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市場調査レポート
商品コード
1685791
欧州のOTC医薬品市場:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)Europe Over-the-counter (OTC) Drugs - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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欧州のOTC医薬品市場:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 85 Pages
納期: 2~3営業日
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欧州のOTC医薬品市場は予測期間中にCAGR 5.4%を記録する見込みです。
COVID-19の大流行時には、病院や医療専門家への受診が制限されたため、一般医薬品(OTC)の需要がかつてないほど高まりました。一般的な身体疾患に対する医療支援がなかったため、一時的な解決策として鎮痛剤が使われるようになりました。また、地域の医者や内科医が患者の流入を増したため、OTC医薬品の需要も増加しました。栄養補助食品やビタミンの購入も著しく増加し、人々は免疫力を高め、COVID-19の蔓延に対抗するためにこれらの製品を購入しました。2021年12月にPharmanutrition誌に掲載された「コロナウイルスパンデミック時の栄養補助食品と栄養補助食品市場の成長-消費者と規制の影響」と題する論文によると、英国では2020年3月にビタミン剤の売上が前年同期比で63%増加しました。
オンライン薬局の増加や、アマゾンなどのeコマース大手によるオンライン薬局サービスの開始が見込まれることが、市場成長の原動力になるとみられます。その他の市場成長要因としては、セルフメディケーションの増加や新製品の発売などが挙げられます。
Eurostatの人口構造と高齢化に関する記事(2022年2月更新)によると、2021年の欧州連合(EU)の人口の約20.8%が65歳以上でした。この割合は、2020年のEU人口の20.6%から0.96%増加しました。フィンランドは欧州諸国の中で最も高齢者人口が多く、65歳以上の人口が約22.7%を占めました。高齢者人口の継続的な増加は、老齢に関連する健康問題の増加につながります。こうした人々は、こうした問題のために病院に行くことを控え、薬を買って自宅で治療することを好みます。このような要因が、基本的な鎮痛OTC製品の普及につながっています。
また、医療費の高騰に伴い、人々はヘルスケア・サービスへのより良いアクセスと手頃な価格を求めていることも分かっています。非処方薬によるセルフメディケーションは、この面で重要な役割を果たしており、費用対効果をもたらしながら、利用しやすさを向上させています。2021年8月にPlos One誌に掲載された論文『Patterns of Prescription Dispensation and Over-The-Counter Medication Sales in Sweden During the COVID-19 Pandemic』によると、2020年2月から2020年3月にかけて、1週間あたりの調剤量が増加しました。そのピークは3月の第2週で、46%でした。同じ週に、ビタミン剤、解熱剤、鎮痛剤、鼻・喉・咳・風邪薬などのOTC医薬品の販売量が96%増加しました。
OTC医薬品の普及は、各国のヘルスケア・プロバイダーに多大なコストメリットをもたらしています。OTC医薬品によって、消費者は医師やドクターに相談することなく、自分自身で十分なケアができるようになり、これが市場全体の成長を促進すると期待されています。
また、世界の主要市場企業の存在と、欧州の現地メーカーの強化も市場成長を後押しすると予想されます。例えば、2022年5月、Vaneeghen社は植物由来の関節の健康のためのミネラル複合体を欧州市場で発売しました。
しかし、薬物乱用の可能性が高く、人々の認識不足が市場の成長を制限しています。
咳・風邪・インフルエンザ治療薬分野は、欧州のOTC医薬品市場で最大のシェアを占め、最も速いペースで成長しています。咳・風邪・インフルエンザカテゴリーのOTC医薬品の数量が増加しているのは、これらの症状に罹患する人の数が増加しているためです。
COVID-19の大流行も、ウイルスに関連する一般的な症状を治療するためのOTC医薬品に対する大きな需要を生み出しました。どのOTC医薬品もウイルス感染症を治療することはできないが、感染症の一般的な症状、すなわち風邪、咳、インフルエンザを緩和することはできます。市場競争力を高めるため、各社は新製品を頻繁に発売しています。
咳、風邪、インフルエンザの流行が、特に高齢化社会の間で拡大しているため、OTC医薬品を使用するようになっています。これらの医薬品は医師の処方箋がなくても簡単に購入できるため、消費者は医師や病院を受診する時間と費用の両方を節約することができます。消費者は、症状を早く和らげようとする最初の対応として、OTCの咳止めや風邪薬に頼っているのです。
国民保健サービス(National Health Services)は、風邪に関する記事(2022年5月更新)の中で、風邪の症状を治療するためにいくつかの薬が市販されていると指摘しています。同記事では、鎮痛剤、鬱血除去剤、風邪薬などいくつかの薬が挙げられているほか、うがい薬やメントール菓子、蒸気摩擦剤、生理食塩水の点鼻薬、ビタミン・ミネラルのサプリメントなどの治療薬も紹介されています。このように、OTC医薬品市場は成長すると予測されています。
英国のヘルスケア・インフラの進歩は、ヘルスケア分野への投資の増加とともに、英国のOTC医薬品市場の成長を後押ししています。
2021年2月にヘルスケア誌に掲載された「Access to Medicines via Non-Pharmacy Outlets in European Countries-A Review of Regulations and Their Influence on the Self-Medication Phenomenon」と題された論文によると、英国の消費者は、コーナーショップ、スーパーマーケット、キオスク、ガソリンスタンドなどの小売店で医薬品を購入することができます。同国では、薬局以外の店舗で購入できる医薬品の種類を義務付ける要件はないです。このような市販薬の入手のしやすさが、予測期間中に調査された市場の成長を後押しすると思われます。
2022年3月、英国医師会は、学校、保育所、チャイルドマインダーが子どもに処方箋のない薬や市販薬を提供する場合、一般開業医の承認は必要ないと指摘しました。同協会は、米国のOTCは安全性プロファイルに基づいて医薬品医療製品規制庁(Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency)によって認可されているため、一般開業医の許可は必要ないと述べています。このような適応症は、予測期間中の市場の成長を促進すると予想されます。
また、国内における新たな非処方薬の承認も市場の成長を後押ししています。例えば、2021年7月、HRAファーマは英国で初の処方箋不要の避妊ピルを発売する認可を医薬品ヘルスケア製品規制庁から取得し、消費者にとってより使いやすくなりました。このような製品承認は市場の成長を後押しすると思われます。
欧州のOTC医薬品市場は競争が激しく、複数の大手企業が参入しています。ほとんどのOTC製品はジェネリック医薬品であるため、製品のイノベーションによる競合優位性は望めず、大手企業は主に製品ブランドと競争力のある価格設定によって競争しています。アストラゼネカ、グラクソ・スミスクライン、バイエル、カーディナル・ヘルスといった企業が、欧州のOTC医薬品市場で大きなシェアを占めています。
The Europe Over-the-counter Drugs Market is expected to register a CAGR of 5.4% during the forecast period.
During the COVID-19 pandemic, over-the-counter (OTC) medicines witnessed unprecedented demand, owing to the restricted visits to hospitals and health professionals. The absence of medical assistance for general physical disorders paved the way for pain killers as a temporary solution. The demand from community doctors and physicians for OTC medicines also rose as they experienced a greater influx of patients. The purchase of dietary supplements and vitamins also significantly increased, as people bought these products to increase their immunity and combat the spread of COVID-19. An article titled 'Dietary Supplements and Nutraceuticals Market Growth During the Coronavirus Pandemic - Implications for Consumers and Regulatory Oversight' and published in the journal of Pharmanutrition in December 2021 indicated that the sales of vitamins in the United Kingdom increased by 63% in March 2020 compared to the same period in the previous year.
The growth of online pharmacies and the expected launch of online pharmacy services by e-commerce giants, such as Amazon, are expected to drive the market growth. The other factors driving the market growth include increasing self-medication practices and new product launches.
According to the Eurostat article on population structure and aging (updated in February 2022), around 20.8% of the people in the European Union in 2021 were aged 65 years and over. This percentage increased by 0.96% from 20.6% of the EU population in 2020. Finland had the highest elderly population among all European countries, with around 22.7% of its population over the age of 65 years. The continuous growth of the geriatric population leads to a rise in health issues related to old age. These people refrain from going to the hospitals for these issues and prefer to buy medications and treat themselves at home. Such factors are leading to the growing adoption of basic analgesic OTC products.
It has also been found that, with the rising healthcare costs, people demand better accessibility to and affordability of healthcare services. Self-medication with non-prescription drugs plays a vital role in this aspect and improves accessibility while providing cost benefits. As per an article titled 'Patterns of Prescription Dispensation and Over-The-Counter Medication Sales in Sweden During the COVID-19 Pandemic,' published in the journal of Plos One in August 2021, from February 2020 to March 2020, there were increases in the weekly volumes of dispensed medication. This peaked in the second week of March at 46%. In the same week, there was a 96% increase in the volume of OTC drugs sold, including vitamins, antipyretics, painkillers, and nasal, throat, cough, and cold preparations.
The widespread use of OTC medications is linked with significant cost benefits to the healthcare providers of various countries. OTC medicines allow consumers to take adequate care of themselves without consulting a physician/doctor, which is expected to drive the overall market growth.
The presence of the key global market players and the strengthening of local manufacturers in Europe are also expected to boost the market growth. For instance, in May 2022, Vaneeghen launched a mineral complex for plant-based joint health in the European market.
However, the high probability of drug abuse and lack of awareness among the people restrict the market growth.
The cough, cold, and flu products segment holds the largest share of the European OTC drugs market, and it is growing at the fastest rate. The increasing volume of OTC drugs in the cough/cold/flu category is driven by the rise in the number of individuals affected by these conditions.
The COVID-19 pandemic also created a huge demand for OTC drugs to treat common symptoms related to the virus. Though it was found that none of the OTC drugs may treat the viral infection, they do provide relief from the common symptoms of the infection, i.e., cold, cough, and flu. The market players have also frequently launched new products to gain a competitive edge.
The growing prevalence of cough, cold, and flu, especially among the aging population, has led them to use OTC drugs. Since these drugs are readily available and can be bought without a doctor's prescription, the consumers save both the time and money required to visit the physician/hospital. Consumers are dependent on OTC cough and cold medicines as a first response to seek fast relief from their symptoms.
The National Health Services, in its article on common cold (updated in May 2022), indicated that several medications were available over the counter to treat the symptoms of cold. The article listed several medications, such as painkillers, decongestants, and cold medicines, as well as other remedies, including gargling and menthol sweets, vapor rubs, nasal saline drops, and vitamin and mineral supplements. Thus, the market for OTC drugs is projected to grow.
The advancements in the healthcare infrastructure in the United Kingdom, along with the rising investments in the healthcare sector, are aiding the growth of the over-the-counter drugs market in the United Kingdom.
As per an article titled 'Access to Medicines via Non-Pharmacy Outlets in European Countries-A Review of Regulations and Their Influence on the Self-Medication Phenomenon' and published in the journal of Healthcare in February 2021, consumers in the United Kingdom can purchase medicines from retail outlets such as corner shops, supermarkets, kiosks, and petrol stations. In the country, there are no requirements for a mandatory range of medicines that must be available in a non-pharmacy outlet. This ease of availability of over-the-counter drugs in the nation is likely to boost the growth of the market studied over the forecast period.
In March 2022, the British Medical Association indicated that non-prescription or over-the-counter medication does not need authorization by a general practitioner for a school, nursery, or childminder to provide to a child. The association stated that since the over-the-counter drugs in the United Kingdom are licensed by the Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency based on their safety profiles, access to such drugs does not require permission from a general practitioner. Such indications are expected to propel the growth of the market over the forecast period.
The approval of new non-prescription drugs in the nation is also aiding the market growth. For instance, in July 2021, HRA Pharma was granted authorization by the Medicines and Healthcare products Regulatory Agency to launch the first type of contraceptive pill in the United Kingdom without a prescription, making it easier for its consumers. Such product approvals are likely to boost the market growth.
The European OTC market is highly competitive and consists of several major players. Most OTC products are generic drugs; thus, competitive advantage through product innovation is not possible, and major players primarily compete through product branding and competitive pricing practices. Companies like AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Bayer, and Cardinal Health hold substantial shares in the European OTC drugs market.