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市場調査レポート
商品コード
1642212

ロボット掃除機:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Robot Vacuum Cleaners - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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ロボット掃除機:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ロボット掃除機の市場規模は2025年に62億1,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは13.7%で、2030年には118億米ドルに達すると予測されます。

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様々な産業における多様なロボットアプリケーションの需要拡大とロボット産業の改善が、企業の市場投資を促す2つの重要な要因となっています。

主なハイライト

  • ロボット掃除機市場の成長に影響を与える主な要因の1つは、家庭用消費者ロボットに対する需要の高まりと、様々な家庭用アプリケーションを支援するパーソナルサービスロボットの研究開発への投資の増加です。
  • また、家庭用ロボット導入の主な促進要因には、顧客意識の向上も含まれます。Future Robot、Ecovacs、Hanool Robotics、iRobot Corporationなどの市場プレーヤーは、さまざまな家庭用アプリケーションの支援に最先端の家庭用サービスロボットを提供するために、研究開発への投資を増やしています。
  • インターネット設備の普及と5Gネットワークの普及は、市場の成長を後押しする要因となっています。さらに、ロボット掃除機の世界市場は、家事文化の変化に伴って拡大しています。自動運転掃除機の人気も高まっています。
  • 現在、消費者がロボット掃除機を購入する傾向が高まっているのは、人間の手を煩わせることなく掃除ができるからです。これらのロボットは、自動的に充電ステーションに向かって移動し、排出されたのと同じ位置から再始動することができるため、消費者はバッテリーの充電に煩わされる必要がないです。顧客は、子供のプレイルームなど特定のエリアへの立ち入りを制限し、ロボットの仮想的な境界線を定義することができます。
  • しかし、高価な設置費用やロボット掃除機のメンテナンス費用の高さといった要因が、市場の拡大を妨げています。
  • 加えて、COVID-19が発生した際、人々は数週間家に閉じこもり、外界との接触をほとんどとらずに過ごすことを余儀なくされました。Tier-3以上の市場からの消費者需要は大幅に増加し、ホームオートメーション機器の総需要の約半分を占めるようになった。これにより、ロボット掃除機の需要も増加しています。

ロボット掃除機の市場動向

住宅世帯が急成長

  • 可処分所得の増加、共働き世帯、ライフスタイルの変化がこの市場の主要促進要因であり、新興国の消費者がロボット掃除機のようなAIベースのスマートデバイスを購入することを可能にしています。欧州、北米、アジア太平洋での成長により、スマートホームのニーズは世界規模で高まっています。
  • 先進国では、市場ベンダーが業務用清掃用途をターゲットにするケースも増えています。特に空港やホテルのロビーのような公共の場では、カーペットが汚れ、ほこり、ふけ、細菌を収集できるようにする製品を提供しています。
  • 予測期間中、ロボット掃除機の開発、スマートホームや商業活動におけるWi-Fi接続、人工知能(AI)機能、音声アシスト(VA)などの最先端技術の採用により、ロボット掃除機の需要は増加すると予測されます。絶えず変化する顧客の需要に対応するため、多くの企業は最先端の新製品の開発と提供に注力しています。
  • 時間と労力を節約できることから、あらゆる市場分野の消費者が自動化製品を重視しています。消費者が自動クリーナーを頻繁に使用するようになり、それがスマートホーム技術の使用を促すため、市場の成長が予測されます。しかし、従来の工法やインテリジェント・ホームは、エレクトロニクスの進歩や以前の技術とのスムーズな統合により、今や手の届く範囲にあり、人気を集めています。
  • 最新のロボット掃除機は、グーグル・アシスタントやアマゾンのアレクサと会話し、音声コマンドを理解して実行することもできます。スマートホームやモノのインターネット(IoT)デバイスの相互運用性は、ロボット掃除機メーカーに新たな市場と商機を生み出す可能性があります。

北米が最大市場シェアを占める

  • 北米は、ロボット工学導入の主要なイノベーターでありパイオニアであり、最大市場のひとつです。市場成長の主な理由は、この地域全体で家庭用ロボットの導入が増加していることです。
  • 近年、ロボット掃除機の世界市場拡大に大きく貢献している主要国のひとつが米国です。同国は、調査対象分野における重要な投資国であり、発明国でもあります。米国には、調査対象の分野で最大かつ最も有名な企業がいくつかあります。米国市場のベンダーは、最先端の製品で知られています。しかし、これらの企業のほとんどは、製造業務をアウトソーシングし、エンジニアリングの努力をロボット設計に集中させています。
  • 米国、次いでカナダが最も高い成長率を記録しているが、これはこの地域全体でロボット掃除機の導入が進んでいるためです。同地域の市場成長を後押しする主な要因は、同地域の消費者の可処分所得が徐々に上昇し、人々のライフスタイルが急速に変化していることです。
  • 米国では5Gが効果的に導入され、Wi-Fi 6などのWi-Fi技術も向上していることから、ロボット掃除機市場は大幅に上昇しており、米国に続く北米地域ではスマートホーム技術や製品が受け入れられつつあるため、予測期間中も成長が続くとみられます。
  • さらに、すべての家庭用ロボットの中で、自動掃除機とモッパーは最も商業化され、開発された製品です。地域の企業は、家庭の狭い場所にも届くよう、よりコンパクトで一体化した掃除機やモップ掛けロボットの開発に継続的に投資しています。
  • 調査対象地域のベンダーは、主にアジア太平洋を拠点とする複数の単独委託製造業者に大きく依存しています。しかし、これらの企業のほとんどは、現在の米国と中国の貿易戦争やその他の地政学的な困難のために、高価で時間のかかるとなっている製造施設を移動しています。

ロボット掃除機業界の概要

ロボット掃除機市場は、主に以下のような主要企業の存在により、非常に競争力があります。 iRobot Corporation and Neato Robotics(Vorwerk). さらに、新規参入者が市場に参入する可能性は中程度に高く、市場競争がさらに激化する可能性があります。製品の発売、研究開発への多額の費用、戦略的提携と買収は、企業が激しい競争に耐えるために採用する主要な成長戦略です

2022年10月、Ecovacsは、アップグレードされた吸引力と高度なdToF技術を搭載し、より良い清掃効率と最も強力な吸引力(3000 Pa)を確保したDEEBOT N8 2-in-1を発売しました。1回の充電で2000平方フィート以上をカバーし、OZMOモップによる先進のdToFテクノロジーを搭載しています。これは、効率的な清掃経路を正確にスキャン、マッピング、計画する次世代レーザー誘導技術です。

2022年6月、世界のコンシューマ・ロボット企業であるアイロボット社は、iRobot OSを搭載したプレミアム・ルンバJ7+スマート掃除機をインドで発表しました。この新しいスマート掃除機は現在、既存のルンバi7シリーズ、S9シリーズ、i3シリーズなどと並んでいます。既存の製品シリーズと同様に、ルンバi7シリーズには通常のルンバJ7とルンバJ7+の2つのモデルがあるが、後者は国内でのみ販売されています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
    • 代替品の脅威
  • COVID-19の業界への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 単価下落に伴う消費者の嗜好と社会経済的要因の変化
  • 市場の課題
    • オンラインとオフラインの流通チャネル分析

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • フロアクリーナー
    • プールクリーナー
    • 窓用クリーナー
  • エンドユーザー別
    • 商業
    • 住宅
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • 韓国
      • その他アジア太平洋地域
    • 世界のその他の地域

第7章 競合情勢

  • 価格分析
  • 企業プロファイル
    • Ecovacs Robotics Co. Ltd
    • Roborock Technology Co. Ltd
    • LG Electronics Inc.
    • iRobot Corporation
    • Cecotec Innovaciones SL
    • Neato Robotics Inc.
    • Electrolux AB
    • SharkNinja Operating LLC
    • Panasonic Corporation
    • Haier Group Corporation
    • Hitachi Ltd
    • Samsung Electronics Co. Ltd

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 67448

The Robot Vacuum Cleaners Market size is estimated at USD 6.21 billion in 2025, and is expected to reach USD 11.80 billion by 2030, at a CAGR of 13.7% during the forecast period (2025-2030).

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The growth in demand for diverse robotic applications across various industries and robotic industry improvements are two key factors motivating companies to invest in the market.

Key Highlights

  • One of the main factors influencing the growth of the robot vacuum cleaner market is the rising demand for domestic consumer robots and the increasing investment in R&D of personal service robots for aid in various household applications.
  • The key driver of domestic robot adoption also includes increased customer awareness. Market players, including Future Robot, Ecovacs, Hanool Robotics, and iRobot Corporation, are investing more in R&D to provide cutting-edge domestic service robots for assistance in various household applications.
  • The growing reach of Internet facilities and the widespread availability of the 5G network are factors boosting the market growth. Additionally, the global market for robotic vacuum cleaners has expanded as the culture of household chores has changed. The self-driving vacuum cleaner has also become increasingly popular.
  • Consumers are more likely to purchase robotic vacuum cleaners today because of their ability to clean the area without human intervention. As these robots can automatically navigate themselves toward the charging station and restart from the same position at which it was drained, consumers don't need to bother about battery recharging. Customers can restrict admission to certain areas, such as a child's playroom, and define virtual boundaries for the robot.
  • However, factors such as the expensive installation costs combined with the high cost of robot vacuum cleaner maintenance are impeding market expansion.
  • In addition, people were forced to spend several weeks during the COVID-19 outbreak confined to their homes with little contact with the outside world-this increased demand for home automation in numerous nations. Consumer demand from tier-3 and beyond markets has significantly increased, making up about half of the total demand for home automation devices, while demand from metro areas has remained stable. This has also increased the demand for robot vacuum cleaners.

Robotic Vacuum Cleaner Market Trends

Residential Households to Witness Fastest Growth

  • The increase in disposable income, dual-income households, and lifestyle changes are key drivers in this market, enabling consumers in emerging nations to purchase AI-based smart devices such as robotic cleaning products. Due to its growth in Europe, North America, and Asia-Pacific, the need for smart homes is increasing on a global scale.
  • In developed countries, market vendors are also increasingly targeting commercial cleaning applications. They offer a product that enables carpets to collect dirt, dust, dander, and bacteria, especially in public places, like an airport or hotel lobby.
  • Over the forecasted period, demand for robotic vacuum cleaners is anticipated to increase due to the development of robotic vacuum cleaners and the adoption of cutting-edge technology like Wi-Fi connectivity, artificial intelligence (AI) capabilities, and voice assistance (VA) in smart homes and commercial activities. To keep up with the continuously shifting demands of their customers, many companies concentrate on developing and providing cutting-edge new products.
  • Due to the time and effort they save, consumers across all market sectors are placing a premium on automated products. As consumers use automated cleaners more frequently, which encourages the use of smart home technology, market growth is projected. However, conventional construction methods and intelligent homes are now within reach and gaining popularity due to advancements in electronics and their smooth integration with earlier technologies.
  • The latest robotic vacuum models can also converse with Google Assistant or Amazon's Alexa to comprehend and execute audible commands. The interoperability of smart home and Internet of Things (IoT) devices may create new markets and commercial opportunities for manufacturers of robotic vacuum cleaners.

North America to Occupy the Largest Market Share

  • North America, among the leading innovators and pioneers in the adoption of robotics, is one of the largest markets. The primary reason for the market's growth is the increasing adoption of domestic robots across the region.
  • One of the key nations that have contributed considerably to expand the worldwide market for robot vacuum cleaners in recent years is the United States. The nation is a significant investor and inventor in the area under study. The United States is home to several of the largest and most well-known businesses in the sector under investigation. Vendors in the US market are known for their cutting-edge products. However, most of these businesses outsourced their manufacturing tasks and concentrated their engineering efforts on robot design.
  • The United States, followed by Canada, records the highest growth rate, owing to the significant adoption of robot vacuum cleaners throughout the region. The primary factor boosting the market growth in the region is the gradual rise in the disposable income of the consumers in the region and the rapid change in people's lifestyles.
  • With the effective implementation of 5G in the United States and better Wi-Fi technology, such as Wi-Fi 6, the market for robotic vacuum cleaners is significantly rising and is likely to continue growing in the forecast period due to the increasing acceptance of smart home technology and products in the North America region followed by the United States.
  • Moreover, among all the household robots, automated vacuum cleaners and moppers are the most commercialized and developed products. Regional companies are continuously investing in developing more compact and integrated vacuum cleaners and mopping robots to reach small places at home.
  • The vendors in the region under study rely heavily on several single-source contract manufacturers, primarily based in Asia-Pacific. However, most of these businesses are moving their manufacturing facilities, which has become an expensive and time-consuming due to the current US-China trade war and other geopolitical difficulties.

Robotic Vacuum Cleaner Industry Overview

The robot vacuum cleaners market is very competitive primarily due to the presence of major players such as iRobot Corporation and Neato Robotics (Vorwerk). Furthermore, the probability of new players entering the market is moderately high, which could further intensify the market competition. Product launch, high expense on research and development, and strategic partnerships and acquisitions are the prime growth strategy followed by the companies to sustain the intense competition.

In October 2022, Ecovacs launched DEEBOT N8 2-in-1 with upgraded suction power and advanced dToF technology, ensuring better cleaning efficiency and the most powerful suction (3000 Pa). It covers 2000+ Sq. Ft in one charge and has advanced dToF Technology with OZMO Mopping. It is the Next-Gen laser guidance technology that precisely scans, maps, and plans an efficient cleaning path.

In June 2022, Global consumer robot company iRobot Corp unveiled a premium Roomba J7+ smart vacuum cleaner with iRobot OS in India. The new smart-vacuum cleaner currently sits with the existing Roomba i7 series, S9 series, i3 series, and more. Similar to its existing product series, the Roomba i7 series includes two models - the regular Roomba J7 and Roomba J7+, though the latter is only available in the country.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Intensity of Competitive Rivalry
    • 4.3.5 Threat of Substitutes
  • 4.4 Assessment of the COVID-19 Impact on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Changing Consumer Preferences and Socio-economic Factors Along with Reduced Unit Prices
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Distribution Channel Analysis Online vs Offline

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Floor Cleaner
    • 6.1.2 Pool Cleaner
    • 6.1.3 Window Cleaner
  • 6.2 By End-user
    • 6.2.1 Commercial
    • 6.2.2 Residential
  • 6.3 By Geography
    • 6.3.1 North America
      • 6.3.1.1 United States
      • 6.3.1.2 Canada
    • 6.3.2 Europe
      • 6.3.2.1 Germany
      • 6.3.2.2 United Kingdom
      • 6.3.2.3 France
      • 6.3.2.4 Rest of Europe
    • 6.3.3 Asia-Pacific
      • 6.3.3.1 China
      • 6.3.3.2 Japan
      • 6.3.3.3 South Korea
      • 6.3.3.4 Rest of Asia Pacific
    • 6.3.4 Rest of the World

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Pricing Analysis
  • 7.2 Company Profiles
    • 7.2.1 Ecovacs Robotics Co. Ltd
    • 7.2.2 Roborock Technology Co. Ltd
    • 7.2.3 LG Electronics Inc.
    • 7.2.4 iRobot Corporation
    • 7.2.5 Cecotec Innovaciones SL
    • 7.2.6 Neato Robotics Inc.
    • 7.2.7 Electrolux AB
    • 7.2.8 SharkNinja Operating LLC
    • 7.2.9 Panasonic Corporation
    • 7.2.10 Haier Group Corporation
    • 7.2.11 Hitachi Ltd
    • 7.2.12 Samsung Electronics Co. Ltd

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS