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市場調査レポート
商品コード
1640481

生分解性包装ソリューション:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

Biodegradable Packaging Solutions - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 107 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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生分解性包装ソリューション:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 107 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

生分解性包装ソリューション市場規模は、2025年に1,115億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは5.97%で、2030年には1,490億6,000万米ドルに達すると予測されます。

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生分解性包装ソリューションの市場は、特にパンデミック後のシナリオにおける環境保全に対する意識の高まりにより、ここ数年で拡大しています。市場の成長は、サステイナブル包装材料に対する消費者の嗜好の高まりと、様々なエンドユーザー産業におけるリサイクル可能な生分解性製品に対する需要の高まりによってもたらされます。

主要ハイライト

  • 生分解性包装ソリューションとは、製造プロセスで回収された材料から再加工され、最終製品または部品に含まれる材料です。再生材料とは、最初に意図された用途をすでに果たし、包装に使用されている材料のことです。リサイクル・コンテンツは、製造プロセスを最適化する一方で、組織の廃棄物フットプリントを大幅に削減するため、推進されています。リサイクル製品により、リサイクル・コンテンツは企業の持続可能性を向上させ、プロセスの効率性により、コスト面での利点も増加します。
  • 技術の進歩は、革新的なリサイクル可能な包装ソリューションの開発につながっています。メーカー各社は、環境にやさしく、包装される製品に必要な保護と機能性を提供する包装材料の開発に注力しています。その結果、リサイクル包装市場では、多様なニーズに対応する新材料、デザイン、製造プロセスの採用が確認されています。
  • 様々な国や組織が使い捨てプラスチック包装の利用を避けているため、生分解性包装に有利な市場シナリオが生まれると期待されています。包装廃棄物が大きな問題となっているインドのような国では、州政府や中央政府が使い捨てプラスチックの使用を禁止する措置を講じています。
  • 生分解性プラスチックは、バクテリアや菌類などの微生物によって環境中で自然に分解されます。つまり、分解しない従来のプラスチックとは異なり、生分解性プラスチックは堆肥化して環境に戻すことができます。
  • 原料が自然環境に分解されるとは限らないです。例えば、生分解性プラスチックが分解されるのは、微生物が顕著な速度で分解するのに十分な高温に加熱できる工業用堆肥化プラントにおいてのみ可能性があります。
  • Thermogardによれば、生分解性プラスチックを完全に分解するには、特殊な環境が必要だといいます。埋立地や海に放置すると、生分解性プラスチックは小さなマイクロプラスチックに分解され、環境に影響を与えます。しかし、生分解性プラスチックは埋立地での分解が早いため、従来のプラスチックよりも環境に優しいです。

生分解性包装ソリューションの市場動向

プラスチックが大きな市場シェアを占める見込み

  • 過去10年間で、バイオプラスチックの需要は急増しました。この急成長の背景には、世界の環境保護の重視の高まり、製造業におけるバイオベースと天然資源へのシフト、サステイナブル資源利用と廃棄物管理を促進するための世界の多様な規制の実施があります。消費者が環境に優しい材料を好むようになり、環境に対する意識が高まっていることから、同市場は大きな成長を遂げようとしています。
  • 包装産業における生物に優しいプラスチックの需要は莫大であり、今後5年間も変わらないと予想されます。生分解性プラスチック包装ソリューションは、その環境への影響の低さ、リサイクル可能性と持続可能性への関心の高まり、効率的な包装管理に対する政府の関心の高さによって、産業で台頭を目の当たりにしています。
  • バイオベースの材料は、温室効果ガスの収支やライフサイクルにおけるその他の環境影響に対して、いくつかの潜在的な利点を有しています。生分解性材料の使用は、持続可能性に貢献し、石油系ポリマーの廃棄に伴う環境影響の高い削減が期待されます。
  • 生分解性プラスチック包装は、化石燃料をベースとする同種のものとは異なり、微生物によって環境中で自然に分解されるため、リスクが少ないです。飲食品から医療に至るまで、生分解性包装に軸足を移す産業が増えています。これらのプラスチックは、環境面での利点だけでなく、生産コストの削減も期待できます。さらに、特にコンポスト用に設計された製品では、新たな市場への道も開けています。
  • European Bioplastics Nova-Instituteによると、2023年の生分解性プラスチックの世界生産能力は1,136トンでした。この数字は、2028年までに4,605トンに増加すると予想されています。このような生産能力の増加傾向は、生分解性プラスチックの需要を促進するものと考えられます。

アジア太平洋が著しい成長を記録する見込み

  • 政府の取り組みと環境に優しい包装製品の開発が、市場における需要拡大の主要理由です。プラスチック廃棄物による環境リスクに対する消費者の意識が高まっており、先進技術の開発によってインドの多くのメーカーが生分解性包装ソリューションの開発に取り組んでいます。
  • インドでは、飲食品産業が最初に生分解性包装を採用し、続いてパーソナルケア製品や化粧品が採用されました。食品包装産業では、包装とラベリングに大きな技術革新が起きています。環境に優しい食品包装の市場は、材料の選択、用途、タイプ、技術に分けられます。
  • インドにおけるプラスチック廃棄物の発生量は10年ごとに増加しています。2021年には1,750万トンであったが、2031年には3,140万トン、2041年には5,500万トンに増加すると予想されています。インドではプラスチック廃棄物の発生が増加しており、この地域はメーカーにとって、廃プラスチックをバイオプラスチック包装に転換し、リサイクルする機会を提供しています。
  • 日本の包装動向は近年大きく変化しています。その主要理由のひとつは、環境問題に対する意識の高まりです。そのため、容器の軽量化や包装資材の合理化が重視されるようになりました。このような環境に配慮したアプローチにより、リサイクル可能な材料を使用した製品が登場しています。さらに、安全性と利便性に重点を置いた高性能の製品を作ることに強い焦点が当てられています。

生分解性包装ソリューション産業概要

生分解性包装ソリューション市場はセグメント化されています。主要市場参入企業は、Amcor Limited、Sealed Air Corporation、Mondi Group PLC、Tetra Pak International SAなどです。インドのような新興国の地域企業も市場シェアを獲得しようとしています。参入障壁が低いため、小規模な参入企業が出現し、競争企業間の敵対関係がさらに高まっています。

  • 2024年6月、ラテンアメリカサステイナブル包装企業であるBioelements Groupは、米国市場への戦略的進出を発表しました。同社はヒューストンに米国本社を設立し、BIOLab研究施設の計画を発表しました。Bioelementsは、科学技術を駆使したバイオベース、生分解性、堆肥化可能な材料を活用した先進包装を専門としています。今回の事業拡大により、同社は、小売、eコマース、食品、家庭用品、パーソナルケア、特殊産業など、米国ブランドの進化する包装需要に密接に対応することを目指しています。
  • 2024年2月、世界的包装ソリューションプロバイダーであるSEEは、タンパク質包装用の先駆的なバイオベース工業用コンポスタブル・トレイを発表し、サステイナブル包装へのコミットメントを強調しました。このトレイは、最新の食品加工施設向けに設計され、厳格なテストが行われました。SEEの最新製品であるCRYOVACオーバーラップは、米国農務省認定のバイオベース樹脂から作られており、再生可能な木材セルロース由来のバイオベース含有率54%を誇ります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 技術スナップショット

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 消費者とブランドによるサステイナブル製品に対する需要の高まり
    • 厳しい政府規制
  • 市場抑制要因
    • バイオプラスチックと関連材料の供給不足

第6章 市場セグメンテーション

  • 材料タイプ別
    • プラスチック
      • デンプンベースのプラスチック
      • セルロースベースのプラスチック
      • ポリ乳酸(PLA)
      • ポリ-3-ヒドロキシブチレート(PHB)
      • ポリヒドロキシアルカノエート(PHA)
      • クラフト紙
      • 軟質ペーパー
      • 段ボール
      • ボックスボード
  • 用途別
    • 食品包装
    • 飲料包装
    • 医薬品包装
    • パーソナル/在宅医療
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • その他の欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • その他のアジア太平洋
  • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Tetra Pak International SA
    • Amcor Group Gmbh
    • Mondi Group
    • Sealed Air Corporation
    • Elevate Packaging Inc.
    • Kruger Inc.
    • Biopak PTY Ltd(Duni Group)
    • Smurfit Kappa Group PLC
    • Berkley International Packaging Limited
    • Greenpack Limited
    • International Paper Company
    • Ranpak Holding Corporation

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 53506

The Biodegradable Packaging Solutions Market size is estimated at USD 111.54 billion in 2025, and is expected to reach USD 149.06 billion by 2030, at a CAGR of 5.97% during the forecast period (2025-2030).

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The market for biodegradable packaging solutions has grown over the past few years due to the growing awareness about environmental conservation, especially in the post-pandemic scenario. The market's growth is driven by the increase in consumer preference for sustainable packaging materials and the growing demand for recyclable and biodegradable products across various end-user industries.

Key Highlights

  • Biodegradable packaging solutions are the materials reprocessed from a recovered material using a manufacturing process and then included in a final product or component. Recycled material is any material that has already served the use that it was initially intended for and is being used for packaging. Recycled content is promoted as it significantly reduces organizational waste footprints while optimizing the manufacturing process. With recycled products, recycled content will improve a company's sustainability, and due to the efficiency of the process, it is also associated with increased cost benefits.
  • Technological advancements are leading to the development of innovative recyclable packaging solutions. Manufacturers are focused on creating packaging materials that are environmentally friendly and offer the required protection and functionality for the products being packaged. As a result, the recycled packaging market is witnessing the introduction of new materials, designs, and manufacturing processes that cater to diverse needs.
  • Various countries and organizations are avoiding the utilization of single-use plastic packaging, which is expected to create a favorable market scenario for biodegradable packaging. In countries like India, where packaging waste has become a major issue, state and central governments are taking steps to prohibit the use of single-use plastic.
  • Biodegradable plastics break down naturally in the environment through microorganisms such as bacteria and fungi. This means that biodegradable plastics can be composted and returned to the environment, unlike conventional plastics, which do not decompose.
  • The source material does not necessarily imply it can be broken down into the natural environment. For instance, biodegradable plastics might only break down in industrial composting plants, where they can be heated to a high enough temperature to allow microbes to break them down at a noticeable rate.
  • According to Thermogard, biodegradable plastics require a particular environment to break down entirely. If left to do so in landfills or seas, biodegradable plastics break into tiny microplastics, impacting the environment. However, biodegradable plastics are more environmentally friendly than traditional plastics as they decompose faster in landfills.

Biodegradable Packaging Solutions Market Trends

Plastic is Expected to Hold a Significant Market Share

  • Over the past decade, the demand for bioplastics has surged. This surge can be attributed to a heightened global emphasis on environmental conservation, a shift toward bio-based and natural resources in manufacturing, and the implementation of diverse regulations worldwide to promote sustainable resource utilization and waste management. With consumers increasingly favoring eco-friendly materials and a rising environmental consciousness, the market is poised for significant growth.
  • The demand for bio-friendly plastics in the packaging industry is enormous and is expected to remain the same in the next five years. Biodegradable plastic packaging solutions are witnessing a rise in the industry owing to their low environmental impact, growing focus on recyclability and sustainability, and government focus on efficient packaging management.
  • Bio-based materials have several potential benefits for greenhouse gas balances and other environmental impacts over life cycles. The use of biodegradable materials is expected to contribute to sustainability and a high reduction in the environmental effects associated with the disposal of oil-based polymers.
  • Unlike its fossil fuel-based counterpart, biodegradable plastic packaging naturally decomposes in the environment through microorganisms, posing lesser risks. Industries, spanning from food & beverages to healthcare, are increasingly pivoting toward biodegradable packaging. Beyond environmental benefits, these plastics also promise cost reductions in production. Moreover, they open avenues for new markets, especially in products designed for composting.
  • As per the European Bioplastics Nova-Institute, global production capacity for biodegradable plastics stood at 1,136 metric tons in 2023. This figure is expected to increase to 4,605 metric tons by 2028. This uptrend in production capacity is poised to fuel the demand for biodegradable plastics.

Asia-Pacific is Expected to Record Significant Growth

  • Government initiatives and the development of environment-friendly packaging products are the main reasons for the growing demand in the market. Consumers are increasingly aware of the environmental risks caused by plastic waste, and the development of advanced technology has prompted many Indian manufacturers to create biodegradation packaging solutions.
  • The food & beverage industry was the first adopter of biodegradable packaging, followed by personal care products and cosmetics in India. Significant innovation in packaging and labeling has occurred within the food packaging industry. The market for eco-friendly food packaging is divided into material choices, applications, types, and techniques.
  • Plastic waste generation in India has grown every ten years. In 2021, it was 17.5 million metric tons, which is expected to increase to 31.40 million metric tons by 2031 and 55 million metric tons by 2041. With increasing plastic waste generation in India, this region provides opportunities for manufacturers to convert and recycle the waste plastic into bioplastic packaging.
  • Japan's packaging trends have changed a lot in recent years. One of the main reasons for this is the increased awareness about environmental issues. This has led to a focus on reducing container weight and streamlining packaging materials. This eco-friendly approach has resulted in products using recyclable materials. In addition, there is a strong focus on creating high-performing products that focus on safety and convenience.

Biodegradable Packaging Solutions Industry Overview

The biodegradable packaging solutions market is fragmented. Major market players include Amcor Limited, Sealed Air Corporation, Mondi Group PLC, and Tetra Pak International SA. Several regional firms in developing countries like India are also trying to gain market share. Barriers to entry are low, resulting in the advent of smaller players and further increasing competitive rivalry.

  • June 2024: Bioelements Group, a sustainable packaging firm in Latin America, unveiled its strategic move into the US market. The company established its US headquarters in Houston and announced plans for a BIOLab research facility. Bioelements specializes in an advanced packaging range, leveraging biobased, biodegradable, and compostable materials crafted through science and technology. With this expansion, the company aims to align closely with the evolving packaging demands of US brands across retail, e-commerce, food, home, personal care, and specialty industries.
  • February 2024: SEE, a global packaging solutions provider, underscored its commitment to sustainable packaging by unveiling a pioneering biobased industrial compostable tray for protein packaging. This tray, designed for modern food processing facilities, underwent rigorous testing. SEE's latest offering, the CRYOVAC overwrap, is crafted from a USDA-certified biobased resin, boasting a 54% biobased content derived from renewable wood cellulose.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Technology Snapshot

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Demand For Sustainable Products By Consumers And Brands
    • 5.1.2 Stringent Government Regulations
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Lack of Supply of Bio-plastics and Related Materials

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Material Type
    • 6.1.1 Plastic
      • 6.1.1.1 Starch-Based Plastics
      • 6.1.1.2 Cellulose-Based Plastics
      • 6.1.1.3 Polylactic Acid (PLA)
      • 6.1.1.4 Poly-3-Hydroxybutyrate (PHB)
      • 6.1.1.5 Polyhydroxyalkanoates (PHA)
    • 6.1.2 Paper
      • 6.1.2.1 Kraft Paper
      • 6.1.2.2 Flexible Paper
      • 6.1.2.3 Corrugated Fiberboard
      • 6.1.2.4 Boxboard
  • 6.2 By Application
    • 6.2.1 Food Packaging
    • 6.2.2 Beverage Packaging
    • 6.2.3 Pharmaceutical Packaging
    • 6.2.4 Personal/Homecare Packaging
  • 6.3 By Geography
    • 6.3.1 North America
      • 6.3.1.1 United States
      • 6.3.1.2 Canada
    • 6.3.2 Europe
      • 6.3.2.1 United Kingdom
      • 6.3.2.2 Germany
      • 6.3.2.3 France
      • 6.3.2.4 Rest of Europe
    • 6.3.3 Asia-Pacific
      • 6.3.3.1 China
      • 6.3.3.2 India
      • 6.3.3.3 Japan
      • 6.3.3.4 Rest of Asia Pacific
  • 6.4 Rest of the World

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Tetra Pak International SA
    • 7.1.2 Amcor Group Gmbh
    • 7.1.3 Mondi Group
    • 7.1.4 Sealed Air Corporation
    • 7.1.5 Elevate Packaging Inc.
    • 7.1.6 Kruger Inc.
    • 7.1.7 Biopak PTY Ltd (Duni Group)
    • 7.1.8 Smurfit Kappa Group PLC
    • 7.1.9 Berkley International Packaging Limited
    • 7.1.10 Greenpack Limited
    • 7.1.11 International Paper Company
    • 7.1.12 Ranpak Holding Corporation

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET