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市場調査レポート
商品コード
1690898

日本のマットレス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan Mattress - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 140 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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日本のマットレス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 140 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本のマットレスの市場規模は2025年に53億5,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは4.44%で、2030年には66億4,000万米ドルに達すると予測されます。

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日本はマットレス生産の重要な中心地となり、売上高第4位にランクされています。市場は主に、裁量所得の増加と生活様式の変化に影響を受けています。住宅、ホテル、医療といった構造化された小売・消費部門の成長は、日本におけるマットレスの需要を高めています。

パンデミック初期の課題にもかかわらず、マットレス業界は大きく成長しました。特に高品質マットレスの需要が大幅に増加し、成長率は40%に達しました。パンデミックは、高品質のマットレスに投資する必要性への意識を高めました。マットレスは睡眠の質を向上させるだけでなく、耐久性に優れ、比類のないサポートを提供するため、顧客の健康にも長期的なメリットをもたらす可能性がありました。これにより、痛みや不快感を防ぐことができます。

若い消費者、特に「デジタル・ネイティブ」(i.e.ミレニアル世代)は、古い世代よりもオンラインでマットレスを購入することに抵抗がないです。ショールーム料金や手数料を省くことで、消費者に直接販売するブランドはコストを削減し、中間業者を排除することができます。マットレスの購入に関して、83%の人が最も重要なのは寝心地とサポートだと答えています。次いで57%がサイズ/厚さ。次に56%が「構造/素材」、40%が「評判」、31%が「保証」、29%が「カスタマイズ」、16%が「技術/革新」となっています。

新しいマットレス素材や工法は、マットレス業界を一変させました。人気のマットレス素材には、メモリーフォーム、ラテックス、ハイブリッドマットレスなどがあります。環境に優しい製品に対する需要の高まりに応えるため、マットレスメーカーはオーガニックコットン、天然ラテックス、植物由来のフォームなど、持続可能な素材を模索しています。

2023年、マットレスと睡眠体験の世界的大手メーカーであるサータ・シモンズLLCは、最新製品であるiComfort ECOを発表しました。iComfort ECOは、iComfortの特徴である快適性、サポート性、冷却性はそのままに、より持続可能な素材を使用した製品です。

日本のマットレス市場動向

都市化の進展が市場の成長を牽引

  • 日本はマットレス分野での売上高が第4位です。消費者が環境にやさしく、技術的に先進的なマットレスを求めるようになったためで、都市化プロセスは需要転換を促す重要な要因となっています。
  • 人口の91.7%が都市部に居住しているため、マットレスを含む寝室用家具に対する需要はかなり過剰です。マットレスの輸入は年々着実に増加しており、マットレス製品の市場と消費が拡大していることを示しています。寝室用家具の総売上の約35%はマットレス販売によるものです。
  • 背中の痛みや関節の不快感など、睡眠に関連する一般的な問題に対処するため、人間工学に基づいたサポート、アライメント、ツボ緩和を提供するマットレスの設計にますます注目が集まっています。さらに、マットレス産業は人口動態の変化やライフスタイルの選択によっても影響を受ける。

日本の高齢化人口の増加が需要を牽引

  • 総務省発表のデータによると、65歳以上の高齢者人口は年間2万2,000人増加し、3,623万6,000人に達しました。この高齢者人口は全人口の29.0%を占め、75歳以上は69万1千人増の1,936万1千人で、日本の高齢者の53.4%を占めています。
  • その結果、高齢者専用のマットレスへのニーズが高まっています。高齢者はより多くのサポート、体圧緩和、自由に動き回れることを必要としています。背骨のアライメントを整え、体圧を軽減し、動きを妨げないような機能を備えたベッドを作ることで、急速に拡大する市場セグメントを開拓するチャンスがあります。

日本のマットレス産業の概要

日本のマットレス市場は、国内外から多数の参入企業があるため、半固体化しています。日本のマットレス市場には多くの企業が存在し、そのシェアは小さいです。市場で事業を展開する主要企業は、日本のマットレス市場で大きなシェアを獲得するために戦略的な動きを見せています。

例えば、日本に本社を置くニトリは2023年現在、国内外に800以上の拠点を展開しており、2032年までに3,000拠点まで拡大する積極的な意向を示しています。スマートマットレスの採用や新しいマットレスへのアップグレードの結果、業界内の競合は拡大しています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

  • 分析手法
  • 調査フェーズ

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 市場機会
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度
  • 最近の新興国市場の動向
  • 消費者行動分析
  • 市場における政府の規制
  • COVID-19の市場への影響

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • スプリングマットレス
    • メモリーフォームマットレス
    • ラテックスマットレス
    • その他のマットレス
  • 販売チャネル別
    • オンライン
    • オフライン
  • エンドユーザー別
    • 住宅
    • 商業

第6章 競合情勢

  • 市場集中の概要
  • 企業プロファイル
    • Simmons Co. Ltd
    • Sleep Select Co. Ltd
    • Airweave Inc
    • Nishikawa
    • Molten Medical KK
    • Platz
    • Serta
    • Tokyo Spring Industry Co. Ltd
    • Tempur
    • Paramount Bed
    • Nitori Net
    • Nihon Bed Manufacturing Co. Ltd

第7章 市場の将来

第8章 出版社について

目次
Product Code: 72335

The Japan Mattress Market size is estimated at USD 5.35 billion in 2025, and is expected to reach USD 6.64 billion by 2030, at a CAGR of 4.44% during the forecast period (2025-2030).

Japan Mattress - Market - IMG1

Japan became a significant center for mattress production as it is ranked as the fourth-highest country in generating revenue. The market is mainly influenced by increasing discretionary income and a changing way of life. The growth of structured retail and consumer sectors such as housing, hotels, and medical care enhances the demand for mattresses in Japan.

Despite the pandemic's initial challenges, there was significant growth in the mattress industry. In particular, the demand for high-quality mattresses increased significantly, with a growth rate of 40%. The pandemic raised awareness of the need to invest in a quality mattress. Not only did it improve sleep quality, but it could also have long-term benefits for customers' health as it was more durable and provided unparalleled support. This could help prevent pain and discomfort.

Younger consumers, especially 'digital natives' (i.e., millennials), are much more comfortable buying mattresses online than older generations. By eliminating showroom charges and commissions, brands selling directly to consumers can reduce costs and eliminate middlemen. When it comes to buying a mattress, 83% of people say the most important thing is comfort and support. Next, 57% say size/thickness. Construction/materials come in at 56%, reputation comes in at 40%, warranty comes in at 31%, customization comes in at 29%, and tech/innovation comes in at 16%.

New mattress materials and construction methods have transformed the mattress industry. Popular mattress materials include memory foam, latex, and hybrid mattresses. To meet the increasing demand for eco-friendly products, mattress manufacturers are exploring sustainable materials, such as organic cotton, natural latex, and plant-based foams.

In 2023, Serta Simmons LLC, the world's leading producer of mattresses and sleep experiences, introduced its latest product, the iComfort ECO. This updated version delivered the same level of comfort, support, and cooling that iComfort stands for, all while utilizing more sustainable materials.

Japan Mattress Market Trends

Growing Urbanization Driving The Growth In The Market

  • Japan ranked fourth in generating the highest revenue from the mattress sector. The urbanization process is a crucial factor fueling the demand shift, as consumers are now seeking environment-friendly and technologically advanced mattresses.
  • Since 91.7% of the population resides in urban areas, there is a significant excess demand for bedroom furniture, including mattresses. The importation of mattresses steadily grows yearly, indicating a rising market and consumption for these products. Approximately 35% of the total revenue generated from bedroom furniture sales may be attributed to mattress sales.
  • There is an increasing focus on designing mattresses that offer ergonomic support, alignment, and pressure point relief to address prevalent sleep-related problems like back pain and joint discomfort. Furthermore, the mattress industry is also influenced by demographic shifts and lifestyle choices.

The Rising Aging Population In Japan Drives The Demand

  • According to data released by the Ministry of Internal Affairs and Communications in Japan, the elderly population aged 65 and above witnessed an annual increase of 22,000, reaching 36,236,000. This group constitutes 29.0% of the entire population, and individuals aged 75 or older experienced a rise of 691,000, bringing the total to 19,361,000, which accounts for 53.4% of Japan's senior citizens.
  • As a result, there is a growing need for mattresses specifically designed for older adults. Older adults need more support, pressure relief, and freedom to move around. By creating beds with features like better spinal alignment, less pressure, and motion isolation, there is an opportunity to tap into a rapidly expanding market segment.

Japan Mattress Industry Overview

The mattress market in Japan is semi-consolidated due to the presence of a large number of domestic and international participants. The Japanese mattress market has many companies accounting for minor shares. Key players operating in the market are making strategic moves to gain a significant share of the Japanese mattress market.

For instance, in 2023, Japan-based Nitori Co. Ltd currently operates more than 800 locations in Japan and abroad, with aggressive intentions to expand to 3,000 by 2032. Competition within the industry is growing as a result of adopting smart mattresses and upgrading to new ones.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

  • 2.1 Analysis Methodology
  • 2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints
  • 4.4 Market Opportunities
  • 4.5 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.5.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.5.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.5.3 Threat of New Entrants
    • 4.5.4 Threat of Substitute Products
    • 4.5.5 Degree of Competition
  • 4.6 Recent Development In Market
  • 4.7 Consumer Behaviour Analysis
  • 4.8 Government Regulation In Market
  • 4.9 Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Type
    • 5.1.1 Spring Mattresses
    • 5.1.2 Memory Foam Mattresses
    • 5.1.3 Latex Mattresses
    • 5.1.4 Other Mattresses
  • 5.2 By Distribution Channel
    • 5.2.1 Online
    • 5.2.2 Offline
  • 5.3 By End-User
    • 5.3.1 Residential
    • 5.3.2 Commercial

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Market Concentration Overview
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 Simmons Co. Ltd
    • 6.2.2 Sleep Select Co. Ltd
    • 6.2.3 Airweave Inc
    • 6.2.4 Nishikawa
    • 6.2.5 Molten Medical KK
    • 6.2.6 Platz
    • 6.2.7 Serta
    • 6.2.8 Tokyo Spring Industry Co. Ltd
    • 6.2.9 Tempur
    • 6.2.10 Paramount Bed
    • 6.2.11 Nitori Net
    • 6.2.12 Nihon Bed Manufacturing Co. Ltd

7 7 FUTURE OF THE MARKET

8 8 ABOUT US