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市場調査レポート
商品コード
1644629

北米と欧州の自動販売機:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

North America and Europe Vending Machine - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
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本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
北米と欧州の自動販売機:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

北米・欧州の自動販売機の市場規模は2025年に153億6,000万米ドルと推定・予測され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは8.97%で、2030年には236億1,000万米ドルに達すると予測されます。

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人口増加に対応した製品へのアクセスの容易さが、調査対象市場の成長を大きく促進しています。

主なハイライト

  • Census.govによると、米国における2021年12月の小売・外食売上高の推計値は、季節性を調整した上で、変動、休日、取引日に6,268億米ドルが費やされたが、価格修正には費やされず、前月から1.9%(0.5%)減少したが、前年からは16.9%(0.9%)増加しました。期限は2020年12月。2021年1~12月の総販売台数は前年同期比19.3%(0.5%)増。2021年10月から12月までの総売上高は前年比17.1%(0.7%)増。こうした食品への支出が、調査対象市場を大きく牽引していると考えられます。
  • 多様な特徴を持つ自販機商品が専門小売店から投入され、顧客を惹きつけ、市場を動かしています。さらに、消費者支出や可処分所得の増加といったマクロ経済の変動要因によって、専門小売業は不規則な成長を遂げると予想されます。コンビニエンスストアで商品を購入する際、顧客は完全なショッピング体験を重視します。自動販売機の商品売上は、小売店での魅力的な陳列と手頃な価格により増加すると予測されます。その結果、コンビニエンスストアの普及は、市場におけるオフライン販売チャネルの成長に有益な可能性を生み出しています。
  • 市場の好調な見通しをもたらしている主な要因のひとつは、世界中の小売業界の著しい成長です。さらに、空港、病院、学校の食堂、鉄道、ガソリンスタンド、工業用地などで自動製品流通システムのニーズが高まっていることも、業界を前進させています。例えば、シカゴを拠点とするFarmer's Fridge社は、2022年1月現在、病院や空港にサラダやボウルなどの健康志向の食事を販売する機械を178台設置しています。病院に118台、空港に60台設置されています。Farmer's Fridgeは商品の温度を監視し、食べごろを過ぎた食品をロックしています。また、売れ行きを監視し、顧客からのフィードバックを収集します。その結果、同社は仕入れアルゴリズムを調整することで、食品廃棄を最小限に抑えています。さらに、同社の商品は空港や病院のカフェテリアの商品よりも安いです。ほとんどの食事は10米ドル以下です。
  • その他の成長を促す要素としては、逆自動販売機(RVM)の開発などの技術改善があります。報酬と引き換えに、顧客は古くなったり空になったりしたプラスチック容器やアルミ缶をこれらの機械に入れることができます。メーカーはまた、タッチスクリーンパネル、ジェスチャー、ビデオ、オーディオ、香りを使ったインタラクション、キャッシュレス決済機能を備えた新モデルを発表しています。これに伴い、セルフサービス技術が各業界で広く受け入れられていることも、市場を後押ししています。
  • さらに、スマートシティや人工知能への投資、モバイル機器からの注文による宅配など、技術革新が進む世界では、多くの企業が顧客体験や顧客とのやり取りを改善するために自動販売機を設置しています。例えば、アメリカ地域の様々な政府もスマートシティの導入を推進しています。例えば、ラスベガスでは3つのパイロット・プロジェクトをテスト中で、政府は5億米ドルを割り当て、2025年までに都市全体を接続する方法を模索しています。
  • また、パンデミック(世界的大流行)時にはセルフレジが増加し、その結果、自動販売機の需要が高まっています。Shekel BrainweighLtdの世論調査によると、87%がタッチレスまたは堅牢なセルフチェックアウトオプションを提供する店舗での購入を好んでいます。米国で実施された世論調査によると、現在、消費者の3分の2以上が食料品の支払いにセルフレジ、タッチレス・セルフチェックアウト、フリクションレス・マイクロマーケットを利用しています。

北米と欧州の自動販売機市場動向

食品自動販売機は高い市場成長が見込まれます。

  • COVID-19の発生後、消費者のタッチポイントを減らす必要性が、無人の食品小売店全体でモバイル、タッチレス、アプリレス体験の需要を促進しています。このため、市場セグメンテーションのいくつかの企業は、食品セグメントでの足跡を拡大するため、新製品とプロセスを革新しています。
  • 例えば、2022年4月、ニュージャージー州ジャージーシティのニューポート・センター・モール内にロボバーガーという機械が設置されました。この自販機は、自販機前面のシュートを介して、完全な非接触型注文・配達体験を提供します。ロボットがパティを焼き、約6分後に配達する間に、顧客はタッチスクリーンを使ってハンバーガーにトッピングを追加できます。この機械はカード、アップルペイ、グーグルペイに対応しています。
  • 消費者が簡単に手に入るフード・ソリューションやすぐに食べられる製品をますます採用するようになったことによる食品業界の継続的なイノベーションが、食品自動販売機の需要を促進しています。
  • 例えば、2022年3月、フランスのシャラント地方にあるレストラン、アンドゥイエット、フォアグラ、あるいはリ・ド・ヴォーは、顧客が新鮮なグルメ料理を持ち帰り購入できるよう自動販売機を設置しました。リュエルにあるレストラン「ラ・クール」の経営者は、コヴィッドの影響で客足が落ち込んでいることに直面し、新鮮な手作り料理を提供できるようにするため、2万7000ユーロを投資しました。同レストランで採用されている自動販売機は、新鮮なラック40個の容量があり、1日に4~6種類の料理を提供しています。
  • さらに、フレキシブルで24時間365日、拡張可能な飲食品オプションは、北米と欧州市場の企業全体の新しいハイブリッド・ワーキング・モデルに見事に対応しています。食品、飲食品、機械技術のAブランドとの強固なパートナーシップにより、市場プレーヤーは将来の持続的成長のための強固な基盤を築くことができます。例えば、欧州で大規模なルートベースのセルフサービス流通網を有し、職場や公共スペースで革新的なコンビニエンス・フード・サービスと世界クラスの高品質コーヒー・ブランドを提供するフードテック企業、セレクタ・グループは、主要市場が在宅勤務政策を廃止し、COVID-19取引規制が緩和されるにつれて、欧州の2021年の売上高が徐々に回復していると報告しました。同社は2021年12月31日に通期決算を発表します。コーヒー・食品自動販売機事業者の売上高は10億4,000万ユーロで、前年同期比3.2%増となった。同社は欧州全域でスターバックス、ネスカフェ、ペリカンルージュ、ラバッツァ、ミオフィーノブランドのセルフサービス式コーヒーマシンを提供しています。同社は、職場、ヘルスケア施設、交通機関ハブ、サービスステーション、小売店、レジャー施設などで存在感を示しています。

米国が大きな市場シェアを占めると予想されます。

  • 米国の自動販売機市場は予測期間を通じて成長すると予想されるが、これは自動販売機を導入するフードチェーンセンターや空港・港湾などの公共施設の数が増加しているためです。自販機はまた、行列を減らすことでレジ体験を向上させることもできます。
  • 2022年6月のバーベキューラボの調査によると、ほとんどのアメリカ人はファーストフードを週に1~3回消費しています。1日にファストフードを食べるアメリカ人は13%。少なくとも週に1回、アメリカ人世帯の83%がファーストフード店で食事をしています。ファーストフードは、アメリカの平均世帯年収の10%を占めています。このような現状から、ジャンクフードを提供する自動販売機は、予測期間中、この地域で大きな市場シェアを占めると予想されます。
  • 地域企業は、ブランドイメージと顧客基盤を促進するために大学と協力しています。例えば、2022年5月、コカ・コーラはアーカンソー大学と交渉の最終段階にあり、同大学の公式ノンアルコール飲料スポンサーおよびプロバイダーとなります。同大学は最近、コカ・コーラに対し、相互に受け入れ可能な合意が成立するまでは契約を結ぶ意向であることを書面で通知しました。提案された契約は10年間続き、7月1日に発効します。コカ・コーラは、2022年6月30日に終了する現在のペプシコとの契約以前、何十年もの間、同大学の飲料供給元でした。コカ・コーラ製品は、レイザーバック・アスレチックスのアリーナ、キャンパスの食堂、自動販売機で販売されます。
  • 2021年11月、眼科専門医によって設立された眼に特化したプレミアム美容企業OpulenceMDBeautyは、WNBAチャンピオンでオールルーキーチームの選手であるダナ・エヴァンスとの特別コラボレーションを発表しました。この契約は、眼と視力の健康を最優先しながら、あらゆる年齢の女性が自信を持って自分自身を表現できるよう支援するというブランドの献身を強化するものです。また、エバンスの母校であるルイヴィル大学を皮切りに、全米の大学キャンパスでまつげの自動販売機を展開する資金にもなります。
  • 米国疾病予防管理センターの報告によると、2021年には米国で370万人以上の赤ちゃんが誕生し、これは2020年より約4万6千人多いです。ベビー用品の自動販売機の需要も増えています。乳児用品の自動販売機は、乳児と外出中におむつや粉ミルクを切らしてしまった親にとって非常に有益です。
  • 自販機業界の動向は、キャッシュレス決済という選択肢に後押しされ、決済の安全性が高まっています。カードのスワイプはスピードと利便性を求めるすべての人の欲求を満たすが、必ずしも最も安全な選択肢ではないです。データ漏洩や詐欺のため、ヴェンディング業界は最高レベルのセキュリティを維持するために金融機関と協力しています。このような動向はこの地域の調査済み市場を牽引すると思われます。

北米と欧州の自動販売機産業概要

北米と欧州の自動販売機市場は、American Vending Machines、富士電機、Bulk Vending Systems、Automated Merchandising Systemsなどの有力企業がひしめく競争市場です。市場競争力を維持するため、各社は消費者の進化する複雑なニーズに対応する先進的な製品とプロセスを革新しています。

  • 2021年9月- モーター、コンプレッサー、バルブ、ポンプ、ドライブなどの動力維持製品メーカーであるダンフォスは、ドイツのパルヒム工場にWurth IndustrieService GmbH &Co.製の2台目のOrsymat自動販売機を設置しました。OrsymatWGTは個人用保護具を供給するもので、すでに同工場で使用されている機械を補完するものです。このユニットの計量システムは、統合された計量セルを使用して品目の取り出しを検出し、包装なしで個々の品目を取り出すことができます。
  • 2021年7月-コカ・コーラ傘下のコーヒーチェーン、コスタ・コーヒーは、英国のブリストルで新しいホット&アイス飲料セルフサービス機の試験を開始しました。新しいコスタエクスプレスのホット&アイス飲料マシンは、カプチーノ、アイスバニララテ、アイスフルーツコーディアルなど、500種類以上のホット&アイス飲料を提供できます。同社によると、コーヒー・エクスプレス・ホット&アイス・ドリンク・マシンは、ホットドリンクとアイスドリンクを提供する世界初の一体型セルフサービス・コーヒーマシンです。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の成果
  • 調査の前提
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 市場促進要因(製品へのアクセスのしやすさ、人口増加への対応)
  • 市場の課題(盗難や物理的損傷に関するセキュリティ上の懸念、デジタルマネーの使用の増加)
  • 業界のバリューチェーン
  • 各国のユニークな自動販売機
  • COVID-19が市場に与える影響

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 飲料
    • パッケージ食品
    • その他
  • ロケーション別
    • オフィス/商業施設
    • 施設
    • その他(ヘルスケア施設、アミューズメントパーク、スポーツ会場、交通機関など)
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • その他欧州

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • American Vending Machines
    • Fuji Electric Co. Ltd.
    • Azkoyen Vending Systems
    • Aramark Corporation
    • Azkoyen Group
    • Bulk Vending Systems
    • Continental Vending
    • Crane Merchandising Systems Inc
    • Evoca Group
    • Automated Merchandising Systems
    • Sanden Holdings Corporation
    • Honeywell International Inc.
    • Selecta, Compass Group
    • CompassGroup,Plc

第7章 市場への投資

第8章 市場の将来展望

目次
Product Code: 90987

The North America and Europe Vending Machine Market size is estimated at USD 15.36 billion in 2025, and is expected to reach USD 23.61 billion by 2030, at a CAGR of 8.97% during the forecast period (2025-2030).

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The ease of access to products catering to the rising population is significantly driving the growth of the studied market.

Key Highlights

  • According to Census.gov, estimates of retail and foodservice sales in the United States for December 2021, adjusted for seasonality, USD 626.8 billion was spent on variations, holidays, and trading days, but not on pricing modifications, a drop of 1.9% (0.5%) from the previous month, but an increase of 16.9% (0.9% ) from the previous year. The deadline is December 2020. Total sales for the first twelve months of 2021 were up 19.3% (0.5%) over the same period in 2020. Total sales increased 17.1% (0.7%) from October 2021 to December 2021 compared to a year ago. Such spending on food is likely to significantly drive the studied market.
  • Vending machine products with diverse characteristics are being introduced by specialty retailers, attracting customers and moving the market forward. Furthermore, the specialty retail business is expected to have erratic growth due to macroeconomic variables such as consumer spending and increasing disposable income. When buying products at convenience stores, customers are more concerned with the complete shopping experience. Vending machine product sales are predicted to increase due to attractive displays and affordable prices in retail outlets. As a result, the widespread creation of convenience stores creates the profitable potential for the growth of the offline sales channel in the market.
  • One of the key factors contributing to the market's favorable outlook is significant growth in the retail industry around the world. Furthermore, the growing need for automated product distribution systems in airports, hospitals, school canteens, railway and gasoline stations, and industrial sites is propelling the industry forward. For instance, as of January 2022, Farmer's Fridge, a Chicago-based company, installed 178 machines vending salads, bowls other healthier fare in hospitals and airports. It has 118 machines in hospitals and 60 in airports. Still, one would think salads and vending machines mixes like oil and water. However, Farmer's Fridge monitors the temperature of items and locks food that is past its prime. It also monitors sales and collects customer feedback. Resultantly, the company minimizes food waste by adjusting its stocking algorithms. Further, the company's items are cheaper than their airport and hospital cafeteria counterparts. Most meals cost USD 10 or less.
  • Other growth-inducing elements include technology improvements such as the creation of reverse vending machines (RVM). In exchange for a reward, customers can insert old or empty plastic containers and aluminum cans into these machines. Manufacturers are also releasing new models with touch-screen panels, gesture-, video-, audio-, and scent-based interactions, as well as cashless payment capabilities. In accordance with this, self-service technology's widespread acceptance across industries also boosts the market.
  • Moreover, in a world increasingly technological and characterized by investment in smart cities, artificial intelligence, and home delivery through orders made by mobile devices, many companies install vending machines to improve the customer experience and their interactions. For instance, various governments in the American region are also promoting the adoption of smart cities. For instance, Las Vegas is testing three pilot projects, with the government allocating USD 500 million to find ways to connect the entire city by 2025.
  • The pandemic has also increased the self-checkout during the pandemic, resulting in the demand for vending machines. According to a Shekel BrainweighLtd poll, 87 % prefer to purchase in stores that offer touchless or robust self-checkout options. According to a poll conducted in the United States, more than two-thirds of consumers now use self-checkout, touchless self-checkout, or frictionless micro-markets to pay for groceries.

North America and Europe Vending Machine Market Trends

Food Vending Machines are Expected to Witness a High Market Growth.

  • After the Covid-19 outbreak, the need to decrease touch-points for a consumer has been driving demand for a mobile, touch-less, and app-less experience across unmanned food retail. Owing to this, several players in the market are innovating new products and processes to expand their footprint in the food segment.
  • For instance, in April 2022, a machine called RoboBurger was installed inside the Newport Centre Mall in Jersey City, New Jersey. The vending machine offers a complete contactless ordering and delivery experience via a chute at the front of the machine. Customers can add toppings to their burger using a touch screen while the robot grills the patty and delivers it around six minutes later. The machine accepts cards, Apple Pay, and Google Pay.
  • The continuous innovations in the food industry due to the consumers increasingly adopting easily accessible food solutions and ready-to-eat products are driving the demand for food vending machines.
  • For instance, in March 2022, Andouillette, foie gras, or even ris de veau, a restaurant in a Charente town, France, set up a vending machine to facilitate its customers to buy fresh gourmet dishes to go. Faced with a drop in customers due to Covid, the managers of the restaurant La Cour in Ruelle invested EUR 27,000 to be able to distribute fresh, homemade dishes. The vending machine employed by the restaurant has a capacity of 40 fresh racks and offers four to six different dishes a day.
  • Moreover, flexible, 24/7, scalable food & beverage options cater beautifully to the new hybrid working models across companies in the North American and European markets. With solid partnerships with the A-brands in food, beverages, and machine technologies, the market players can build a robust foundation for sustainable future growth. For instance, Selecta Group, a Food Tech company with a significant route-based, self-service distribution network in Europe, offering innovative convenience food services and world-class quality coffee brands in the workplace and public spaces, reported a gradual recovery of sales in 2021 in Europe as key markets wind down work-from-home policies and Covid-19 trading restrictions ease. They are reporting its full-year results on 31 December 2021. The coffee and food vending machine operator posted revenues of EUR 1.04 billion, an increase of 3.2% compared to the same period in 2020. The company serves Starbucks, Nescafe, Pelican Rouge, Lavazza and Miofino branded self-serve coffee machines across Europe. It maintains a presence across workplaces, healthcare facilities, transport hubs, service stations, and retail and leisure locations.

The United States is Expected to Hold a Major Market Share.

  • The US vending machine market is expected to grow throughout the forecast period, owing to the rising number of food chain centers and public utilities, including airports and seaports, which are adopting these vending machines. Vending machines also enable improving the checkout experience by reducing the queues.
  • According to a Barbecue lab survey in June 2022, most Americans consume fast food 1-3 times a week. On any one day, 13% of Americans consume fast food. At least once a week, 83% of American households dine at fast food outlets. Fast food accounts for 10% of the average American household's annual income. Given the current scenario, the vending machines dispensing junk food are anticipated to hold a significant market share in the region during the forecast period.
  • Regional companies collaborate with universities to promote their brand image and customer base. For Instance, in May 2022, Coca-Cola is in the final stages of negotiations with the University of Arkansas to become the university's official non-alcoholic cold beverage sponsor and provider. The university recently sent Coca-Cola written notice of its intent to award the contract, pending fulfilling a mutually acceptable agreement. The proposed agreement will last for ten years and go into effect on July 1. Coca-Cola was the university's beverage source for many decades before the current agreement with PepsiCo, which ends on June 30, 2022. Coca-Cola products will be sold in Razorback Athletics arenas, campus dining facilities, and vending machines.
  • In November 2021, OpulenceMDBeauty, a premium eye-focused beauty company founded by a board-certified ophthalmologist, announced a special collaboration with Dana Evans, WNBA Champion, and All-Rookie Team Player. The agreement will strengthen the brand's dedication to confidently assisting women of all ages in presenting themselves while prioritizing their eye and vision health. It will also fund the rollout of game-changing lash vending machines on college campuses across the country, beginning with Evans' alma mater, the University of Louisville.
  • According to the Centers for Disease Control and Prevention report, In 2021, over 3.7 million babies will be born in the United States, which is around 46,000 higher than in 2020. Vending machine demand for baby items is also increasing. A baby vending machine can be extremely beneficial to a parent who runs out of diapers or formula while out with their infant.
  • The trend in the vending machine industry is greater payment security, driven by the option of cashless payment. Although swiping your card satisfies everyone's desire for speed and convenience, it isn't always the safest option. Due to data breaches and scams, the vending industry is collaborating with financial institutions to maintain the highest level of security. Trends like this will drive the studied market in the region.

North America and Europe Vending Machine Industry Overview

North America and Europe Vending Machine Market is a competitive market with prominent players like American Vending Machines, Fuji Electric Co. Ltd., Bulk Vending Systems, Automated Merchandising Systems, etc. To stay relevant and competitive, the players in the market are innovating advanced products and processes to cater to their consumers' evolving and complex needs.

  • September 2021 - Danfoss, a manufacturer of power sustaining products like motors, compressors, valves, pumps, and drives, has installed a second Orsymatvending machine from Wurth IndustrieService GmbH & Co. at its Parchim, Germany factory. The OrsymatWGT dispenses personal protective equipment and complements the machines already used at the site. The unit's weighing system detects the removal of an item using integrated weighing cells and allows individual items to be removed without packaging.
  • July 2021 - Coca-Cola owned coffee chain Costa Coffee commenced the trials of its new hot and iced beverage self-serve machines in Bristol, UK. The new Costa Express hot and iced beverage machines can serve a selection of more than 500 hot and iced beverages, including cappuccino, iced vanilla Latte, and iced fruit cordials. According to a company, The Coffee Express Hot & Iced Drinks Machine is the world's first integrated self-serve coffee machine delivering hot and iced drinks.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Deliverables
  • 1.2 Study Assumptions
  • 1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power Of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power Of Buyers
    • 4.2.3 Threat Of New Entrants
    • 4.2.4 Threat Of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity Of Competitive Rivalry
  • 4.3 Market Drivers (ease of access to product, catering to rising population)
  • 4.4 Market Challenges (security concerns related to theft and physical damage,increasing use of digital money)
  • 4.5 Industry Value Chain
  • 4.6 Unique Vending Machines Across the Countries
  • 4.7 Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Type
    • 5.1.1 Beverage
    • 5.1.2 Packaged Food
    • 5.1.3 Others
  • 5.2 By Location
    • 5.2.1 Office/Commercial
    • 5.2.2 Institutional
    • 5.2.3 Others (Healthcare Facilities, Amusement Parks, Sports Venues,Transportation Facilities etc.)
  • 5.3 By Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 United kingdom
      • 5.3.2.2 Germany
      • 5.3.2.3 Rest of Europe

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 American Vending Machines
    • 6.1.2 Fuji Electric Co. Ltd.
    • 6.1.3 Azkoyen Vending Systems
    • 6.1.4 Aramark Corporation
    • 6.1.5 Azkoyen Group
    • 6.1.6 Bulk Vending Systems
    • 6.1.7 Continental Vending
    • 6.1.8 Crane Merchandising Systems Inc
    • 6.1.9 Evoca Group
    • 6.1.10 Automated Merchandising Systems
    • 6.1.11 Sanden Holdings Corporation
    • 6.1.12 Honeywell International Inc.
    • 6.1.13 Selecta, Compass Group
    • 6.1.14 CompassGroup,Plc

7 INVESTMENT IN THE MARKET

8 MARKET FUTURE OUTLOOK