デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1690801

インドのハーブシャンプー市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

India Herbal Shampoo - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 80 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.87円
インドのハーブシャンプー市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 80 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

インドのハーブシャンプー市場規模は2025年に4億7,411万米ドルと推定・予測され、2030年には7億4,875万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは9.57%です。

India Herbal Shampoo-Market-IMG1

アーユルヴェーダと伝統的ハーブ療法はインド文化に不可欠であるため、消費者はハーブ製品を好みます。さらに、カラーリングした髪、縮毛矯正、薄毛など、特定の髪の悩みに対応するシャンプーの動向も高まっています。このようなニッチなニーズを対象にしたハーブシャンプーが普及しつつあります。手頃な価格であることが重要であることに変わりはないが、消費者の一部は、高品質で高級なハーブシャンプーにプレミアムを支払ってもいいと考えています。こうした製品には、エキゾチックな成分や特殊なヘアトリートメントなどの付加価値がついていることが多いです。メーカーもまた、プレミアム製品を発売することでこの動向に対応しています。例えば、2023年5月、CavinKareはNyleブランドのもと、無硫酸ヘアケア製品の「Nyle Natural and Pure」シリーズを発売しました。この新シリーズは、消費者がより高い体験、効能、価値を得られるような成分を組み合わせた配合を特徴としています。発売された製品群にはシャンプー、コンディショナー、その他の製品が含まれ、同社はこの新シリーズをプレミアムヘアケアブランドと位置づけた。さらに、顧客の間でオンラインショッピングの導入が進んでいることから、eコマース・チャネルを通じたハーブシャンプーの販売が増加しています。そのため、予測期間中、同市場での台頭が見込まれています。

インドのハーブシャンプー市場動向

天然成分配合のパーソナルケア製品への傾斜

  • 個人の美容・衛生意識の高まりがインドのパーソナルケア産業の成長を補完しています。eコマースの普及も、ハーブシャンプーなどのパーソナルケア製品の需要拡大の大きな要因となっています。インドの主要eコマース企業であるNykaaの調査によると、2022年には同社のウェブサイトを通じて美容・パーソナルケア商品の注文が約2,700万件ありました。注文の増加は、前年比でほぼ10倍でした。
  • 一般的に合成シャンプーに含まれる抗菌剤、界面活性剤、防腐剤などの特定の化学成分にさらされると、髪の健康が損なわれる可能性があります。そのため、消費者はより安全な代替品としてハーブ配合にシフトしています。これに伴い、各ブランドは広告、プロモーション、製品のデモンストレーションを通じて、シャンプーに含まれるハーブエキスの利点について消費者に認識を広める努力を続けています。
  • 例えば、2022年1月、著名なパーソナルケアブランドであるワウスキンサイエンスは、ディシャ・パタニ-#AbNatureKiSunoを起用した最新キャンペーンで、人々に自然派製品への移行を促しました。このキャンペーンは、刺激の強い化学製品をやめ、代わりにハーブ製品を使うよう消費者を啓蒙・奨励することを目的としています。

コンビニエンスストアが市場を独占

  • インドでは、ハーブシャンプーの流通チャネルとしてコンビニエンスストアが最も選ばれています。独立系の小規模食料品店とコンビニエンスストアがインドの小売産業を支配しています。また、コンビニエンスストアは近代的な小売店舗に比べて普及率が高いです。コンビニエンスストアの買い物客の普及率は、ハーブシャンプーを製造する企業にとって、小売店向けの魅力的な販促戦略を通じて、より幅広い消費者層にアプローチできるプラットフォームを提供しています。こうした要因により、ハーブシャンプーの売上は全国的に増加しています。
  • さらに、コンビニエンスストアは、スーパーマーケットやハイパーマーケットがあまり普及していない半都市部や農村部では不可欠な小売店舗となっています。これらの店舗は従来の店舗よりも営業時間が長いため、顧客にとっては製品を素早く調達できて便利です。
  • さらに、コンビニエンスストアの普及率は、製造企業にとって、豊富な製品ポートフォリオでより幅広い顧客層にリーチできるプラットフォームを記載しています。例えば、2022年にはAVAグループのブランドであるメディミックスが、天然成分を強調した新しいハーブシャンプーを発売しました。こうした取り組みにより、インドにおけるハーブシャンプーの全体的な販売額は顕著に伸びています。

インドのハーブシャンプー産業概要

分析によると、インドのハーブシャンプー市場は国内ブランドと参入企業に集中し、支配されています。インドのハーブシャンプー市場の大手企業には、Dabur、CavinKare、Patanjali Ayurved、Himalaya Wellness、Procter & Gamble Co.パートナーシップを結び、流通拡大戦略に注力することで、参入企業は市場での地位を固めています。また、顧客基盤を維持し、市場での強固な骨格を維持するために、プロ仕様の高級ハーブシャンプーのような斬新で革新的な製品の発売にも力を入れています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場の促進要因
    • 天然成分を使用したパーソナルケア製品への傾斜
    • メーカーによる製品開発の革新
  • 市場抑制要因
    • 偽造品の存在と規制の抜け穴
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 流通チャネル
    • スーパーマーケット/ハイパーマーケット
    • コンビニエンスストア
    • 専門店
    • オンラインストア
    • その他

第6章 競合情勢

  • 最も採用されている戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • Dabur India Ltd.
    • Himalaya Global Holdings Ltd
    • Unilever PLC
    • Fit & Glow Healthcare Pvt. Ltd.
    • The Procter & Gamble Company
    • Khadi Natural
    • Patanjali Ayurved Limited
    • Cavinkare Pvt. Ltd.
    • Lotus Herbals Pvt. Ltd.
    • Bio Veda Action Research Co.

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 71702

The India Herbal Shampoo Market size is estimated at USD 474.11 million in 2025, and is expected to reach USD 748.75 million by 2030, at a CAGR of 9.57% during the forecast period (2025-2030).

India Herbal Shampoo - Market - IMG1

Consumers prefer herbal products as Ayurveda and traditional herbal remedies are integral to Indian culture. Moreover, there is a growing trend toward shampoos that address specific hair concerns, such as color-treated hair, frizz control, and thinning hair. Herbal shampoos targeting these niche needs are becoming more prevalent. While affordability remains important, a segment of consumers is willing to pay a premium for high-quality, luxury herbal shampoos. These products often come with added benefits like exotic ingredients or specialized hair treatments. Manufacturers also respond to this trend by launching premium products. For instance, in May 2023, CavinKare introduced a 'Nyle Natural and Pure' range of no-sulphate hair care products under its Nyle brand. The new range featured formulations combining ingredients to provide consumers with an enhanced experience, efficacy, and value. The launched range included shampoos, conditioners, and other products, and the company positioned the new range as a premium hair care brand. Moreover, the growing adoption of online shopping among customers increases the sale of herbal shampoos through e-commerce channels. Hence, it expects to gain prominence in the market during the forecast period.

India Herbal Shampoo Market Trends

Inclination Toward Personal Care Products with Natural Ingredients

  • The rising beauty and hygiene consciousness among individuals is complementing the growth of the Indian personal care industry. E-commerce penetration is another significant factor behind the escalating demand for personal care products, such as herbal shampoo. A survey by Nykaa, a leading Indian e-commerce company, shows that in 2022, about 27 million orders were placed via its website for beauty and personal care products. The increase in orders was almost ten times as compared to the previous year.
  • Exposure to certain chemical ingredients, including antimicrobial agents, surfactants, and preservatives, generally found in synthetic shampoos, can impair hair health. Therefore, consumers are shifting to herbal formulations as a safer alternative. In line with this, brands are making constant efforts through advertisements, promotions, and product demonstrations to spread awareness among consumers about the benefits of herbal extracts in shampoos.
  • For instance, in January 2022, WOW Skin Science, a prominent personal care brand, urged people to shift to natural products with its latest campaign featuring Disha Patani-#AbNatureKiSuno. The campaign aims to educate and encourage consumers to give up harsh chemical-based products and instead use herbal products.

Convenience Stores Segment Dominates the Market

  • The convenience stores segment is the most preferred distribution channel for herbal shampoo in India. Independent small groceries and convenience stores dominate the Indian retail industry. Additionally, convenience stores have a higher penetration compared to modern retail stores. The penetration rate of convenience store shoppers provides a platform for companies manufacturing herbal shampoos to reach a broader consumer base through attractive promotional strategies for retailers. Such factors have increased the sales of herbal shampoos across the country.
  • Moreover, convenience stores have become essential retail outlets in semi-urban and rural areas where supermarkets and hypermarkets are less prevalent. As these stores are operational for longer hours than traditional stores, it is convenient for customers to procure the product quickly.
  • Furthermore, the penetration rate of convenience stores provides a platform for manufacturing companies to reach a broader customer base with an extensive product portfolio. For instance, in 2022, Medimix, a brand under the AVA Group, introduced a new herbal shampoo, highlighting its natural ingredients. These initiatives have notably boosted the overall sales value of herbal shampoos in India.

India Herbal Shampoo Industry Overview

As per analysis, the Indian herbal shampoo market is concentrated and dominated by domestic brands and players. Some of the major players in the Indian herbal shampoo market include Dabur, CavinKare, Patanjali Ayurved, Himalaya Wellness, and Procter & Gamble Co. With partnerships and a focus on distribution expansion strategies, players are consolidating their positions in the market. They also emphasize launching novel and innovative products, such as a professional and premium range of herbal shampoos, to retain their customer base and maintain a strong foothold in the market.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
    • 4.1.1 Inclination Towards Personal Care Products with Natural Ingredients
    • 4.1.2 Innovations in Product Development by Manufacturers
  • 4.2 Market Restraints
    • 4.2.1 Presence of Counterfeit Products And Regulatory Loopholes
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Distribution Channel
    • 5.1.1 Supermarkets/Hypermarkets
    • 5.1.2 Convenience Stores
    • 5.1.3 Specialty Stores
    • 5.1.4 Online Stores
    • 5.1.5 Other Distribution Channels

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Most Adopted Strategies
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Dabur India Ltd.
    • 6.3.2 Himalaya Global Holdings Ltd
    • 6.3.3 Unilever PLC
    • 6.3.4 Fit & Glow Healthcare Pvt. Ltd.
    • 6.3.5 The Procter & Gamble Company
    • 6.3.6 Khadi Natural
    • 6.3.7 Patanjali Ayurved Limited
    • 6.3.8 Cavinkare Pvt. Ltd.
    • 6.3.9 Lotus Herbals Pvt. Ltd.
    • 6.3.10 Bio Veda Action Research Co.

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS