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市場調査レポート
商品コード
1690200

ジェネレーティブデザイン:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Generative Design - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 134 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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ジェネレーティブデザイン:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 134 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ジェネレーティブデザインの市場規模は2025年に44億米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは15.41%で、2030年には90億米ドルに達すると予測されます。

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機械学習機能を備えたツールセットの設計という今後の動向が、調査対象市場の成長に寄与しています。設計者がエラーの数を減らし、それによって時間を大幅に節約できるようにすることを目的として、昨年中に行われた大規模な投資は、将来的に成果を生むと予想されます。

主なハイライト

  • 複雑な設計による高度な製造への需要の高まりと、自動車の性能を向上させながらサイズを縮小する必要性から、自動車メーカーは研究開発投資を増やし、ジェネレーティブ設計を採用せざるを得なくなっています。
  • Airbus社、Black &Decker社、Under Armour社などの巨大企業は、エンジニアリング業界の将来を形成する動向としてジェネレーティブデザインを採用しています。ジェネレーティブデザインは、エンジニアがCADソフトウェアに手綱を委ねることで、与えられた制約条件に対する最適な解決策を自然に見つけ出すことを可能にします。それはエンジニアの想像力を高める。
  • ジェネレーティブデザインは初期開発段階にあるため、初期のユーザーは特定の課題に直面する可能性があります。例えば、ジェネレーティブデザイン・ソフトウェアが解決しなければならない、計算可能な用語で設計問題を定義することは、険しい学習曲線を含みます。エンジニアは、設計問題を明らかにする経験を積む必要があります。パラメータのセットでは、構造的な拘束や荷重の定義が緩くなり、最終的に設計が失敗してしまう可能性があるからです。
  • 平均的な自動車には30,000を超える部品があり、これらすべての部品を作り、組み立てるには、非常に複雑なサプライチェーンと製造能力が必要となります。しかし、ゼネラルモーターズとサンフランシスコを拠点とするソフトウェア会社オートデスクは、自動車の設計方法を一新し、各車両に使用される自動車部品の数を減らすと同時に、自動車をより軽量で堅牢なものにすることを計画しています。
  • ジェネレーティブデザインで考慮すべきもうひとつの点は、効率的な方法は時にしか製造できないということです。例えば、レニショーのケーススタディでは、エンジニアがサスペンションのベルクランクをトポロジカルに最適化しました。彼らは、最適化された部品の製造可能性を考慮すべきでした。その結果、印刷するために多くのサポートを必要とする設計になってしまいました。良い習慣は、できるだけ少ないサポートで部品を設計することです。このような事例は、市場に悪影響を及ぼすことが予想されます。
  • しかし、ジェネレーティブデザインは、COVID-19に関連するリスクに対処するのに役立っています。例えば、Digital Blue Foamは、COVID-19による室内空間の使用と占有に関連するリスクに対処するためのツールを開発しています。Covid Space Plannerは、総占有率や近接性、気流や換気、空間での活動時間などの要因を分析します。これらの要因に基づいて、このツールはDigital Blue Foamのジェネレーティブデザイン機能を適用し、リスクを軽減するために、入口、作業エリア、家具の配置、改修の位置などの空間計画戦略を推奨します。

ジェネレーティブデザインの市場動向

自動車が大きなシェアを占める

  • 自動車製品の軽量化傾向の高まりが、ジェネレーティブデザイン技術への需要を生み出しています。フォルクスワーゲン・グループは、プロダクティブ・デザイン技術によって再コンセプト化されたコンポーネントをいくつか搭載した、年代物のVWマイクロバスを発表しました。VWは、自動車設計と製造の将来、特に電気自動車製造に重要な役割を果たすと思われる技術を強調するために、この車両を推進しています。オートデスクはこのプロジェクトでVWのカリフォルニアイノベーション&エンジニアリングセンター(IECC)と提携し、重量を最小限に抑えながら強度を最大化しました。ジェネレーティブデザインは、高性能基準とエンジニアリングの制約を維持しながら、質量と材料使用量を削減し、より軽量な部品を製造するために導入されました。
  • また、昨年1月には、電気自動車会社のArcimoto Inc.が、XponentialWorksおよびParaMattersと協力して、同社のFun Utility Vehicle(FUV)用の軽量部品の設計と付加製造を行っていると発表しました。ParaMattersのAIを搭載したジェネレーティブデザインソフトウェアを導入することで、いくつかの要素が再設計され、同じ性能特性を持ちながら軽量化された代替部品が生成されます。
  • 自動車の重量が軽ければ軽いほど、道路を走るのに必要なエネルギーが少なくて済むため、軽量化は電気自動車の効率にとって重要な関心事となっています。より効率的なエネルギー消費は、消費者が電気自動車を評価する際の最も重要な検討事項の1つである1回の充電あたりの航続距離の向上につながります。
  • オートデスクによると、ゼネラルモーターズは昨年初め、将来の電気自動車用に軽量シートブラケットのプロトタイプを開発する概念実証プロジェクトでジェネレーティブデザインを使用しました。自動車の軽量部品に対するこのような需要により、ジェネレーティブデザインの需要は大幅に増加すると予想されます。

著しい成長率を示す欧州

  • 欧州の自動車産業は、世界の自動車産業の中で大きく成長しています。記録的な売上高を達成し、重要な雇用主であり、多額の助成金支給源でもあることから、欧州社会にとって不可欠な存在となっています。
  • 世界の自動車メーカーが複数存在する欧州では、自動車産業における設計策定や研究開発用途に3Dプリンティング技術を幅広く導入しています。メルセデス、アウディ、BMW、ジャガー、ランドローバー、フォルクスワーゲンなど、自動車業界のトップ企業が、欧州市場における3D技術とプリンターの潜在的な可能性を生み出しています。
  • ドイツの自動車メーカーAUDI AGは、ドイツのBollinger Hofe工場の生産ラインにポリマーベースの3Dプリンティング技術を導入しました。メーカーの能力が強化され、故障の原因となる重要部品のサプライチェーンへの依存度が低下するため、このような採用例が多くなっています。3Dプリンティング企業のSculpteoによると、欧州で3Dプリンティングを使用する際の最優先事項は、製品開発を促進し、カスタマイズ製品や限定シリーズを提供することです。
  • さらに、この地域では電気自動車の販売が伸びています。ディーゼル車の販売が減少を続ける中、欧州では電気自動車の販売が増加しています。BEV登録台数の増加は、BEV販売台数が4倍に増加したデンマーク、3倍に増加したスウェーデン、フィンランドなどのスカンジナビア諸国で顕著であり、ポーランド、ベルギー、ギリシャがこれに続いています。バッテリー持続時間の延長や車両重量の軽減といった電気自動車のさらなる改良は、ジェネレーティブデザイン・ソフトウェアを必要とすると思われます。
  • 自動車分野以外では、この地域は製造業からの需要が見られます。同地域では、積層造形や3Dプリンティングの需要が増加しており、ジェネレーティブデザイン市場の拡大が見込まれています。
  • 工業メーカーが労働力のスキルを向上させるのを支援するため、フランス政府はAIFに、付加製造の参照システムの確立と全国的なスキルの訓練を委託しました。このような背景のもと、Cetimは、その関連センターであるCetim-Certecと提携して、バリューチェーン全体をカバーする付加製造専用の完全なトレーニングプログラムの開発にすでに着手しています。
  • さらに、この地域でCOVID-19が大流行し、パンデミック中のWorldometersによると、この地域の12万人以上が罹患したことが、この地域の3Dプリンティング市場を大きく牽引しています。3Dプリンティング、特に人工呼吸器製造のためのヘルスケア分野での需要の増加に伴い、ジェネレーティブデザインの必要性が高まっています。

ジェネレーティブデザイン業界の概要

ジェネレーティブデザイン市場は適度に断片化されています。Altair Engineering Inc.やANSYS Inc.など複数の企業が存在するため、競合環境は非常に激しいです。自動車業界からの需要の高まりや、ジェネレーティブデザインの試用版や無料版の利用可能性といった要因は、ジェネレーティブデザインメーカーに大きな成長機会をもたらすと思われます。本レポートの主な対象企業は、Autodesk Inc.、Dassault Systemes SE、Desktop Metal Inc.です。

2022年6月、世界の計算科学・人工知能(AI)企業であるAltairは、英国のバース大学からGen3Dスタートアップを最近買収しました。Gen3Dは、格子構造のような非常に複雑な形状を表現する陰解法に関して、積層造形のパイオニアです。

2022年10月-世界最大のメーカーを中心とした生産用途への積層造形(AM)の導入を加速するため、デジタル化と積層造形技術のマーケットリーダーであるシーメンスとデスクトップメタル社は、多面的なパートナーシップを発表しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターファイブフォース
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
    • 代替品の脅威
  • 業界利害関係者分析
  • COVID-19の業界エコシステムへの影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 自動車分野における最新技術の台頭が市場を押し上げる
    • 製品イノベーションと生産効率を促進する先端技術への需要の高まり
  • 市場の課題
    • ジェネレーティブデザインソフトウェアの複雑さ

第6章 市場セグメンテーション

  • デプロイメント
    • オンプレミス
    • クラウド
  • エンドユーザー業界別
    • 自動車
    • 航空宇宙・防衛
    • 建築・建設
    • 製造業
    • その他エンドユーザー業界別
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • その他北米
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • スペイン
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • その他アジア太平洋地域
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ
      • その他中東とアフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Altair Engineering Inc.
    • Bentley Systems, Inc.
    • Autodesk Inc.
    • ANSYS inc.
    • Desktop Metal Inc.
    • Dassault Systemes SE
    • MSC Software Corporation(Hexagon AB)
    • nTopology, Inc.
    • Paramatters
    • Diabatix
    • Caracol AM

第8章 投資分析

第9章 市場展望

目次
Product Code: 70776

The Generative Design Market size is estimated at USD 4.40 billion in 2025, and is expected to reach USD 9.00 billion by 2030, at a CAGR of 15.41% during the forecast period (2025-2030).

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The upcoming trend of designing toolsets with machine learning capabilities contributes to the growth of the market studied. Significant investments made during last year aimed at empowering designers to reduce the number of errors, thereby saving considerable time, are expected to produce results in the future.

Key Highlights

  • The growing demand for advanced manufacturing with complex designs and the need to reduce the size while improving the performance of automotive compels automotive manufacturers to increase their R&D investments and adopt generative designing.
  • Companies such as Airbus, Black & Decker, Under Armour, and other massive corporations embrace generative design as a trend molding the future of the engineering industry. It enables engineers to hand the reins off to their CAD software to naturally find the best solutions to a given set of constraints. It augments the engineer's imagination.
  • Generative design is in the initial development stage, meaning that early users may come across specific challenges. For instance, defining a design problem in computable terms, which generative design software has to solve, will include a steep learning curve. Engineers need to be more experienced with revealing the design problem as a set of parameters may end up with loosely defined structural restraints or loads, ultimately resulting in a failed design.
  • There are over 30,000 parts in an average car, and creating all these pieces and then putting them together requires an incredibly complex supply chain and manufacturing capabilities. However, General Motors and the San Francisco-based software company Autodesk plan to upend how cars are designed, reducing the number of car parts that go into each vehicle while making cars both lighter and more robust.
  • Another point to consider with the generative design is that efficient methods can only sometimes be manufactured. For instance, in a Renishaw case study, engineers topologically optimized a suspension bell crank. They should have considered the optimized part's manufacturability. It resulted in a design that demanded a lot of supports to be printed, whereas a good practice is to design pieces with fewer supports as needed as possible. Such instances are anticipated to lay a negative impact on the market.
  • However, generative design is used to help address the risks related to COVID-19. For instance, Digital Blue Foam is developing a tool to help address the risks associated with the use and occupancy of interior spaces due to COVID-19. Covid Space Planner analyses factors such as total occupancy and proximity, airflow and ventilation, and the duration of activity in the space. Based on these factors, the tool applies Digital Blue Foam's generative design capabilities to recommend spatial planning strategies, such as the location of entry points, work areas, furniture placement, and retrofits, to mitigate the risk.

Generative Design Market Trends

Automotive To Hold Significant Share

  • The growing trend of lightweight vehicle products has generated demand for generative design technology. Volkswagen Group unveiled a vintage VW Microbus, retrofitted with several reconceptualized components produced by productive design technology. VW is promoting this vehicle to highlight technologies they believe would be significant to the future of automotive design and manufacturing, particularly concerning electric vehicle production. Autodesk partnered with VW's Innovation and Engineering Center, California (IECC), on this project to maximize its strength while minimizing its weight. The generative design was deployed to produce lighter-weight parts by reducing mass and material use while maintaining high-performance standards and engineering constraints.
  • Also, in January last year, Electric vehicle company Arcimoto Inc announced that it is working with XponentialWorks and ParaMatters to design and additively manufacture lightweight components for its Fun Utility Vehicle (FUV). For deploying ParaMatters' AI-powered generative design software, several elements are being redesigned to generate alternative parts with much of the same performance characteristics but at a lighter weight.
  • Weight reduction has become a critical concern for electric vehicle efficiency as the less an automobile weighs, the less energy is required to propel down the road. More efficient energy consumption equates to a more excellent range per charge, which is one of the most important considerations for consumers when evaluating electric vehicles.
  • According to Autodesk, General Motors used generative design earlier in the previous year in a proof-of-concept project to develop a lightweight seat bracket prototype for its future electric cars. With such demand for light parts in automobiles, the demand for generative design is anticipated to increase significantly.

Europe to Witness Significant Growth Rate

  • The European automotive sector has risen significantly in the global industry. It has achieved record sales, and as a significant employer and a source of considerable grantmaking, it is an integral part of European society.
  • With the presence of several global automotive OEMs, Europe has the broad-scale implementation of 3D printing technology for design formulation and R&D applications in the automotive industry. Top automotive leaders, such as Mercedes, Audi, BMW, Jaguar, Land Rover, Volkswagen, and many others, have produced a potential space for 3D technology and printers in the European market.
  • AUDI AG, a German automaker, has implemented polymer-based 3D printing technology for its production line at the Bollinger Hofe plant in Germany. Such instances of adoption are high, owing to the enhanced capabilities of manufacturers and lessened dependency on the supply chain for critical components that may result in a breakdown. According to Sculpteo, a 3D printing company, the highest priorities for Europeans using 3D printing are stimulating product development and offering customized products and limited series.
  • Moreover, the region is witnessing growth in the sales of electric vehicles. Electric vehicle sales are rising in Europe as diesel vehicle sales continue downward. The increase in BEV registrations was most noticeable in Scandinavian countries such as Denmark, which saw a quadrupling of BEV sales, and Sweden and Finland, which saw a tripling, followed by Poland, Belgium, and Greece. Further modifications in electric vehicles, such as increasing the battery time, and reducing the vehicle's weight, would demand generative design software.
  • Apart from the automotive sector, the region is witnessing demand from the manufacturing industry. The increasing demand for additive manufacturing and 3D printing in the region is anticipated to augment the generative design market.
  • To help industrial manufacturers improve the skills of their workforce, the French government has entrusted AIF with establishing a reference system of additive manufacturing and training skills across the nation. Within this context, Cetim, in partnership with Cetim-Certec, its associated center, has already begun to develop a full training program dedicated to additive manufacturing, which covers the entire value chain.
  • Further, the significant outbreak of COVID-19 in the region, affecting more than 120,000 people in the region, according to Worldometers during the pandemic, has significantly driven the market for 3D printing in the region. With the increased in demand for 3D printing, especially in the healthcare sector for manufacturing ventilators, the need for generative design has been witnessing growth.

Generative Design Industry Overview

The market for Generative Design is moderately fragmented. The presence of several companies, including Altair Engineering Inc. and ANSYS Inc., makes the competitive environment quite intense. Factors such as the growing demand from the automotive industry and the availability of trial or free versions of the generative design will provide considerable growth opportunities for generative design manufacturers. The major companies covered in this report are Autodesk Inc., Dassault Systemes SE, and Desktop Metal Inc.

In June 2022 - The global computational science and artificial intelligence (AI) company Altair recently purchased the Gen3D startup from the University of Bath in the United Kingdom. When it comes to using the implicit geometry method to describe highly complex geometries, like lattice structures, Gen3D is a pioneer in additive manufacturing.

In October 2022 - To accelerate the adoption of additive manufacturing (AM) for production applications with a focus on the biggest manufacturers in the world, Siemens and Desktop Metal, Inc., market leaders in digitalization and additive manufacturing technologies, have announced a multifaceted partnership.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter Five Forces
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Intensity of Competitive Rivalry
    • 4.2.5 Threat of Substitute Products
  • 4.3 Industry Stakeholder Analysis
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the Industry Ecosystem

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rise in latest technology in automobile segment to boost the market
    • 5.1.2 Growing Demand for Advanced Technologies to Drive Product Innovation and Production Efficiency
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Complexity in Using Generative Design Software

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 Deployment
    • 6.1.1 On-premise
    • 6.1.2 Cloud
  • 6.2 End User Vertical
    • 6.2.1 Automotive
    • 6.2.2 Aerospace and Defense
    • 6.2.3 Architecture and Construction
    • 6.2.4 Industrial Manufacturing
    • 6.2.5 Other End User Verticals
  • 6.3 Geography
    • 6.3.1 North America
      • 6.3.1.1 United States
      • 6.3.1.2 Canada
      • 6.3.1.3 Rest of North America
    • 6.3.2 Europe
      • 6.3.2.1 Germany
      • 6.3.2.2 United Kingdom
      • 6.3.2.3 France
      • 6.3.2.4 Spain
      • 6.3.2.5 Rest of Europe
    • 6.3.3 Asia-Pacific
      • 6.3.3.1 China
      • 6.3.3.2 Japan
      • 6.3.3.3 India
      • 6.3.3.4 Rest of Asia-Pacific
    • 6.3.4 Latin America
      • 6.3.4.1 Brazil
      • 6.3.4.2 Argentina
      • 6.3.4.3 Rest of Latin America
    • 6.3.5 Middle East and Africa
      • 6.3.5.1 UAE
      • 6.3.5.2 Saudi Arabia
      • 6.3.5.3 South Africa
      • 6.3.5.4 Rest of Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Altair Engineering Inc.
    • 7.1.2 Bentley Systems, Inc.
    • 7.1.3 Autodesk Inc.
    • 7.1.4 ANSYS inc.
    • 7.1.5 Desktop Metal Inc.
    • 7.1.6 Dassault Systemes SE
    • 7.1.7 MSC Software Corporation (Hexagon AB)
    • 7.1.8 nTopology, Inc.
    • 7.1.9 Paramatters
    • 7.1.10 Diabatix
    • 7.1.11 Caracol AM

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OUTLOOK