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市場調査レポート
商品コード
1645132

小売り向けクラウド:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Retail Cloud - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.82円
小売り向けクラウド:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

小売り向けクラウドの市場規模は、2025年に573億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは22.14%で、2030年には1,559億8,000万米ドルに達すると予測されます。

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eコマースの台頭は、近年の実店舗型小売のスタンダードを決定づけた。買い物客はほとんどの取引を実店舗で行うが、顧客は店舗で買い物をする際にも、オンラインと同じようにパーソナライズされた、適切で、便利で使いやすい体験を期待するようになっており、小売り向けクラウド市場を大きく牽引しています。

主なハイライト

  • 今日、小売企業が成功するためには、あらゆるチャネルでビジネスを最適化し、消費者の期待に応え、それを上回るサービスを提供し続けなければなりません。しかし、現在の市場で複数のチャネルを持つ小売企業の多くは、チャネル間で一貫したエクスペリエンスを提供するための支援を必要としています。その結果、消費者はオンライン・ショッピング・サイトで体験するのとは異なるレベルのパーソナライゼーションを体験することになります。しかし、クラウド・ソリューションやクラウド・プラットフォームの場合、小売業者は異種システムの導入、維持、連携から生じるあらゆる問題に対処することができます。そこで小売企業は、顧客体験を高度にパーソナライズするデジタル・ソリューションの採用を増やしています。このように、小売企業のデジタルトランスフォーメーションは牽引力を増しており、小売企業はIT支出の増加を重視しています。
  • さらに、小売業界におけるデジタル人口統計は、消費者を理解する上で不可欠なものとなりつつあります。さらに、オムニチャネル・サービスの導入が進むにつれて、世界の小売企業はカスタマイズの提供に大きく注力しており、予測期間を通じて市場の成長を後押しすることになると思われます。
  • また、クラウドの導入に関しては、ハイブリッド・クラウドがその利点から小売業者の間で支持を集めています。昨年11月、Computopは複数の店舗を持つ店舗向けにCloud POS Interfaceを発表しました。このCloud POS Interfaceにより、小売業者はウェブベースのERP、店舗、POSシステムからComputop Paygateを通じてカード端末を操作できるようになります。小売業者はクラウド経由でPOS端末に接続できるため、カード決済のためにレジにZVT/OPIインターフェイスを設置する必要がなくなります。クラウドPOSのもう一つの機能は、SIMカード経由で端末を操作できることです。空港がLANやWiFi接続でCloud POSに接続されていない場合、小売業者はSIMカードを利用してレジシステムに接続することができます。
  • しかし、サイバー攻撃による脆弱性の増加は、予測期間を通じて市場の成長を妨げる最も顕著な理由の1つである可能性があります。
  • COVID-19の普及は、消費者行動、製品需要、小売店、工場、物流サービスの機能に大きな影響を与えています。しかし、小売り向けクラウドへの影響は、様々な業種からの市場によってばらつきがあります。例えば、需要の低迷はエレクトロニクスやファッション業界に大きな打撃を与えています。これとは対照的に、食品、日用品、医薬品は方向性が大きく変わっているため、オムニチャネルでの展開を模索しており、リテール・クラウドの需要をさらに押し上げています。小売り向けクラウド市場は、従来の小売と比較してメリットが大きいため、予測期間中に高い成長率が見込まれます。

小売り向けクラウド市場の動向

SaaSが大きな成長を占める

  • 小売り向けクラウド環境では、小売企業や小売業者は、インフラリソースやビジネスアプリケーションをSaaS(Software as a Service)などのクラウドのさまざまなサービスアーキテクチャに移行することで、スピードと俊敏性の面で優位に立つことができます。小売業界では、SaaSが他の2つのサービスモデルと比較して予測期間中最大の市場規模を維持すると予想されます。
  • さらに、小売業界はSaaSの導入が遅れた業界の1つであるが、その可能性を認識した後に立ち直った。現在の市場シナリオでは、SaaSは従来のソフトウェアが提供するものすべて(さらにはそれ以上)を正確なコスト(場合によってはより安いコスト)で提供するため、小売業界は積極的にSaaSを採用しています。小売業がSaaSを利用する主なメリットは、初期費用が最小限に抑えられること、ハードウェア費用がほとんどかからないこと、拡張性とアクセス性が高いこと、コントロールとメンテナンスが容易なことなどが挙げられます。SaaSは、オンライン小売ストアの購入、インストール、更新、保持の必要性を根絶します。
  • 英国の小売企業Regattaのような企業は、Cegid Retailソリューションをクラウドに移行しました。この新しいソリューションにより、RegattaはITスタッフの時間を確保し、ストレージコストを削減し、オンプレミスのインフラから移行することでデータセキュリティを向上させることができます。レガッタは、170の店舗でPOS(販売時点情報管理)ソフトウェアを展開するためにCegidと協力し、同社のSaaS(Software-as-a-Service)クラウドアプリケーションであるCegid Cloud SAASへの移行を完了しました。
  • HashiCorpによると、昨年、大企業の回答者の約90%がマルチクラウドインフラをすでに導入済みと回答したのに対し、中小企業や中堅企業の回答者の約60%および76%がマルチクラウドインフラを導入済みと回答し、市場の成長を大きく牽引しました。
  • Flexera Softwareが実施した調査によると、昨年、回答者の約46%がAmazon Web Services(AWS)で重要なワークロードを、45%がAzureで重要なワークロードをすでに実行していました。このように、世界中でアプリケーションを実行するパブリッククラウドプラットフォームサービスの利用が全体的に増加していることから、リテールクラウド市場は予測期間を通じて飛躍的な成長を遂げると思われます。

北米が主要市場シェアを占める

  • 北米の小売市場は、特に米国やカナダなどの国々で急速なペースで成長しています。北米の小売部門は、ウォルマート、コストコ、クローガー、ホームデポ、ターゲットなどの店舗が存在することが主な理由で、最大市場の1つとなっています。
  • さらに、北米は小売り向けクラウド・ソリューションの需要をリードしています。この地域は、他の多くの地域と比較して、最も実験的な小売シナリオの1つです。また、同地域では専門店でのクラウドソリューションの利用が多いです。例えば、Bernhardt Furniture Company Inc.は、IBMのリテール向けクラウド・ソリューションを活用してモバイル販売アプリと分析プラットフォームを構築し、わずか10週間で同社の売上を20%押し上げました。また、同社幹部は販売イベント中に205人以上の顧客と関わることができたと報告しています。このような地域的な浸透により、北米はクラウドベースの小売ソリューションの分野でトップの座を維持すると予想されます。
  • さらに、同市場では、主要企業による合併、買収、投資が行われており、これはビジネスを改善し、顧客にリーチしてさまざまなアプリケーションの要件を満たすための存在感を高める戦略の一環です。例えば、HCL Technologiesは2022年4月、小売業界向けにMicrosoft AppSourceで「Envisioning Retail Transformation」ソリューションの提供を開始しました。このソリューションは主に、オムニチャネル・ショッピング体験による顧客の取り込み、データからの価値の創出、弾力性のあるサプライチェーンモデルの構築を目指す企業を対象としています。このソリューションは、米国やカナダを含む世界数カ国でマイクロソフトの小売向けクラウドに特化したコンサルティング・サービスとして提供されます。
  • また昨年2月には、ITサービスおよびテクノロジー・ソリューションの世界企業であるソナタ・ソフトウェアが、マイクロソフトと提携して「マイクロソフトクラウド forリテール」を立ち上げ、小売業界への提供をさらに強化しています。ソナタ・ソフトウェアは、小売市場と小売業者のニーズに対する深い理解に基づき、世界クラスのIP、社内の移行・近代化ツール、堅牢なエンジニアリング・サービスを駆使し、独自のデジタルトランスフォーメーション・フレームワークである「Platformation」に支えられた高品質のソリューションを世界中に提供してきました。Sonata Connected Retailは、パーソナライズされたインテリジェントで適応性の高いソリューションを提供することで、小売業者がビジネスに潜在する可能性を引き出し、変化する市場環境に対応できるようにします。
  • さらに、同地域における政府のイニシアチブの高まりも、予測期間を通じて市場の大幅な成長を後押ししています。例えば、昨年11月、ゼネラル・ダイナミクス・インフォメーション・テクノロジー(GDIT)は、政府機関全体で5G、ワイヤレス、エッジ技術の採用を拡大することを目標に、クラウド、テレコム、ネットワーク大手と新しいグループを結成しました。GDIT 5G and Edge Accelerate Coalitionには、Cisco、Amazon Web Services(AWS)、T-Mobile US、Splunk、Dell Technologiesが参加しています。GDITのAdvanced Wireless Emerge Labを利用して、5Gとエッジ機能の展開を容易にする使用事例、プロトタイプ、サービスを開発することに重点を置いています。これらは、ロジスティクス、サプライチェーン、スマートインフラなどの使用事例について、連邦、州、地方機関をサポートします。

