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市場調査レポート
商品コード
1687355

日本のチョコレート:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan Chocolate - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 157 Pages
納期
2~3営業日
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日本のチョコレート:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 157 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本のチョコレートの市場規模は2025年に57億3,000万米ドルと推計され、2030年には65億米ドルに達し、予測期間(2025-2030年)のCAGRは2.56%で成長すると予測されます。

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店舗のネットワーク化が進み、スーパーマーケット/ハイパーマーケットとコンビニエンスストアが恩恵を受け、金額シェアの70%近くを占める。

  • コンビニエンスストアは日本におけるチョコレートの主要販売チャネルです。コンビニエンスストアは、チョコレート・ブランドが自社製品をアピールするための理想的なプラットフォームを提供しています。コンビエンスストアは、ミルクチョコレート、ダークチョコレート、国産チョコレート、外国産チョコレートなど、幅広いチョコレートを購入するのに消費者に選ばれています。コンビニエンスストアを通じたチョコレートの販売額は、2023年には2022年比で1.7%増加しました。
  • コンビニエンスストアの増加も、チョコレート市場に収益性の高い成長機会を提供すると予想される要因の一つです。2022年現在、日本全国に58,000を超えるコンビニエンスストアがあり、そのほとんどが24時間365日営業しています。このうち、セブン-イレブンの店舗数は21,000を超え、日本最大のコンビニエンスストア・チェーンとなっています。2位はファミリーマートで16,500店舗。
  • コンビニエンスストアに次いで、スーパーマーケットとハイパーマーケットは、日本でチョコレートを購入するのに最も広く選ばれている流通チャネルです。スーパーマーケットとハイパーマーケットにおけるチョコレートの販売額は、2021年から2023年にかけて4.5%増加しました。スーパーマーケットとハイパーマーケットでは、消費者に一つ屋根の下で多様な買い物ができる便利な体験を提供しています。スーパーマーケットやハイパーマーケットでは、チョコレート菓子類がより安く手に入り、レジも簡単というプレミアムな利点が消費者に提供されます。
  • オンライン小売チャネルは、利便性、割引料金、1日配達オプションにより、予測期間中に最も高い成長率が見込まれます。オンライン小売チャネルを通じたチョコレートの販売額は、2023年から2029年にかけてCAGR 2.99%を記録すると予想されます。

日本のチョコレート市場動向

欧米文化の影響と日本人のギフト文化の台頭がチョコレートの需要を増加させています。

  • 日本におけるチョコレートの消費量は、欧米のさまざまな祝い事やホリデーシーズンの採用により増加しています。2022年の日本のチョコレートの小売販売額は約41億1,000万米ドルで、2021年から4.17%増加しました。
  • 日本では、チョコレートを含むあらゆる食品を購入する際、消費者にとって持続可能性が主要な要因の1つとなっています。2017年から2022年の間に、7,664以上のチョコレート食品(98.5%)および飲料(1.5%)製品が日本で発売されたが、これには倫理的認証資格の向上が含まれ、倫理的品質と人と環境へのコミットメントで作られた持続可能なカカオ生産を保証しています。
  • 日本におけるチョコレート菓子類は、パンデミック以降、概してマルチパックに移行しました。2021年以降、オフィスワーカーの間で一般的な1回分パックの売上は、外出時間の制限による衝動買いの落ち込みにより大幅に減少し、大容量パックの売上増加につながりました。
  • 日本では高カカオチョコレート製品の人気が高く、さまざまなメディアでカカオの健康効果が広く宣伝されたため、チョコレート菓子類の成長に貢献しました。

日本チョコレート産業概要

日本のチョコレート市場は断片化されており、上位5社で17.34%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。Fujiya, Lotte Corporation, Meiji Holdings Company Ltd, Nestle SA and YIldIz Holding AS(sorted alphabetically).

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 規制の枠組み
  • 消費者の購買行動
  • 成分分析
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 菓子類
    • ダークチョコレート
    • ミルクチョコレートとホワイトチョコレート
  • 流通チャネル
    • コンビニエンスストア
    • オンラインストア
    • スーパーマーケット/ハイパーマーケット
    • その他

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Chocoladefabriken Lindt & Sprungli AG
    • Ezaki Glico Co. Ltd
    • Ferrero International SA
    • Fujiya Co. Ltd
    • Lotte Corporation
    • Mars Incorporated
    • Meiji Holdings Company Ltd
    • Mondelez International Inc.
    • Morinaga & Co. Ltd
    • Nestle SA
    • ROYCE'Confect Co. Ltd
    • The Hershey Company
    • Yuraku Confectionery Co. Ltd
    • YIldIz Holding AS

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 61558

The Japan Chocolate Market size is estimated at 5.73 billion USD in 2025, and is expected to reach 6.5 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 2.56% during the forecast period (2025-2030).

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Increasing networking of stores benefits the supermarkets/hypermarkets and convenience stores, making almost 70% of the value share

  • Convenience stores are the primary sales channel for chocolates in Japan. They provide an ideal platform for chocolate brands to showcase their products. Convenience stores are the preferred choice of consumers for buying a wide range of chocolate, including milk and dark chocolates, made locally or imported from other countries. The sales value of chocolate through convenience stores increased by 1.7% in 2023 compared to 2022.
  • The growing number of convenience stores is another factor anticipated to offer profitable growth opportunities for the chocolate market. As of 2022, there were over 58,000 convenience stores across Japan, most open 24 hours a day, 7 days a week. Among these, 7-Eleven had more than 21,000 stores in Japan, making it the largest convenience store chain in Japan. Family Mart stood in second place with 16,500 locations in Japan.
  • After convenience stores, supermarkets and hypermarkets are Japan's second most widely preferred distribution channels for chocolate purchases. The sales value of chocolates in supermarkets and hypermarkets grew by 4.5% from 2021 to 2023. They offer consumers a convenient experience of diverse shopping under a single roof. They provide consumers a premium advantage, i.e., higher availability of chocolate confectionery products at discounts and easy checkouts.
  • Online retail channels are expected to grow at the highest rate in the forecast period due to convenience, discounted rates, and one-day delivery options. The sales value of chocolates through online retail channels is expected to register a CAGR of 2.99% from 2023 to 2029.

Japan Chocolate Market Trends

The influence of Western culture, coupled with the emerging trend of gifting culture among the Japanese population, increases the demand for chocolates

  • Chocolate consumption in Japan is rising owing to the adoption of various Western celebrations and the holiday season. In 2022, the retail sales value of chocolate in Japan amounted to around USD 4.11 billion, which is a rise of 4.17% from 2021.
  • In Japan, sustainability is one of the major factors for consumers when purchasing any food products, including chocolates. Between 2017-2022, more than 7,664 chocolate food (98.5%) and drink (1.5%) products were launched in Japan, which included the improvement of their ethical certification credentials, ensuring sustainable cocoa production made with ethical qualities and commitment to people and environment.
  • Chocolate confectionery in Japan has generally shifted to multi-packs following the pandemic. After 2021, sales of single portions typically used by office workers saw a substantial decline in sales due to a dip in impulse purchasing as people limited their outdoor time, which led to the rising sales of larger packs.
  • The popularity of high cacao chocolate products in Japan contributed to the growth of the chocolate confectionery industry due to the extensive and prominent promotion of cacao health benefits across various media outlets in Japan.

Japan Chocolate Industry Overview

The Japan Chocolate Market is fragmented, with the top five companies occupying 17.34%. The major players in this market are Fujiya Co. Ltd, Lotte Corporation, Meiji Holdings Company Ltd, Nestle SA and YIldIz Holding AS (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Regulatory Framework
  • 4.2 Consumer Buying Behavior
  • 4.3 Ingredient Analysis
  • 4.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Confectionery Variant
    • 5.1.1 Dark Chocolate
    • 5.1.2 Milk and White Chocolate
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Convenience Store
    • 5.2.2 Online Retail Store
    • 5.2.3 Supermarket/Hypermarket
    • 5.2.4 Others

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 Chocoladefabriken Lindt & Sprungli AG
    • 6.4.2 Ezaki Glico Co. Ltd
    • 6.4.3 Ferrero International SA
    • 6.4.4 Fujiya Co. Ltd
    • 6.4.5 Lotte Corporation
    • 6.4.6 Mars Incorporated
    • 6.4.7 Meiji Holdings Company Ltd
    • 6.4.8 Mondelez International Inc.
    • 6.4.9 Morinaga & Co. Ltd
    • 6.4.10 Nestle SA
    • 6.4.11 ROYCE' Confect Co. Ltd
    • 6.4.12 The Hershey Company
    • 6.4.13 Yuraku Confectionery Co. Ltd
    • 6.4.14 YIldIz Holding AS

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR CONFECTIONERY CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms