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市場調査レポート
商品コード
1686563
アジア太平洋地域の水産飼料:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)Asia Pacific Aqua Feed - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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アジア太平洋地域の水産飼料:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
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アジア太平洋地域の水産飼料の市場規模は2025年に91億5,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは5.5%で、2030年には119億5,000万米ドルに達すると予測されています。
漁業と養殖業は主要なタンパク源であるだけでなく、アジア太平洋地域の外国為替、生活、人口の福利にとって極めて重要なものとなりつつあります。所得の増大と都市化に伴い、消費はより速いペースで増加しています。魚と魚介類は、アジア太平洋地域の農村部、都市部、沿岸部の住民の食料と栄養の安全保障に不可欠です。水産物資源の採集や養殖は、多くの国々で農村の生計の重要な部分を占めており、特に脆弱な地域社会にとっては重要なタンパク質の供給源となっています。
基本的に、アジア諸国における魚の消費量の増加は、都市人口の増加、所得の増加、魚の生産量(特に養殖)の大幅な増加といった要因が絡み合ってもたらされたものです。また、国際的な魚の貿易ルートの拡大も後押ししています。さらに、魚介類を摂取することの最も有益で健康的な側面は、オメガ3脂肪酸に関連しています。脂肪分の多い魚は、エイコサペンタエン酸(EPA)とドコサヘキサエン酸(DHA)という2つの重要なオメガ3脂肪酸の優れた供給源です。他の肉類(牛肉、羊肉、豚肉、鶏肉など)に比べ、魚は脂肪分が少なく、タンパク質価が高いです。魚介類にはこうした健康上の利点があるため、その消費量は増加しています。
2021年のOECDによると、アジアにおける魚の消費量は食料消費量の72%と推定されています。2030年までに、水産養殖は人間消費用の魚の57%を供給すると予想され、これは基準期間の53%と比較されます。このため、この地域の消費者需要の増加に対応するため、魚の生産量を増やす必要性が高まっています。これは、適切な餌と飼料の添加によって可能となります。2020年のFAOによると、アジア諸国が主な生産国で、漁業と水産動物の生産全体の70%を占めています。水産動物の約33%はアジアの内陸水域で生産され、次いで太平洋北西部の22%、中央太平洋西部の10%となっています。
インドの水産飼料市場で最大のシェアを占めているのはバナメイエビです。インド企業は年間平均125万トンの水産飼料を生産しています。エビはその高い経済価値と輸出により、世界的に、特にアジアで最も重要な養殖種のひとつです。インドの多くの沿岸州に導入されたバナメイエビ(ホワイトレッグシュリンプ)種が、インド全体のエビ養殖の大部分を占めています。海産物輸出開発局(MPEDA)によると、2020年における国内のホワイトレッグシュリンプの総養殖面積は108,526.3ヘクタール、生産量はおよそ81万5,745トンと推定されています。また、アンドラ・プラデシュ州のシロエビ生産面積は71,921ヘクタール、生産量は約63万4,672トンと推定されています。
さらに、インドにおけるホワイトレッグシュリンプの養殖に適した汽水域は、西ベンガル州、オリッサ州、アンドラ・プラデシュ州、タミル・ナードゥ州、ポンディチェリー州、ケララ州、カルナータカ州、ゴア州、マハラシュトラ州、グジャラート州の10州・連合準州にまたがる約120万ヘクタールと推定されています。栄養価の高い高品質なバナメイ種の飼料を幅広く製造・供給できる飼料メーカーが数多くあり、使用される飼料の水準を高めるのに役立つ消化性の高い成分を豊富に含んでいます。現在、国内にはエビ飼料を提供する飼料会社が38社近くあります。国際市場からのバナメイエビの輸出需要が増加していることから、この分野は予測期間中に成長が見込まれます。
アジア太平洋の水産飼料市場は断片化されており、市場の主要企業としては、Charoen Popkhand Group、Avanti Feeds Ltd、Masan Group、Thai Union Group、PT Japfa Comfeed Indonesia Tbk、Godrej Agrovet Ltdなどが挙げられます。市場で調査されたこれらのプレーヤーは、市場での地位を維持するために、製品ポートフォリオを拡大し、事業の幅を広げています。新製品や革新的な製品の導入による製品ポートフォリオの拡大、市場への事業拡大のための拡張や買収は、これらの企業が最も採用している戦略です。また、新製品を低価格で発売するための研究開発にも力を入れています。
The Asia Pacific Aqua Feed Market size is estimated at USD 9.15 billion in 2025, and is expected to reach USD 11.95 billion by 2030, at a CAGR of 5.5% during the forecast period (2025-2030).
Fisheries and aquaculture are not only the primary sources of protein, but they are also becoming crucial to foreign exchange, livelihoods, and the well-being of the population in the Asia-Pacific region. With increasing incomes and urbanization, consumption is increasing at a faster pace. Fish and fish products are vital to the food and nutritional security of rural, urban, and coastal inhabitants across the Asia-Pacific region. Foraging or farming aquatic resources is an important part of rural livelihoods in many countries, and it provides a significant supply of protein, particularly for vulnerable communities.
Essentially, Asian countries' rising fish consumption has been driven by a mix of a large and growing urban population, rising incomes, and a substantial increase in fish production (especially from aquaculture). It has also been aided by the expansion of international fish trade routes. Moreover, the most beneficial and healthy aspect of consuming seafood is linked to omega-3 fatty acids. Fatty fish is an excellent source of two important omega-3 fatty acids: eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA). Compared to other meats (like beef, mutton, pork, and chicken), fish has less fat and a high protein value. Owing to these health benefits of seafood, its consumption is increasing.
According to the OECD in 2021, fish consumption in Asia was estimated at 72% of the food consumption in the region. By 2030, aquaculture is expected to provide 57% of the fish for human consumption, compared to the 53% in the base period. This creates an increasing need to raise fish production to cater to the growing consumer demand in the region. This is possible with a proper diet and the addition of feed. According to FAO in 2020, Asian countries were the main producers, accounting for 70% of the total fisheries and production of aquatic animals; about 33% of the aquatic animals were produced in inland waters in Asia, followed by 22% in the Pacific Northwest, and 10% in the Western Central Pacific.
Litopenaeus vannamei accounts for the largest share in the Indian aqua feed market. Indian companies are producing 1.25 million ton of aqua feed per year on average. Shrimp is one of the most important cultured species globally, especially in Asia, due to its high economic value and export. The Litopenaeus vannamei (whiteleg shrimp) species, which was introduced to many coastal states of India, account for the majority of the country's total shrimp culture. According to the Marine Products Export Development Authority (MPEDA), in 2020, the total area under cultivation of white leg shrimp in the country was estimated at 108,526.3 hectares, with an approximate production of 815,745 metric ton in 2020. Moreover, the area under production of white-leg shrimp in Andhra Pradesh accounted for 71,921 hectares, with an approximate production of 634,672 metric ton.
Further, the estimated brackish water area suitable for undertaking white leg shrimp cultivation in India is around 1.2 million ha spread over ten states and union territories, namely West Bengal, Orissa, Andhra Pradesh, Tamil Nadu, Pondicherry, Kerala, Karnataka, Goa, Maharashtra, and Gujarat. There are many feed manufacturers capable of manufacturing and supplying a wide range of nutritionally high-quality vannamei feed, which are enriched with digestible contents that assist in enhancing the standards of used feeds. Currently, the country holds nearly 38 feed companies offering shrimp feed. With the rising export demand for Litopenaeus vannamei from the international market, this segment is expected to witness growth during the forecast period.
The Asia-Pacific aqua feed market is fragmented; some of the major players in the market are Charoen Popkhand Group, Avanti Feeds Ltd, Masan Group, Thai Union Group, PT Japfa Comfeed Indonesia Tbk, and Godrej Agrovet Ltd. These players in the market studied have extended their product portfolio and broadened their businesses to maintain their position in the market. Broadening the product portfolio by introducing new and innovative products, expansions, and acquisitions for business expansions into the market are the most adopted strategies by these companies. Another major area of investment is the increased focus on R&D to launch new products at lower prices.