小売り向けクラウド業界の概要

市場は適度に細分化されており、近年は競争が激化しています。市場のプレーヤーは、競争優位性を獲得するためにさまざまな戦略を採用しています。例えば、新製品開発や買収などがその一例です。特定の最終目標を持った一貫した技術革新は、市場で積極的な地位を維持し、消費者の忠誠心を高めるために、これらのプレーヤーが用いる主要な戦略です。

  • 2022年11月- テクノロジー・サービスおよびコンサルティング会社であるウィプロ・リミテッドは、マイクロソフトのクラウドおよびクラウド・フォー・リテールを基盤とした新しいリテール・ソリューションと、カリフォルニア州マウンテンビューにある新しいリテール・イノベーション・エクスペリエンスを発表しました。この物理的、仮想的、ハイブリッドなエクスペリエンスにより、マイクロソフトとウィプロのコラボレーションが深まり、小売業者のビジネス成長と顧客との関係強化を可能にする新しいソリューションの提供が加速します。
  • 2022年3月- データクラウド企業であるスノーフレークは、主にスノーフレークおよびパートナーが提供するソリューション、スノーフレークのデータプラットフォーム、業界固有のデータセットを統合したRetail Data Cloudの導入を発表。Retail Data Cloudは主に、製造業者、小売業者、CPG(Consumer Packaged Goods)ベンダー、流通業者、業界技術プロバイダーが、自社のデータを活用し、新しいデータにアクセスし、小売業界全体でシームレスにコラボレーションできるようにします。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
    • 代替品の脅威

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 小売業界におけるオムニチャネルへのシフト
    • 小売業界におけるIoTの採用拡大
  • 市場抑制要因
    • サイバー攻撃による脆弱性

第6章 市場セグメンテーション

  • ソリューション別
    • サプライチェーン管理
    • 顧客管理
    • マーチャンダイジング
    • 従業員管理
    • レポーティングと分析
    • その他のソリューション
  • サービスタイプ別
    • IaaS
    • SaaS
    • PaaS
  • 展開別
    • パブリッククラウド
    • プライベートクラウド
    • ハイブリッドクラウド
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Epicor Software Corporation
    • Fujitsu Limited
    • Infor Inc.
    • IBM Corporation
    • Syntel Inc.
    • Microsoft Corporation
    • Oracle Corporation
    • RapidScale Inc.
    • SAP SE

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 56061

The Retail Cloud Market size is estimated at USD 57.38 billion in 2025, and is expected to reach USD 155.98 billion by 2030, at a CAGR of 22.14% during the forecast period (2025-2030).

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The rise of e-commerce has set the standards for brick-and-mortar retail in recent years. Although shoppers complete most transactions in brick-and-mortar stores, customers have grown to expect the same personalized, relevant, convenient, and easy-to-use experiences they encounter online when they shop in-store, driving the retail cloud market significantly.

Key Highlights

  • To be successful today, retailers must optimize their businesses across all channels and continually meet and exceed consumer expectations. But most retailers with multiple channels in the current market still need help to provide a consistent experience across channels. As a result, consumers experience a different level of personalization than they do experience on online shopping sites. But in the case of a cloud solution or cloud platforms, it enables retailers to handle all problems that arise from implementing, maintaining, and interfacing disparate systems. This is where retailers are increasingly adopting digital solutions that are highly personalizing customer experiences. Thus, digital transformation amongst retailers is gaining traction, and retailers are emphasizing increasing their IT spending.
  • Moreover, digital demographics in the retail industry are increasingly becoming essential to understand consumers. Moreover, with the rise in the adoption of omnichannel services, retailers worldwide are focusing extensively on offering customization, which will fuel the market's growth throughout the forecast period.
  • Also, in terms of cloud deployment, a hybrid cloud is gaining traction amongst retailers owing to its benefits. In November last year, Computop introduced Cloud POS Interface for stores with multiple locations. The Cloud POS Interface would allow retailers to operate card terminals from any web-based ERP, store, or POS system through the Computop Paygate. Since it enables retailers to connect to POS terminals via the cloud, the system eliminates the overall need for the ZVT/OPI interface in the cash register to facilitate card payments. Another functionality of Cloud POS is enabling its terminals to be operated via a SIM card. If there's an instance when an airport is not connected to Cloud POS through a LAN or WiFi connection, retailers can utilize a SIM card to connect to the cashier system.
  • However, the rise in vulnerability from cyber-attacks could be one of the most prominent reasons hindering the market's growth throughout the forecast period.
  • The spread of Covid-19 has significantly impacted consumer behavior, product demand, and retail store, factory, and logistics services functioning. However, the impact on the retail cloud is uneven, depending on the market from various industries. For instance, low demand has hit the electronics and fashion industries hard. In contrast, food, household goods, and pharmaceuticals have seen a drastic shift in direction and thus are looking for Omni channel presence, further boosting the demand for retail cloud. The market is expected to prosper at a high rate during the forecast period due to its offered benefits compared to traditional retail.

Retail Cloud Market Trends

SaaS to Account for a Significant Growth

  • In the retail cloud environment, retail businesses and retailers can move their infrastructure resources and business applications to the different service architectures of the cloud, such as Software as a Service (SaaS), to gain an advantage in terms of speed and agility. In the retail industry, SaaS is expected to hold the largest market size during the forecast period compared to the other two service models, as retailers have an affinity for enhancing customer-facing functionalities.
  • Moreover, the retail industry is one of the delayed adopters of SaaS but has bounced after recognizing its potential. In the current market scenarios, the retail industry is aggressively adopting it as SaaS provides everything (and even more) than traditional Software does at the exact cost (sometimes cheaper). The chief benefits of using SaaS for retailers include minimum initial cost, almost no hardware expense, scalable and accessibility, and ease of control and maintenance. SaaS eradicates the need to buy, install, update, and hold an online retail store.
  • Companies like UK retailer Regatta have moved its Cegid Retail solution to the cloud. The new solution allows Regatta to free up time for IT staff members, reduce storage costs, and improve data security by moving away from on-premises infrastructure. Having collaborated with Cegid to roll out its point of sale (POS) software at 170 locations, Regatta completed its migration to Cegid Cloud SAAS - the firm's software-as-a-service (SaaS) cloud application.
  • As per HashiCorp, last year, around 90% of respondents from large enterprises indicated having already adopted multi-cloud infrastructures, whereas approximately 60% and 76% of respondents from small businesses and midsize companies indicated having already adopted multi-cloud infrastructures, driving the market's growth significantly.
  • According to a survey conducted by Flexera Software, in the year last year, around 46% of respondents were already running significant workloads on Amazon Web Services (AWS), and 45% were already running critical workloads on Azure. Thus, with the rise in the overall usage of public cloud platform services running applications worldwide, the retail cloud market will witness an exponential growth rate throughout the forecast period.

North America to Hold Major Market Share

  • The retail market in North America is growing at a rapid pace, especially in the countries like the United States and Canada. The retail sector in North America is one of the biggest markets primarily due to the presence of stores like Walmart, Costco, Kroger, The Home Depot, and Target in the region.
  • Further, North America leads the demand for retail cloud solutions. The region has one of the most experimental retail scenarios compared to many other regions. Also, the use of cloud solutions in the region is high in specialty stores. For example, Bernhardt Furniture Company Inc. has utilized IBM's retail cloud solutions to build a mobile sales app and analytics platform that boosted the company's sales by 20% in just ten weeks. Also, the company reported that its executives could engage 205 more customers during sales events. Such regional penetration is expected to keep North America on top of the charts for cloud-based retail solutions.
  • Moreover, the market is witnessing mergers, acquisitions, and investments by key players as part of its strategy to improve business and their presence to reach customers and meet their requirements for various applications. For instance, in April 2022, HCL Technologies declared the availability of its 'Envisioning Retail Transformation' solution on Microsoft AppSource for the retail sector. The solution primarily caters to businesses looking to engage customers through an omnichannel shopping experience, drive value from data, and create a resilient supply chain model. The solution would be offered in several countries worldwide, including the United States, and Canada, as a consulting service focused on Microsoft Cloud for retail capabilities.
  • Also, in February last year, Sonata Software, a global IT Services and Technology Solutions Company, partnered with Microsoft in its launch of 'Microsoft Cloud for Retail,' further strengthening its offerings to the retail industry. Sonata Software has delivered high-quality solutions worldwide, based on a deep understanding of retail markets and retailers' needs, using world-class IPs, in-house migration and modernization tools, and robust engineering services, all underpinned by 'Platformation,' its unique digital transformation framework. Sonata Connected Retail deliver personalized, intelligent, and adaptive solutions that enable retailers to unlock the potential latent in their businesses and deal with shifting market landscapes.
  • Furthermore, the rise in government initiatives within the region is also helping the market to grow considerably throughout the forecast period. For instance, in November last year, General Dynamics Information Technology (GDIT) formed a new group with cloud, telecom, and networking giants targeted at growing the adoption of 5G, wireless, and edge technologies across government agencies. The GDIT 5G and Edge Accelerate Coalition includes Cisco, Amazon Web Services (AWS), T-Mobile US, Splunk, and Dell Technologies. It's focused on using GDIT's Advanced Wireless Emerge Lab to develop use cases, prototypes, and services to make deploying 5G and edge capabilities easier. These will support federal, state, and local agencies for use cases, including logistics, supply chain, smart infrastructure, etc.

Retail Cloud Industry Overview

The market is moderately fragmented and has become competitive in recent years. The players in the market have adopted different strategies to gain a competitive advantage. For example, new product development and acquisitions are some of these strategies. Consistent innovation, with a specific end goal, is a primary strategy used by these players to keep up their aggressive positions in the market and advance consumer loyalty.

  • November 2022 - Wipro Limited, a technology services and consulting company, declared new retail solutions built on the Microsoft Cloud and Cloud for Retail and a new Retail Innovation Experience in Mountain View, California. This physical, virtual, and hybrid Experience would deepen collaboration between Microsoft and Wipro to accelerate the delivery of new solutions that would enable retailers to grow their business and build stronger customer relationships.
  • March 2022 - Snowflake, the Data Cloud company, declared the introduction of the Retail Data Cloud, which primarily unites Snowflake- and partner-delivered solutions, Snowflake's data platform, and industry-specific datasets. The Retail Data Cloud mainly empowers manufacturers, retailers, consumer packaged goods (CPG) vendors, distributors, and industry technology providers to leverage their data, access new data, and seamlessly collaborate across the entire retail industry.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Intensity of Competitive Rivalry
    • 4.2.5 Threat of Substitutes

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Shift toward Omnichannel Experience in the Retail

Industry

    • 5.1.2 Growing Adoption of IoT in the Retail Industry
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Vulnerability from Cyber Attacks

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Solution
    • 6.1.1 Supply Chain Management
    • 6.1.2 Customer Management
    • 6.1.3 Merchandizing
    • 6.1.4 Workforce Management
    • 6.1.5 Reporting and Analytics
    • 6.1.6 Other Solutions
  • 6.2 By Service Type
    • 6.2.1 IaaS
    • 6.2.2 SaaS
    • 6.2.3 PaaS
  • 6.3 By Deployment
    • 6.3.1 Public Cloud
    • 6.3.2 Private Cloud
    • 6.3.3 Hybrid Cloud
  • 6.4 By Geography
    • 6.4.1 North America
    • 6.4.2 Europe
    • 6.4.3 Asia Pacific
    • 6.4.4 Latin America
    • 6.4.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Epicor Software Corporation
    • 7.1.2 Fujitsu Limited
    • 7.1.3 Infor Inc.
    • 7.1.4 IBM Corporation
    • 7.1.5 Syntel Inc.
    • 7.1.6 Microsoft Corporation
    • 7.1.7 Oracle Corporation
    • 7.1.8 RapidScale Inc.
    • 7.1.9 SAP SE

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET