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市場調査レポート
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1639457

小売業におけるジェスチャー認識- 市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Gesture Recognition in Retail - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 140 Pages
納期
2~3営業日
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小売業におけるジェスチャー認識- 市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 140 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

小売業におけるジェスチャー認識市場規模は2025年に32億6,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは17.26%で、2030年には72億3,000万米ドルに達すると予測されます。

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同市場は、世界の一人当たり所得の増加、技術開拓、小売業のデジタル化の進展などから恩恵を受けるとみられます。モノのインターネット(IoT)の利用拡大や、製品消費における快適性と利便性へのニーズの高まりも、市場拡大の原動力となっています。

Global Alliance for Improved Nutritionによると、2022年までにインド国内の食品小売店舗数は約1,300万店舗になると見られています。この中には、従来型の店舗と新規の店舗が含まれます。2013年以降、一貫して成長を続けているが、その主体は従来型の小売業者です。多くの小売店は、調査された市場が拡大する機会を提供すると考えられます。キーボードやマウスのような従来のインターフェース・ツールよりも手頃な価格でハンド・ジェスチャー検出を実現するために、さまざまなプロトタイプが作られてきました。ハンド・ジェスチャーは表現力が豊かで、環境と容易に相互作用し、情報を効果的に伝達するため、大手サプライヤーの関心が高まっています。

信頼性の高い個人認識は、さまざまなアクセス制御システムで必要とされています。こうしたシステムの例としては、ATM、ノートパソコン、携帯電話などがあります。これらのシステムが信頼性の高い強固な認証の要求を満たさない場合、潜在的な詐欺師がこれらのシステムにアクセスする可能性があります。アクセス制御システムのセキュリティを強化するために、2つの要素を組み合わせてユーザーを認証する2要素認証(T-FA)が導入されています。このような要素は、調査された市場を牽引すると予想されます。

さらに、小売業者は顔認識技術を利用することで、より迅速で摩擦のない取引を実現し、豊富な分析を通じて顧客満足度を高め、対象を絞った広告を提供し、従業員の勤怠管理と店舗のセキュリティを向上させ、VIPやロイヤルティプログラム会員向けの体験をパーソナライズすることができます。スマートリテール技術への投資は、店舗が最高の店舗体験を提供し続け、ブランドロイヤルティと売上を向上させることを保証します。

コンピュータが手の動きを視覚的に認識する能力は、HCIの将来の開発にとって極めて重要です。手のジェスチャーは多様であり、複数の意味を持ち、時空間的に変化すること、人間の手は複雑な非剛体物体であるため認識が困難であること、コンピュータビジョンはそれ自体が非ポーズ問題であること。

COVID-19の大流行により、非接触通信が不可欠となりました。AR/VRや生体認証の背景に追いやられていたジェスチャー認識は、この恩恵を受けました。プラットフォームに依存しないジェスチャー検出システムが開発されれば、市場開拓の余地は大きかった。さらに、消費者がAR/VRシステムに慣れ親しみ、スクリーンとの必要最小限のインタラクションで、様々な産業への応用が広がる可能性があります。スマートフォンと広告スペースが連携し、デジタル領域で関連広告をシームレスに発信し、情報を配信するようになりました。

これは、様々な国で実施されるであろう数多くのスマートシティプロジェクトに対応するものです。

小売市場におけるジェスチャー認識の動向

タッチレス技術が主要シェアを占める見込み

タッチレス技術は、人の手を介さずに自動的にシャットダウンするためエネルギー効率が高く、エネルギー損失とコストが削減されます。衛生レバーのようなシンプルで手動式の対策は、汚染された表面から従業員を守るために企業が使用することができます。健康関連の告発や罰金の可能性が低くなるため、タッチレス技術の導入で発生するコストを相殺することができます。タッチレス技術は、利便性を中心とした、より合理的で、自主的で、楽しい消費者体験を可能にし、改善する可能性を秘めています。

さらに、音声認識ソフトウェアを使えば、ユーザーは口頭でタスクを実行できます。AppleのSiri、GoogleのHome、AmazonのAlexaなどがその例です。中小企業は、音声で作動するATMや電車の発券装置など、商業用や公共用の音声認識ソフトウェアを開発しています。企業は、入力時間を短縮し、手作業による記録から解放され、音声で作動するタッチフリーのデバイスを使用することで、顧客がカレンダーに音声でイベントを追加できるようになる可能性があります。

さらに、タッチレスジェスチャー認識は、万引きや乱暴な常連客のデータベースと照らし合わせて入店者全員をスクリーニングすることで、常習犯を特定し、防止することができます。顔認識ソフトウェアを搭載したカメラが犯罪者を特定し、適切かつ安全にその人物に近づくことができるようになると、システムは犯罪者の身元、店内の位置、ブロックリストの理由を従業員に迅速に記載しています。このように既知の犯罪者のブロックリストを作成することで、ミスや偏見が少なくなり、排除されます。また、この戦略により、ロス防止スタッフは顧客や従業員のセキュリティ確保に専念することができます。

タッチレス・ベースのジェスチャー認識POSシステムは、迅速かつ簡単に顧客の身元を確認し、決済を可能にします。顧客は、これまでの生体認証技術と同様に、クレジットカードやスマートフォンを必要とせずに取引を完了できます。ジェスチャー認識技術を使用することで、不正取引を阻止することができます。最新のなりすまし防止技術は、ユーザーのカードやスマートフォンが盗まれても、窃盗犯が顔認識システムを欺くことを阻止します。この技術は、カメラの前にいる顔が実在の人物であり、データベースと一致することを確認することで、なりすましの努力を防ぎます。

米国国勢調査局によると、小売業の総売上高は2022年末までにおよそ7兆1,000億米ドルに達し、前年比で約5億米ドル増加します。Walmart、Costco、Amazonなど、世界トップの小売企業のいくつかは米国に本社を置いています。特にAmazonは、eコマースの世界的拡大に伴い、例外的な収益の伸びを見せています。このような莫大な小売売上高は、調査された市場を牽引すると予想されます。

アジア太平洋が最も急成長

統計計画実施省(MOSPI)によると、インドの消費支出は2022年第2四半期の22兆798億1,000万インドルピー(2,463億2,000万米ドル)から、第3四半期には22兆2,957億2,000万インドルピー(2,530億7,000万米ドル)に増加しました。さらに、総務省統計局によると、2021年のオンライン食料品購入の世帯月間平均支出額は2,300円超であったのに対し、民生用電子機器製品への支出額は1,200円超にとどまった。2021年には、世帯の月間オンライン支出は1万6,000円近くになります。これは、ジェスチャー認識システムを導入して顧客体験を向上させる小売企業にとって好機となる可能性があります。

さらに、Global Agriculture Information Networkによると、2022年、インドには約1,300万店の食料品小売店が存在します。このカテゴリーには、伝統的小売業者と新しい小売業者の両方が含まれます。2013年以降、一貫して店舗数は増加しているが、その大部分は従来型の店舗です。さらに、中国国家統計局によると、2021年には全国に29万2,383の小売チェーン店があった。

今後の研究では、提案された技術をモノのインターネット(IoT)と拡大・統合し、完全自動化を実現し、理想的でない条件下でのジェスチャー認識セグメンテーション性能を向上させる必要があります。異なるサイズの虹彩、暗い虹彩、眼鏡やまぶたによる閉塞、照明、非協力的なサンプル、鏡面反射など、理想的でない虹彩画像に対するセグメンテーション性能を向上させるために、ディープラーニングによる高効率な虹彩画像セグメンテーション技術が開発されました。

同市場のベンダーは、市場シェアを獲得するために新製品の開発を進めています。例えば、AIクラウドを提供するBaidu AI Cloudは2022年3月、手話翻訳やライブ通訳用のデジタルアバターを数分で作成できるAI手話プラットフォームを発表しました。Baidu AI CloudのデジタルアバタープラットフォームXiLingの新製品として発表されたこのプラットフォームは、自動化された手話翻訳へのアクセスを増やすことで、聴覚障害者(DHH)コミュニティのコミュニケーションの障壁を取り除く手助けをすることを約束しています。

中国経済の成長に伴い、消費者の需要と生活・消費パターンは顕著に変化しています。小売ブランドやショッピングセンターは、小売のあらゆる側面のデジタル化を実現する新技術を採用し、バリューチェーン全体の効率を高め、運営コストを引き下げるだけでなく、洗練された小売サービス、小売商品、小売空間を創造する新しいビジネスモデルを積極的に革新・策定することで、新たな消費が生み出すビジネス機会を積極的に捉え続けています。

小売業におけるジェスチャー認識産業概要

小売業におけるジェスチャー認識市場は細分化されています。主要企業としては、Sony Corporation、Apple Inc.、Google LLC.などが挙げられます。製品の発売、研究開発への高額な費用、提携や買収などが、これらの企業が激しい競争を維持するために採用する主要な成長戦略です。

2023年2月、世界のホログラム拡張現実(「AR」)技術プロバイダーであるWiMi Hologram Cloud Inc.は、3Dジェスチャー追跡アルゴリズムを開発しました。これは、対象となるジェスチャーの位置を収集し、その動きをビデオフレーム内の連続的な点の軌跡に変換することで、数学的アルゴリズムを用いて人間のジェスチャーを解読し、ユーザーのジェスチャーをモニタリングする方法です。3次元ジェスチャー追跡アルゴリズムは、コンピュータビジョンにおける重要な研究セグメントです。このシステムは、ジェスチャー、カメラの姿勢、位置情報を使用してユーザーの動きを追跡するため、ビデオ・ストリームにおけるジェスチャー追跡問題の解決に多少役立ちます。

2022年7月、さまざまなエレクトロニクス用途の顧客にサービスを提供する世界の半導体のパイオニアであるSTMicroelectronicsは、最新のFlightSense飛行時間(ToF)マルチゾーン・センサを発表しました。必要不可欠なソフトウェアアルゴリズム群との組み合わせにより、特にPC市場に適したユーザー検出、ジェスチャー認識、侵入者警告のためのターンキーソリューションを記載しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の成果
  • 調査の前提
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因と市場抑制要因の採用
  • 市場促進要因
    • 機械とのコミュニケーションにおけるジェスチャーへの依存度の高まり
    • 小売業全体におけるジェスチャー認識対応デバイスの使用の増加
  • 市場抑制要因
    • ジェスチャー認識技術に関連するアルゴリズム、数学、その他の複雑さ
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 技術スナップショット

第6章 市場セグメンテーション

  • 技術別
    • タッチベースのジェスチャー認識
    • タッチレスジェスチャー認識
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Apple Inc
    • Cognitec Systems GmbH
    • Crunchfish AB
    • Elliptic Labs
    • GestureTek, Inc.
    • Google LLC
    • Infineon Technologies AG
    • Intel Corporation
    • Microsoft Corporation
    • Omron Corporation
    • Sony Corporation

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 50107

The Gesture Recognition in Retail Market size is estimated at USD 3.26 billion in 2025, and is expected to reach USD 7.23 billion by 2030, at a CAGR of 17.26% during the forecast period (2025-2030).

Gesture Recognition in Retail - Market - IMG1

The market will likely benefit from rising global per capita income, technological developments, and more digitization in the retail industry. The expanding use of the Internet of Things (IoT) and the growing need for comfort and convenience in product consumption are also driving market expansion.

As per the Global Alliance for Improved Nutrition, there will be around 13 million retail food stores in India by 2022. This included both conventional and new merchants within the sector. While there has been consistent growth since 2013, it has been chiefly constituted of traditional retailers. Many retail establishments would provide opportunities for the studied market to expand. Various prototypes have been created to make hand gesture detection more affordable than conventional interface tools like keyboards and mice. Hand gestures are highly expressive, easily interact with the environment, and effectively transmit information may cause leading suppliers' rising interest.

Reliable personal recognition is required by a wide variety of access control systems. Examples of these systems include ATMs, laptops, and cellular phones. If these systems fail to meet the demands of reliable and robust authentication, potential imposters may gain access to these systems. To enhance the security of access control systems, two-factor authentication (T-FA) has been introduced, wherein two factors are combined to authenticate a user. Such factors are expected to drive the studied market.

Further, retailers can use facial recognition technology to create faster and more frictionless transactions, increase customer satisfaction through rich analytics, offer targeted advertising, better manage employee attendance and store security, and personalize experiences for VIPs and loyalty program members. Investments in smart retail technology will guarantee that merchants continue giving the best in-store experience possible, improving brand loyalty and sales.

The capacity of computers to visually recognize hand movements is critical for the future development of HCI. However, vision-based recognition of hand gestures, particularly dynamic hand gestures, is a difficult interdisciplinary challenge for three reasons: hand gestures are diverse, have multiple meanings, and vary spatiotemporally; the human hand is a complex non-rigid object that is difficult to recognize; and computer vision is an ill-posed problem in and of itself.

The COVID-19 pandemic made contactless communication essential. Gesture recognition, which was relegated to AR/VR and biometric authentication background, benefited from this. The market had a lot of room for growth if platform-independent gesture detection systems were developed. Additionally, consumers' familiarity with AR/VR systems and the minimum interaction required with screens can broaden its application in various industries. Smartphones and the advertising space worked together to seamlessly transmit relevant ads and deliver information in the digital sphere.

This is in response to numerous smart city projects that would be implemented in various nations.

Gesture Recognition in Retail Market Trends

Touchless Technology is Expected to hold the Major Share

Touchless technology is more energy efficient because it shuts off automatically rather than requiring human involvement, resulting in less energy loss and cost. Simple, manual measures, such as sanitary levers, can be used by businesses to safeguard personnel from contaminated surfaces. The lower likelihood of health-related charges and fines offsets costs incurred due to deploying touchless technology. Touchless technology has the potential to enable or improve a more streamlined, self-directed, and enjoyable consumer experience, with convenience at its center.

Further, with voice recognition software, users can carry out tasks verbally. Examples include Apple's Siri, Google's Home, and Amazon's Alexa. Small businesses have created voice recognition software for commercial and public uses, like voice-activated ATMs and train ticketing devices. Businesses may reduce typing time, do away with retaining manual records, and enable customers to audibly add events to their calendars by using voice-activated, touch-free devices.

Moreover, touchless gesture recognition can identify and prevent repeat offenders by screening everyone who enters the store against a database of known shoplifters and rowdy patrons. The system quickly provides workers with the offender's identification, location within the store, and reasons for block-listing when cameras equipped with face recognition software identify offenders to ensure that the person is approached appropriately and safely. By creating this block list of known offenders, mistakes and biases are lessened and eliminated. Also, this strategy frees up loss prevention staff, allowing them to concentrate on ensuring the security of customers and employees.

Touchless-based gesture recognition point-of-sale (POS) systems can rapidly and easily verify customer identity and allow payments. Customers do not require a credit card or smartphone to complete the transaction, similar to previous biometric verification techniques. Using gesture recognition technology can help stop fraudulent transactions. The most recent anti-spoofing technology stops thieves from fooling the facial recognition system even if a user's card or smartphone is stolen. This technique prevents efforts at spoofing by ensuring that the face in front of the camera is a real person and matches the database.

According to US Census Bureau, total retail sales will have reached roughly USD 7.1 trillion by the end of 2022, an increase of approximately half a billion US dollars over the previous year. Several world's top retail corporations, such as Walmart, Costco, and Amazon, are headquartered in the United States. Amazon, in particular, has seen exceptional revenue growth in line with the global expansion of e-commerce. Such huge retail sales are expected to drive the studied market.

Asia-Pacific to Witness the Fastest Growth

According to the Ministry of Statistics and Programme Implementation (MOSPI), India's consumer spending climbed from INR 22079.81 billion ( USD 246.32 Billion) in the second quarter of 2022 to INR 22295.72 billion (USD253.07 Billion) in the third quarter. Further, According to Statistics Bureau Japan, the average monthly household spending on online food purchases in 2021 was over JPY 2.3 thousand, whereas spending on home electronics was only over JPY 1.2 thousand. In 2021, monthly household online spending was close to JPY 16,000. This may create an opportunity for retail players to deploy gesture recognition systems to enhance the customer experience.

Moreover, According to Global Agriculture Information Network, In 2022, there will be around 13 million retail grocery stores in India. Within the category, this encompassed both traditional and new retailers. While there has been a consistent number growth since 2013, it was largely made of traditional stores. Further, According to the National Bureau of Statistics of China, in 2021, there were 292,383 retail chain stores across the country.

Future studies should extend and integrate the proposed technology with the Internet of Things (IoT) to achieve full automation and increase gesture recognition segmentation performance in less-than-ideal conditions. To improve segmentation performance for non-ideal iris images, including different-sized iris, dark iris, occlusions owing to spectacles or eyelids, illumination, non-cooperative samples, and specular reflections, a high-efficiency iris image segmentation technique based on deep learning was developed.

The vendors in the market are developing new products to capture the market share. For instance, in March 2022, Baidu AI Cloud, a provider of AI clouds, unveiled an AI sign language platform capable of producing digital avatars for sign language translation and live interpretation in minutes. This platform, released as a new product of Baidu AI Cloud's digital avatar platform XiLing, promises to help break down communication barriers for the deaf and hard-of-hearing (DHH) community by increasing access to automated sign language translation.

As China's economy has grown, consumer demand and living and spending patterns have altered noticeably. Retail brands and shopping centers have continued to seize the business opportunities created by new consumption actively, not only by adopting new technologies to realize digitalization of all aspects of retail, improving the efficiency of the entire value chain, and lowering operating costs, but also by actively innovating and formulating new business models to create refined retail services, retail products, and retail space.

Gesture Recognition in Retail Industry Overview

The gesture recognition in the retail market is fragmented. Some key players are Sony Corporation, Apple Inc., and Google LLC. Product launches, high expenses on research and development, partnerships and acquisitions, etc., are the prime growth strategies these companies adopt to sustain the intense competition.

In February 2023, WiMi Hologram Cloud Inc., a global Hologram Augmented Reality ("AR") Technologies provider, created a 3D gesture tracking algorithm. This is a way of monitoring a user's gesture by collecting the target gesture's position and translating its movement into a continuous trail of points in a video frame to decode human gestures using mathematical algorithms. A three-dimensional gesture tracking algorithm is an important area of research in computer vision. The system tracks user motions using gestures, camera attitude, and position information, which somewhat helps solve the gesture-tracking problem in video streams.

In July 2022, STMicroelectronics, a global semiconductor pioneer servicing clients across various electronics applications, released its latest FlightSense Time-of-Flight (ToF) multi-zone sensor. When delivered with a suite of essential software algorithms, the combination provides a turnkey solution for user detection, gesture recognition, and intruder warning, specifically suited for the PC market.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Deliverables
  • 1.2 Study Assumptions
  • 1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Introduction to Market Drivers and Restraints
  • 4.3 Market Drivers
    • 4.3.1 Increasing Dependence on Gestures to Communicate with Machines
    • 4.3.2 Increasing Use of Devices Supporting Gesture Recognition Across the Retail Sector
  • 4.4 Market Restraints
    • 4.4.1 Algorithms, Mathematical and Other Complexities Associated with the Gesture Recognition Technology
  • 4.5 Industry Value Chain Analysis
  • 4.6 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.6.1 Threat of New Entrants
    • 4.6.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.6.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.6.4 Threat of Substitute Products
    • 4.6.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 TECHNOLOGY SNAPSHOT

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Technology
    • 6.1.1 Touch-based Gesture Recognition
    • 6.1.2 Touch-less Gesture Recognition
  • 6.2 Geography
    • 6.2.1 North America
    • 6.2.2 Europe
    • 6.2.3 Asia-Pacific
    • 6.2.4 Latin America
    • 6.2.5 Middle East & Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Apple Inc
    • 7.1.2 Cognitec Systems GmbH
    • 7.1.3 Crunchfish AB
    • 7.1.4 Elliptic Labs
    • 7.1.5 GestureTek, Inc.
    • 7.1.6 Google LLC
    • 7.1.7 Infineon Technologies AG
    • 7.1.8 Intel Corporation
    • 7.1.9 Microsoft Corporation
    • 7.1.10 Omron Corporation
    • 7.1.11 Sony Corporation

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS