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市場調査レポート
商品コード
1685690

自動車用燃料電池システム:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Automotive Fuel Cell System - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 116 Pages
納期
2~3営業日
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自動車用燃料電池システム:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 116 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

自動車用燃料電池システムの市場規模は、2025年に72億1,000万米ドルと推定され、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは40.63%で、2030年には396億8,000万米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • COVID-19パンデミックは、他の自動車分野ほど深刻な影響を市場に与えませんでした。封鎖期間中は需要が減少したもの、2021年には市場が勢いを増し、予測期間を通じて高成長が続くと予想されました。
  • 環境問題への関心の高まりに伴い、政府や環境機関は厳しい排出ガス規制や法律を制定しており、今後数年間は低燃費ディーゼルエンジンの製造コストが上昇すると予想されます。その結果、新型商用車用ディーゼルエンジン分野は短期的には伸び悩むと予想されます。
  • さらに、従来の化石燃料を動力源とする商用車、特にトラックやバスは、輸送機関の排出ガスを増加させる原因となっています。低排出ガス車またはゼロ・エミッション車とされる燃料電池商用車の登場は、大型商用車から排出される車両排出ガスを削減すると予想されます。
  • さらに、輸送公害を抑制するためにグリーン・エネルギー・モビリティを選択する世界中の政府機関によるイニシアチブは、近い将来に燃料電池システム市場を牽引すると予測される重要な要因です。

自動車用燃料電池システム市場の動向

クリーンエネルギーに対する政府の取り組みが水素燃料需要を牽引

  • 近い将来、燃料電池商用車市場を押し上げると予想される重要な要因は、交通公害を制限し削減するために、グリーン・エネルギー・モビリティを選択する世界中の政府の取り組みです。いくつかの政府はすでに、燃料電池電気自動車(FCEV)の路上走行を奨励する計画を世界中で打ち出しており、これも自動車燃料電池産業の成長を後押しします。
  • 2022年2月、日本の環境省は、水素ビジネスコンソーシアムの設立において地方自治体や企業を支援すると発表しました。同省は、低炭素水素を製造し、地域で活用する水素サプライチェーンプラットフォームを特定の企業や自治体と共同で実施しています。2030年頃までに日本全国で実証実験を行い、水素サプライチェーンプラットフォームの実現を目指しています。
  • 2022年2月、インドの新・再生可能エネルギー省は、水素を利用した輸送や燃料電池の開発など、再生可能エネルギーのさまざまな面での研究を支援する「再生可能エネルギー研究開発」プログラムを実施すると発表しました。同省は、その主な開発をいくつか挙げています。インド科学研究所(IISc)は、バイオマスガス化による高純度水素製造プラントを設立しました。国際粉末冶金・新素材先端研究センター(ARCI)燃料電池技術センターは、20kWのPEM燃料電池スタックを製造するための統合自動製造ラインを設置します。
  • 2022年1月、ドイツ政府は水素トラック用CryoTRUCKプロジェクトへの支援を発表しました。試験の専門家であるIABGとミュンヘン工科大学は共同で、長距離輸送の水素トラック用の燃料補給システムを備えたCRYOGAS水素ガスタンクを開発します。総予算2,500万ユーロを超える3年半のCryoTRUCKプロジェクトは、大型燃料電池トラックにおける極低温圧縮水素ガス(CRYOGAS)貯蔵・補給システムの第一世代技術の開発と検証を行う。
  • このような取り組みは、燃料電池輸送の普及を促進し、市場を前進させています。しかし、世界市場における幅広い燃料電池車の導入に対する主な障害は、水素インフラの不足です。世界中で水素補給ステーションが少ない要因は、高額の投資と従来の水素製造方法が関与しているため、排出レベルが高くなり、厳しいエネルギー政策法に沿うことが難しくなっていることです。
  • 新たな水素燃料補給インフラを確立するのは、非常にコストがかかる(しかし、メタノールやエタノールのインフラを確立するよりはコストがかからない)。天然ガスから製造される水素は、ガソリンよりも安くなる可能性があります。水と電気から加水分解によって製造される水素は、低コストのオフピーク電力を使用するかソーラーパネルを使用しない限り、従来の方法ではガソリンよりも高価です。

高成長が期待される欧州

  • 欧州連合(EU)は、運輸部門からの温室効果ガス(GHG)排出を大幅に削減することを計画しています。その結果、欧州のいくつかの国は、こうした目標を達成するための手段として、燃料電池(主にPEMFC)などの革新的技術の導入を挙げています。このことは、近い将来、この市場に関わる燃料電池メーカーに大きなチャンスをもたらすと期待されています。
  • 欧州は、世界全体で提案されている水素投資の30%以上(約760億米ドル)を占めており、合計で314件近くのプロジェクトが提案され、268件が2030年までに全面的または部分的な試運転を目指しています。
  • 欧州連合(EU)は、同地域における従来型燃料車の使用を減らし、代替燃料車の使用を奨励するため、世界で最も厳しい排出基準を提案しています。これらの排ガス規制は、市場と自動車メーカーをゼロエミッション車へと押し上げると予測されます。
  • 自動車排出ガス問題の解決策を模索し開発するために、いくつかのプロジェクトが開始されています。例えば、現在進行中のEC支援イニシアティブには、1,000台の水素バスとインフラを配備するH2BusEurope計画や、欧州の22都市で約300台の燃料電池電気バス(FCEB)を運行させるJIVEおよびJIVE 2プロジェクトがあり、欧州連合(EU)の研究・革新枠組みプログラム「Horizon 2020」内のFCH JU(燃料電池・水素共同事業)からの3,200万ユーロの助成金によって一部支援される予定です。プロジェクト・コンソーシアムは、7カ国の22メンバーで構成されています。
  • さらに、市場で事業を展開する企業は、市場での地位を維持するために、新製品開拓、共同開発、契約、協定などの戦略を採用しています。例えば
  • 2022年9月、現代自動車とイヴェコ・グループは、ハノーバーで開催されたIAA Transportation 2022で、初のIVECO eDAILYFuel Cell Electric Vehicleを発表しました。両社は7月初め、現代自動車の燃料電池システムを搭載した水素駆動のIVECO BUS車両を発表しました。eDAILY燃料電池電気自動車(FCEV)は、IVECOのベストセラーかつロングランの大型バンの将来の可能性を示すものです。
  • さらに、同地域における水素技術の開発は、市場拡大の一助となると思われます。
  • 例えば、2022年3月、カミンズ社は、ドイツのヘルテンにある新しい水素燃料電池システム生産センターの稼働に成功したと発表しました。この重要な開発は、代替電力ソリューションの拡大における同社の取り組みを強化し、欧州全体で水素技術の普及を促進すると期待されています。この施設は、燃料電池システムのエンジニアリングと組み立てのために、年間10MWの初期生産能力を誇っています。
  • この地域で活動する企業は、常に新素材や新しい燃料電池技術の開発に取り組んでいます。また、施設の拡張にも力を注いでいます。今後の投資を発表して燃料電池技術への注力を示す企業もあることから、こうした動向は今後も続くと予想されます。

自動車用燃料電池システム産業の概要

  • 自動車用燃料電池システム市場は、Ballard Power Systems Inc.、Doosan Fuel Cell、Hydrogenics、Nedstack Fuel Cell Technology BVといった企業が独占しています。これらの企業は、競合他社よりも優位に立つため、新しく革新的な技術を駆使して事業を拡大しています。
  • 2023年2月、斗山燃料電池は南オーストラリア州政府および斗山物産の子会社であるHyAxiomと協力声明に調印しました。同協定に基づき、南オーストラリア州と斗山燃料電池は、「環境に優しい水素と誘導品の製造のための設備と経験の交換」、「水素輸出の世界的競争力を達成するための戦略と提携の構築」、「水素製造のベストプラクティスの共有」を約束しました。
  • 2022年7月、イヴェコ・グループは、そのブランドであるIVECO BUSを通じて、HTWOと提携し、将来の欧州製水素バスに世界最先端の燃料電池システムを搭載すると発表しました。HTWOは、現代自動車グループの燃料電池システムベースの水素事業ブランドとして、水素経済への現代自動車の強いコミットメントとともに、2020年12月に初めて発表されました。現代自動車のFCEVで活用されている実証済みの燃料電池技術により、HTWOは他の自動車OEMや非自動車分野にも燃料電池技術の提供を拡大し、あらゆる分野で水素を利用できるようにしています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 市場成長を支える政府の取り組み
  • 市場抑制要因
    • インフラ不足が市場成長の課題
  • 産業の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 電解質タイプ
    • ポリマー電子膜燃料電池
    • ダイレクト・メタノール型燃料電池
    • アルカリ燃料電池
    • リン酸型燃料電池
  • 車両タイプ
    • 乗用車
    • 商用車
  • 燃料タイプ
    • 水素
    • メタノール
  • 出力
    • 100KW未満
    • 100~200KW
    • 200KW以上
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • その他の北米
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • ロシア
      • スペイン
      • その他の欧州
    • アジア太平洋
      • インド
      • 中国
      • 日本
      • 韓国
      • その他のアジア太平洋
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他の南米
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • その他の中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • ベンダー市場シェア
  • 企業プロファイル
    • BorgWarner Inc.
    • Nuvera Fuel Cells LLC
    • Ballard Power Systems Inc.
    • Hydrogenics(Cummins Inc.)
    • Nedstack Fuel Cell Technology BV
    • Oorja Corporation
    • Plug Power Inc.
    • SFC Energy AG
    • Watt Fuel Cell Corporation
    • Doosan Fuel Cell Co. Ltd

第7章 市場機会と今後の動向

  • 再生可能エネルギー統合の増加
目次
Product Code: 46343

The Automotive Fuel Cell System Market size is estimated at USD 7.21 billion in 2025, and is expected to reach USD 39.68 billion by 2030, at a CAGR of 40.63% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • The COVID-19 pandemic did not impact the market as severely as it had affected other automotive segments. While the demand experienced a decline during the lockdown, it was expected that the market would gain momentum in 2021, with high growth continuing throughout the forecast period.
  • With the growing environmental concerns, governments and environmental agencies are enacting stringent emission norms and laws, which are expected to increase the manufacturing cost of fuel-efficient diesel engines in the coming years. As a result, the new commercial vehicle diesel engines segment is expected to register a sluggish growth rate during the short term.
  • Additionally, conventional fossil fuel-powered commercial vehicles, especially trucks, and buses, are responsible for increasing transportation emissions. The advent of fuel-cell commercial vehicles, which are considered low or zero-emission vehicles, is anticipated to reduce vehicular emissions emitted by heavy commercial vehicles.
  • Moreover, initiatives by government bodies around the world to opt for green energy mobility in order to curtail and curb transportation pollution is a key factor that is projected to drive the fuel cell system market in the near future.

Automotive Fuel Cell System Market Trends

Government Initiatives for Clean Energy is Driving the Hydrogen Fuel Demand

  • Government initiatives throughout the world to choose green energy mobility in order to restrict and reduce transportation pollution is a crucial driver that is expected to boost the fuel cell commercial vehicle market in the near future. Several governments are already laying out plans throughout the world to encourage fuel-cell electric vehicles (FCEVs) on the road will also help the automotive fuel-cell industry grow.
  • In February 2022, Japan's Ministry of the Environment announced that it would support local governments and companies in the establishment of a hydrogen business consortium. The ministry has been jointly implementing a hydrogen supply chain platform that generates low-carbon hydrogen and utilizes it in the region with certain companies and local governments. It aims to realize the hydrogen supply chain platform after conducting demonstrations across Japan by around 2030.
  • In February 2022, the Indian Ministry of New and Renewable Energy announced that it implemented the 'Renewable Energy Research and Technology Development' program to support research in various aspects of renewable energy, including inter-alia hydrogen-based transportation and fuel cell development. The ministry listed some of its major development. The Indian Institute of Science (IISc) established a production plant for high-purity hydrogen generation through biomass gasification. International Advanced Research Centre for Powder Metallurgy and New Materials (ARCI) Center for Fuel Cell Technologies is setting up an integrated automated manufacturing line for producing 20 kW PEM fuel cell stacks.
  • In January 2022, the German government announced support for the CryoTRUCK project for hydrogen trucks. The testing specialist IABG and the Technical University of Munich are jointly developing a CRYOGAS hydrogen gas tank with a refueling system for hydrogen trucks in long-distance transport. The three-and-a-half-year CryoTRUCK project, with a total budget of more than EUR 25 million, will develop and validate a first-generation technology for cryogenic compressed hydrogen gas (CRYOGAS) storage and refueling systems in heavy-duty fuel cell trucks.
  • Such initiatives are driving the market forward by increasing the adoption of fuel-cell transportation. However, the major obstacle to the introduction of a wide range of fuel cell vehicles in the global market is the lack of hydrogen infrastructure. Factors for fewer hydrogen refueling stations around the world are the involvement of high investment and conventional production methods of hydrogen, which is leading to high emission levels and making it difficult to be in line with the stringent Energy Policy Act.
  • Establishing a new hydrogen refueling infrastructure is extremely costly (but not any costlier than establishing a methanol or ethanol infrastructure). Hydrogen that is produced from natural gas can be cheaper than gasoline. Hydrogen produced from water and electricity via hydrolysis is more expensive than gasoline using conventional methods unless low-cost off-peak electricity is used or solar panels are employed.

Europe Expected to Witness High Growth Rate

  • The European Union plans to reduce greenhouse gas (GHG) emissions from the transportation sector significantly. As a result, several countries in Europe have identified the implementation of innovative technologies, such as fuel cells (primarily PEMFC), as a way to meet these objectives. This, in turn, is expected to provide a significant opportunity for the fuel cell manufacturers involved in the market in the near future.
  • Europe is home to over 30% of proposed hydrogen investments globally (about USD 76 billion), with nearly 314 project proposals in total and 268 aiming for full or partial commissioning through 2030.
  • The European Union (EU) has proposed some of the most stringent emission standards in the world in order to reduce the usage of conventional fuel vehicles and encourage the use of alternative fuel vehicles in the region. These emission standards are projected to push the market and vehicle manufacturers toward zero-emission vehicles.
  • Several projects have been initiated to explore and develop acceptable solutions to the problem of automobile emissions. For instance, ongoing EC-supported initiatives include the H2BusEurope scheme that involves the deployment of 1,000 hydrogen buses and infrastructure and the JIVE and JIVE 2 projects that involve putting into operation nearly 300 fuel cell electric buses (FCEBs) in 22 cities across Europe and will be supported in part by a 32 million euro grant from the FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) within the European Union's Horizon 2020 framework program for research and innovation. The project consortium consists of 22 members from seven different countries.
  • Furthermore, companies operating in the market are adopting strategies such as new product developments, collaborations, contracts, and agreements to sustain their market position. For instance,
  • In September 2022, Hyundai Motor Company and Iveco Group at IAA Transportation 2022 in Hannover unveiled the first IVECO eDAILYFuel Cell Electric Vehicle. The two companies announced hydrogen-powered IVECO BUS vehicles with Hyundai's fuel cell system earlier in July. The eDAILYFuel Cell Electric Vehicle (FCEV) exemplifies IVECO's best-selling and longest-running large van's future potential.
  • In addition, the development of hydrogen technology in the region will help in the expansion of the market.
  • For instance, in March 2022, Cummins Inc. announced the successful operation of its new Hydrogen fuel cell systems production center in Herten, Germany. This significant development is expected to bolster the company's efforts in scaling up alternative power solutions and promote the widespread adoption of hydrogen technologies throughout Europe. The facility boasts an initial production capacity of 10MW per year for fuel cell system engineering and assembly.
  • The companies active in the region are constantly working on new materials and new fuel cell technologies. They are also spending on the expansion of their facilities. These trends are expected to continue in the coming years, as some companies have indicated their focus on fuel cell technology by announcing their upcoming investments.

Automotive Fuel Cell System Industry Overview

  • The automotive fuel cell system market is dominated by players such as Ballard Power Systems Inc., Doosan Fuel Cell Co. Ltd, Hydrogenics, and Nedstack Fuel Cell Technology BV. These companies have been expanding their businesses using new and innovative technologies to have an advantage over their competitors.
  • In February 2023, Doosan Fuel Cell signed a statement of cooperation with the South Australian government and HyAxiom, a subsidiary of Doosan Corporation. In accordance with the agreement, South Australia and Doosan Fuel Cell committed to "exchange equipment and experience for the production of eco-friendly hydrogen and derivatives, to "create strategies and alliances to achieve worldwide competitiveness in hydrogen exports," and to "share best practices for hydrogen production.
  • In July 2022, Iveco Group, through its brand IVECO BUS, announced that it would partner with HTWO to equip its future European hydrogen-powered buses with world-leading fuel cell systems. HTWO, as a fuel cell system-based hydrogen business brand of Hyundai Motor Group, was first released in December 2020 with Hyundai's strong commitment to a hydrogen economy. With its proven fuel cell technology utilized in Hyundai FCEVs, HTWO is expanding the provision of fuel cell technology to other automobile OEMs and non-automobile sectors to make hydrogen available for everything.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
    • 4.1.1 Government Initiatives to Support The Market Growth
  • 4.2 Market Restraints
    • 4.2.1 Lack of Infrastructure poses a Challenge For The Growth of The Market
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Electrolyte Type
    • 5.1.1 Polymer Electronic Membrane Fuel Cell
    • 5.1.2 Direct Methanol Fuel Cell
    • 5.1.3 Alkaline Fuel Cell
    • 5.1.4 Phosphoric Acid Fuel Cell
  • 5.2 Vehicle Type
    • 5.2.1 Passenger Cars
    • 5.2.2 Commercial Vehicles
  • 5.3 Fuel Type
    • 5.3.1 Hydrogen
    • 5.3.2 Methanol
  • 5.4 Power Output
    • 5.4.1 Below 100 KW
    • 5.4.2 100-200 KW
    • 5.4.3 Above 200 KW
  • 5.5 Geography
    • 5.5.1 North America
      • 5.5.1.1 United States
      • 5.5.1.2 Canada
      • 5.5.1.3 Rest of North America
    • 5.5.2 Europe
      • 5.5.2.1 Germany
      • 5.5.2.2 United Kingdom
      • 5.5.2.3 France
      • 5.5.2.4 Russia
      • 5.5.2.5 Spain
      • 5.5.2.6 Rest of Europe
    • 5.5.3 Asia-Pacific
      • 5.5.3.1 India
      • 5.5.3.2 China
      • 5.5.3.3 Japan
      • 5.5.3.4 South Korea
      • 5.5.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.5.4 South America
      • 5.5.4.1 Brazil
      • 5.5.4.2 Argentina
      • 5.5.4.3 Rest of South America
    • 5.5.5 Middle-East and Africa
      • 5.5.5.1 United Arab Emirates
      • 5.5.5.2 Saudi Arabia
      • 5.5.5.3 Rest of Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 BorgWarner Inc.
    • 6.2.2 Nuvera Fuel Cells LLC
    • 6.2.3 Ballard Power Systems Inc.
    • 6.2.4 Hydrogenics (Cummins Inc.)
    • 6.2.5 Nedstack Fuel Cell Technology BV
    • 6.2.6 Oorja Corporation
    • 6.2.7 Plug Power Inc.
    • 6.2.8 SFC Energy AG
    • 6.2.9 Watt Fuel Cell Corporation
    • 6.2.10 Doosan Fuel Cell Co. Ltd

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Increasing Renewable Energy Integration