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市場調査レポート
商品コード
1690158

ルート最適化ソフトウェア:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Route Optimization Software - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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ルート最適化ソフトウェア:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ルート最適化ソフトウェアの市場規模は、2025年に80億2,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは14.7%で、2030年には159億2,000万米ドルに達すると予測されます。

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ルート最適化ソフトウェアは、最も効率的な車両ルートを計画、スケジュール、計算し、時間とコストを節約します。ルート最適化ソフトウェアは、複数の停車駅、顧客との打ち合わせ、製品の配達がある場合に便利です。このソフトウェアは、どのルートが最も遅いか、または最も混雑しているかを判断するために、シナリオテストと過去のデータを活用することで、交通渋滞を回避します。

本調査の市場数値は、オンデマンド食品配達、小売・FMCG、フィールドサービス、ライドヘイリング・タクシーサービスなど、様々なエンドユーザーからの収益を示しています。飲食品、小売・eコマース、物流などいくつかの業界では、オンデマンド食品配達、小売・食料品配達サービス、eコマース配達などの配達サービスを提供するためのビジネスプロセスの変革が進んでいます。このような開発は、ルート最適化ソフトウェアの需要増加を大幅に後押しすると予想されます。

燃料価格が高騰する中、配送コストの上昇は避けられず、商品の需要に影響を与え、物流業界の収益と利益の低下を引き起こしています。企業は、カスタム物流ルート最適化ソリューションでフリートルートの最適化と管理を重視し、物流企業は配送コストの維持、顧客の満足度維持、時間と走行距離の削減による利益増に注力しています。

従来のロジスティクス・システムは、ハードウェアへの投資を増やす必要があり、拡張性の制約につながることが多くなりました。しかし、クラウドベースのソリューションの登場により、企業はコストを削減しながら、比類のない柔軟性を得ることができるようになりました。ロジスティクス・プロバイダーは業務を拡張し、需要の変動やビジネスの成長に対応することができます。ほとんどのクラウド・ソリューションはサブスクリプション・モデルで運用されるため、ハードウェアやソフトウェアを購入するよりも手頃な価格で利用できます。ハードウェア・コストが低下しているため、企業は必要なサーバー、ストレージ・デバイス、高性能のネットワーク機器に投資することができます。

ルート最適化ソフトウェアの精度は、基礎となるデータの品質に依存します。したがって、データに関連する不正確さは、最適でないルート決定、非効率的なリソース利用、ソフトウェアに対する顧客の不満につながる可能性があります。例えば、ルート最適化ソフトウェアが構造化されていないデータパターンを考慮できない場合、非効率的なルートになり、配送不良につながる可能性があります。

COVID-19の大流行は、世界中の人々の生活やビジネスに影響を与えています。COVID-19の流行が続く中、配送業者はいくつかの障害に直面しています。戸締まりによる制限のため、インターネットでの食料品購入が増加しています。インターネット・ユーザーの増加はグラフに示すように著しいです。スーパーマーケットの配達に対するこの需要の増加は、eコマース、オンライン小売、食料品会社にとって、時間通りに物資を配達するための大きな障害となっています。このような状況の結果、ルート最適化ソフトウェア分野は、パンデミック期とパンデミック後の現在に繁栄しています。

ルート最適化ソフトウェア市場動向

オンデマンド食品配達が大きな成長を遂げる

  • COVID後の時代、オンデマンド食品宅配は世界で最も急成長している産業のひとつとなりました。この業界では、パンデミック後に新たなオンデマンド食品デリバリー事業が出現し、成長を示しました。迅速な配達に対する顧客の期待の高まりにより、食品配達ビジネスが最大の効率を達成し、経費を最小限に抑えながらタイムリーな配達を確保するためのルート最適化ソフトウェアの需要が必要となりました。
  • オンデマンドのフードデリバリーに対する消費者の需要が劇的に変化する中、フードデリバリービジネスが成功するためにはテクノロジーが不可欠になってきています。ファストフード・レストラン・チェーンにとって、オンライン注文は急速にビジネスの主要な部分となっています。そのため、正確なETA計算とコミュニケーションで迅速な配達を行い、最終顧客の体験を向上させるルート最適化ソフトウェアの需要が急速に高まっています。
  • 世界中でスマートフォンが普及し、インターネットが浸透したことで、オンライン注文が促進されました。GSMAのMobile Economy 2023によると、北米のスマートフォン普及率はモバイル接続全体の84%を占め、2030年までに90%に増加すると予想されています。
  • ミレニアル世代が従来の外食から様々なオンデマンドフードデリバリーサービスへと志向をシフトさせるのに伴い、フードデリバリー事業者はオンデマンドフードデリバリーサービスに注力しており、予測期間中にルート最適化ソフトウェアを採用する機会を生み出しています。

アジア太平洋地域が大きな市場シェアを占める見込み

  • アジア太平洋地域では都市化と人口増加が著しく、中国、インド、日本などの主要国では渋滞や都市交通の混雑が増加しています。このため、DHL、FedEx、Bluedartなどの物流企業は、企業が効率的に都市部を移動し、配送時間と燃料消費を削減するのに役立つルート最適化ソフトウェアの使用を開始しており、これが同地域におけるルート最適化ソフトウェアの需要を促進しています。
  • アジアでは、食品配達、食料品配達、ライドヘイリングなどのオンデマンド・サービスの人気が急速に高まっています。Zepto、Blinkit、Zomatoなど、オンデマンド・デリバリーを提供する多くの企業がアジアで事業を開始しています。そのため、これらの企業ではルート最適化ソリューションの導入が進んでいます。ルート最適化ソリューションは、オンデマンド・デリバリーのルートを最適化し、効率を向上させ、顧客満足度を高める上で極めて重要です。
  • また、世界化の進展に伴い、アジア太平洋地域では効率的なクロスボーダー・ロジスティクス・ソリューションの需要が高まっています。ルート最適化ソリューションは、国境を越えたルートの計画と最適化、通関手続きの管理、タイムリーな配送の確保において企業を支援します。
  • さらに、この地域ではeコマース活動の急増により、配送量が増加しています。ルート最適化ソフトウェアは、小売業者やFMCG企業が商品をさまざまな場所に配送する際の複雑な管理を支援し、配送速度の向上とコストの削減を実現します。
  • そのため、アジア太平洋地域におけるルート最適化ソフトウェアの需要の高まりは、企業がコストを削減し、効率を向上させ、顧客の期待の高まりに応える必要性に後押しされています。ルート最適化ソリューションを活用することで、企業は新たな機会を引き出し、物流の課題を克服し、ダイナミックで急速に進化するアジア太平洋市場で成功を収めることができます。

ルート最適化ソフトウェア市場の概要

ルート最適化ソフトウェア市場は細分化されており、競争市場において世界プレイヤーと地域プレイヤーで構成されています。同市場は新規参入企業にとって参入障壁が高いもの、複数の新規参入企業が牽引役となっている:Trimble Inc.、Caliper Corporation、The Descartes Systems Group Inc.、ESRI Global Inc.、Google LLC(Alphabet Inc.)

2024年2月-Descartes Systems Groupは、Arctic Glacier社が米国とカナダの75,000の顧客拠点に100以上の施設と1,000台以上の車両から氷の配送を最適化するために、Descartesの戦略的ルート計画ソリューションを使用することで、配送ネットワークの効率、車両のパフォーマンス、顧客体験を改善したと発表。

2023年9月- トリンブルは、定時配送、資産活用、および顧客サービスを改善する、複数店舗、複数車両によるルート最適化のためのクラウドベースのソリューション、Appian Daily Plannerを発表しました。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度
  • 産業バリューチェーン分析
  • マクロ動向が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 物流に特化したソリューションの利用の増加
    • ハードウェアと接続コストの低下
  • 市場抑制要因
    • 構造化データと非構造化データの取り扱い

第6章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー業界別
    • オンデマンド食品配達
    • 小売・FMCG
    • フィールドサービス
    • ライドヘイリングとタクシーサービス
    • その他のエンドユーザー業界別
  • 組織規模別
    • 中小企業
    • 大企業
  • 展開形態別
    • クラウド
    • オンプレミス
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Trimble Inc.
    • Caliper Corporation
    • The Descartes Systems Group Inc.
    • ESRI Global Inc.
    • Google LLC(Alphabet Inc.)
    • TrackoBit(InsightGeeks Solutions Pvt. Ltd)
    • Microlise Group PLC
    • Omnitracs LLC
    • Ortec BV
    • Paragon Software Systems PLC
    • PTV Planung Transport Verkehr GMBH
    • Route4me LLC
    • Routific Solutions Inc.
    • Verizon Connect Solutions Inc.
    • WorkWave LLC

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 70442

The Route Optimization Software Market size is estimated at USD 8.02 billion in 2025, and is expected to reach USD 15.92 billion by 2030, at a CAGR of 14.7% during the forecast period (2025-2030).

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Route optimization software plans, schedules, and calculates the most efficient vehicle route, saving time and money. Route optimization software comes in handy when there are several stops, client meetings, and product delivery. This software avoids traffic congestion by utilizing scenario testing and historical data to determine which route is the slowest or busiest.

The study's market numbers indicate the revenue generated from various end users, such as on-demand food delivery, retail and FMCG, field services, ride-hailing and taxi services, and other end-user verticals. Several industries, such as food and beverages, retail and e-commerce, and logistics, are increasingly transforming their business processes to provide delivery services, including on-demand food delivery, retail and grocery delivery services, and e-commerce delivery. Such developments are expected to boost route optimization software's increasing demand significantly.

With fuel prices soaring, delivery costs are inevitably rising, impacting demand for goods and causing a drop in revenue and profit for the logistics industry. Businesses emphasize optimizing and managing their fleet routes with a custom logistics route optimization solution, and logistics companies focus on retaining their delivery costs, keeping customers satisfied, and making more profit through reductions in time and mileage.

Traditional logistics systems often require increased hardware investments, leading to scalability constraints. However, with the advent of cloud-based solutions, enterprises can now gain unparalleled flexibility at reduced costs. Logistics providers can scale their operations, accommodating demand fluctuations and business growth. Most cloud solutions operate on a subscription model, making it more affordable than purchasing hardware and software. With declining hardware costs, enterprises can invest in the required servers, storage devices, and networking equipment for high performance.

The accuracy of route optimization software depends on the quality of underlying data. Thus, inaccuracy related to data may lead to suboptimal route decisions, inefficient resource utilization, and customer dissatisfaction with the software. For example, if the route optimization software cannot account for unstructured data patterns, it may lead to inefficient routes, resulting in poor delivery.

The COVID-19 pandemic has had an influence on everyone's lives and businesses throughout the world. During the continuing COVID-19 outbreak, delivery companies confront several obstacles. Due to the lockdown limitations, there has been an increase in internet grocery buying. The growth in internet users has been significant, as indicated in the graph; this increased demand for supermarket delivery poses a significant barrier for e-commerce, online retail, and grocery firms to deliver supplies on time. As a result of these circumstances, the route optimization software sector flourished during the pandemic and the current post-pandemic period.

Route Optimization Software Market Trends

On-demand Food Delivery to Witness Significant Growth

  • In the post-COVID era, on-demand food delivery has become one of the fastest-growing industries worldwide. The industry witnessed growth in the emergence of new on-demand food delivery businesses post-pandemic. Evolving customer expectations for fast delivery have necessitated the demand for route optimization software to help food delivery businesses achieve maximum efficiency and ensure timely delivery while minimizing expenses.
  • With the dramatic shifts in consumer demand for on-demand food delivery, technologies are becoming critical for food delivery businesses to thrive. Online food ordering has quickly become a major part of the business for fast-food restaurant chains. Therefore, the demand for route optimization software is quickly gaining traction to deliver fast with accurate ETA calculation and communication to improve the end-customer experience.
  • The high adoption of smartphones across the world and internet penetration prompted online food ordering. According to the Mobile Economy 2023 of GSMA, North America's smartphone adoption rate accounts for 84% of the total mobile connections, and it is expected to increase to 90% by 2030, along with regions like CIS and Asia-Pacific forecast to register larger growth.
  • Along with millennials shifting their inclinations from conventional eat-out to various on-demand food delivery services, food delivery businesses are focusing on on-demand food delivery services, thus creating an opportunity to adopt route optimization software over the forecast period.

Asia-Pacific is Expected to Hold Significant Market Share

  • The Asia-Pacific region is experiencing significant urbanization and population growth, leading to increased congestion and city traffic congestion in major countries such as China, India, and Japan. Due to this, logistic companies such as DHL, FedEx, Bluedart, and others have started using route optimization software that helps businesses navigate urban areas efficiently, reducing delivery times and fuel consumption, which is driving the demand for route optimization software in the region.
  • The popularity of on-demand services, including food delivery, grocery delivery, and ride-hailing, is growing rapidly in Asia. Many companies such as Zepto, Blinkit, Zomato, and others that offer on-demand delivery have started in Asia. Hence, these companies are increasingly adopting route optimization solutions. Route optimization solutions are crucial in optimizing routes for on-demand deliveries, improving efficiency, and enhancing customer satisfaction.
  • In addition, with increasing globalization, there is a growing demand for efficient cross-border logistics solutions in the Asia-Pacific region. Route optimization solutions assist businesses in planning and optimizing cross-border routes, managing customs procedures, and ensuring timely deliveries.
  • Additionally, the surge in e-commerce activities in the region has led to a higher volume of deliveries. Route optimization software helps retailers and FMCG companies manage the complexities of delivering goods to diverse locations, improving delivery speed and reducing costs.
  • Therefore, the rising demand for route optimization software in the Asia-Pacific region is driven by the need for businesses to reduce costs, improve efficiency, and meet customers' growing expectations. By utilizing route optimization solutions, businesses can unlock new opportunities, overcome logistical challenges, and position themselves for success in the dynamic and rapidly evolving Asia-Pacific market.

Route Optimization Software Market Overview

The route optimization software market is fragmented and comprises global and regional players in the competitive market space. Although the market poses high barriers to entry for the new players, several new entrants have gained traction: Trimble Inc., Caliper Corporation, The Descartes Systems Group Inc., ESRI Global Inc., Google LLC (Alphabet Inc.)

February 2024 - Descartes Systems Group announced that Arctic Glacier improved its distribution network efficiency, fleet performance, and customer experience by using Descartes' strategic route planning solution to optimize ice distribution from over 100 facilities and 1,000 vehicles to 75,000 customer locations across the United States and Canada.

September 2023 - Trimble introduced Appian Daily Planner, a cloud-based solution for multi-stop, multi-vehicle route optimization that improves on-time deliveries, asset utilization, and customer service.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Degree of Competition
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Impacts of Macro Trends on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Use of Logistics-Specific Solutions
    • 5.1.2 Declining Hardware and Connectivity Costs
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Handling Structured and Unstructured Data

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By End-user Vertical
    • 6.1.1 On-Demand Food Delivery
    • 6.1.2 Retail and FMCG
    • 6.1.3 Field Services
    • 6.1.4 Ride Hailing and Taxi Services
    • 6.1.5 Other End-user Verticals
  • 6.2 By Size of the Organization
    • 6.2.1 Small and Medium Enterprise
    • 6.2.2 Large Enterprises
  • 6.3 By Deployment Mode
    • 6.3.1 Cloud
    • 6.3.2 On-Premise
  • 6.4 By Geography
    • 6.4.1 North America
    • 6.4.2 Europe
    • 6.4.3 Asia-Pacific
    • 6.4.4 Latin America
    • 6.4.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Trimble Inc.
    • 7.1.2 Caliper Corporation
    • 7.1.3 The Descartes Systems Group Inc.
    • 7.1.4 ESRI Global Inc.
    • 7.1.5 Google LLC (Alphabet Inc.)
    • 7.1.6 TrackoBit (InsightGeeks Solutions Pvt. Ltd)
    • 7.1.7 Microlise Group PLC
    • 7.1.8 Omnitracs LLC
    • 7.1.9 Ortec BV
    • 7.1.10 Paragon Software Systems PLC
    • 7.1.11 PTV Planung Transport Verkehr GMBH
    • 7.1.12 Route4me LLC
    • 7.1.13 Routific Solutions Inc.
    • 7.1.14 Verizon Connect Solutions Inc.
    • 7.1.15 WorkWave LLC

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET