      • その他中東とアフリカ
    • 北米
      • カナダ
      • メキシコ
      • 米国
    • 南米
      • コロンビア
      • その他南米

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Aerospace Industrial Development Corporation
    • Calidus
    • Korea Aerospace Industries
    • Leonardo S.p.A
    • Pakistan Aeronautical Complex(PAC)
    • Pilatus Aircraft Ltd
    • Textron Inc.
    • The Boeing Company
    • Turkish Aerospace Industries
    • United Aircraft Corporation

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 92743

The Military Training Aircraft Market size is estimated at 2.88 billion USD in 2025, and is expected to reach 4.78 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 10.63% during the forecast period (2025-2030).

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Rising Demand For Modern Warfare Associated With Increasing Defense Budgets Are The Driving Factors In The Market

  • Military training aircraft played a crucial role in preparing pilots for the challenges of modern warfare. These specialized aircraft provide aspiring aviators with the essential skills and knowledge necessary to operate advanced combat platforms. As nations worldwide strike to maintain robust defense capabilities, the demand for military training aircraft remains high.
  • Defense spending plays a crucial role in shaping the demand for training aircraft. Countries with higher defense budgets are allocating significant resources to procure and maintain advanced training aircraft. The world's military expenditure rose by 3.7% in 2022, reaching a record high of USD 2240 billion. Russia's invasion of Ukraine was a major driver of the growth in spending in 2022. The five biggest spenders in 2022 were the United States, China, Russia, India, and Saudi Arabia, accounting for 63% of world military spending.
  • Additionally, in terms of fleet procurement, during 2017-2022, a total of 546 training aircraft were procured, which is 12% of the global military aircraft fleet. Regarding the active fleet, there are 11,410 military training aircraft globally. Of these total aircraft, Asia-Pacific accounted for most of the active fleet with 27%, followed by North America at 24%, Europe at 22%, Middle East and Africa at 18%, and South America at 9%, respectively.
  • Overall, in the pursuit of maintaining a highly capable and agile defense force, military training aircraft play a central role in shaping the future of global security and military preparedness, and as a result, during 2023-2030, a total of 1,309 military training aircraft is expected to be delivered.

Global Military Training Aircraft Market Trends

Increased border tensions and the need for new aircraft has led to a surge in defense expenditure

  • Asia-Pacific spent a total of USD 569 billion on military expenditures. Geopolitical conflicts such as border issues between China and India, internal security challenges, maritime surveillance, and counter-terrorism operations are some of the factors aiding the growth of the fixed-wing aircraft fleet of the countries in this region. The rise in military spending in China and India was the main cause of the increase in 2022. The combined military spending of the two nations in the region in 2022 was 66%. The increase in defense spending of the nations over the past ten years was driven by economic growth and territorial disputes.
  • Major military powers, including India, China, Japan, and South Korea, are present in the Asia-Pacific region and are yearly growing their defense budgets. This budget includes a significant portion for the improvement and expansion of air superiority, which is driving the growth of military aviation in the region. For instance, in the budget of FY 2023, the Indian government allocated about 10% more for the Indian Air Force compared to the previous budget, including payments for the new Rafale fighters and the manufacturing of Sukhoi-30MKIs and Tejas fighters.
  • The increased military spending in the Asia-Pacific region is intended to gain an advantage in several political and border conflicts, such as the tension in the South China Sea with many regional sovereign entities and border conflicts between India-China and India-Pakistan. The defense spending of major countries in China is expected to cross over USD 400 billion by 2030.

Fleet modernization and new procurements are projected to improve the APAC's military active fleet

  • By the end of 2022, there were 15,543 active aircraft in the Asia-Pacific region, of which fixed-wing aircraft accounted for 60% while rotorcraft accounted for the remaining fleet. China, India, Japan, and South Korea together accounted for 55% of the total active fleet in the region.
  • In 2020, the average aircraft fleet age in Asia-Pacific amounted to 9.5 years, which was projected to increase by 2030, when the average aircraft fleet age across the region was expected to be 10.7 years. The older aircraft, some of which date back to the 1960s, have been slowly phased out by the Indian Air Force. The MiG 21 and MiG 27 have been the backbone of the Indian Air Force (IAF). The average age of these aircraft is around 45 years. Australia's two fighter aircraft, FA-18 and F-35, have been in service for the last 16 years and 8 years, respectively.
  • Countries such as China, India, and South Korea are expanding their aircraft fleet size to fulfill the demands of modern warfare. They may continue to produce and acquire next-generation aircraft during the forecast period. The regional armed forces are also enhancing the capabilities of helicopters with cutting-edge technology to obtain military superiority over the external threat.
  • Asia Pacific's active fleet increased by 3% in 2022 compared to 2017. Indonesia and Thailand accounted for 63% of the total fleet in Southeast Asia. In the coming years, the aircraft fleet may increase as major countries like Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesia, and the Philippines plan to procure over 135 aircraft. The active fleet of the region is expected to expand at a healthy rate during the forecast period.

Military Training Aircraft Industry Overview

The Military Training Aircraft Market is fairly consolidated, with the top five companies occupying 78.01%. The major players in this market are Aerospace Industrial Development Corporation, Korea Aerospace Industries, Leonardo S.p.A, Pilatus Aircraft Ltd and United Aircraft Corporation (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Gross Domestic Product
    • 4.1.1 Asia-Pacific
    • 4.1.2 Europe
    • 4.1.3 Middle East and Africa
    • 4.1.4 North America
    • 4.1.5 South America
  • 4.2 Active Fleet Data
    • 4.2.1 Asia-Pacific
    • 4.2.2 Europe
    • 4.2.3 Middle East and Africa
    • 4.2.4 North America
    • 4.2.5 South America
  • 4.3 Defense Spending
    • 4.3.1 Asia-Pacific
    • 4.3.2 Europe
    • 4.3.3 Middle East and Africa
    • 4.3.4 North America
    • 4.3.5 South America
  • 4.4 Regulatory Framework
  • 4.5 Value Chain Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Region
    • 5.1.1 Asia-Pacific
      • 5.1.1.1 Australia
      • 5.1.1.2 China
      • 5.1.1.3 India
      • 5.1.1.4 Indonesia
      • 5.1.1.5 Malaysia
      • 5.1.1.6 Philippines
      • 5.1.1.7 South Korea
      • 5.1.1.8 Thailand
      • 5.1.1.9 Rest of Asia-Pacific
    • 5.1.2 Europe
      • 5.1.2.1 France
      • 5.1.2.2 Italy
      • 5.1.2.3 Netherlands
      • 5.1.2.4 Russia
      • 5.1.2.5 Spain
      • 5.1.2.6 Turkey
      • 5.1.2.7 UK
      • 5.1.2.8 Rest of Europe
    • 5.1.3 Middle East and Africa
      • 5.1.3.1 Egypt
      • 5.1.3.2 Qatar
      • 5.1.3.3 Saudi Arabia
      • 5.1.3.4 United Arab Emirates
      • 5.1.3.5 Rest of Middle East and Africa
    • 5.1.4 North America
      • 5.1.4.1 Canada
      • 5.1.4.2 Mexico
      • 5.1.4.3 United States
    • 5.1.5 South America
      • 5.1.5.1 Colombia
      • 5.1.5.2 Rest of South America

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 Aerospace Industrial Development Corporation
    • 6.4.2 Calidus
    • 6.4.3 Korea Aerospace Industries
    • 6.4.4 Leonardo S.p.A
    • 6.4.5 Pakistan Aeronautical Complex (PAC)
    • 6.4.6 Pilatus Aircraft Ltd
    • 6.4.7 Textron Inc.
    • 6.4.8 The Boeing Company
    • 6.4.9 Turkish Aerospace Industries
    • 6.4.10 United Aircraft Corporation

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR AVIATION CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms