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市場調査レポート
商品コード
1687435
ライフサイエンス分析:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)Life Sciences Analytics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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ライフサイエンス分析:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 115 Pages
納期: 2~3営業日
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ライフサイエンス分析の市場規模は、2025年に119億1,000万米ドルと予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは7.71%で、2030年には172億7,000万米ドルに達すると予測されます。
COVID-19の発生により、COVID-19用ワクチンの臨床試験が複数実施され、アナリティクス需要の増加に寄与しました。2020年3月、米国退役軍人省(VA)、エネルギー省(DOE)、保健福祉省(HHS)、国家安全保障会議(NSC)はCOVID-19インサイトパートナーシップを結成しました。COVID-19インサイト・パートナーシップは、ビッグデータ分析ツールを活用して、このウイルスの可能な治療法を調査・発見しています。例えば、2021年11月には、COVID-19による将来の1日の感染者数と死亡者数を一般化された方法で予測するために、人工ニューラルネットワーク(ANN)モデルに基づいて予測分析モデルが開発されました。その結果、死亡率の予測精度は全体で約86%、症例数の予測精度は約87%を示しました。このように、ライフサイエンス分析モデルは、COVID-19パンデミックの後でも有効であることが証明され、市場の成長に貢献しています。したがって、COVID-19パンデミックは調査した市場に大きな好影響を与えました。さらに、アナリティクスの重要性から、ライフサイエンス分析の需要は今後大幅に伸びると予想されます。
ライフサイエンス分析市場の成長の重要な要因としては、医薬品や臨床試験における分析ソリューションの採用の増加、ヘルスケア支出削減への圧力の高まり、患者の転帰改善の必要性、ライフサイエンス企業における高度な分析手法の出現などが挙げられます。
臨床試験の実施は様々な活動を伴い、様々なシステムから大量のデータを生成するため複雑化しており、臨床試験におけるアナリティクスの利用が増加しています。臨床試験実施に関する規制プロトコルの要件が変化し、データ収集、分析、保健当局に提出する報告書の迅速な作成に課題があるため、臨床試験へのアナリティクスの採用が増加しています。例えば、IQVIAは2021年6月、迅速かつインテリジェントな臨床試験のためのSaaSベースの臨床データ分析プラットフォーム「Clinical Data Analytics Suite(CDAS)」を発表しました。
ライフサイエンス企業における高度なアナリティクスの台頭も、市場成長を促進する大きな要因の一つです。2021 ISG Provider Lens Life Sciences Digital Services Reportでは、欧州地域のライフサイエンス企業がアナリティクスを活用してマーケティングや営業活動を支援し、サプライチェーン業務を最適化することに関心を寄せていることが明らかになりました。他にも複数の企業がアナリティクス・ソリューションを開発しており、アナリティクス・ソリューションの採用と利用を後押ししています。例えば、ZSは2021年9月、あらゆる規模のライフサイエンス企業が顧客エンゲージメント、フィールドパフォーマンス、アナリティクス、臨床能力をデジタルに変革し、拡張するためのプラットフォーム、ZAIDYNを発表しました。このようなソリューションや製品の出現は、ライフサイエンス企業がより高度なアナリティクス・ソリューションを開発することを促し、市場の成長を後押しします。
2021年6月、JADBioはQIAGENと販売契約を締結し、QIAGEN Digital Insightsポートフォリオの中でJADBio製品を販売・流通することになりました。JADBioは最先端のAIツールと自動化機能を備えたAutoMLプラットフォームです。生命科学の専門家が、データサイエンスの専門知識に関係なく、正確で解釈可能な予測モデルを迅速かつタイムリーに構築・展開できるように構築されています。このように、ライフサイエンス企業が高度なアナリティクスの開発に参入することは、市場開拓に貢献します。
このように、企業による新規立ち上げ、戦略的提携、ライフサイエンス分野でのアナリティクス導入への注目の高まりといった要因が、予測期間中に市場の成長を大きく押し上げると予想されます。
しかし、熟練した人材の不足や導入コストの高さが、予測期間中の市場成長を抑制すると予想されます。
臨床研究におけるアナリティクスは、製薬企業が異なる施設や集団で進行中の試験を比較するためのデータ分析、規制当局に提出する報告書の作成、承認の取得を支援します。
製薬企業の役割は、新規化合物の研究開発に投資すること、患者の健康と生活の質を高めるために新薬を市場に投入することにコミットすること、臨床試験を実施する際に厳格なガバナンスを維持すること、倫理的・法的原則に従って患者とヘルスケア専門家のための製品開発活動を実施することです。
2021年10月、Ever Fortune.AIとMedexprimは、ヘルスケア分析と医療AI開発の改善に特化した戦略的提携を発表しました。この提携は、両社の病院ネットワークを拡大し、アジアと欧州間のヘルスケアイノベーションをさらに結びつけ、台湾と欧州の病院に価値をもたらし、研究エコシステムを強化し、欧州全域に一般データ保護規則(General Data Protection Regulation)の幅広い組み合わせをもたらします。また、製薬会社の臨床試験、特に腫瘍学と心臓病学における患者の洞察に対するニーズに応えることも可能になります。
さらに、他の大手企業との競合が激しい現在のシナリオでは、アナリティクスは製薬・バイオテクノロジー業界に利益をもたらしています。例えば、アナリティクスは創薬の加速化、臨床試験の最適化、特定の患者集団を効果的にターゲットとすることに役立っています。例えば、2022年3月、研究主導型バイオ医薬品の主要企業であるベーリンガーインゲルハイムと精密医療ソフトウェア企業のライフビット・バイオテック・リミテッドはパートナーシップを締結し、ライフビットはベーリンガーインゲルハイムのIT環境における拡張可能なデータ、アナリティクス、インフラストラクチャープラットフォームの構築を支援します。
さらに、アナリティクスは、ドラッグデリバリーやヘルスケアの効果を向上させるために、患者の行動を洞察する上で重要な役割を果たしています。したがって、上記のこれらすべての要因がこのセグメントの成長に寄与しています。
北米はヘルスケアの研究開発において確立された地域であるため、ライフサイエンス分析市場で大きなシェアを占めています。また、政府による医療費の大幅な増加や、医薬品開発におけるライフサイエンス分析の重要性の高まりも、この地域の市場成長を後押しする要因となっています。
アナリティクスはこれらの臨床試験を追跡し、企業のデータを管理するために必要であり、新薬の発見や新薬開発に必要な要素を理解するのに役立ちます。例えば、2022年3月、SDGグループはSnowflakeとパートナーシップを締結し、同社はより良い患者ケアとビジネス成果をもたらすヘルスケア&ライフサイエンスデータクラウドを立ち上げました。これによりSDGグループは、データとアナリティクスの力をうまく安全に引き出し、ビジネス価値を最大化できるようになります。
ライフサイエンスおよび製薬業界は、研究開発および規制の変更という課題に直面しています。米国では、医療費負担適正化法(ACA)の導入により、規制の枠組みが変化し、監視の目が厳しくなり、健康上の成果に基づいて報酬が支払われるようになっています。こうした課題に取り組むため、米国ではほとんどの企業がアナリティクスを独自に導入するか、サードパーティのアナリティクスサービスを利用してサポートしています。
アナリティクス・ソリューションは、単純なレポーティング・ソリューションから記述的・予測的な分析ソリューションまで提供し、インパクトを生み出しています。米国を拠点とする企業は、SASデータベースからの臨床研究データの分析、初期段階の医薬品開発に役立つ、臨床試験における有害事象の発生率と報告の分析、収益予測と健康アウトカムの予測など、新しいアナリティクス・ソリューションをビジネスに導入しています。例えば、2021年9月、ハネウェルは、製薬・バイオテクノロジー業界向けの製造実行システム(MES)ソフトウェア・プロバイダであるPerformix Inc.を買収しました。この買収は、ライフサイエンス業界の顧客向けの統合ソフトウェア・プラットフォームの開発に重点を置いたもので、最高レベルの品質で、より迅速なコンプライアンス、信頼性の向上、生産スループットの向上を達成することを目指しています。
カナダもまた、ライフサイエンス産業の開拓にカナダ政府が注力するようになったことで、市場調査において著しい成長を遂げています。例えば、カナダ政府が2022年8月に発表したデータによると、政府は、強固で弾力的な国内バイオ製造・ライフサイエンス部門を再構築する包括的戦略を策定することにより、重要なワクチン、治療薬、その他の救命医薬品へのアクセスを確保するために断固とした行動を取ったと述べています。カナダ政府によるこのイニシアチブは、今後数年間、ライフサイエンス分析業界を活気づけることが期待されます。
ライフサイエンスおよび製薬企業が臨床開発、試験計画、コホート構築、市場分析、患者分析において第三者ソリューションプロバイダーからのサポートを活用していることから、ライフサイエンスアナリティクスの米国市場は予測期間中に高成長を遂げると予想されます。
The Life Sciences Analytics Market size is estimated at USD 11.91 billion in 2025, and is expected to reach USD 17.27 billion by 2030, at a CAGR of 7.71% during the forecast period (2025-2030).
The outbreak of COVID-19 contributed to the rise in demand for analytics, as several clinical trials were conducted for the vaccines for COVID-19. In March 2020, the US Department of Veterans Affairs (VA), Department of Energy (DOE), Department of Health and Human Services (HHS), and National Security Council (NSC) formed the COVID-19 Insights Partnership. The COVID-19 Insights Partnership is leveraging big data analytics tools to research and find possible treatments for the virus. For instance, in November 2021, a predictive analytics model was developed based on an artificial neural network (ANN) model to predict the future number of daily cases and deaths caused by COVID-19 in a generalized way. It showed approximately 86% overall accuracy in predicting the mortality rate and 87% in predicting the number of cases. Thus, life sciences analytics models have proven to be effective in the wake of the COVID-19 pandemic, contributing to market growth. Hence, the COVID-19 pandemic has had a significant positive impact on the market studied. Additionally, due to the significance of analytics, the demand for life science analytics is expected to grow considerably in the future.
The significant factors for the growth of the life sciences analytics market include the rising adoption of analytics solutions in pharmaceuticals and clinical trials, growing pressure to reduce healthcare spending, the need for improved patient outcomes, and the emergence of advanced analytics methods in life science companies.
There is a rise in the use of analytics in clinical trials, as conducting clinical trials has become complex because it involves various activities and generates high volumes of data from different systems. With the changing regulatory protocol requirements for clinical trial conduction and the challenges in data collection, analysis, and preparation of a report quickly for submission to the health authority, the adoption of analytics for clinical trials is on the rise. For instance, in June 2021, IQVIA launched a SaaS-based clinical data analytics platform, Clinical Data Analytics Suite (CDAS), for rapid and intelligent clinical trials.
The emergence of advanced analytics in life science companies is also one of the major factors driving market growth. The 2021 ISG Provider Lens Life Sciences Digital Services Report revealed that life sciences companies in the European region are interested in using analytics to support marketing and sales efforts and optimize supply chain operations. Several other companies are also developing analytics solutions, boosting the adoption and use of analytics solutions. For instance, in September 2021, ZS launched ZAIDYN, a platform for life sciences companies of all sizes to digitally transform and scale customer engagement, field performance, analytics, and clinical capabilities. The emergence of such solutions and products encourages life science companies to develop more advanced analytics solutions, thereby boosting market growth.
In June 2021, JADBio entered into a distribution agreement with QIAGEN to sell and distribute the JADBio offering within the QIAGEN Digital Insights portfolio. JADBio is an AutoML platform with leading-edge AI tools and automation capabilities. It is built to enable life-science professionals to build and deploy accurate and interpretable predictive models quickly and timely, regardless of their data science expertise. Thus, the participation of life sciences companies in developing advanced analytics contributes to market growth.
Thus, factors such as new launches by companies, strategic partnerships, and increasing focus on the implementation of analytics in life sciences are expected to boost the market's growth significantly over the forecast period.
However, a lack of skilled personnel and high implementation costs are expected to restrain the market growth during the forecast period.
Analytics in clinical research helps pharmaceutical companies analyze data for the comparison of ongoing trials at different sites and populations, prepare reports for submission to the regulatory authority, and get approvals.
The roles of the pharmaceutical companies are to invest in the research and development of new compounds, commit to bringing new drugs to the market to enhance patients' health and quality of life, maintain strict governance when conducting clinical trials, and conduct product development activities for patients and healthcare professionals, following ethical and legal principles.
In October 2021, Ever Fortune.AI and Medexprim announced their strategic partnership dedicated to improving healthcare analytics and medical AI development. This collaboration will expand both companies' networks of hospitals, further connect healthcare innovations between Asia and Europe, bring value to Taiwanese and European hospitals, and strengthen their research ecosystem, bringing a broader mix of General Data Protection Regulation across Europe. It will also allow meeting pharmaceutical companies' needs for patient insights for clinical trials, particularly in oncology and cardiology.
Moreover, in the current scenario, where there is high competition from other major companies, analytics benefits the pharmaceutical and biotech industry. For instance, analytics has helped accelerate drug discovery, optimize clinical trials, and effectively target a specific patient population. For example, in March 2022, the leading research-driven biopharmaceutical company Boehringer Ingelheim and precision medicine software company Lifebit Biotech Ltd entered into a partnership in which Lifebit will support Boehringer Ingelheim in building a scalable data, analytics, and infrastructure platform within its IT environment.
In addition, analytics plays a vital role in getting insights into patient behavior to improve drug delivery and the effectiveness of healthcare. Hence all these factors mentioned above are contributing to the segment's growth.
North America holds a significant share of the life science analytics market as the region is well-established in terms of healthcare R&D. In addition, a considerable rise in healthcare spending by the government and the increasing importance of life science analytics in drug development are other factors fueling the market growth in the region.
Analytics is required to track those trials and manage the companies' data, which helps understand the components needed for new drug discovery or drug development. For instance, in March 2022, the SDG Group entered into a partnership with Snowflake, as the company launched the Healthcare and Life Sciences Data Cloud to bring better patient care and business results. It will enable the SDG group to successfully and securely unlock the power of data and analytics to maximize business value.
The life sciences and pharmaceutical industries face R&D and regulatory changes challenges. The introduction of the Affordable Care Act (ACA) in the United States is changing the regulatory framework, increasing scrutiny and reimbursing based on health outcomes. To tackle these challenges, most companies in the United States are implementing analytics independently or using third-party analytics services for support.
Analytics solutions create an impact that provides simple reporting solutions to descriptive and predictive analytic solutions. The companies based in the United States are adopting new analytics solutions in their business, which include the analysis of clinical research data from the SAS database, helpful in early-stage drug development, analyzing adverse event incidence and reporting in clinical trials, and revenue forecasting and prediction of health outcomes. For instance, in September 2021, Honeywell acquired Performix Inc., a manufacturing execution system (MES) software provider for the pharmaceutical and biotech industries. The acquisition was focused on developing an integrated software platform for customers in the life sciences industry, striving to achieve faster compliance, improved reliability, and better production throughput at the highest levels of quality.
Canada is also witnessing significant growth in the market studied owing to the increasing focus of the Canadian government on the development of the life sciences industry. For instance, data published by the Canadian Government in August 2022 stated that the government took decisive action to ensure access to critical vaccines, therapeutics, and other life-saving medicines by developing a comprehensive strategy to re-build a strong and resilient domestic biomanufacturing and life sciences sector. This initiative by the Canadian government is expected to fuel the life sciences analytics industry in the coming years.
With the life sciences and pharmaceutical companies leveraging support from third-party solution providers in clinical development, trial planning, cohort building, market analytics, and patient analytics, the US market for life science analytics is expected to witness high growth over the forecast period.
The market studied is moderately competitive, owing to the presence of various players. Some market players are Accenture, Cognizant, IBM Corporation, MaxisIT Inc., Oracle Corporation, IQVIA, SAS Institute Inc., SCIOInspire Corp., TAKE Solutions Limited, and Wipro Limited. Market players readily adopt critical strategies such as partnerships and acquisitions to strengthen their market portfolio.