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市場調査レポート
商品コード
1690718

日本のCEP(クーリエ・エクスプレス・パーセル):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 298 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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日本のCEP(クーリエ・エクスプレス・パーセル):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 298 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本のCEP(クーリエ・エクスプレス・パーセル)市場規模は2025年に357億7,000万米ドルと推定され、2030年には445億5,000万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは4.49%で成長すると予測されます。

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eコマース産業が日本のセグメント需要を牽引する

  • 国内および国境を越えたeコマースは、日本における宅配便、エクスプレス、小包の需要を牽引しています。eコマース市場は2022年には1,450億米ドルと評価され、CEP量の成長につながりました。経済再開後、国内のCEP需要は全体的に増加しました。国内には労働力不足とともに高齢化した労働力が存在するにもかかわらず、2022年の国内および国際CEP量は増加しました。小包の再配達はCEP市場の成長に大きく貢献しました。例えば、日本の主要ドアツードア宅配サービスが発送した小包の約11.8%が2022年10月に再配達を余儀なくされ、2022年4月の11.7%から増加しました。2024年までに、eコマース業界の売上は、インターネットユーザーの高い普及率に牽引され、1,760億米ドルに達すると予想されます。
  • Eコマースは、ファッション・カテゴリーが25%の収益貢献、エレクトロニクス・カテゴリーが19%の収益貢献となり、COVID-19の流行により、2020年のCEP市場に貢献しました。ウイルスの蔓延を抑えるために政府が課した規制と在宅勤務のシナリオが、オンライン配送方法の人気につながりました。eコマースは2027年までに2,250億米ドルに達すると予測され、CEP市場の需要を大幅に増加させる。

日本のCEP(クーリエ・エクスプレス・パーセル)市場動向

宅配需要の増大と労働力不足により、MILTは自動貨物輸送道路と物流トンネルの建設に注力

  • 2024年5月17日、東京駅で開催された見本市では、高速旅客列車を利用した軽貨物輸送の拡大が強調されました。このシフトは、業務用ドライバーの不足と新しい時間外労働法に後押しされ、道路配送コストを最大20%増加させています。JR東日本は2023年8月から、12両編成のE系専用車両を使った新潟発東京行きの当日配送サービスを実施しています。輸送品目は生鮮食品、菓子類、飲料、花、精密部品、医療品など。2023年9月、JR東日本は東北新幹線で貨物専用サービスを開始し、現在は高速および特急ネットワーク全体で「はこビュン」ブランドの貨物サービスを提供しています。
  • 2024年3月、JR東海は、静岡県での環境問題への反対運動が続いているため、2027年までに東京-名古屋間に高速磁気浮上式鉄道を導入する計画を断念し、この計画は2034年以降まで延期される可能性があります。リニア中央新幹線は、時速500キロの列車で東京と大阪を結ぶことを目指しているが、静岡の小さな区間が大きな障害となっています。

2024年7月、政府補助金にもかかわらず燃料価格が上昇、2023年10月以来の高値に

  • 資源エネルギー庁は2024年7月、レギュラーガソリンの小売価格が1リットル当たり1.33米ドルに達したと発表しました。この価格は、2023年10月以来、約9ヵ月ぶりの高値です。小売価格の上昇は卸売価格の高騰によるものです。これに対抗するため、政府は石油精製業者に補助金を支給し、卸売価格の抑制を図っています。さらに、補助金の額は上昇し、6月27日から7月3日の間に0.19米ドルと、前週から0.01米ドル増加しました。
  • 日本のガス会社各社は、2023年から24年にかけての異常な暖かさによる使用量の減少に続き、2024年4月から2025年3月までの会計年度には都市ガス需要が増加すると予想しています。日本最大のガス小売業者である東京ガスは、都市ガス販売量が2025年までに1.1%増の114億2,200万立方メートルになると予測しています。家庭用は3.4%増の28億立方メートル、産業用・業務用は0.3%増の86億立方メートルになると予想されます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口動態
  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • インフレ率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格
  • 物流実績
  • インフラ
  • 規制の枠組み
    • 日本
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 仕向地
    • 国内
    • 国際
  • 配達スピード
    • エクスプレス
    • 非エクスプレス
  • モデル
    • 企業間(B2B)
    • 企業対消費者(B2C)
    • 消費者間(C2C)
  • 出荷重量
    • 重量貨物
    • 軽量貨物
    • 中量貨物
  • 輸送形態
    • 航空便
    • 道路
    • その他
  • エンドユーザー
    • eコマース
    • 金融サービス(BFSI)
    • ヘルスケア
    • 製造業
    • 第一次産業
    • 卸売・小売業(オフライン)
    • その他

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • DHL Group
    • Ecohai
    • FedEx
    • Japan Post Holdings Co., Ltd.
    • Nippon Express Holdings
    • Seino Holdings Co., Ltd.
    • SG Holdings Co., Ltd.
    • United Parcel Service of America, Inc.(UPS)
    • Yamato Holdings Co., Ltd.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
    • 技術の進歩
  • 情報源と参考文献
  • 図表リスト
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 71123

The Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Market size is estimated at 35.77 billion USD in 2025, and is expected to reach 44.55 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 4.49% during the forecast period (2025-2030).

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The e-commerce industry is driving the segmental demand in Japan

  • Domestic and cross-border e-commerce is a major driver of the demand for courier, express, and parcel in the country. The e-commerce market was valued at USD 145 billion in 2022, leading to growth in CEP volume. Post re-opening of the economy, overall CEP demand in the country increased. The domestic and international CEP volume grew in 2022 despite the presence of an aging workforce in the country, along with labor shortages. The redelivery of parcels significantly contributed to the growth of the CEP market. For instance, approximately 11.8% of parcels shipped by major door-to-door delivery services in Japan had to be redelivered in October 2022, increasing from 11.7% in April 2022. By 2024, the revenue in the e-commerce industry is expected to reach USD 176 billion, driven by high internet user penetration.
  • E-commerce, led by the fashion category with a 25% revenue contribution and the electronics category with a 19% revenue, contributed to the CEP market in 2020, owing to the COVID-19 pandemic. Government-imposed restrictions to curtail the spread of the virus and the work-from-home scenario led to the popularity of the online delivery method. E-commerce is projected to reach USD 225 billion by 2027, significantly increasing demand for the CEP market.

Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Market Trends

With growing demand for home deliveries & labour shortages, the MILT is focusing on construction of automatic cargo transport roads and logistics tunnels

  • On May 17, 2024, a fair at Tokyo Station highlighted the growing use of high-speed passenger trains for light freight. This shift, driven by a shortage of commercial drivers and new overtime laws, has increased road delivery costs by up to 20%. Since August 2023, JR East has been running a same-day delivery service from Niigata to Tokyo using a dedicated 12-car Series E trainset. Items transported include fresh food, confectionery, drinks, flowers, precision components, and medical supplies. In September 2023, JR East launched a freight-only service on the Tohoku Shinkansen and now offers Hakobyun-branded freight services across its high-speed and Limited Express networks.
  • In March 2024, Central Japan Railway Co. abandoned its plan to launch a high-speed maglev train between Tokyo and Nagoya by 2027 due to ongoing environmental opposition in Shizuoka Prefecture, possibly delaying the project until 2034 or later. The Linear Chuo Shinkansen aims to connect Tokyo and Osaka with trains reaching speeds of 500 kilometers per hour, but a small section in Shizuoka has been a major obstacle.

Rising prices of fuel in Japan witnessed in July 2024, highest since October 2023, despite government subsidies

  • In July 2024, the Agency for Natural Resources and Energy announced that the retail price of regular gasoline reached USD 1.33 per liter, marking an increase of USD 0.006 from June 2024. This price point is the highest observed in nearly nine months, dating back to October 2023. The uptick in retail prices is attributed to surging wholesale prices. To counteract this, the government has been subsidizing oil refiners, ensuring that wholesale prices remain subdued. Moreover, the subsidy amount saw an uptick, rising to USD 0.19 between June 27 and July 3, which is an increase of USD 0.01 from the week prior.
  • Japanese gas utilities expect city gas demand to rise in the fiscal year April 2024 to March 2025, following reduced usage in 2023-24 due to unusually warm weather. Tokyo Gas, Japan's largest gas retailer, forecasts city gas sales will increase by 1.1% to 11.422 billion cubic meters by 2025. Household sales are expected to grow by 3.4% to 2.8 billion cubic meters, while supplies to industry and commercial users are projected to rise by 0.3% to 8.6 billion cubic meters.

Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Industry Overview

The Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Market is fairly consolidated, with the major five players in this market being FedEx, Japan Post Holdings Co., Ltd., Seino Holdings Co., Ltd., SG Holdings Co., Ltd. and Yamato Holdings Co., Ltd. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Demographics
  • 4.2 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.3 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Economic Performance And Profile
    • 4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.6 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Price
  • 4.10 Logistics Performance
  • 4.11 Infrastructure
  • 4.12 Regulatory Framework
    • 4.12.1 Japan
  • 4.13 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes Market Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Destination
    • 5.1.1 Domestic
    • 5.1.2 International
  • 5.2 Speed Of Delivery
    • 5.2.1 Express
    • 5.2.2 Non-Express
  • 5.3 Model
    • 5.3.1 Business-to-Business (B2B)
    • 5.3.2 Business-to-Consumer (B2C)
    • 5.3.3 Consumer-to-Consumer (C2C)
  • 5.4 Shipment Weight
    • 5.4.1 Heavy Weight Shipments
    • 5.4.2 Light Weight Shipments
    • 5.4.3 Medium Weight Shipments
  • 5.5 Mode Of Transport
    • 5.5.1 Air
    • 5.5.2 Road
    • 5.5.3 Others
  • 5.6 End User Industry
    • 5.6.1 E-Commerce
    • 5.6.2 Financial Services (BFSI)
    • 5.6.3 Healthcare
    • 5.6.4 Manufacturing
    • 5.6.5 Primary Industry
    • 5.6.6 Wholesale and Retail Trade (Offline)
    • 5.6.7 Others

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 DHL Group
    • 6.4.2 Ecohai
    • 6.4.3 FedEx
    • 6.4.4 Japan Post Holdings Co., Ltd.
    • 6.4.5 Nippon Express Holdings
    • 6.4.6 Seino Holdings Co., Ltd.
    • 6.4.7 SG Holdings Co., Ltd.
    • 6.4.8 United Parcel Service of America, Inc. (UPS)
    • 6.4.9 Yamato Holdings Co., Ltd.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR CEP CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
    • 8.1.5 Technological Advancements
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms