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市場調査レポート
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1640708

包装用フィルム:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Packaging Film - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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包装用フィルム:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

包装用フィルム市場は予測期間中にCAGR 6%を記録する見込み

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主要ハイライト

  • eコマース市場の拡大、消費財や健康食品の需要急増が包装用フィルムの需要を牽引しています。さらに、衛生状態の維持による食品宅配サービスの増加や、パンデミック後の食品宅配セグメントへの投資の増加が、市場の成長を支える重要な要因となっています。
  • さらに、包装製品の賞味期限延長に対する小売産業からの需要の高まりや、利便性の高い製品に対する消費者の需要が、小売産業における包装用フィルムの売上を増大させています。
  • 食品包装におけるフィルムの使用量の急増は、包装用フィルム市場の成長に大きく寄与しています。この背景には、硬質包装から軟質包装への移行を後押ししているダウンガウジングの動向があります。製品の賞味期限を延ばし、包装資材の無駄を省くことへの強い関心と、果物、肉、野菜、魚介類などの包装された生鮮食品への嗜好の高まりが相まって、包装用フィルムの需要が増加しています。
  • しかし、原料価格の変動、プラスチックベースの包装製品を生分解性材料に置き換えることを含む持続可能性への継続的な推進、環境問題の高まりに対応したPCR(消費者再利用後)プラスチックの使用義務化などは、市場の成長を妨げる主要要因の一部です。
  • COVID-19の大流行により、フィルム包装の需要が大幅に増加しました。オンラインショッピングや食品の持ち帰りの増加により、包装用フィルムの使用量が急増し、市場のニーズが顕著に高まった。同時に、eコマースへのシフトが加速した結果、生産量は恒常的に頭打ちとなりました。さらに、ロシアとウクライナの戦争は包装エコシステム全体に影響を与えています。

包装用フィルム市場の動向

eコマースの急増が包装需要を促進

  • COVID-19により、安全性への関心が高まり、包装衛生への関心が再び高まっています。さらに、この時期はeコマースが増加し、持続可能で衛生的な、デザイン性と機能性に優れた包装用フィルムへの需要が高まった。
  • オンライン注文の大幅な増加に伴い、包装用フィルムは、従来の透明シュリンクフィルムよりも厚く、出荷内容を秘匿しながら耐久性と性能を確保し、引き裂き強度が高いなど、目立たない特性を持つことから、eコマース市場で人気を博しています。
  • シュリンクフィルムは、最適な賞味期限や優れた酸素トランスミッションなどの利点があるため、eコマースセグメントで食品包装用として広く使用されています。急成長する食品産業からのシュリンクフィルムの需要に伴い、メーカーはこの大きな需要に対応するために生産能力の拡大に注力しています。例えば、IPGは2022年1月、ノースカロライナ州エベレッツに新たなフィルム工場を取得し、北米でのシュリンクフィルム生産を拡大しました。
  • 小売セクターは、ライフスタイルの変化と可処分所得の増加により力強い成長を遂げています。オンライン宅配サービスの出現により、タイのような国々では、人々の買い物習慣が従来のものからeコマースへと変化しています。スーパーマーケット、ハイパーマーケット、コンビニエンスストアといった近代的な小売店舗も大幅に増加しています。タイの小売売上高は、オンラインと店舗での購入を含め、ここ数年で劇的に増加しています。

アジア太平洋と欧州が予測期間の健全な成長率に貢献

  • 中国がアジア太平洋の包装用フィルム市場で最大の市場シェアを占めると予想されるが、その主要理由は、中間層の人口が多いこと、可処分所得が増加していること、包装食品や医薬品の需要が高いことです。同地域における医薬品生産の増加は、同地域の包装用フィルム市場の成長を大きく牽引しています。
  • タイなどの東南アジア諸国ではeコマースセクターの存在感が高まっており、同地域の包装用フィルムに道を開いています。さらに、カスタムメイドの包装用フィルムやラップは、工業用粉末、粒状化学品、潤滑油、農産物、その他の材料を含む工業用アプリケーションに必要とされ、市場成長に貢献しています。
  • 同市場では、地理的なプレゼンスと地位を高めるために、企業によるさまざまな拡大活動が行われています。例えば、2021年12月、PTLは東南アジア拡大計画の一環としてインドネシアでBOPPラインを立ち上げました。10.6メートルの新BOPPフィルムラインの立ち上げにより、同社はスケールメリットによるインドネシアでの事業の費用対効果をさらに強化し、同地域での産業でのポジショニングを向上させることを目指しています。
  • アジア太平洋では、安全な包装を必要とする調理済み食品の人気が高まっており、また食品・飲食品産業の成長により、ポリ塩化ビニル(PVC)製のクリングフィルムのような、高品質でコスト効率の高い包装に対する大きな需要が生じています。

包装用フィルム産業概要

包装用フィルム市場は、AEP Industries Inc.、Novolex、Bemis Company Inc.、RKW SE、Dupont Teijin Films、Jindal Poly Films Ltd、Innovia Films、ProAmpacなど多くの参入企業によってセグメント化されています。これらの参入企業のほとんどは、競争優位を獲得するために、合併、買収、新製品の発売、市場開拓など、いくつかの戦略的開発を行っています。

2022年5月、Jindal Poly Films Limited(JFPL)はBrookfield Asset Managementと契約を結び、包装用フィルム事業のごく一部を売却しました。同社は、機関投資家パートナー(総称して「ブルックフィールド」)と共に、同事業に200億インドルピー(2億6,000万米ドル)を投じることを決定しました。

2022年3月、SAES Coated FilmsとRKWグループは、製品のライフサイクルを通じて高い保護性能を提供することを目的とした、サステイナブル食品包装用のプレミアムパフォーマンスフィルムの開発で提携しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターファイブフォース
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • eコマース事業の急増が包装需要を促進
    • 飲食品包装における技術革新
  • 市場抑制要因
    • 包装材料の化学成分に関する厳しい規制

第6章 市場セグメンテーション

  • 材料タイプ別
    • ポリエチレン
    • ポリプロピレン
    • ポリエステル
    • 塩化ビニール
    • その他
  • 用途別
    • 飲食品包装
    • 医療医薬品包装
    • 消費者製品包装
    • 工業用包装
    • その他
  • 地域
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • AEP Industries Inc.
    • Novolex
    • Amcor PLC(Bemis Company Inc.)
    • RKW SE
    • Dupont Teijin Films
    • Jindal Poly Films Ltd
    • Innovia Films
    • ProAmpac
    • Cosmo Films Ltd
    • SRF Limited
    • Graphic Packaging International LLC
    • Sigma Plastics Group
    • Sealed Air Corporation

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 57356

The Packaging Film Market is expected to register a CAGR of 6% during the forecast period.

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Key Highlights

  • The growing e-commerce market and surge in demand for consumer goods and health products are driving demand for packaging films. Further, the rise in food delivery services due to maintaining hygiene and increasing investment in food delivery sectors post-pandemic are essential factors supporting the market's growth.
  • Furthermore, the rising demand from the retail sector for the extended shelf life of packaged products and the consumers' demand for convenience products are augmenting the sales of packaging films in the retail industry.
  • The rapidly growing usage of films in food packaging is significantly contributing to the growth of the packaging film market. This can be attributed to the increasing trend of down-gauging, which has supported the shift from rigid to flexible packaging. A strong focus on extending product shelf life and reducing packaging material waste, combined with a growing preference for packaged fresh foods such as fruits, meat, vegetables, and seafood, have increased demand for packaging films.
  • However, the volatility of raw material prices, the ongoing drive for sustainability which includes replacing plastic-based packaging products with biodegradable materials, and mandates of using PCR (post-consumer recycled) plastics in response to growing environmental concerns are some of the major factors hampering the market growth.
  • The COVID-19 pandemic has led to a significant increase in the demand for film packaging. The market experienced a marked increase in need through the rise in online shopping and food takeaway, which has led to an upsurge in the amount of packaging film usage. At the same time, the accelerated shift towards e-commerce resulted in a permanent plateau in production. Further, the Russia-Ukraine war has an impact on the overall packaging ecosystem.

Packaging Film Market Trends

A Surge in E-commerce Business has Fueled Demand for Packaging

  • Because of COVID-19, there has been a renewed interest in packaging hygiene due to increased safety concerns. Furthermore, the period saw an increase in e-commerce, which increased the demand for well-designed and functional packaging films that are both sustainable and hygienic.
  • With the massive growth in online ordering, packaging film has gained popularity in the e-commerce market due to its discreet characteristics, which include being thicker than traditional clear shrink films to ensure durability and performance while keeping the contents of shipment private and having higher tear strength.
  • Shrink films are widely used for wrapping food packaging products in the e-commerce sector owing to their benefits, such as optimal shelf life and better oxygen transmission rates. With the demand for shrink film from the rapidly growing food industry, manufacturers are focusing on expanding their capacity to cater to this significant demand. For instance, In January 2022, IPG expanded its North American shrink film production by acquiring a new film plant in Everetts, NC, which allowed the company to expand its production capacity and product types.
  • The retail sector has witnessed strong growth due to changing lifestyles and rising disposable income. The emergence of online delivery services has shifted people's shopping habits from traditional to e-commerce in the countries like Thailand. Modern retail stores such as supermarkets, hypermarkets, and convenience stores have also risen significantly. Thailand's retail sales, including online and in-store purchases, have increased dramatically in the past few years.

Asia-Pacific and Europe Contribute to Healthy Growth Rate over the Forecast Period

  • China is expected to account for the largest market share in the packaging films market of the Asia Pacific region, majorly due to its large middle-class population, increasing disposable incomes, and high demand for packaged food and pharmaceutical products. The increasing pharmaceutical production in the region is significantly driving the growth of the packaging film market in the region.
  • The e-commerce sector's growing presence in Southeast Asian nations such as Thailand is paving the way for packaging film in the region. Moreover, custom-made packaging films and wraps are required for industrial applications involving industrial powders, granular chemicals, lubricants, agricultural products, and other materials, which cater to market growth.
  • There have been various expansion activities by companies in the market to enhance their geographical presence and position. For instance, in December 2021, PTL launched a BOPP line in Indonesia as a part of its Southeast Asia expansion plans. With the start-up of the new BOPP film line, a 10.6-meter line, the company aims to further strengthen the cost-effectiveness of the operations in Indonesia due to economies of scale and improve its industry positioning in the geography.
  • The growing popularity of ready-to-eat meals that require safe packaging in the Asia Pacific and the growth of the food and beverage industries create a significant demand for high-quality and cost-effective packaging such as Cling films made of polyvinyl chloride (PVC) is a sustainable option for fresh food packing.

Packaging Film Industry Overview

The packaging film market is fragmented with many players, such as AEP Industries Inc., Novolex, Bemis Company Inc., RKW SE, Dupont Teijin Films, Jindal Poly Films Ltd, Innovia Films, ProAmpac, and many others. Most of these players are undergoing several strategic developments to gain a competitive edge, including mergers, acquisitions, new product launches, and market expansion.

In May 2022, Jindal Poly Films Limited (JFPL) signed a contract with Brookfield Asset Management to sell a small portion of its packaging film business. The company decided to spend INR 2,000 crores (USD 260 million) in the business with institutional partners (collectively referred to as "Brookfield").

In March 2022, SAES Coated Films and RKW Group partnered to develop premium performance films for sustainable food packaging that aimed to offer high protection throughout the product lifecycle.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter Five Forces
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Surge in E-commerce Business has Fueled Demand for Packaging
    • 5.1.2 Innovations in Food and Beverage Packaging
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Stringent Regulations for Chemical Composition of Packaging Materials

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type of Material
    • 6.1.1 Polyethylene
    • 6.1.2 Polypropylene
    • 6.1.3 Polyester
    • 6.1.4 PVC
    • 6.1.5 Other Type of Materials
  • 6.2 By Application
    • 6.2.1 Food and Beverage Packaging
    • 6.2.2 Medical and Pharmaceutical Packaging
    • 6.2.3 Consumer Products Packaging
    • 6.2.4 Industrial Packaging
    • 6.2.5 Other Applications
  • 6.3 Geography
    • 6.3.1 North America
    • 6.3.2 Europe
    • 6.3.3 Asia-Pacific
    • 6.3.4 Latin America
    • 6.3.5 Middle East & Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 AEP Industries Inc.
    • 7.1.2 Novolex
    • 7.1.3 Amcor PLC (Bemis Company Inc.)
    • 7.1.4 RKW SE
    • 7.1.5 Dupont Teijin Films
    • 7.1.6 Jindal Poly Films Ltd
    • 7.1.7 Innovia Films
    • 7.1.8 ProAmpac
    • 7.1.9 Cosmo Films Ltd
    • 7.1.10 SRF Limited
    • 7.1.11 Graphic Packaging International LLC
    • 7.1.12 Sigma Plastics Group
    • 7.1.13 Sealed Air Corporation

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET