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市場調査レポート
商品コード
1687305

工業用潤滑油:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Industrial Lubricants - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 300 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
工業用潤滑油:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 300 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

工業用潤滑油市場規模は2025年に228億2,000万リットルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは3.38%で、2030年には269億4,000万リットルに達すると予測されます。

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市場は2020年のCOVID-19によってマイナスの影響を受けました。しかし、パンデミックは大規模な産業活動における自動化プロセスにプラスの影響を与えました。パンデミックによる人手不足と様々な個人用保護具の使用により、産業全体で自動化の導入が加速しました。さらに、生産性の向上により、機械の稼働時間や装置の速度も増加しました。そのため、機器への適切な潤滑の重要性が増し、需要が高まっています。

主要ハイライト

  • 短期的には、風力エネルギーセグメントからの需要の増加が市場の成長を牽引すると予想されます。
  • しかし、潤滑剤が環境に及ぼす悪影響が、調査対象市場の成長を妨げる可能性が高いです。
  • バイオ潤滑油の台頭と低粘度潤滑油の開発は、市場の成長機会として作用する可能性が高いです。
  • アジア太平洋は、中国、インド、インドネシアなどの国々からの消費が最も多く、世界市場を独占しています。

工業用潤滑油の市場動向

発電エンドユーザー産業が市場を独占

  • 発電は、世界経済において最も重要なエンドユーザー産業の一つであり、発電がなければほとんどすべての製造業務が停止する可能性があります。製造技術の進歩により、さまざまな新しいプラントが建設され、エンドユーザー産業全体の電力需要が増加しています。
  • タービンは、発電のためのエネルギー部門で重要な役割を果たしています。i.風力、太陽光、水力、火力など、電気の供給源に関係なく、タービンは発電に広く使用されています。一般に、タービン以外の発電部門で使用される主要部品には、ポンプ、ベアリング、ファン、コンプレッサー、ギア、油圧システムなどがあります。風力タービンは、湿度、高圧、高負荷、振動、温度など多くの要因にさらされます。このセグメントでは、ギアオイルやタービンオイルが潤滑目的で広く使用されています。
  • 一般的に、潤滑油のコストは発電会社の総運用支出の5%以下です。ある産業調査によると、約58%の企業が、潤滑油の選択によって5%以上のコスト削減が可能であると認識しています。それでも、潤滑の影響が最大6倍以上になると認識している企業は10社に1社以下(8%)でした。
  • 水力発電では、エアコンプレッサー、ギア、タービン、循環油システム、油圧、ベアリングなどに潤滑油が使用されます。消費される潤滑油には、グリース、一般潤滑油、トランスミッション油、タービン油、油圧油などがあります。原子力発電所では、潤滑油(タービン油)は主に効率向上のために蒸気タービンに使用されます。
  • 石炭火力発電所では、潤滑油はエアコンプレッサー、油圧、タービン、移動装置、ベアリング、ギアに使用されます。石炭掘削機システムでも、ギアオイル、グリース、トランスミッション・オイル、油圧オイルなど、さまざまな種類の潤滑油が使用されています。石炭火力発電所では、高温・高負荷用の潤滑油が使用されます。
  • さらに、国際エネルギー機関(IEA)によると、2023年、水力発電と風力発電による再生可能エネルギー発電量は、2022年比でそれぞれ約17.5ギガワット(GW)と107.8ギガワット(GW)増加しました。再生可能エネルギー発電への投資が拡大しているため、こうした成長動向は予測期間中も続くと予想されます。これは、将来的に発電エンドユーザー産業からの工業用潤滑油の需要を大幅に押し上げ、市場の優位性を維持するのに役立つと考えられます。
  • したがって、このような要因や動向はすべて、発電エンドユーザー産業における潤滑油の需要を促進すると予想されます。

市場を独占するアジア太平洋

  • アジア太平洋は、工業用潤滑油消費の主要市場であることが判明しました。これは、中国、インド、インドネシアといった国々からの消費が増加しているためです。
  • 現在のところ、潤滑油とグリースの最大消費国は中国です。さまざまな部門に関連する大規模な製造活動や、産業と自動車部門の急成長により、同国は世界の主要な潤滑油消費国と生産国の仲間入りを果たしました。
  • さらに、Safeguard Globalによると、中国、日本、韓国、インド、インドネシアは、2023年に製造生産高が最も高い上位10カ国に入りました。
  • また、中国は近い将来、建設が固定資産の大半を占める新たなインフラ整備に注力します。このような建設活動の成長は、支出の増加と政府がインフラ成長に注力していることから、今後も見られると予想されます。
  • 国際自動車工業会(OICA)によると、中国、日本、インド、韓国は、世界の自動車メーカー上位5位に入っています。そのため、アジア太平洋の自動車産業の規模は、世界の他の地域と比較して、工業用潤滑油の高い需要を占める地域としても重要な役割を果たしています。
  • さらに、Invest Indiaによると、インドの自動車部品産業は2026年までに2,000億米ドルに成長すると予想されており、2022~23年のアフターマーケット売上高は106億米ドル(前年度100億米ドル)でした。インドとアジア太平洋の新興経済諸国におけるこうした成長動向は、同地域の工業用潤滑油市場の成長を大きく後押しすると推定されます。
  • インドはこの地域で第2位、米国、中国に次いで世界第3位の潤滑油消費国です。同国は、世界の潤滑油市場における需要の約7%を占めています。工業用潤滑油市場が細分化されているのに対し、インドのグリース市場は上位5社で市場シェアの75%以上を占めるなど、高度に統合されています。
  • FAME-IIスキームの2024年までの延長、二輪車向けインセンティブの強化、自動車・自動車部品セクター向け生産連動インセンティブ(PLI)スキームの開始(2,600億インドルピー(約32億円)相当)、先端化学セル向けPLI(1,800億インドルピー(約2兆2,200億円)相当)など、政府の好意的な施策は、先端技術の採用により同セクターに大きな支援を与えると考えられます。
  • インドネシアは、巨大な人口、高い都市化、急速に台頭する中産階級を背景に、近年潜在的な潤滑油市場のひとつとなっています。鉱業、繊維、インフラなどのセクターが、近年工業用潤滑油の消費を牽引しています。
  • FocusEconomicsによると、2022年のインドネシアの製造業成長率は4.9%で、前年の3.4%から上昇しました。さらに、インドネシア統計局(BPS)によると、飲食品産業は需要と生産の増加に伴い、2022年には年間ベースで4.9%増の5,210万米ドルとなりました。
  • インドネシアは、輸出を増加させ、ひいては経済状態を向上させるために、産業全般にわたって投資し、外国直接投資を誘致することが期待されています。さらに、台湾は自動食品機械技術やケータリングサービスのセグメントでかなり発展しているため、同国は飲食品産業を発展させるために台湾と協力し始めました。
  • したがって、上記のすべての要因は、将来的に研究市場に大きな影響を与えると考えられます。

工業用潤滑油産業概要

工業用潤滑油市場は、その性質上、セグメント化されています。市場の主要企業(順不同)には、Royal Dutch Shell PLC、Exxon Mobil Corporation、China Petroleum & Chemical Corporation、China National Petroleum Corporation、BP PLC(Castrol)などがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 促進要因
    • 風力エネルギーセグメントからの需要増加
    • その他の促進要因
  • 抑制要因
    • 潤滑油の環境への悪影響
    • その他の抑制要因
  • 産業バリューチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度

第5章 市場セグメンテーション

  • 製品タイプ
    • エンジンオイル
    • トランスミッション・油圧作動油
    • 金属加工油
    • 一般工業油
    • ギアオイル
    • グリース
    • プロセスオイル
    • その他
  • エンドユーザー産業
    • 発電
    • 重機
    • 飲食品
    • 冶金・金属加工
    • 化学製造
    • その他
  • 地域
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
      • フィリピン
      • インドネシア
      • マレーシア
      • タイ
      • ベトナム
      • その他のアジア太平洋
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
      • その他の北米地域
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • イタリア
      • フランス
      • ロシア
      • トルコ
      • スペイン
      • その他の欧州
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • コロンビア
      • チリ
      • その他の南米
    • 中東
      • サウジアラビア
      • イラン
      • イラク
      • アラブ首長国連邦
      • クウェート
      • その他の中東
    • アフリカ
      • エジプト
      • 南アフリカ
      • ナイジェリア
      • アルジェリア
      • モロッコ
      • その他のアフリカ

第6章 競争情勢

  • 合併、買収、合弁事業、提携、協定
  • 市場シェア(%)**/ランキング分析
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • AMSOIL INC.
    • Bharat Petroleum Corporation Limited
    • Blaser Swisslube AG
    • BP p.l.c.
    • Carl Bechem GmbH
    • Chevron Corporation
    • China National Petroleum Corporation(PetroChina)
    • China Petroleum & Chemical Corporation(SINOPEC Group)
    • Eni SpA
    • Exxon Mobil Corporation
    • FUCHS
    • Gazprom Neft PJSC
    • Gulf Oil International
    • Hindustan Petroleum Corporation Limited
    • Idemitsu Kosan Co. Ltd
    • Indian Oil Corporation Ltd.
    • ROCOL
    • ENEOS Corporation
    • Kluber Lubrication
    • LUKOIL
    • PT Pertamina(Persero)
    • Petrobras
    • Petronas Lubricants International
    • Phillips 66 Company
    • Repsol
    • Shell PLC
    • Tide Water Oil Co. (India) Ltd.
    • TotalEnergies
    • Valvoline

第7章 市場機会と今後の動向

  • バイオ潤滑油への注目の高まり
  • 低粘度潤滑油の開発
目次
Product Code: 60969

The Industrial Lubricants Market size is estimated at 22.82 billion liters in 2025, and is expected to reach 26.94 billion liters by 2030, at a CAGR of 3.38% during the forecast period (2025-2030).

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The market was negatively impacted by COVID-19 in 2020. However, the pandemic positively affected the automation process in industrial activities on a large scale. The limited availability of manpower due to the pandemic and the use of various personal protective equipment has accelerated the adoption of automation throughout industries. Moreover, the increase in productivity also increased the run time of the machinery and the speed of the equipment. It increased the importance of adequate lubrication for the equipment, thus enhancing the demand.

Key Highlights

  • Over the short term, increasing demand from the wind energy sector is expected to drive the market's growth.
  • However, the detrimental effects of lubricants on the environment are likely to hinder the growth of the market studied.
  • Nevertheless, the growing prominence of bio-lubricants and the development of low-viscosity lubricants are likely to act as opportunities for the growth of the market studied.
  • Asia-Pacific dominates the market across the world, with the most substantial consumption from countries like China, India, and Indonesia.

Industrial Lubricants Market Trends

Power Generation End-user Industry Dominated the Market

  • Power generation is one of the most important end-user industries of the global economy, without which almost all manufacturing operations may cease. Advancements in manufacturing technologies are resulting in the building of various new plants, increasing the demand for electricity across end-user industries.
  • Turbines play a key role in the energy sector for generating electricity. Irrespective of the source of electricity, i.e., wind, solar, hydro, thermal, and others, turbines are widely used for power generation. In general, other than turbines, the major components used in the power generation sector include pumps, bearings, fans, compressors, gears, and hydraulic systems. Wind turbines are subjected to many factors, such as humidity, high pressure, high loads, vibrations, and temperature. Gear and turbine oils are widely used in this sector for lubrication purposes.
  • In general, the cost of lubricants accounts for less than 5% of a power generation company's total operational expenditure. According to an industry survey, about 58% of the companies recognized that lubricant selection could help reduce costs by 5% or more. Still, fewer than 1 in 10 (8%) companies realized that the impact of lubrication could be up to six times more.
  • In hydroelectric power generation, lubricants are used for air compressors, gears, turbines, circulating oil systems, hydraulics, and bearings, among other purposes. The lubricants consumed include greases, general lubricating oils, transmission oils, turbine oils, and hydraulic oils, among others. In nuclear power plants, lubricants (turbine oils) are used mainly for steam turbines for better efficiency.
  • In coal-fired power plants, lubricants are used for air compressors, hydraulics, turbines, mobile equipment, bearings, and gears. Coal excavator systems also consume different types of lubricants, including gear oils, greases, transmission oils, and hydraulic oils. Coal-fired power plants consume high-temperature and heavy-duty lubricants.
  • Moreover, according to the International Energy Agency, in 2023, the volume of renewable electricity generated globally through hydropower and wind increased by about 17.5 gigawatts (GW) and 107.8 gigawatts (GW), respectively, over 2022. Such growth trends are expected to continue during the forecast period because of the growing investment in renewable energy generation. It will substantially boost the demand for industrial lubricants from the power generation end-user industry in the future and help it maintain its market dominance.
  • Hence, all such factors and trends are expected to drive the demand for lubricants in the power generation end-user industry.

Asia-Pacific Region to Dominate the Market

  • Asia-Pacific was found to be the major market for the consumption of industrial lubricants. It is owing to increasing consumption from countries such as China, India, and Indonesia.
  • China is the largest consumer of lubricants and greases in the current scenario. The vast manufacturing activities pertaining to different sectors and the rapid growth in the industrial and automotive sectors pushed the country to stand among the major lubricant consumers and producers in the global landscape.
  • Moreover, according to Safeguard Global, China, Japan, South Korea, India, and Indonesia were among the top 10 countries with the highest manufacturing output in 2023.
  • In addition, China is focusing on new infrastructure, with construction being the majority type of fixed assets, in the near future. Such growth in construction activity is expected to be witnessed in the future, owing to increased expenditure and the government's focus on infrastructure growth.
  • According to the International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA), China, Japan, India, and South Korea were among the top 5 largest manufacturers of vehicles in the world. Therefore, the vast size of Asia-Pacific's automotive industry also plays a significant role in the region accounting for such high demand for industrial lubricants compared to other regions worldwide.
  • Moreover, according to Invest India, the auto components industry in India is expected to grow to USD 200 billion by 2026, and the aftermarket turnover in FY 2022-23 of the industry stood at USD 10.6 billion as compared to USD 10 billion in the previous year. Such growth trends in India and developing economies of the Asia-Pacific are estimated to significantly boost the industrial lubricants market growth in the region.
  • India is the second-largest lubricant consumer in the region and the third-largest in the world, after the United States and China. The country accounts for about 7% of the demand in the global lubricants market. While the industrial lubricants market is fragmented in nature, the Indian grease market is highly consolidated in nature, with the top five players accounting for more than 75% of the market share.
  • Favorable government policies, such as the extension of the FAME-II scheme until 2024, the enhancement of incentives for two-wheelers, the launch of the production-linked incentive (PLI) scheme for the auto and auto component sector (worth INR 26,000 crore (~USD 3.20 billion)), and the PLI for advanced chemistry cell worth INR 18,000 crore (~USD 2.22 trillion), are likely to provide significant support to the sector due to the adoption of advanced technologies.
  • Indonesia is among the potential lubricants markets in recent years on account of its huge population, high urbanization, and rapidly rising middle class. Sectors such as mining, textile, and infrastructure is driving the consumption of industrial lubricants in the recent past.
  • According to FocusEconomics, in 2022, manufacturing growth in Indonesia was 4.9%, up from the 3.4% witnessed in the prior year. Moreover, according to Statistics Indonesia (BPS), the food and beverage industry increased by 4.9% on an annual basis in 2022 to USD 52.1 million as the demand and production increased.
  • Indonesia is expected to invest and attract foreign direct investment across industries to boost its exports and, thus, its economic state. Additionally, the country started working with Taiwan to develop its food and beverage industry because Taiwan is quite developed in the field of automated food machine technology and catering services.
  • Therefore, all the factors above are likely to significantly impact the market studied in the future.

Industrial Lubricants Industry Overview

The industrial lubricants market is fragmented in nature. Some of the key players in the market (not in any particular order) include Royal Dutch Shell PLC, Exxon Mobil Corporation, China Petroleum & Chemical Corporation, China National Petroleum Corporation, and BP PLC (Castrol), among other companies.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Drivers
    • 4.1.1 Increasing Demand from the Wind Energy Sector
    • 4.1.2 Other Drivers
  • 4.2 Restraints
    • 4.2.1 Detrimental Effects of Lubricants on the Environment
    • 4.2.2 Other Restraints
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.4.5 Degree of Competition

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size in Volume)

  • 5.1 Product Type
    • 5.1.1 Engine Oil
    • 5.1.2 Transmission and Hydraulic Fluid
    • 5.1.3 Metalworking Fluid
    • 5.1.4 General Industrial Oil
    • 5.1.5 Gear Oil
    • 5.1.6 Grease
    • 5.1.7 Process Oil
    • 5.1.8 Other Product Types
  • 5.2 End-user Industry
    • 5.2.1 Power Generation
    • 5.2.2 Heavy Equipment
    • 5.2.3 Food and Beverage
    • 5.2.4 Metallurgy and Metalworking
    • 5.2.5 Chemical Manufacturing
    • 5.2.6 Other End-user Industries
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 Asia-Pacific
      • 5.3.1.1 China
      • 5.3.1.2 India
      • 5.3.1.3 Japan
      • 5.3.1.4 South Korea
      • 5.3.1.5 Philippines
      • 5.3.1.6 Indonesia
      • 5.3.1.7 Malaysia
      • 5.3.1.8 Thailand
      • 5.3.1.9 Vietnam
      • 5.3.1.10 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.2 North America
      • 5.3.2.1 United States
      • 5.3.2.2 Canada
      • 5.3.2.3 Mexico
      • 5.3.2.4 Rest of North America
    • 5.3.3 Europe
      • 5.3.3.1 Germany
      • 5.3.3.2 United Kingdom
      • 5.3.3.3 Italy
      • 5.3.3.4 France
      • 5.3.3.5 Russia
      • 5.3.3.6 Turkey
      • 5.3.3.7 Spain
      • 5.3.3.8 Rest of Europe
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Colombia
      • 5.3.4.4 Chile
      • 5.3.4.5 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle East
      • 5.3.5.1 Saudi Arabia
      • 5.3.5.2 Iran
      • 5.3.5.3 Iraq
      • 5.3.5.4 United Arab Emirates
      • 5.3.5.5 Kuwait
      • 5.3.5.6 Rest of Middle East
    • 5.3.6 Africa
      • 5.3.6.1 Egypt
      • 5.3.6.2 South Africa
      • 5.3.6.3 Nigeria
      • 5.3.6.4 Algeria
      • 5.3.6.5 Morocco
      • 5.3.6.6 Rest of Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers, Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Market Share (%)**/Ranking Analysis
  • 6.3 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 AMSOIL INC.
    • 6.4.2 Bharat Petroleum Corporation Limited
    • 6.4.3 Blaser Swisslube AG
    • 6.4.4 BP p.l.c.
    • 6.4.5 Carl Bechem GmbH
    • 6.4.6 Chevron Corporation
    • 6.4.7 China National Petroleum Corporation (PetroChina)
    • 6.4.8 China Petroleum & Chemical Corporation (SINOPEC Group)
    • 6.4.9 Eni SpA
    • 6.4.10 Exxon Mobil Corporation
    • 6.4.11 FUCHS
    • 6.4.12 Gazprom Neft PJSC
    • 6.4.13 Gulf Oil International
    • 6.4.14 Hindustan Petroleum Corporation Limited
    • 6.4.15 Idemitsu Kosan Co. Ltd
    • 6.4.16 Indian Oil Corporation Ltd.
    • 6.4.17 ROCOL
    • 6.4.18 ENEOS Corporation
    • 6.4.19 Kluber Lubrication
    • 6.4.20 LUKOIL
    • 6.4.21 PT Pertamina(Persero)
    • 6.4.22 Petrobras
    • 6.4.23 Petronas Lubricants International
    • 6.4.24 Phillips 66 Company
    • 6.4.25 Repsol
    • 6.4.26 Shell PLC
    • 6.4.27 Tide Water Oil Co. (India) Ltd.
    • 6.4.28 TotalEnergies
    • 6.4.29 Valvoline

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Growing Prominence for Bio-Lubricants
  • 7.2 Development of Low Viscosity Lubricants