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市場調査レポート
商品コード
1687311

船舶用潤滑油:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Marine Lubricants - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
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船舶用潤滑油:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

船舶用潤滑油市場規模は2025年に25億8,000万リットルと予測され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは1.97%で、2030年には28億4,000万リットルに達すると予測されます。

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船舶用潤滑油市場は、COVID-19の大流行により大きな課題に直面しました。世界の操業停止と厳しい政府規制により、生産拠点は広範囲にわたって操業停止に追い込まれました。しかし、市場は2021年に回復し、今後も大幅な成長が見込まれます。

主要ハイライト

  • 短期的には、海上輸送需要の高まりと造船活動の活発化が、調査対象市場の需要を牽引します。
  • しかし、合成潤滑油やバイオベースの潤滑油の開発や厳しい環境規制が市場の成長を妨げると予想されます。
  • しかし、各国における海軍力の拡大は、市場に新たな機会をもたらすと予想されます。
  • アジア太平洋は中国とインドからの需要が最も多く、世界市場をリードすると予想されます。

船舶用潤滑油の市場動向

船舶用シリンダー潤滑油セグメントが市場を独占する見込み

  • 船舶用シリンダー潤滑剤は、船舶の円滑な運航、特に2ストロークと4ストロークディーゼルエンジンの潤滑に不可欠です。これらの潤滑剤は、過酷な条件、極端な温度、圧力に耐え、腐食しやすい船舶用エンジンの特定のニーズに応えるために作られています。
  • シリンダーライナーに保護膜を形成することで、船舶用シリンダー潤滑剤は摩耗や腐食を防ぎ、擦り傷や傷のリスクを最小限に抑えます。
  • また、ピストンリングのスムーズな動きと摩擦を低減し、エンジン効率を高め、燃料消費量を削減します。
  • これらの潤滑油はまた、熱伝達において重要な役割を果たし、燃焼室から冷却システムに熱を移動させることで、エンジンのオーバーヒートを防ぎます。
  • さらに、特に海水や酸性の燃焼残留物に対する腐食からエンジン部品を保護します。
  • 環境規制が強化されるにつれ、船舶用シリンダー潤滑油のメーカーは常に技術革新の競争にさらされています。シェルやカストロールなどの主要企業は、こうした規制に対応する新製品を積極的に投入しています。例えば
    • 2023年3月、Castrolは最新のマリンシリンダーオイル、カストロールシルテック40 XDC(eXtra Deposit Control)を発表しました。LNGやメタノールを燃料とする船舶向けに開発されたこの革新的なオイルは、従来の船舶用燃料を使用する船舶にも適合します。この戦略的な動きは、船舶用シリンダー潤滑油の需要を高め、市場の研究を強化します。
  • 世界の海上貿易の増加に伴い、商フリートの拡大が船舶用シリンダー潤滑油の消費を押し上げる可能性が高いです。
  • オイルタンカーや貨物船舶を含む商フリートに普及している2ストロークエンジンの使用が増加しています。国連貿易開発会議(UNCTAD)のデータによると、2023年1月に世界の船舶の輸送能力は23億重量トン(dwt)に達し、前年から7,000万dwt増加しました。この急増は、商フリートのエンジンにおける船舶用シリンダー潤滑油の消費量の増加につながり、市場の需要を刺激しています。
  • Marine Flottenkommandoのデータによると、2023年1月現在、世界の商船舶数は前年比3%増の6万隻に達しています。この商船舶の増加により、船舶用シリンダー潤滑油の消費量が増加し、船舶用潤滑油市場を牽引しています。
  • 国際商品貿易の90%を占める海上輸送は、石油や穀物のような原料を長距離輸送する主要な手段です。
  • UNCTADによると、2023年には10万6,700隻を超える商船舶が世界で活動し、11%以上が石油輸送に従事していました。
  • 2024年には、合計310万TEU(20フィート換算単位)の能力を誇る478隻のコンテナ船舶が竣工する予定で、2023年の数字を41%上回ります。バルチック国際海事評議会(BIMCO)の報告によると、この急増によってコンテナフリートの能力は10%上昇すると予測されています。
  • さらにBIMCOは、コンテナ船舶の世界の輸送能力が大幅に上昇し、2023年の234万TEUから2024年には283万TEUに達すると予測しています。
  • こうした力学を踏まえると、船舶用潤滑油市場は今後数年間で成長すると予想されます。

アジア太平洋が市場を独占する見込み

  • アジア太平洋は、様々な産業や商品における輸出入の急増により、船舶用潤滑油市場をリードしています。
  • 特に原油・天然ガスなどの必需品や原料の需要が増加しています。パリ協定に沿って、アジア太平洋の主要開発途上国は石炭消費を削減し、主に発電と調理用に天然ガスに移行しています。同地域の天然ガス生産量が需要を満たすには不十分なため、輸入が不可欠となっています。
  • 船舶用用途では、エンジンオイル、エアコンプレッサー、油圧システム、タービン、ギアシステム、ベアリング、循環システムに潤滑油が使用されています。
  • 国連貿易開発会議(UNCTAD)のデータによると、載貨重量トン(DWT)ベースで、中国、韓国、日本の3カ国が世界の造船活動の約94%を占めています。バングラデシュとインドは、世界の船舶リサイクルの約71%を担っています。
  • 工業・情報技術省(MIIT)の報告によると、2023年、中国の造船業の完成率は50.2%と世界全体の半分を超え、このセグメントでの支配的地位が強化されます。
  • MIITはさらに、2023年の中国造船業の竣工量は4,232万トン(重量トン)に達し、前年比11.8%増を記録したと報告しました。新規受注は前年比56.4%増の7,120万重量トンに急増しました。
  • バルチック国際海事評議会(BIMCO)のデータは、中国の造船所が2023年と2024年に引き渡されるコンテナ船舶建造能力の55%近くを占め、韓国の38%のシェアを上回り、コンテナ船舶建造の第一人者としての地位を確固たるものにしていることを強調しています。この優位性は、船舶用潤滑油市場の需要を押し上げる構えです。
  • 港湾・海運・水路省大臣は、インドのトン数は過去10年間一貫して増加していると報告しました。2024年6月現在、485隻のインド籍船舶が海外貿易に従事しており、総トン数(GT)は1,195万トンです。さらに、1,041隻、170万GTの船舶が内航貿易に従事しており、インド船舶籍の4隻が45,604GTを占めています。インド籍船舶は1,530隻、合計1,370万GTです。このようなインド船舶籍トン数の増加は、インド船舶籍船舶へのビジネス選好のシフトをもたらし、船舶用潤滑油市場の潜在的な盛り上がりを示唆しています。
  • 2024年8月、フリート規模で世界第5位の海運会社であるハパックロイドは、大型コンテナ船舶の発注に7兆ウォン(約51億米ドル)を投資する計画を発表しました。この動きは、同社のフリートを強化し、世界の海運セグメントにおける競合を強化することを目的としています。同社は韓国と中国の造船所に、1万5,000~1万6,000TEU(20フィート換算単位)の船舶15隻と、8,000~9,000TEUの船舶15隻を含む、30隻の新造コンテナ船舶の建造を委託しました。このような拡大は、ハパックロイドのような企業にとって、フリートと市場シェアを拡大する機会となり、船舶用潤滑油の需要を押し上げることになります。
  • こうした力学から、船舶用潤滑油市場は今後数年間で大きく成長すると予想されます。

船舶用潤滑油産業概要

世界の船舶用潤滑油市場は部分的に統合されています。主要参入企業は、Exxon Mobil Corporation、BP PLC(Castrol)、Shell PLC、Chevron Corporation、TotalEnergiesなどがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 促進要因
    • 海上輸送需要の増加
    • 造船活動の成長
    • その他の促進要因
  • 抑制要因
    • 合成潤滑油とバイオベース潤滑油の開発
    • 厳しい環境規制
    • その他の抑制要因
  • 産業バリューチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度

第5章 市場セグメンテーション

  • 潤滑油タイプ
    • システムオイル
    • 船舶用シリンダー潤滑油
    • トランクピストンエンジンオイル
    • その他の潤滑油タイプ
  • 船舶タイプ
    • バルカー
    • タンカー
    • コンテナ
    • その他の船舶種
  • 地域
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
      • マレーシア
      • タイ
      • インドネシア
      • ベトナム
      • その他のアジア太平洋
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • イタリア
      • スペイン
      • 北欧諸国
      • トルコ
      • ロシア
      • その他の欧州
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • コロンビア
      • その他の南米
    • 中東・アフリカ
      • サウジアラビア
      • カタール
      • アラブ首長国連邦
      • ナイジェリア
      • エジプト
      • 南アフリカ
      • その他の中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 市場シェア(%)**/ランキング分析
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • ADNOC Distribution
    • BP PLC(Castrol)
    • Chevron Corporation
    • China Petrochemical Corporation(SINOPEC)
    • ENEOS Corporation
    • Exxon Mobil Corporation
    • FUCHS
    • Gazprom Neft PJSC
    • Gulf Oil International Ltd
    • Idemitsu Kosan Co. Ltd
    • Indian Oil Corporation Ltd
    • LUKOIL
    • Shell PLC
    • Total Energies SE

第7章 市場機会と今後の動向

  • 各国における海軍力の拡大
  • その他の機会
目次
Product Code: 61135

The Marine Lubricants Market size is estimated at 2.58 billion liters in 2025, and is expected to reach 2.84 billion liters by 2030, at a CAGR of 1.97% during the forecast period (2025-2030).

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The marine lubricants market faced significant challenges due to the COVID-19 pandemic. Global lockdowns and stringent government regulations led to widespread shutdowns of production hubs. However, the market rebounded in 2021, and it is projected to see substantial growth in the years ahead.

Key Highlights

  • Over the short term, the rising demand for marine transport and growing shipbuilding activities drive the demand for the market studied.
  • However, developing synthetic and bio-based lubricants and strict environmental regulations are expected to hinder the market's growth.
  • However, expanding naval strength in different countries is expected to create new opportunities for the market.
  • Asia-Pacific is expected to lead the global market, with most demand from China and India.

Marine Lubricants Market Trends

Marine Cylinder Lubricant Segment is Expected to Dominate the Market

  • Marine cylinder lubricants are essential for the smooth operation of marine vessels, especially in lubricating two-stroke and four-stroke diesel engines. These lubricants are crafted to cater to the specific needs of marine engines, which endure harsh conditions, extreme temperatures, and pressures and are prone to corrosion.
  • By forming a protective film on the cylinder liner, marine cylinder lubricants prevent wear and corrosion, minimizing the risk of scuffing and scoring.
  • They ensure the piston rings move smoothly and reduce friction, enhancing engine efficiency and reducing fuel consumption.
  • These lubricants also play a vital role in heat transfer, moving heat from the combustion chamber to the cooling system, thereby preventing engine overheating.
  • Moreover, they shield engine components from corrosion, especially against seawater and acidic combustion residues.
  • As environmental regulations tighten, manufacturers of marine cylinder lubricants are in a constant race to innovate. Leading companies like Shell and Castrol have proactively introduced new products in response to these regulations. For instance:
    • In March 2023, Castrol unveiled its latest marine cylinder oil, Castrol Cyltech 40 XDC (eXtra Deposit Control). Tailored for LNG and methanol-fueled vessels, this innovative oil integrates with ships powered by conventional marine fuels. This strategic move is poised to elevate the demand for marine cylinder lubricants, bolstering the market studied.
  • With global naval trade on the rise, the expanding merchant navy fleet is likely to drive up the consumption of marine cylinder lubricants.
  • Two-stroke engines, prevalent in the merchant fleet, including oil tankers and cargo ships, are increasingly used. Data from the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) highlighted that the world fleet's carrying capacity hit 2.3 billion dead weight tons (dwt) in January 2023, marking a 70 million dwt increase from the previous year. This surge has led to heightened consumption of marine cylinder lubricants in merchant fleet engines, stimulating market demand.
  • Data from Marine Flottenkommando indicates that as of January 2023, the global count of merchant ships reached 60,000 units, a 3% rise from the prior year. This uptick in merchant ships has correspondingly boosted the consumption of marine cylinder lubricants, propelling the marine lubricants market.
  • Sea freight, accounting for 90% of international merchandise trade, remains the primary mode for transporting raw materials like oil and grain over vast distances.
  • According to UNCTAD, in 2023, over 106,700 merchant ships were active globally, with more than 11% engaged in oil transportation.
  • In 2024, a remarkable 478 container ships, boasting a combined capacity of 3.1 million TEU (twenty-foot equivalent unit), are set for delivery, surpassing 2023's figures by 41%. This surge is projected to elevate the container fleet capacity by 10%, as reported by the Baltic and International Maritime Council (BIMCO).
  • Furthermore, BIMCO forecasts a significant rise in the global delivery capacity of container ships, reaching 2.83 million TEUs in 2024 from 2.34 million TEUs in 2023.
  • Given these dynamics, the marine lubricants market is expected to grow in the coming years.

Asia-Pacific is Expected to Dominate the Market

  • Asia-Pacific leads the marine lubricants market, driven by a surge in imports and exports across various industries and commodities.
  • The demand for essential commodities and raw materials, especially crude oil and natural gas, has increased. Aligning with the Paris Climate Pact, major developing nations in the Asia-Pacific are reducing coal consumption, transitioning to natural gas primarily for power generation and cooking. Given the region's insufficient natural gas production to meet demand, imports have become essential.
  • Marine applications utilize lubricants in engine oils, air compressors, hydraulic systems, turbines, gear systems, bearings, and circulation systems.
  • Data from the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) revealed in terms of deadweight tons (DWT), China, the Republic of Korea, and Japan collectively accounted for about 94% of global shipbuilding activities. Bangladesh and India were responsible for approximately 71% of global ship recycling.
  • In 2023, China's shipbuilding industry, as reported by the Ministry of Industry and Information Technology (MIIT), saw completions surpassing half of the global total at 50.2%, reinforcing its dominant position in the sector.
  • MIIT further reported that in 2023, China's shipbuilding completions reached 42.32 million deadweight tons (dwt), marking an 11.8% year-on-year increase. New orders surged to 71.2 million dwt, a 56.4% rise from the previous year.
  • Data by the Baltic and International Maritime Council (BIMCO) underscores that Chinese shipyards have firmly established themselves as the leading builders of containerships, capturing nearly 55% of the capacity delivered in 2023 and 2024, outpacing South Korea's 38% share. This dominance is poised to drive up demand in the marine lubricants market.
  • The Union Minister of Ports, Shipping and Waterways reported that the Indian tonnage has consistently grown over the past decade. As of June 2024, 485 Indian-flagged vessels were active in Overseas Trade, totaling 11.95 million gross tonnage (GT). Additionally, 1,041 vessels with 1.7 million GT are involved in coastal trade; 4 vessels under Indian-controlled tonnage account for 45,604 GT. There are 1,530 Indian-flagged vessels with a combined 13.7 million GT. This rising Indian tonnage has shifted business preferences toward Indian-flagged vessels, suggesting a potential boost in the marine lubricants market.
  • In August 2024, Hapag-Lloyd, the world's fifth-largest shipping company by fleet capacity, announced plans to invest KRW 7 trillion (~ USD 5.1 billion) in ordering large container ships. This move aims to bolster its fleet and enhance competitiveness in the global shipping arena. The company has entrusted South Korean and Chinese shipyards to construct 30 new container ships, including 15 ships ranging from 15,000 to 16,000 TEU (twenty-foot equivalent unit) and another 15 ships between 8,000 to 9,000 TEU. Such expansions present opportunities for companies like Hapag-Lloyd to grow their fleets and market share, subsequently driving up demand for marine lubricants.
  • Given these dynamics, the marine lubricants market is expected to grow significantly in the coming years.

Marine Lubricants Industry Overview

The global marine lubricants market is partially consolidated. The major players include Exxon Mobil Corporation, BP PLC (Castrol), Shell PLC, Chevron Corporation, and TotalEnergies.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Drivers
    • 4.1.1 Rising Demand for Marine Transport
    • 4.1.2 Growing Shipbuilding Activities
    • 4.1.3 Other Drivers
  • 4.2 Restraints
    • 4.2.1 Development of Synthetic and Bio-based Lubricants
    • 4.2.2 Stringent Environmental Regulations
    • 4.2.3 Other Restraints
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.4.5 Degree of Competition

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size in Volume)

  • 5.1 Lubricant Type
    • 5.1.1 System Oil
    • 5.1.2 Marine Cylinder Lubricant
    • 5.1.3 Trunk Piston Engine Oil
    • 5.1.4 Other Lubricant Types
  • 5.2 Ship Type
    • 5.2.1 Bulker
    • 5.2.2 Tanker
    • 5.2.3 Container
    • 5.2.4 Other Ship Types
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 Asia-Pacific
      • 5.3.1.1 China
      • 5.3.1.2 India
      • 5.3.1.3 Japan
      • 5.3.1.4 South Korea
      • 5.3.1.5 Malaysia
      • 5.3.1.6 Thailand
      • 5.3.1.7 Indonesia
      • 5.3.1.8 Vietnam
      • 5.3.1.9 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.2 North America
      • 5.3.2.1 United States
      • 5.3.2.2 Canada
      • 5.3.2.3 Mexico
    • 5.3.3 Europe
      • 5.3.3.1 Germany
      • 5.3.3.2 United Kingdom
      • 5.3.3.3 France
      • 5.3.3.4 Italy
      • 5.3.3.5 Spain
      • 5.3.3.6 NORDIC Countries
      • 5.3.3.7 Turkey
      • 5.3.3.8 Russia
      • 5.3.3.9 Rest of Europe
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Colombia
      • 5.3.4.4 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle East and Africa
      • 5.3.5.1 Saudi Arabia
      • 5.3.5.2 Qatar
      • 5.3.5.3 United Arab Emirates
      • 5.3.5.4 Nigeria
      • 5.3.5.5 Egypt
      • 5.3.5.6 South Africa
      • 5.3.5.7 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Market Share (%)**/Ranking Analysis
  • 6.3 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 ADNOC Distribution
    • 6.4.2 BP PLC (Castrol)
    • 6.4.3 Chevron Corporation
    • 6.4.4 China Petrochemical Corporation (SINOPEC)
    • 6.4.5 ENEOS Corporation
    • 6.4.6 Exxon Mobil Corporation
    • 6.4.7 FUCHS
    • 6.4.8 Gazprom Neft PJSC
    • 6.4.9 Gulf Oil International Ltd
    • 6.4.10 Idemitsu Kosan Co. Ltd
    • 6.4.11 Indian Oil Corporation Ltd
    • 6.4.12 LUKOIL
    • 6.4.13 Shell PLC
    • 6.4.14 Total Energies SE

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Expansion of Naval Strength in Different Countries
  • 7.2 Other Opportunities