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市場調査レポート
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1644569

世界の商用車テレマティクス-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Global Commercial Vehicle Telematics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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世界の商用車テレマティクス-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

商用車テレマティクスの世界市場規模は2025年に274億9,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは14.7%で、2030年には545億8,000万米ドルに達すると予測されます。

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主要ハイライト

  • 商用車テレマティクスは、全地球測位システム(GPS)とオンボード診断(OBD)という2つの技術の利用を意味します。GPSは衛星ベースのナビゲーションシステムとして地理空間測位を提供し、OBDはテレマティクスシステムが個々の車両のさまざまなシステムに関する情報にアクセスすることを可能にします。市場は、より良い安全管理のためのコネクテッドカーへのニーズの高まりと、ナビゲーションシステムや車両追跡・モニタリングソリューションの展開によって、さらに牽引されると予想されます。
  • コネクテッド自動車セグメントの研究開発が盛んで、技術需要は北米からです。欧州やアジア太平洋などの地域では、物流、建設、その他の用途で商用車の利用が拡大しており、これが商用車市場を牽引しています。その結果、これらの地域のテレマティクス市場は成長すると分析されています。
  • インド政府は、5年間(2022~23年から2026~27年度)で35億2,700万米ドル(2,593億8,000万インドルピー)の予算を割り当てる生産連動型インセンティブ(PLI)-自動車スキームを発表しました。PLI-AUTOスキームの主要目的は、先進自動車技術(AAT)製品の生産を強化することです。さらに、AAT製品の現地化を合理化・奨励し、国内外のサプライチェーンの開発を促進することも目的としています。従って、これらの投資は、車両安全目的の商用車テレマティクスソフトウェア構築への投資に役立ちます。
  • テレマティクスセグメントは車両需要に左右されるため、安全管理ソリューション、保険テレマティクス、車両追跡システムの需要増と並んで、モールトラック、ピックアップバン、その他の小型商用車の需要増が市場の成長を後押しすることになります。
  • ピックアップ・バン、小型トラック、その他の小型商用車などの商用車は、その通勤のしやすさから急速に増加しています。例えば、物流産業やeコマース事業の増加により、商用車の生産台数が増加しています。Shopifyのデータによると、2027年までに小売総売上の約23%がオンラインで行われるようになると予想されており、これがテレマティクス市場の成長を後押しするとみられています。
  • スマートフォンやタブレットは日常生活に欠かせないものとなっており、これらのデバイスを車両と組み合わせることで、車載データをスマートフォンに転送し、リアルタイムのデータを素早く調べることができます。これにより、車両の所有者は、速度に関連する事故の追跡、メンテナンス費用の管理、ガソリン代の節約などが可能になります。
  • テレマティクスソリューションの複雑さは、産業にとって課題となっています。ハードウェア、ソフトウェア、通信プロトコルに多額の先行投資が必要なことが、特に中小企業(SME)にとっては障壁となっています。さらに、位置情報、ドライバーの行動、車両性能など、車両から得られる大量のデータを保護する必要があります。データセキュリティの維持とプライバシー規制の遵守は複雑でコストがかかるため、市場の成長が制限されます。
  • COVID-19の大流行は、遠隔作業やモニタリング機能の必要性から市場に影響を与え、テレマティクスシステムの価値を高め、車両管理者が物理的にその場にいなくても業務を監督できるようにしました。さらに、オンラインショッピングや宅配便の増加に伴い、配送量の増加に対応するための効率的な車両管理が必要となり、テレマティクスの採用につながりました。

世界の商用車テレマティクス市場動向

OEMセグメントが市場で最大シェアを占める

  • OEMセグメントは商用車テレマティクス市場で大きなシェアを占めており、製造時にテレマティクスシステムを商用車に直接組み込むことを重視しています。このアプローチは、フリートオペレーターやロジスティクス事業者に包括的な組み込みソリューションを記載しています。これにより、車両管理ソリューションを即座に起動して使用することが容易になり、これが普及の原動力となっています。
  • OEMはテレマティクス技術を直接車両に導入し、消費者にシームレスで統合されたソリューションを提供しており、テレマティクス技術は車両の重要な一部となりつつあります。例えば、国際自動車工業会(OICA)のデータによると、アジアで生産される商用車の数は増加しています。2023年の中国の生産台数は403万台で、次いでタイが約126万台の商用車を生産しています。このように、生産台数の増加に伴い、OEMはADAS(先進運転支援システム)、接続性、テレマティクス対応サービスなどの機能を強化するためにテレマティクスを活用しています。
  • テレマティクス技術は、燃料使用量やトラックのメンテナンスなど、さまざまな要素の最適化を支援します。さらに、AI、機械学習、ADAS(先進運転支援システム)などの商用車産業における最新技術の採用率の高さ、自律走行トラックに対する需要の高まりは、市場の成長にプラスの影響を与えています。
  • 製品イノベーションの拡大は、市場に大きく貢献すると分析されています。例えば、2023年10月、Cummins Inc.はEclipse FoundationとMicrosoftとの協業を発表し、Open Telematics Frameworkを導入しました。この革新的なフレームワークは、商用車向けテレマティクスソフトウェアの開発に革命を起こすことを目的としています。企業がテレマティクスアプリケーションを一度作成すれば、オープン・テレマティクスフレームワークと互換性のあるあらゆるハードウェアに展開できるようにすることで、市場投入までの時間と運用コストの削減が期待されます。
  • テレマティクスとコネクテッドソリューションは、世界の商用車産業において、生産性、性能、安全性、運転体験を向上させる上で極めて重要です。今後5年間で、中型トラックから大型トラックまで、テレマティクス機器の採用が拡大すると予想されます。

アジア太平洋が大きな成長を遂げる見込み

  • アジア太平洋は、予測期間中に大きな成長率を示し、市場で大きなシェアを占めると予想されます。これは、中国、インド、日本などの国に大手自動車メーカーが存在することに大きく起因しています。同地域における政府のイニシアチブの高まりが、市場の成長にさらに寄与しています。
  • 消費者の嗜好、規制、技術の進化に伴い、過去10年間に自動車はますます複雑化してきました。接続性、自律性、共有輸送、電動化への投資は今後も伸び続けると予想されます。製造センターは、リーン生産方式の開発を続けながら、製品の複雑さが増すにつれて、より機敏になるための出費が予想されます。
  • 中国政府が5Gを支援していることは、自動車メーカーが5Gコネクテッドカーの開発のために中国に殺到している大きな理由です。例えば、2023年6月、情報通信技術ソリューションの世界的リーダーであるZTE Corporationと著名な交通事業者であるTianyi Transportation Technologyは、Mobile World Congress(MWC)上海2023で5G+インテリジェント・コネクテッドビークルシステムを発表しました。Vehicle-Road-Cloud技術を統合したこのシステムは、自動車産業を牽引すると期待されています。この共同パートナーシップは、戦略的協力協定の締結を伴うもので、自律走行サービスの導入を迅速に進めることを約束しました。
  • アジア太平洋では、多くの相手先商標製品メーカー(OEM)が車両にテレマティクス技術を統合しており、アフターマーケットのソフトウェアとのシームレスな接続を可能にしています。車両管理分析と商業的洞察のために調整されたこのソフトウェアは、不可欠になりつつあります。テレマティクスは、OEMが地理的位置やメンテナンス要件に対応するための多様なデータをワイヤレスで収集することを可能にします。
  • さらに、アジア太平洋における製品イノベーションの拡大が市場の成長を後押しすると予想されます。例えば、2024年1月、インドの商用車メーカーであるTata Motorsは、50万台の商用車を先進のコネクテッドビークルプラットフォームであるフリート・エッジにリンクさせるというマイルストーン達成を発表しました。フリート・エッジは先進技術を活用して車両の稼働率を高め、交通安全を向上させています。これにより、車両の状態、健康状態、位置情報、ドライバーの行動などの指標に関するリアルタイムで実用的な洞察が容易になりました。フリートエッジは、オーナーやフリートマネージャーを支援し、オペレーションの最適化、ロジスティクス費用の削減、収益性の向上を実現します。

世界の商用車テレマティクス産業概要

商用車テレマティクス市場は半固定的で、多くの地域と世界参入企業が存在します。市場ベンダーは、市場シェアと収益性を高めるため、海外における顧客基盤の拡大や戦略的協業イニシアティブの活用に注力しています。

  • 2024年3月、TRATONグループの一員であるNavistar Inc.は、自律走行商業パイロットプログラムの展開を見据えて、自律走行技術を進化させていると発表。Plusとの戦略的協業により、NavistarはPlusのレベル4自律走行技術SuperDriveを国際車両とその他のTRATONブランドモデルに組み込みます。国際トラック向けに開発されたSuperDriveシステムは、メンテナンス、テレマティクス、安全性、信頼性にわたる包括的なソリューションを記載しています。
  • 2024年1月、Ford Motor Companyの商業部門であるFord Proは、強化されたソフトウェアと技術機能のスイートを発表しました。これらのイノベーションは、フリート・マネジャーがより深い洞察力を得て、商用車のオペレーションをよりコントロールし、特にフリート・リスクを軽減できるように設計されています。Ford Proの先進ソリューションは、コネクテッドビークルからのデータをFord Proインテリジェンスプラットフォームに統合することで活用します。この統合により、フリートマネージャーは走行中の車両と装備された機器の使用状況を可視化することができます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19パンデミックの後遺症とその他のマクロ経済要因が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • コネクテッドトラックに対する需要の高まり
    • リアルタイムと履歴データによる燃料コストの削減
  • 市場抑制要因
    • 通信量の増加によるセキュリティとプライバシーの懸念

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • ソリューション
      • フリートトラッキングとモニタリング
      • ドライバー管理
      • 保険テレマティクス
      • 安全とコンプライアンス
      • V2Xソリューション
      • その他のソリューション
    • サービス
  • プロバイダータイプ別
    • OEM
    • アフターマーケット
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Navistar International Corporation
    • Ford Motor Company
    • Lytx Inc.
    • Tata Motors Ltd
    • Trimble Inc.
    • PTC Inc.
    • Volvo Trucks Corporation
    • Fleetmatics Pvt. Ltd
    • Hino Motors Ltd
    • General Motors Company

第8章 投資分析

第9章 将来の機会

目次
Product Code: 90687

The Global Commercial Vehicle Telematics Market size is estimated at USD 27.49 billion in 2025, and is expected to reach USD 54.58 billion by 2030, at a CAGR of 14.7% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Commercial vehicle telematics underlines the usage of two technologies, namely global positioning systems (GPS) and on-board diagnostics (OBD). GPS, as a satellite-based navigation system, provides geo-spatial positioning, and OBD enables telematics systems to access information about various systems in an individual vehicle. The market is expected to be driven further by the growing need for connected vehicles for better safety management and the deployment of navigation systems and fleet tracking and monitoring solutions.
  • With significant research and development in the connected automotive sector, the demand for technology is from North America. The use of commercial vehicles for logistics, construction, and other applications has expanded in regions such as Europe and Asia-Pacific, which is driving the commercial vehicle market. As a result, the telematics market in these regions is analyzed to grow.
  • The Indian Government announced the Production Linked Incentive (PLI)-Auto Scheme, allocating a budget of USD 3.527 billion (INR 25,938 crore) over a 5-year span (FY2022-23 to FY2026-27). The primary aim of the PLI-AUTO Scheme is to enhance the production of advanced automotive technology (AAT) Products. Additionally, it seeks to streamline and encourage extensive localization for AAT products, fostering the development of domestic and international supply chains. Thus, these investments help in investment in building commercial vehicle telematics software for vehicle safety purposes.
  • As the telematics sector is dependent on vehicle demand, the increased demand for mall trucks, pick-up vans, and other light commercial vehicles, alongside the increasing demand for safety management solutions, insurance telematics, and fleet tracking systems, is set to boost the market's growth.
  • Commercial vehicles such as pick-up vans, small trucks, and other light commercial vehicles are rapidly increasing due to the ease of commute that they provide. For instance, the rise in logistics industries and e-commerce businesses has resulted in an increase in commercial vehicle production. According to Shopify's data, around 23% of total retail sales are expected to happen online by 2027, which is expected to boost the growth of the telematics market.
  • Smartphones and tablets have become an integral part of everyday lives, and these devices are combined with vehicles to allow for the transfer of onboard data to smartphones for quick examination of real-time data. This allows vehicle owners to keep track of speed-related accidents, control maintenance expenses, and save money on gas, among other things.
  • The complexity of telematics solutions poses a challenge for the industry. The need for substantial upfront investments in hardware, software, and communication protocols is a barrier, especially for small and medium-sized enterprises (SMEs). Moreover, protecting large amounts of data from vehicles, such as location, driver behavior, and vehicle performance. Maintaining data security and compliance with privacy regulations is complex and costly and restricts the market's growth.
  • The COVID-19 pandemic impacted the market as there is a need for remote work and monitoring capabilities, which increased the value of the telematics system, facilitating fleet managers to oversee operations without being physically present. Moreover, with the growth of online shopping and home deliveries, there is a need for efficient fleet management to handle the increasing delivery volumes, leading to the adoption of telematics.

Global Commercial Vehicle Telematics Market Trends

The OEM Segment Holds the Largest Share in the Market

  • The OEM segment holds a major share in the commercial vehicle telematics market, which emphasizes integrating telematics systems directly into commercial vehicles during manufacturing. This approach provides fleet operators and logistics businesses with comprehensive, embedded solutions. This facilitates the ability to instantly activate and use the fleet management solution, which is driving the adoption.
  • OEMs are deploying telematics technology directly into vehicles, offering consumers seamless and integrated solutions, and telematics technology is becoming a crucial part of vehicles. For instance, as per data from the International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA), a growing number of commercial vehicles are produced in Asia. China's production volume was 4.03 million in 2023, followed by Thailand, which produced approximately 1.26 million commercial vehicles. Thus, with the growth of production, OEMs are leveraging telematics to enhance their offerings, facilitating features such as advanced driver assistance systems, connectivity, and telematics-enabled services.
  • Telematics technology aids in the optimization of a variety of elements, including fuel usage and truck maintenance. Furthermore, the high adoption rate of modern technologies in the commercial vehicle industry, such as AI, machine learning, and advanced driver assistance systems, and the growing demand for autonomous trucks are positively impacting the market's growth.
  • The growing product innovations are analyzed to significantly contribute to the market. For instance, in October 2023, Cummins Inc. announced the collaboration with the Eclipse Foundation and Microsoft to introduce the Open Telematics Framework. This innovative framework aims to revolutionize the development of telematics software for commercial vehicles. By enabling companies to craft their telematics applications once and deploy them across any hardware compatible with the Open Telematics Framework, the initiative is expected to reduce time-to-market and operational costs.
  • Telematics and connected solutions are pivotal in elevating productivity, performance, safety, and the driving experience in the global commercial vehicle industry. In the coming five years, they are expected to grow in telematics device adoption from medium to heavy-duty trucks.

Asia-Pacific is Expected to Witness Significant Growth

  • Asia-Pacific is expected to hold a significant share of the market, with a significant growth rate during the forecast period, which is largely attributed to the presence of large automotive manufacturers in countries such as China, India, and Japan. The growing government initiatives in the region are further contributing to the market's growth.
  • As consumer preferences, regulations, and technology have evolved, vehicles have become increasingly complex during the last decade. Connectivity, autonomy, shared transportation, and electrification investments are expected to continue to grow. Manufacturing centers are expected to spend to become more agile as product complexity grows while continuing to develop lean manufacturing concepts.
  • The Chinese government's support for 5G is a significant reason why automakers are rushing to the nation to develop 5G-connected vehicles. For instance, in June 2023, ZTE Corporation, a global leader in information and communication technology solutions, and Tianyi Transportation Technology, a prominent transportation operator, introduced the 5G+ intelligent connected vehicle system at the Mobile World Congress (MWC) Shanghai 2023. This system, integrating Vehicle-Road-Cloud technologies, is expected to drive the automotive industry. The joint partnership was accompanied by the signing of a strategic cooperation agreement, with the commitment to fast-tracking the adoption of autonomous driving services.
  • Many original equipment manufacturers (OEMs) are integrating vehicles with telematics technology in Asia-Pacific, allowing seamless connectivity with aftermarket software. This software, tailored for fleet management analytics and commercial insights, is becoming essential. Telematics empowers OEMs to wirelessly collect diverse data to cater to geo-location and maintenance requirements.
  • Furthermore, growing product innovations in Asia-Pacific are expected to boost the market's growth. For instance, in January 2024, Tata Motors, India's commercial vehicle manufacturer, announced a milestone achievement by linking 500,000 commercial vehicles to Fleet Edge, its advanced connected vehicle platform. Fleet Edge leverages advanced technologies to increase vehicle uptime and elevate road safety. This facilitated real-time, actionable insights on metrics like vehicle status, health, location, and driver behavior. Fleet Edge empowers owners and fleet managers to optimize operations, reduce logistics expenses, and bolster profitability.

Global Commercial Vehicle Telematics Industry Overview

The commercial vehicle telematics market is semi-consolidated, with many regional and global players. Market vendors are focusing on expanding their customer base across foreign countries and leveraging strategic collaborative initiatives to increase market share and profitability.

  • March 2024: Navistar Inc., a member of the TRATON Group, announced that it is advancing its autonomous driving technology in anticipation of rolling out an autonomous commercial pilot program. In a strategic collaboration with Plus, Navistar is set to embed Plus's Level 4 autonomous SuperDrive technology into its international vehicles and other TRATON-branded models. The SuperDrive system, tailored for international trucks, offers comprehensive solutions spanning maintenance, telematics, safety, and reliability.
  • January 2024: Ford Pro, the commercial arm of Ford Motor Company, announced the launch of a suite of enhanced software and technology features. These innovations were designed to empower fleet managers with deeper insights and greater control over their commercial vehicle operations, specifically to mitigate fleet risks. Ford Pro's advanced solutions harness data from connected vehicles by integrating it into the Ford Pro Intelligence platform. This integration equips fleet managers with visibility into their vehicles on the road and the usage of fitted equipment.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Threat of New Entrants
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Impact of the Aftereffects of the COVID-19 pandemic and Other Macroeconomic Factors on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Demand for Connected Trucks
    • 5.1.2 Reduction of Fuel Costs with Real Time and Historical Data
  • 5.2 Market Restraint
    • 5.2.1 Increased Communication, Leading to Security and Privacy Concern

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Solutions
      • 6.1.1.1 Fleet Tracking and Monitoring
      • 6.1.1.2 Driver Management
      • 6.1.1.3 Insurance Telematics
      • 6.1.1.4 Safety and Compliance
      • 6.1.1.5 V2X solutions
      • 6.1.1.6 Other Solutions
    • 6.1.2 Services
  • 6.2 By Provider Type
    • 6.2.1 OEM
    • 6.2.2 Aftermarket
  • 6.3 By Geography
    • 6.3.1 North America
    • 6.3.2 Europe
    • 6.3.3 Asia-Pacific
    • 6.3.4 Latin America
    • 6.3.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Navistar International Corporation
    • 7.1.2 Ford Motor Company
    • 7.1.3 Lytx Inc.
    • 7.1.4 Tata Motors Ltd
    • 7.1.5 Trimble Inc.
    • 7.1.6 PTC Inc.
    • 7.1.7 Volvo Trucks Corporation
    • 7.1.8 Fleetmatics Pvt. Ltd
    • 7.1.9 Hino Motors Ltd
    • 7.1.10 General Motors Company

8 INVESTMENTS ANALYSIS

9 FUTURE OPPORTUNITIES