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市場調査レポート
商品コード
1692474

インドの家庭用スピーカー:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

India Consumer Speaker - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 95 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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インドの家庭用スピーカー:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 95 Pages
納期: 2~3営業日
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  • 目次
概要

インドの家庭用スピーカーの市場規模は、出荷台数ベースで2025年の3,671万台から2030年には6,545万台に成長し、予測期間(2025-2030年)のCAGRは12.26%と予測されます。

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携帯性と機動性は、無線モバイル機器の需要増加を促進する要因の一部です。こうした動向は、娯楽目的で使用される家電製品の需要増加と相まって、予測期間中にワイヤレススピーカーの需要を刺激すると予想されます。

主なハイライト

  • ポータブルでありながら高性能なオーディオ機器に対する消費者の嗜好が急速に変化しているため、サウンドバーなどの製品が国内で勢いを増しています。オーディオと音声のユーザーインターフェース技術は、より高度な統合、没入感のある音質、ワイヤレス接続性、よりスマートなデバイスのためのオンデバイスAIを提供する幅広いプラットフォームを提供するために大きく進化しています。2022年4月、ボーズはドルビーアトモススピーカー「Smart Soundbar 900」を発表しました。ボーズ独自の空間技術を搭載したこのSoundbarは、楽器、ダイアログ、エフェクトを分離し、それらを部屋の遥か上方、遥か右側、遥か左側といった個別の部分に配置することで、ドルビーアトモス・コンテンツを昇華させる。カスタム・アレイ、ダイポール・トランスデューサー、薄型トランスデューサーとボーズの空間技術を組み合わせることで、極めて高い臨場感が得られます。
  • 技術への対応が進むにつれ、Dolby Atmosのようなデバイスはスマートフォンやタブレットなどのモバイル機器にも拡大し、有線およびワイヤレス・スピーカーの対応機器も急速に増えています。このような開発により、消費者のホームエンタテインメント機器のより良いもの、より強化されたものを採用しようという傾向が強まっています。
  • さらに、オーディオエンターテインメントエレクトロニクス分野の需要は、COVID-19の流行により、特にスピーカー・システム全体に悪影響を及ぼしています。製造施設の操業停止やサプライチェーンの混乱は、部品の大幅な不足にもつながっています。
  • NCBIによると、COVID-19が電子産業に与えた影響は、偽造品の増加、出荷の遅れ、消費者の行動、環境的観点などから影響を受けました。家電メーカーは、パンデミックのためにサプライヤーからの部品出荷が少なくとも5週間遅れることを目の当たりにしました。メーカーへの悪影響は、中国や他の主要サプライヤーからの出荷遅延に起因することが明確に浮き彫りになりました。
  • さらに、インドのスマートスピーカー分野は、複数の企業がこの分野に参入しており、今後2~3年の間に大きな成長が見込まれます。インドのスマートスピーカー分野は、過去数年間、アマゾンやグーグルといった企業がほとんどを占めてきました。しかし、Xiaomi、Bose、Sonyなどのブランドが最近この分野に参入し、AmazonやGoogleの音声アシスタントを搭載した新しいスピーカーを発表しています。

インドの家庭用スピーカー市場動向

ワイヤレススピーカーの需要が大きく伸びる

  • ワイヤレススピーカーは赤外線または無線通信で動作するため、中央装置に接続する必要がないです。これらのスピーカーは、消費者がスマートフォンやその他のBluetoothやWiFi対応機器を通じて様々なプラットフォームに接続することを可能にします。インドでは、スマートフォンやその他のモバイル機器の普及が進んでいることに加え、デジタルプラットフォームで音楽やビデオをオンラインでストリーミングできるようになったため、ポータブルスピーカーの利用が増加しています。
  • インドで家庭用スピーカーの採用が増加している主な理由は、オーディオコンテンツをワイヤレスでストリーミングでき、有線・非有線の両方で全体的なサウンド体験を向上できることです。さらに、グーグルやアマゾンなどの音声アシスタントの統合も、音楽を聴くという顧客行動の変化を促し、市場を牽引しています。
  • さらに、グーグルやアマゾンといったワイヤレススピーカーの大手プロバイダーは、インドでスマートスピーカーのエコシステムを構築する新たな方法を見出しています。充実した消費者体験を提供するだけでなく、これらの機器を家庭で安全に使用するための信頼構築も優先事項となっています。同時に、従来型のスピーカー企業は、自社のデバイスに音声アシスタントを実装し、関連性を維持することを計画しているに過ぎないです。
  • 国内の企業は、新製品を市場に投入することで、製品ポートフォリオを拡大しようとしています。例えば、2022年6月、ZebronicsはMade in Indiaのワイヤレス・タワー型スピーカーZEB-BT800RUFを発表しました。同社の使命は、「地元産にこだわる」という首相のビジョンやAatma Nirbhar Bharat構想に沿い、大衆向けのプレミアム製品を革新することです。
  • さらに2022年5月、Blueiは最新のRシリーズBluetoothスピーカーBluei R13 Rowdyをインドで発売すると発表しました。Blueit R13ワイヤレススピーカーは、防水、防塵、6~7時間の再生時間、新しいオーディオ構成による10Wのオーディオ出力を提供するとしています。

eコマースの台頭が成長を牽引

  • オンラインショッピングにおける音声技術の採用が拡大しているため、音声アシスタントが商品を提案するようになり、それによって人々のブランドとのつながりに影響を与えています。利便性により、耐久消費財セグメントにおけるブランドの「トップ・オブ・ザ・マインド」戦略は、選択においてより大きな役割を果たす傾向にあります。それゆえ、顧客体験は、ソーシャルメディアの存在や一般的なマーケティングに取って代わるのです。
  • IBEFによると、インドのeコマース受注量は2020年最終四半期に36%増加しました。これに比べ、インドの消費者デジタル経済は、eコマースやEdtechなどのオンライン・サービスの好調な普及に牽引され、2020年の5,375億米ドルから2030年には8,000億米ドル市場に成長すると予想されています。
  • さらに、インドの消費者は、次世代モバイル・ブロードバンド技術が国内で展開される前から、5Gスマートフォンの採用を増やしています。スマートフォンの出荷台数は1億5,000万台に達し、5Gスマートフォンの出荷台数は2020年に400万台を突破しました。
  • インターネット普及率の上昇も、同国のeコマース分野の成長を支えています。デジタルの普及に伴い、スピーカーのオンライン販売も、特に第2、第3の都市からの増加が見込まれています。シスコによると、インドでは、2018年の3億9,820万人(人口の29%)から、2023年には総インターネットユーザー数が9億740万人(人口の64%)になると予想されています。
  • さらに、市場のベンダーとeコマースプラットフォームとの提携も、このセグメントの成長を後押ししています。例えば、Flipkart Boat Bluetooth Speakerの販売では、Bluetoothスピーカーに最大70%の割引が提供されました。さらに、オンラインeコマース企業は、手間のかからない返品、バウチャー、迅速な配送オプションを提供し、電子機器やその他の製品を購入することを実行可能にしています。
  • 各社がオンライン・ポータルのみで新しいスピーカーを発売することも、国内でのオンライン販売の成長を後押ししています。2021年11月、アップルのスマートスピーカー「Homepod Mini」がINR 9,900でオンラインで直接発売されました。同社はオンラインストアからスピーカーを購入する際にEMIオプションを提供しています。

インドの家庭用スピーカー産業の概要

インドの家庭用スピーカー市場は、既存企業が複数存在するため、競争は緩やかです。同国の中間所得層へのスピーカーの普及が進んでいるため、新規参入企業が増え、市場競争が激化しています。同市場に参入している主な企業には、Amazon Inc、Google India Private Limited、Sony India Private Limited、Xiaomi Corporationなどがあります。

  • 2022年6月- サムスンはワイヤレスDolby Atmos搭載の2022年サウンドバーラインアップを発表。Q-Symphony、SpaceFit Sound Advance、3D Audio、dtsXを搭載し、ユニークなサウンド体験を提供。ユーザーは、ワイヤレスドルビーアトモス機能を利用しながら、Wi-Fi接続でサウンドバーからハイオクオーディオを体験できます。Q-Symphony機能により、サウンドバーは対応するサムスンTVのスピーカーと同期することができます。
  • 2022年4月-Miviがインド製のサウンドバーFort S60とFort S100を発売。製品はMiviのハイデラバード製造工場で製造されています。このサウンドバーは、臨場感あふれるサラウンド体験を提供する2.2チャンネルを搭載しています。Bluetooth、AUX、Coaxial、USBなど複数の入力モードを備え、簡単にプラグアンドプレイができます。
  • 2021年10月- ボーズはSoundLinkのラインアップを拡充し、SoundLink Flexを発表しました。このBluetoothスピーカーは、超堅牢設計のため、坂道を移動するユーザーに適しています。Bose SoundLink Flexには、ボーズ独自のテクノロジーが搭載されており、深くクリアなサウンドと、どんなアウトドア・アドベンチャーにも対応できる大音量を実現します。ボーズは、このポータブルスピーカーで最大12時間の再生が可能だとしています。ボーズは米国でSoundLink Flexを149米ドル(約11,000インドルピー)で発売しました。
  • 2021年9月- ボートライフスタイルが新規株式公開を計画し、46億7,000万米ドルを調達します。同社への著名な投資家として、米国を拠点とするプライベートエクイティ会社Warburg Pincusが30%の株式を保有。その他、クアルコムベンチャーズとファイヤーサイドベンチャーズが共同で5%弱の株式を保有しています。同社は数カ月以内にレッドヘリング目論見書の草案を提出する見込みで、IPOは2022年初頭までに巷に出回ることになりそうです。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 業界バリューチェーン分析
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 技術周辺の新規性要因
    • 消費者行動の変化
    • インドにおける音声インターフェースの採用加速
  • 市場の課題
    • プライバシー問題、偽造品、市場の細分化

第6章 技術スナップショットと価格分析

第7章 流通チャネルと価格動向分析

第8章 市場セグメンテーション

  • デバイスタイプ別
    • ワイヤレススピーカー
      • スマートスピーカー
      • 従来型ワイヤレススピーカー
    • サウンドバー
    • Hi-Fiシステムおよびその他オーディオシステム

第9章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amazon Retail India Private Limited
    • Google India Private Limited
    • HARMAN International India Pvt Ltd(JBL)
    • Sony India Private Limited
    • Imagine Marketing Pvt Ltd(Boat)
    • Xiaomi Corporation
    • Samsung Electronics Co. Ltd.
    • Bose Corporation
    • GN Audio A/S(Jabra)
    • Koninklijke Philips NV
    • Skullcandy.in
    • Zebronics India Pvt Ltd
    • Intex Technologies
    • Fenda Audio India Private Limited

第10章 スマートスピーカーベンダーのランキング分析

第11章 投資分析

第12章 投資分析市場の将来

目次
Product Code: 91388

The India Consumer Speaker Market size in terms of shipment volume is expected to grow from 36.71 million units in 2025 to 65.45 million units by 2030, at a CAGR of 12.26% during the forecast period (2025-2030).

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Portability and mobility are some of the factors driving the increase in demand for wireless mobile devices. These trends, coupled with an increase in the demand for consumer electronics used for entertainment purposes, are expected to stimulate the demand for wireless speakers over the forecast period.

Key Highlights

  • Products such as soundbars are gaining momentum in the country, owing to the rapid shift in consumer preferences for portable yet higher-performance audio devices. The audio and voice user interface technologies are evolved significantly to offer a wide range of platforms providing higher levels of integration, immersive sound quality, wireless connectivity, and on-device AI for smarter devices. To that extent, in April 2022, Bose announced the launch of its new Smart Soundbar 900 - a Dolby Atmos speaker. With proprietary Bose spatial technologies, the Soundbar elevates Dolby Atmos content by separating instruments, dialogue, and effects and then places them in discrete parts of a room - far above and far right and left. Combining custom arrays, dipole-transducers, and low-profile transducers with Bose spatial technologies produces an extreme layer of realism.
  • As support for technologies grows, devices such as Dolby Atmos are expanding into mobile devices, including smartphones and tablets, and the number of compatible devices for wired and wireless speakers is growing rapidly. These developments are driving the inclination of consumers toward adopting better and enhanced home entertainment devices.
  • Furthermore, the demand for the audio entertainment electronics sector has been negatively impacted, particularly across the speaker systems, owing to the COVID-19 pandemic. The shutdown of manufacturing facilities and supply chain disruptions has also led to significant component shortages.
  • As per NCBI, the effect of COVID19 on the electronic industry was affected by increasing counterfeit tricking, shipping delays, consumer behavior, and environmental viewpoints. The manufacturers of consumer electronics have witnessed component shipment delays of at least five weeks from the suppliers, owing to the pandemic. It clearly highlighted that the negative impact on manufacturers resulted from shipping delays from China and other leading suppliers.
  • Moreover, the smart speaker segment in India is expected to witness significant growth over the period of next two to three years, with multiple players entering the segment. The smart speaker segment in India has mostly been dominated by players such as Amazon and Google for the past few years. However, brands such as Xiaomi, Bose, and Sony have entered the segment recently, with new speakers powered by Amazon and Google's voice assistants.

India Consumer Speaker Market Trends

Demand for Wireless Speakers to Grow Significantly

  • Wireless Speakers run through infrared or radio transmission and, therefore, need not be connected to any central unit. These speakers allow consumers to connect to various platforms through smartphones and other Bluetooth and WiFi-enabled devices. India is observing higher use of portable speakers, owing to increased penetration of smartphones and other mobile devices along with the availability of online music and video streaming on digital platforms.
  • The primary reason for the increasing adoption of consumer speakers in India is their ability to wirelessly stream audio content and enhance the overall sound experience for both wired and non-wired counterparts. Moreover, the integration of voice assistants, such as Google and Amazon, is also driving a shift in customer behavior of listening to music, thereby driving the market.
  • Furthermore, the leading providers of wireless speakers, such as Google and Amazon, have been identifying new ways of building an ecosystem for smart speakers in India. Apart from providing an enhanced consumer experience, building trust for the secured use of these devices at home is the priority. At the same time, traditional speaker companies are merely planning to implement voice assistants in their devices to remain relevant.
  • Companies in the country are looking to expand their product portfolio by introducing new products into the market. For instance, in June 2022, Zebronics introduced its Made in India wireless tower speaker, ZEB-BT800RUF. The company's mission is to innovate premium products for the masses by aligning with the Prime Minister's vision of going vocal for local and Aatma Nirbhar Bharat initiatives.
  • Further, in May 2022, Bluei announced the launch of its latest R-series Bluetooth speaker in India, the Bluei R13 Rowdy. The Blueit R13 wireless speaker is claimed to be water-resistant, dustproof, offer 6-7 hours of playtime, and audio output of 10W with a new audio configuration.

Rise of E-Commerce Industry to Drive the Growth

  • The growing adoption of voice technology in shopping online is leading voice assistants to suggest products, thereby affecting people's connection with brands. With convenience, a brand's 'top of the mind' strategy in the consumer durables segment tends to play a bigger role in making a choice. Hence, the customer experience, once and for all, overtakes social media presence or general marketing.
  • According to IBEF, India's e-commerce orders volume increased by 36% in the last quarter of 2020. In comparison, India's consumer digital economy is expected to become a USD 800 billion market by 2030, growing from USD 537.5 billion in 2020, driven by the strong adoption of online services such as e-commerce and Edtech in the country.
  • Furthermore, Indian consumers are increasingly adopting 5G smartphones even before the rollout of the next-gen mobile broadband technology in the country. Smartphone shipments reached 150 million units, and 5G smartphone shipments crossed 4 million in 2020, driven by high consumer demand post-lockdown.
  • The increasing internet penetration also supports the growth of the e-commerce sector in the country. With the digital penetration increase, there is an expected rise in the online sales of speakers as well, especially from the second and third-tier cities. According to Cisco, In India, it is expected that there will be 907.4 million total Internet users (64% of the population) by 2023, up from 398.2 million (29% of the population) in 2018.
  • Furthermore, the partnerships between the vendors in the market and e-commerce platforms also push the segment's growth. For instance, the Flipkart Boat Bluetooth Speaker sales offered discounts of up to 70% on Bluetooth speakers. Moreover, online e-commerce companies offer hassle-free returns, vouchers, and fast delivery options, making them viable to buy electronics and other products.
  • The launch of new speakers by companies exclusively on their online portals is also propelling the growth of online sales in the country. In November 2021, Apple's Homepod Mini smart speaker was directly launched online for INR 9,900. The company offers EMI options to purchase the speaker from their online store.

India Consumer Speaker Industry Overview

The Indian Consumer Speaker Market is moderately competitive owing to the presence of several established players. The growing penetration of these devices among the middle-class population of the country is attracting new players to enter the market, which is increasing regional competition. Some of the key players operating in the market include Amazon Inc, Google India Private Limited, Sony India Private Limited, and Xiaomi Corporation.

  • June 2022 - Samsung launched its 2022 Soundbar lineup with wireless Dolby Atmos. They feature Q-Symphony, SpaceFit Sound Advance, 3D Audio, and dtsX for a unique sound experience. Users can experience high-octane audio from the Soundbar with a Wi-Fi connection while taking advantage of the wireless Dolby Atmos feature. The Q-Symphony feature allows the Soundbar to sync with the compatible Samsung TV's speakers.
  • April 2022 - April 2022 - Mivi launched sound bars Fort S60 and Fort S100, which are made in India. The products are manufactured at Mivi's Hyderabad manufacturing plant. The sound bars feature a 2.2 channel that offers an immersive surround-sound experience. They provide an easy plug and play option with multiple input modes, including Bluetooth, AUX, Coaxial, and USB.
  • October 2021 - Bose expanded its SoundLink lineup and unveiled the SoundLink Flex. The Bluetooth speaker is suitable for users traveling to hills because of the ultra-rugged design that it comes with. The Bose SoundLink Flex comes with exclusive Bose technologies to deliver deep, clear sound and loud enough for any outdoor adventure. Bose claims that the portable speaker can provide up to 12 hours of playtime. Bose has launched its SoundLink Flex in the United States for USD 149 (roughly INR 11,000).
  • September 2021 - Boat lifestyle plans to develop its initial public offering to raise USD 4.67 billion. Among prominent investors in the company is US-based private equity firm Warburg Pincus, which holds a 30% stake. Other investors in the company include Qualcomm Ventures and Fireside Ventures, which jointly hold less than a 5% share. The company is expected to file a draft red herring prospectus in a couple of months, and the IPO is likely to hit the street by early 2022.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porters Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Assessment of Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Novelty Factor Around Technology
    • 5.1.2 The Shift in Consumer Behavior
    • 5.1.3 Accelerating Adoption of Voice Interfaces In India
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Privacy Concerns, Counterfeit Products and Market Fragmentation

6 TECHNOLOGY SNAPSHOT AND PRICING ANALYSIS

7 DISTRIBUTION CHANNEL AND PRICE TREND ANALYSIS

8 MARKET SEGMENTATION

  • 8.1 By Type of Device
    • 8.1.1 Wireless Speakers
      • 8.1.1.1 Smart Speakers
      • 8.1.1.2 Traditional Wireless Speakers
    • 8.1.2 Soundbars
    • 8.1.3 Hi-Fi Systems and Others Audio Systems

9 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 9.1 Company Profiles
    • 9.1.1 Amazon Retail India Private Limited
    • 9.1.2 Google India Private Limited
    • 9.1.3 HARMAN International India Pvt Ltd (JBL)
    • 9.1.4 Sony India Private Limited
    • 9.1.5 Imagine Marketing Pvt Ltd (Boat)
    • 9.1.6 Xiaomi Corporation
    • 9.1.7 Samsung Electronics Co. Ltd.
    • 9.1.8 Bose Corporation
    • 9.1.9 GN Audio A/S (Jabra)
    • 9.1.10 Koninklijke Philips NV
    • 9.1.11 Skullcandy.in
    • 9.1.12 Zebronics India Pvt Ltd
    • 9.1.13 Intex Technologies
    • 9.1.14 Fenda Audio India Private Limited

10 SMART SPEAKERS VENDOR RANKING ANALYSIS

11 INVESTMENT ANALYSIS

12 FUTURE OF THE MARKET