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市場調査レポート
商品コード
1687122

医薬品製造受託機関(CMO)-市場シェア分析、業界動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Pharmaceutical Contract Manufacturing Organization (CMO) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 230 Pages
納期
2~3営業日
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医薬品製造受託機関(CMO)-市場シェア分析、業界動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 230 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

医薬品受託製造機関(CMO)の市場規模は2025年に1,844億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは6.53%で、2030年には2,530億5,000万米ドルに達すると予測されます。

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先進的な製造技術とプロセスがCMO市場の成長に寄与すると予想されます。CMOは、連続製造などの新たな業務戦略を通じて製造プロセスを最適化し、無駄とコストを削減することができます。新薬承認に占める割合が増加し、製造能力が不足しがちな中小規模の製薬会社は、CMOが新たな製造技術を採用する原動力になると予想されます。

主要ハイライト

  • 医薬品をアウトソーシングする主要理由の1つはコストです。アウトソーシングにより、企業は専門的な知識やツールを、社内で能力を維持する場合の数分の一のコストで利用できるようになり、営業コストや資本支出を削減できます。また、CMOは需要の増加に伴い、医薬品メーカーから製造設備を購入することで生産能力を拡大しています。
  • CMOは、買収によって迅速に能力を拡大することができます。このような焦点の転換は、市場のM&A状況の変化を伴っています。例えば、過去10年間における新規治療法(細胞、遺伝子、mRNA治療など)や先進ワクチンの開発には、核酸、脂質ベースの製剤、ウイルスベクター、細胞操作のための新しい製造施設への多額の投資が必要でした。
  • 例えば、生物製剤と先端治療の開発・製造受託機関である富士フイルムジオシンス・バイオテクノロジーズは、テキサス州でシングルユース製造キャンパスの拡大プロジェクトの開始式を最近行りました。この拡大によりcGMP製造施設が追加され、2024年までに稼動する予定です。この拡大により、当社の米国における先進治療とワクチンの製造能力は倍増することになります。
  • 加えて、製薬会社はコアコンピテンシーセグメントに優先順位を向けています。そのため、医薬品の最終配合に必要な資源、専門知識、技術を分散させることを好まないです。競争の激化と利益率の縮小により、製薬会社は市場での競合を維持するために、製剤化された医薬品を製造するのではなく、製造プロセスや研究開発活動を見直す必要に迫られています。
  • 高齢者の増加と原薬(API)市場の開拓と投資の増加が、バイオ医薬品産業の成長を後押ししています。心血管疾患やがんなどの慢性疾患の流行もAPIの成長に寄与します。製薬産業の成長が続く中、製薬会社は新薬のパイプラインを充実させる必要があります。しかし、新薬の発見、開発、製造に必要なリソースはないです。そのため、CMOに対する需要は非常に大きいです。
  • さらに、中国、インド、日本といった国々が医薬品CMO市場で大きなシェアを占めています。これは、人件費の安さ、(米国や欧州に比べ)資本コストや諸経費の安さ、税制優遇措置、割安な通貨の組み合わせなどにより、これらの国にアウトソーシングしている製薬会社にとってコスト面で大きなメリットがあるためです。
  • 研究開発(R& D)への投資は高額になる一方で、価値ある成果は少なくなってきています。多くの企業は、新興医薬品市場を活用しながらこの部分をアウトソーシングすることがコスト削減の最善の方法であると認識しています。コスト削減の証拠や得られるスキルがあるにもかかわらず、多くの企業はコントロールを手放したくないと思っています。しかし、状況は変わりつつあります。サプライチェーンを短縮し、リードタイムを最適化しなければならないというプレッシャーから、企業は需要を満たすために様々な手段を講じざるを得なくなり、受託製造がサプライチェーンのボトルネックになっているのです。

医薬品製造受託機関(CMO)の市場動向

原薬(API)と中間体の需要は堅調に推移する見込み

  • API製造の伸びは過去数年間一貫して増加しています。今後もさらなる特許切れが予想され、世界のジェネリック医薬品生産能力の大幅な増加が見込まれることから、今後も着実に増加するとみられます。同セグメントの大半の企業は、生物学的原薬の製造に重点を置き、調査対象市場での原薬生産を後押ししています。OTC医薬品に比べ、一般医療用医薬品のサブセグメントではAPI生産のニーズが高いです。
  • 医療セグメントにおける政府のイニシアチブの増加、生物製剤の技術革新、がんや加齢関連疾患の増加は、原薬製造市場の拡大を後押しする主要理由のほんの一部です。しかし、欧州のような地域では厳しい規制法によって事業の開発が妨げられる可能性があります。
  • 高力価原薬の重要性が高まっているため、このセグメントは拡大しています。HPAPIの最先端技術は、この急成長市場におけるCMOのインアウト比率を変える可能性があります。バイオ医薬品と低分子API産業では、一次製薬会社が生産量を減らし続けているため、CMOにとってより良い展望が見込まれています。
  • 企業はAPI製造を強化するために買収や拡大戦略を積極的に進めており、このセグメントの成長を牽引しています。例えば、2023年1月、アイルランドのリングアスキディにある原薬(API)生産工場が、多国籍の開発・製造受託企業であるSterling Pharma SolutionsによってNovartisから買収されました。さらに、この買収にはNovartis社との継続的な供給契約も含まれており、心臓病、免疫学、腫瘍学の薬用原薬の製造をリングアスキディで継続します。この施設は、スターリングの拡大するAPI製造能力に能力を追加することになります。財務情報は非公開。
  • 2023年10月、Willow Biosciences Inc.とSUANFARMAは、精密発酵による抗感染症原薬の大量生産に向けた細胞株生産性開発の最適化に関する共同研究契約を締結したと発表しました。スアンファーマは、より費用対効果の高い生産プロセスを開発するため、本提携を通じてウィロー独自の菌株最適化技術を利用します。

北米が市場で大きなシェアを占める見込み

  • 米国の医薬品製造受託機関(CMO)は、当初は必要不可欠な製造サービスの提供から、市場やアウトソーサーの需要に応える幅広いサービスへと発展してきました。米国の製薬産業の着実な成長と、利益率向上のためにコアコンピタンスに集中する大手製薬会社によるアウトソーシングの増加が、同国市場を牽引しています。
  • 国内規制の厳格化により、CMOが遵守すべき優れた製造品質と最終製品が確保されています。例えば、自家療法や同種療法の製造は複雑であり、製造施設はGMP認証を取得しなければならないです。
  • 日本は最大の医薬品市場の一つとして台頭しており、医薬品・バイオテクノロジー市場における研究開発費のほぼ半分を占めています。そのため、CMOはこの市場で重要な役割を担っており、さまざまなアウトソーサーに対応するため、新しい施設や技術に投資しています。日本では、細胞治療、ペプチド治療、遺伝子治療といった特定セグメントの製造能力が不足しています。CMOは過去2年間で製造拠点を増やしています。
  • カナダの製薬産業は、製品面で最も革新的な産業のひとつです。カナダ経済の主要部門である製薬は、製薬企業にビジネスフレンドリーな環境を提供し、短期・長期の事業戦略に資産を活用できるカナダ政府の支援を受けています。
  • カナダには熟練した労働力があるという利点があります。カナダはアジアの新興諸国との激しい競争に直面することになるが、特定の医薬品に必要な複雑な製造プロセスには熟練した人材が必要であること、安定した政治環境、米国などの最終市場に近いことなどが、この地域の医薬品CMO市場の成長を促進すると予想されます。
  • さらに、医療用医薬品の価格引き下げという最近の規制は、CMOのマージンに影響を与えそうです。この長期的な影響は、同国におけるCMOの生産性マージンを阻害すると予想されます。カナダの医薬品受託製造業者(CSP)は、特定の製品の製造プロセスが複雑で、カナダと米国の最終市場に近いため、理想的な代替となります。

医薬品製造受託機関(CMO)市場概要

調査対象市場は非常にセグメント化されており、大手ベンダーが市場シェアの大半を占めています。市場に多くの参入企業が存在することは、サービスの価格設定に影響を与え、特に小規模ベンダーにとっては直接的な競争要因となっています。調査対象市場のベンダーは、ワンストップ・ショップサービスの提供に注力し、競争上の優位性を獲得すると予想されます。こうしたやり方は、大資本にアクセスできるCMOであれば可能であると考えられます。この要因は競争を激化させ、新規参入企業の参入障壁となります。同市場の主要企業には、Patheon Inc.(Thermo Fisher Scientific Inc.)、Lonza Group、Catalant Inc.、Pfizer CentreOne(Pfizer Inc.)、Boehringer Ingelheim Groupなどがあります。

  • 2024年2月、Catalent Inc.とNovo Holdingsは、Novo HoldingsがCatalentを総額165億米ドルで買収する合併契約を締結したと発表しました。Catalentの買収は、Novo HoldingsがNovo Nordisk Foundationの使命と慈善活動のために高品質のライフ・サイエンス企業に投資するという方針に沿ったものです。
  • 2023年12月、ReciBioPharmの先端・新興治療事業部門とバイオテクノロジー企業のAcuitases Therapeuticsは、戦略的パートナーシップを拡大し、mRNAベースの治療やワクチン向けにAcuitasのLNP(脂質ナノ粒子)製剤をライセンス供与する顧客のために、技術移転やCGMP製造の準備を進めていると発表しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
    • 代替品の脅威
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業施策

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 製薬企業によるアウトソーシング量の増加
    • 研究開発投資の増加
  • 市場抑制要因
    • リードタイムと物流コストの増加
    • 厳しい規制要件
    • CMOの収益性に影響する生産能力活用の問題
  • CMO産業における現行のライセンシングとビジネスモデルの分析
  • CMOの選択に考慮される主要基準

第6章 市場セグメンテーション

  • サービスタイプ別
    • 原薬(API)製造
      • 低分子
      • 高分子
      • 高活性原薬(HPAPI)
    • 最終製剤(FDF)開発・製造
      • 固形製剤
      • 錠剤
      • その他のタイプ(カプセル、粉末など)
      • 液体製剤
      • 注射剤製剤
    • 二次包装
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • イタリア
      • スペイン
    • アジア
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • オーストラリア
    • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • メキシコ
      • アルゼンチン
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Catalent Inc.
    • Recipharm AB
    • Jubilant Biosys Ltd(Jubilant Pharmova Ltd)
    • Patheon Inc.(Thermo Fisher Scientific Inc.)
    • Boehringer Ingelheim Group
    • Pfizer CentreSource(Pfizer Inc.)
    • Aenova Holdings GmbH
    • Famar SA
    • Baxter Biopharma Solutions(Baxter International Inc.)
    • Lonza Group
    • Tesa Labtec GmbH(Tesa SE)
    • Tapemark
    • ARX LLC

第8章 予定されている医薬品を製造する設備を持つ主要CMOSの分析

第9章 投資分析

第10章 市場の将来展望

目次
Product Code: 55358

The Pharmaceutical Contract Manufacturing Organization Market size is estimated at USD 184.44 billion in 2025, and is expected to reach USD 253.05 billion by 2030, at a CAGR of 6.53% during the forecast period (2025-2030).

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Advanced manufacturing technologies and processes are expected to contribute to the growth of the CMO market. CMOs can optimize their manufacturing processes and reduce waste and costs through new operational strategies, including continuous manufacturing. Small and mid-sized pharma companies, which account for an increasing share of new drug approvals and often lack manufacturing capacity, are expected to drive CMOs to adopt new manufacturing technologies.

Key Highlights

  • One of the main reasons for outsourcing pharmaceuticals is cost. Outsourcing gives companies access to specialized knowledge and tools at a fraction of the cost of maintaining internal capabilities, lowering operating costs and capital expenditures. Also, CMOs are expanding their capacity by purchasing manufacturing facilities from drug manufacturers, owing to the increasing demand.
  • CMOs can scale up the expansion of their capabilities quickly through acquisitions. This shift in focus was accompanied by a change in the market's M&A landscape. For instance, developing novel therapeutic modalities (such as cell, gene, or mRNA therapies) and advanced vaccines over the past decade necessitated a sizable investment in new manufacturing facilities for nucleic acids, lipid-based formulations, viral vectors, and cell manipulation.
  • For instance, FUJIFILM Diosynth Biotechnologies, a contract development and manufacturing organization for biologics and advanced therapies, recently held a ceremony to mark the beginning of its single-use manufacturing campus expansion project in Texas. The expansion will add a cGMP production facility that will be operational by 2024. The growth will double the Company's advanced therapy and vaccine manufacturing capacity in the United States.
  • Additionally, pharmaceutical companies have been directing their priorities toward the core areas of competency. Hence, they prefer not to dispense available resources, expertise, and technology in formulating the final dose of medicines. The increased competition and shrinking profit margins compelled the pharmaceutical companies to revisit their production processes and R&D activities instead of manufacturing the formulated drug to stay competitive in the market.
  • The growing geriatric population and increasing development and investment in the active pharmaceutical ingredients (APIs) market are propelling the growth of the biopharmaceutical industry. The prevalence of chronic diseases such as cardiovascular disease and cancer will also contribute to API growth. With the ongoing growth in the pharmaceutical sector, pharmaceutical innovator companies need to stock their pipelines with new drugs. However, they do not have the resources to discover, develop, and manufacture products. Hence, the requirement for CMOs is quite significant.
  • Further, countries, such as China, India, and Japan, hold a significant share of the pharmaceutical CMO market, owing to low labor costs, low capital and overhead costs (compared to that of the United States and Europe), tax incentives, and undervalued currency combine that provides a significant cost advantage for pharmaceutical companies outsourcing to these countries.
  • Investing in research and development (R&D) is becoming expensive, but the valuable outcomes are becoming less and less common. Many companies realize that outsourcing this part of their business while capitalizing on emerging pharmaceutical markets is the best way to reduce costs. Despite all the evidence of cost savings and the skills that can be gained, many companies don't want to give up control. However, the situation is changing. The pressure to shorten supply chains and optimize lead time is forcing companies to take a variety of measures to meet demand, making contract manufacturing a bottleneck in their supply chain.

Pharmaceutical Contract Manufacturing Organization (CMO) Market Trends

Active Pharmaceutical Ingredient (API) and Intermediates are Expected to Witness Robust Demand

  • The API manufacturing growth has consistently increased over the past few years. This will continue to rise steadily, with further patent expiries expected in the future and a significant increase in global generic production capacities. Most businesses in the sector emphasize creating biological APIs and boosting API production in the market under study. Compared to OTC medications, the general prescription pharmaceuticals subsegment has a higher need for API production.
  • Increased government initiatives in the healthcare field, biologics innovation, and an increase in cancer and age-related disorders are just a few of the key reasons propelling the expansion of the API manufacturing market. However, the development of the business can be hampered by rigorous regulatory laws in places like Europe.
  • The segment is expanding due to the rising importance placed on high-potency APIs. The cutting-edge technologies for HPAPIs can alter the in-out ratio of CMOs in this quickly growing market. Better prospects for CMOs are anticipated in the biopharmaceutical and small molecule API industries as the primary pharmaceutical firms continue to reduce their production.
  • Companies are actively pursuing acquisition and expansion strategies to bolster API manufacturing, driving growth in the sector. For instance, in January 2023, an active pharmaceutical ingredient (API) production plant in Ringaskiddy, Ireland, was acquired by Sterling Pharma Solutions, a multinational contract development and manufacturing company from Novartis. Additionally, the deal includes an ongoing supply agreement with Novartis to continue to manufacture several APIs for cardiology, immunology, and oncology medications at Ringaskiddy. The facility will add capacity to Sterling's expanding API manufacturing capabilities. Financial information was kept private.
  • The execution of a collaboration agreement for optimizing cell line productivity development to produce large volumes of anti-infective active pharmaceutical ingredients through precision fermentation was jointly announced by Willow Biosciences Inc. and SUANFARMA in October 2023. To develop a more cost-effective production process, SUANFARMA will have access to Willow's proprietary strain optimization technology through this partnership.

North America is expected to Hold a Significant Share in the Market

  • Contract manufacturing organizations (CMOs) in the United States have evolved from an initial offering of essential manufacturing services to a wide range of services to meet market and outsourcer demand. Steady growth in the US pharmaceutical industry and increasing outsourcing by major pharmaceutical companies focusing on their core competencies to improve profit margins drive the country's market.
  • Stricter domestic regulations ensure superior manufacturing quality and final products that CMOs adhere to. For instance, manufacturing an autologous or allogeneic therapy is complex, and the manufacturing facility must obtain its GMP certification.
  • The country has emerged as one of the largest drug markets, accounting for almost half of the R&D spending in pharmaceutical and biotechnology markets. Hence, CMOs play a critical role in this market and have invested in new facilities and technologies to cater to various outsourcers. The country is experiencing a shortage in manufacturing capability for specific sectors, like cell, peptide, and gene therapy. CMOs have increased their manufacturing bases over the past two years.
  • The Canadian pharmaceutical industry is one of the most innovative in terms of products. Pharmaceuticals, a key sector of the Canadian economy, is supported by the Canadian government, which provides a business-friendly environment for pharmaceutical companies and can leverage assets for short- and long-term business strategies.
  • Canada holds the advantage of having a skilled workforce. Although Canada is going to face intense competition from emerging Asian countries, the complex manufacturing processes required for certain drugs, which need skilled personnel, a stable political environment, and the proximity to end markets, such as the United States, are expected to drive the growth of the pharmaceutical CMO market in this region.
  • Further, the recent regulation of cutting prices for prescription drugs is likely to affect the CMOs in terms of their margins. This long-term effect is expected to hamper the productivity margins of CMOs in the country. Contract service providers (CSPs) in Canada are ideal replacements due to the complex manufacturing processes for certain products and the proximity to the end markets in Canada and the United States.

Pharmaceutical Contract Manufacturing Organization (CMO) Market Overview

The market studied is highly fragmented, with major vendors accounting for most of the market share. The presence of many players in the market impacts the pricing of services, making it a direct competing factor, especially for small-scale vendors. The vendors in the market studied are expected to focus on providing one-stop-shop services, providing them with a competitive advantage. These practices would be possible for CMOs with access to large capital. This factor increases the competition and creates a new players' entry barrier. Some of the major players in the market are Patheon Inc. (Thermo Fisher Scientific Inc.), Lonza Group, Catalant Inc., Pfizer CentreOne (Pfizer Inc.), and Boehringer Ingelheim Group.

  • February 2024: Catalent Inc. and Novo Holdings announced that they had entered into a merger contract under which Novo Holdings acquired Catalent for USD 16.5 billion in all-cash transactions. The acquisition of Catalent is aligned with Novo Holding's order to invest in high-quality life sciences companies to benefit the Novo Nordisk Foundation's mission and philanthropic causes.
  • December 2023: Advanced and Emerging Therapeutic Business Unit of ReciBioPharm and biotechnology company Acuitases Therapeutics announced that they are expanding their strategic partnership and are prepared to conduct technology transfers as well as CGMP manufacturing for clients licensing Acuitas' LNP (Lipid nanoparticle) formulations for mRNA-based therapeutics and vaccines.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Intensity of Competitive Rivalry
    • 4.2.5 Threat of Substitute Products
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Industry Policies

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Outsourcing Volume by Pharmaceutical Companies
    • 5.1.2 Increasing Investment in Research and Development
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Increasing Lead Time and Logistics Costs
    • 5.2.2 Stringent Regulatory Requirements
    • 5.2.3 Capacity Utilization Issues Affecting the Profitability of CMOs
  • 5.3 Analysis of Current Licensing and Business Models in the CMO Industry
  • 5.4 Key Criteria Considered for Selection of CMO

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Service Type
    • 6.1.1 Active Pharmaceutical Ingredient (API) Manufacturing
      • 6.1.1.1 Small Molecule
      • 6.1.1.2 Large Molecule
      • 6.1.1.3 High Potency API (HPAPI)
    • 6.1.2 Finished Dosage Formulation (FDF) Development and Manufacturing
      • 6.1.2.1 Solid Dose Formulation
      • 6.1.2.1.1 Tablets
      • 6.1.2.1.2 Other Types (Capsules, Powders, etc.)
      • 6.1.2.2 Liquid Dose Formulation
      • 6.1.2.3 Injectable Dose Formulation
    • 6.1.3 Secondary Packaging
  • 6.2 By Geography
    • 6.2.1 North America
      • 6.2.1.1 United States
      • 6.2.1.2 Canada
    • 6.2.2 Europe
      • 6.2.2.1 United Kingdom
      • 6.2.2.2 Germany
      • 6.2.2.3 France
      • 6.2.2.4 Italy
      • 6.2.2.5 Spain
    • 6.2.3 Asia
      • 6.2.3.1 China
      • 6.2.3.2 India
      • 6.2.3.3 Japan
      • 6.2.3.4 Australia
    • 6.2.4 Australia and New Zealand
    • 6.2.5 Latin America
      • 6.2.5.1 Brazil
      • 6.2.5.2 Mexico
      • 6.2.5.3 Argentina
    • 6.2.6 Middle East and Africa
      • 6.2.6.1 United Arab Emirates
      • 6.2.6.2 Saudi Arabia
      • 6.2.6.3 South Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Catalent Inc.
    • 7.1.2 Recipharm AB
    • 7.1.3 Jubilant Biosys Ltd (Jubilant Pharmova Ltd)
    • 7.1.4 Patheon Inc. (Thermo Fisher Scientific Inc.)
    • 7.1.5 Boehringer Ingelheim Group
    • 7.1.6 Pfizer CentreSource (Pfizer Inc.)
    • 7.1.7 Aenova Holdings GmbH
    • 7.1.8 Famar SA
    • 7.1.9 Baxter Biopharma Solutions (Baxter International Inc.)
    • 7.1.10 Lonza Group
    • 7.1.11 Tesa Labtec GmbH (Tesa SE)
    • 7.1.12 Tapemark
    • 7.1.13 ARX LLC

8 ANALYSIS OF MAJOR CMOS WHO ARE EQUIPPED TO MANUFACTURE SCHEDULED DRUGS

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET