デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1642044

ビジネス生産性ソフトウェア:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Business Productivity Software - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 122 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.99円
ビジネス生産性ソフトウェア:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 122 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

ビジネス生産性ソフトウェアの市場規模は2025年に683億1,000万米ドルと推定され、2030年には1,388億9,000万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは15.25%です。

Business Productivity Software-Market-IMG1

ビジネスは世界中どこからでもリアルタイムで行うことができます。コラボレーション・ツールは、移動コストの削減や生産性の向上など、経済的にも環境的にも有益です。

主なハイライト

  • AIとIoTがテクノロジーの進歩の波を伝播する一方で、ビジネス生産性は現在台頭しつつあるビジネスの分野の1つです。ビジネスの生産性は、全体的な戦略を成功裏に実行する組織の能力にまでさかのぼることができます。さらに、ビジネスの生産性は従業員の生産性に正比例します。企業は、従業員の生産性向上を支援するさまざまなツールを広く採用しています。
  • スマートフォンの普及やBYOD(Bring-your-Own Device:私物端末の持ち込み)によるモバイルワークフォースの拡大は、市場の強力な促進要因となっています。
  • ビジネスプロセスへのクラウドコンピューティングやAIの導入は、市場を刺激します。さらに、企業全体で生成される膨大なデータが、より優れたデータ管理技術を採用する必要性を後押しし、市場の成長を促進しています。
  • ビジネス生産性ソフトウェアは、ビジネスのあらゆる側面におけるデータとプロセスをサポートし、統合します。また、クラウド・コンピューティングを最適化し、クライアント、ベンダー、サプライヤー、従業員、顧客とのより良いコラボレーションを支援します。
  • パンデミック(世界的大流行)の最中、組織は従業員の安全を確保するために在宅勤務ポリシーを採用しました。そのため、スケジューリング・ソフトウェア、コラボレーション・ツール、その他のソリューションなど、ビジネス生産性ソフトウェアの需要が増加しました。

ビジネス生産性ソフトウェア市場動向

コンテンツ管理とコラボレーションが最も高い採用率に

  • 従来、企業コンテンツ管理(ECM)はバックオフィスに限定され、非構造化されたままでした。しかしここ数年、ECMはビジネスにおいてよりインタラクティブな役割へとシフトしています。機械学習、クラウド技術、モバイル機能は、ビジネスに新たな機会をもたらしました。ビデオ、オーディオ、ソーシャルなどの新しいタイプのコンテンツは、従来のECMの境界線を曖昧にしています。
  • Microsoft SharePointは、強固な文書管理やその他のSharePoint機能を備えたECMSを構築するための多くのツールを提供しています。顧客はシステムや文書管理との強力な内部統合を求めており、様々なプレーヤーが言うように、SharePointはECMSをカスタマイズするための強力なツールキットを提供しています。
  • クラウドベースのサービスは、費用対効果が高く、柔軟性があり、管理が容易で、権威あるリソース設備をインターネット上で提供できる可能性を示しています。クラウドベースのECMサービスは、最適な共有利用によってハードウェアリソースの能力を向上させる。このような特徴により、組織や個人ユーザーがサービスやアプリケーションをクラウドに移行することを後押ししています。
  • クラウドはドキュメントコラボレーションツールに不可欠であり、Office 365のようなツールはクラウドコラボレーションなどの機能を提供しています。現代の職場で働く従業員は、もはや十分な給与や福利厚生では満足しないです。彼らは、キャリアを向上させ、学べる職場を求めています。銀行持株会社であるキャピタル・ワンの調査によると、労働者の3/4以上が、コラボレーティブな職場環境の方がパフォーマンスが高いと回答しています。また、自動化の動向とともに普及率も高まっており、サービスを提供するソリューションを探している企業にとって、その重要性はますます高まっています。
  • さらに、Compliant Officeは、官民両方の組織にとって使いやすく規制に準拠したサービスであり、デジタル革新の機会を提供しながらも、高いセキュリティ基準を備えています。EU全域で、政治家、公共部門、業界団体は、クラウドサービスの必要性を声高に訴えています。クラウド・サービスの利用の合法性については、多くの議論や議論が交わされてきました。一部の公的機関ではリスク評価を行い、現行の法律を遵守しないことを積極的に決定したところもあります。

北米がシェアの大半を占める見通し

  • 北米がビジネス生産性ソフトウェア市場を独占すると予想されます。技術の進歩をいち早く取り入れたことが、この市場の成長を大きく後押ししています。北米は、クラウドコンピューティングサービスの採用やAI・IoTの採用という点で最も成熟した市場であり、その理由は、高度なITインフラを持つ多くの企業の存在や技術的専門知識の利用可能性など、いくつかの要因による。
  • Amazon Web Services Inc.(米国)、Microsoft(オフィス365)、Googleなどの主要な生産性ソフトウェアベンダーがこの地域に拠点を置いているため、競争が激しいです。また、北米は財務体質が強いため、先進的なソリューションやテクノロジーに多額の投資を行うことができます。こうした利点が、この地域の組織に市場での競争力をもたらしています。
  • 生産性管理ソフトウェアの市場開拓は、クラウドベースの技術利用の増加により予想されます。接続されたデバイスを通じて、クラウドベースのテクノロジーは保存されたファイルへのアクセスを提供します。従業員のダウンタイムを減らし、生産性を高めることで、クラウドベースの技術は生産性管理を支援します。
  • 例えば、生産性管理ソフトウェアを製造する米国のFlexera社によると、2021年には94%の企業が生産性管理にクラウドベースの技術を使用するといいます。その結果、生産性管理ソフトウェアの市場は、クラウドベースの技術利用の拡大によって牽引されることになります。

業務生産性ソフトウェア業界の概要

ビジネス生産性ソフトウェア市場は競争が激しく、複数の大手企業で構成されています。現在、市場シェアを独占している大手プレーヤーは少数です。圧倒的な市場シェアを持つこれらの大手企業は、海外における顧客基盤の拡大に注力しています。これらの企業は、市場シェアと収益性を高めるために、戦略的な共同イニシアティブを活用しています。

2022年2月、米国のソフトウェア新興企業Pendoは、生産性管理プログラムPendo Adoptを発表しました。このプログラムは、組織のスタッフのパフォーマンス向上を支援し、生産性を向上させる。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
    • スマートフォン普及率の上昇とBYOD導入の増加
    • クラウドコンピューティング、ビジネスインテリジェンス、AIに対する需要の高まり
    • データ管理ニーズの高まり
  • 市場抑制要因
    • 高い導入コストとトレーニングコスト
  • 業界の魅力- ポーター・ファイブ・フォース
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場セグメンテーション

  • 展開別
    • オンプレミス
    • オンクラウド
  • 組織規模別
    • 中小企業
    • 大企業
  • エンドユーザー業界別
    • BFSI
    • 通信業界
    • 製造業
    • メディア・エンターテイメント
    • 運輸
    • 小売業
    • その他エンドユーザー業界
  • ソリューション別
    • コンテンツ管理とコラボレーション
    • 資産管理
    • AIと予測分析
    • 作業管理構造化
    • その他のソリューション
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • 世界のその他の地域

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Microsoft Corporation
    • Google LLC
    • Oracle Corporation
    • Broadcom Inc.(Symantec Corporation)
    • SAP SE
    • Salesforce.com Inc.
    • VMware Inc.
    • IBM Corporation
    • Amazon.com Inc.
    • AppScale Systems Inc.

第7章 投資分析

第8章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 66358

The Business Productivity Software Market size is estimated at USD 68.31 billion in 2025, and is expected to reach USD 138.89 billion by 2030, at a CAGR of 15.25% during the forecast period (2025-2030).

Business Productivity Software - Market - IMG1

Business can be conducted from anywhere, across the world, in real-time. Collaboration tools are economically and environmentally helpful, as their benefits include reduced travel costs and increased productivity.

Key Highlights

  • While AI and IoT propagate the wave of incoming technology advances, business productivity is one area of business that is currently emerging. Business productivity can be traced to an organization's ability to execute an overall strategy successfully. Moreover, business productivity is directly proportional to employee productivity. Businesses are widely adopting various tools to aid employees in enhancing their productivity.
  • The increased adoption of smartphones and bring-your-own devices (BYOD), which have expanded the mobile workforce, are strong drivers in the market.
  • Implementing cloud computing or AI in business processes stimulates the market. Moreover, vast data being generated across businesses propels the need for adopting better data management techniques, driving the market's growth.
  • Business Productivity Software supports and integrates data and processes in every aspect of the business. It also aids in optimizing cloud computing and helps in better collaboration with clients, vendors, suppliers, employees, and customers.
  • Organizations adopted the work-from-home policy during the pandemic to ensure their employees' safety. Thus, the demand for business productivity software, such as scheduling software, collaboration tools, and other solutions, increased.

Business Productivity Software Market Trends

Content Management and Collaboration to have the Highest Adoption Rate

  • Traditionally, enterprise content management (ECM) was confined to the back office and remained unstructured. However, over the past few years, ECM shifted toward a more interactive role in businesses. Machine learning, cloud technology, and mobile capability presented new opportunities for businesses. New types of content, including video, audio, and social, blur the lines of a traditional ECM.
  • Microsoft SharePoint offers many tools to build an ECMS with solid document management and other SharePoint facilities. Customers look for strong internal integration with systems and document management, and as per various players, SharePoint offers a strong toolkit for customizing an ECMS.
  • The cloud-based services exhibit the potential to provide cost-effective, flexible, easy-to-manage, and authoritative resource facilities over the internet. Cloud-based ECM services upsurge the capabilities of hardware resources through optimal and shared utilization. These features encourage organizations and individual users to shift their services and applications to the cloud.
  • Cloud is essential for document collaboration tools, and tools like Office 365 provide features such as cloud collaboration. Employees in the modern workplace no longer accept adequate pay and perks as sufficient. They seek out working places where they may advance their careers and learn. Over 3/4 of workers, according to a study by Capital One, a bank holding company, perform better in collaborative work environments. The penetration rate is also increasing with automation trends, which has become increasingly important for enterprises looking for solutions offering services.
  • Further, Compliant Office is an easy-to-use and regulatory-compliant service for both public and private sector organizations, which features high-security standards while still providing opportunities for digital innovation. Across the EU, politicians, the public sector, and industry organizations have been very vocal about their need for cloud services. There has been much debate and discussion about the legality of their usage. Some public organizations even conducted their risk assessments and actively decided not to comply with current legislation.

North America is Expected to Hold a Majority Share

  • North America is expected to dominate the business productivity software market. The early adoption of technological advancements has majorly driven the growth in this market. North America is the most mature market in terms of cloud computing services adoption or AI and IoT adoption due to several factors, such as the presence of many enterprises with advanced IT infrastructure and the availability of technical expertise.
  • The major productivity software vendors, like Amazon Web Services Inc. (US), Microsoft (Office 365), Google, etc., are based in this region, so there is strong competition. Also, North America's strong financial position enables it to invest heavily in advanced solutions and technologies. These advantages have provided regional organizations with a competitive edge in the market.
  • The market for productivity management software is anticipated to develop due to the rise in cloud-based technology use. Through connected devices, cloud-based technology offers access to stored files. By decreasing employee downtime and increasing productivity, cloud-based technology aids in the management of productivity.
  • For instance, 94% of businesses will use cloud-based technology for productivity management in 2021, according to Flexera, a US-based company that makes productivity management software. As a result, the market for productivity management software is driven by the growth in the usage of cloud-based technologies.

Business Productivity Software Industry Overview

The business productivity software market is highly competitive and consists of several major players. Few of the major players currently dominate the market share. These major players with a prominent market share focus on expanding their customer base across foreign countries. These companies leverage strategic collaborative initiatives to increase their market share and profitability.

In February 2022, a US-based software startup called Pendo introduced Pendo Adopt, a productivity management program. This program aids an organization's staff to improve their performance, which raises productivity.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
    • 4.2.1 Increase in Smartphone Penetration and Increased Adoption of BYOD
    • 4.2.2 Growing Demand for Cloud Computing, Business Intelligence, and AI
    • 4.2.3 Growing Need for Data Management
  • 4.3 Market Restraints
    • 4.3.1 High Installation and Training Costs
  • 4.4 Industry Attractiveness - Porter Five Forces
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products
    • 4.4.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.5 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Deployment
    • 5.1.1 On-premise
    • 5.1.2 On-cloud
  • 5.2 Organization Size
    • 5.2.1 Small and Medium Enterprises
    • 5.2.2 Large Enterprises
  • 5.3 End User Industry
    • 5.3.1 BFSI
    • 5.3.2 Telecommunication
    • 5.3.3 Manufacturing
    • 5.3.4 Media and Entertainment
    • 5.3.5 Transportation
    • 5.3.6 Retail
    • 5.3.7 Other End User Industries
  • 5.4 Solutions
    • 5.4.1 Content Management and Collaboration
    • 5.4.2 Asset Creation
    • 5.4.3 AI and Predictive Analytics
    • 5.4.4 Structured Work Management
    • 5.4.5 Other Solutions
  • 5.5 Geography
    • 5.5.1 North America
    • 5.5.2 Europe
    • 5.5.3 Asia Pacific
    • 5.5.4 Rest of the World

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 Microsoft Corporation
    • 6.1.2 Google LLC
    • 6.1.3 Oracle Corporation
    • 6.1.4 Broadcom Inc. (Symantec Corporation)
    • 6.1.5 SAP SE
    • 6.1.6 Salesforce.com Inc.
    • 6.1.7 VMware Inc.
    • 6.1.8 IBM Corporation
    • 6.1.9 Amazon.com Inc.
    • 6.1.10 AppScale Systems Inc.

7 INVESTMENT ANALYSIS

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS