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市場調査レポート
商品コード
1639417

セルフサービス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Self-Service - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.82円
セルフサービス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

セルフサービスの市場規模は2025年に412億米ドルと推計され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは7.79%で、2030年には599億5,000万米ドルに達すると予測されます。

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セルフサービス技術は、ATMやガソリンスタンドのペイ・アット・ザ・ポンプ端末で古くから利用されてきました。現在の世界では、セルフサービスは消費者の生活に織り込まれており、多くの業界がデジタルトランスフォーメーションを進める上で不可欠な要素になりつつあります。コンビニエンスストア、キオスク端末、ATMといった形で、道行く23人全員にセルフサービスが提供されている日本では、こうしたサービスに対する需要が減ることはなさそうです。

主なハイライト

  • 特に、衛生的な理由と配達の速さから、消費者は人と接するよりもセルフサービス・テクノロジーを利用することを好みます。パンデミック(世界的大流行)は、製造業、医療、補助的産業におけるセルフサービスの様相を変えつつあり、消費者や企業の行動に大きな影響を与えています。短期的な社会封鎖の影響にもかかわらず、買い物客の間で食料品、日用雑貨、医療品、ホームセンターの需要が増加したため、企業は社会との距離を縮めるためのセルフサービス技術や、非接触型・キャッシュレス技術の採用を余儀なくされました。
  • 自動化されたセルフサービス機器の増加、ワイヤレス接続、技術の進歩、遠隔管理は、セルフサービス技術の必要性に影響を与えている主な要因です。さらに、このシフトの理由のひとつは、特に小売業、レストラン、ホテルなど、いくつかのセクターに影響を及ぼしている持続的な労働力不足です。このような逼迫した労働市場のため、多くの事業者が需要に対応するのに十分な人員を確保できないでいます。そのため、労働者を確保するために、中小企業は賃上げを余儀なくされました。その結果、キオスクの動向が活発化しました。
  • 自動販売機システムは、市場のもう一つの重要なセグメントです。これらは主に小売店や大規模企業で使用され、システムは食品、飲食品、またはシステムに適したその他の製品を分配するために使用されます。シンガポールやマレーシアのような観光客の多い国では、言葉の壁があるため、自動販売機はより包括的な導入が見込まれています。
  • この市場の成長を妨げているのは、セキュリティー上の懸念と、設置や設計のメンテナンスに関連する高いコストです。世界のサイバー攻撃の増加や既存ネットワークの脆弱性により、ユーザーの不安が高まっています。セキュリティ上の懸念やデータ損失のリスクを考慮すると、現在では多くのユーザーがこれらのシステムの使用に疑問を抱いています。
  • しかし、COVID-19パンデミックの発生により、いくつかの小売チェーンが一時的に店舗を閉鎖し、より多くの顧客層がオンライン・チャネルに移行したため、自動販売機の需要は減少する可能性が高いです。例えば、企業の報告によると、コロナウイルスの流行によるハイストリートでのビジネス不足のため、トップショップやドロシー・パーキンス、ミス・セルフリッジなどのブランドを持つアルカディア・グループは、一時的にいくつかの店舗の閉鎖を余儀なくされる可能性があります。

セルフサービス市場の動向

自動現金預け払い機(ATM)が成長を牽引

  • この市場の成長促進要因のひとつは、銀行業界などでATM導入の動きが活発化していることです。人口が増加し、銀行サービスが市民に広く受け入れられるようになるにつれ、ATMの需要は急速に高まっています。この市場の成長を支えているのは、信頼性の高いATMやキオスク・システムを提供するための同分野への多額の投資です。
  • この背景には、自動化と技術進歩の傾向が強まっていることがあります。運用コストの低下と農村部での開発ニーズが、今後数年間の市場成長を支えるものと予想されます。
  • より高い利益率を達成し、顧客に決済取引の利便性を提供するため、銀行は引き続き運営コストの削減に注力しています。その結果、銀行は資金移動、口座残高照会、請求書支払いといった必要不可欠な機能をATMに頼っています。
  • しかし、NFS(National Financial Switch)ネットワークのATM数は、2023年6月時点で26万6,000台以上に達しています。NFSはインド最大のATMネットワークで、約1200の提携先があり、3億件以上の取引があります。
  • しかし、ATMネットワークを新たな地域に広げるため、銀行はATMの数を増やしています。さらに、デジタル化が進み、企業向けモビリティ・ソリューションを採用する人が増え、労働者がタイムリーなサポートを受ける機会が増えるにつれて、高度なセルフサービス・テクノロジーへのニーズが高まっています。業務を円滑化し、全体的なパフォーマンスを向上させるため、効果的なサーバー、ネットワーク技術、ストレージ・システムの購入に対する業界の支出が増加すると予想されます。

アジア太平洋地域が最速の成長地域に

  • 大企業や中小企業がプレゼンスを拡大し、より多くのサービスを提供するためにセルフサービス技術の採用を増やしていることから、予測期間中、アジア太平洋地域は急速なペースで発展すると予測されます。さらに、消費者の購買力の増加や国に対する意識の向上も、インド、中国、日本などの市場を支えています。
  • IATAによると、2023年4月のRPKの総トラフィックは2022年4月と比較して45.8%増加し、アジア太平洋は170.8%RPKの最高シェアを記録しました。ヴィスタラ、インディゴ、エア・インディアなどの航空会社は、自国からの乗客の増加に対応するため、セルフチェック・キオスクを導入しました。こうしたキオスク端末の需要も、旅客数が年々増加するにつれて増加すると予想されます。
  • また、インドの小売業は成長を続けており、最近では売上動向も好調です。Reliance Retails社によると、インドの小売市場の成長率は世界でもトップクラスで、2032年には2兆ドル規模になるといいます。また、経済の拡大、人口動態の変化、可処分所得の増加、都市化、消費者の嗜好の進化などが、調査対象市場にプラスの影響を与えています。
  • さらに、COVID-19パンデミックの発症は、食品チェーンにおけるキオスクの需要が増加すると予想されました。例えば、ウェストライフ開発、マクドナルドは、西インドと南インドでレストランを所有し、運営し、その顧客のための自己注文端末をインストールすることにより、パンデミックのために増加したセキュリティ基準で開かれます。

セルフサービス業界の概要

セルフサービス市場は、キオスク、自動販売機、ATMでのセルフサービス需要の増加により、非常に細分化されています。消費者からの需要の高まりは、企業にとって魅力的な市場となっています。最小限のコストで人々のニーズに応えようとする企業間の厳しい競争が市場を拡大しています。同市場の主要企業には、KIOSK Information Systems Inc.、NCR Corporation、Zebra Technologies、Advanced Kiosks、ProtouchUKなどがあります。

  • 2023年11月-MTNグループの子会社であるMTNベナンは、ベナンの戦略的パートナーであるQuality Corporateと共同で、4つの支店にSEDCOのセルフサービスキオスクを導入し、顧客体験を変革しました。先進的なセルフサービス機により、顧客は24時間いつでもSIMの払い出し、現金の出し入れ、電気通信バンドルサービスの利用が可能になりました。常にシームレスな体験を保証するため、顧客は必要不可欠な通信サービスを快適に利用できるようになります。
  • 2023年8月-NCRコーポレーション全国の信頼できる小売店舗で顧客に簡単なアクセスと現金預金を提供するため、資産66億米ドルのファースト・バンクはNCRのオールポイント・ネットワークに参加しました。NCRはまた、ファースト・バンクがファースト・バンクの顧客により多くのセルフサービス・オプションを提供することを可能にし、ファースト・バンクはNCR Interactive Teller Machinesが運営する約200台のインタラクティブ・テラー・マシンを追加し、支店をアップグレードしています。
  • 2023年6月- 小売テクノロジーのプロバイダーである365 Retail Marketsは、セルフサービスによる消費者体験を強化するために設計された最新のキオスク端末であるMM6 for Marketsの発売を発表しました。このカウンタートップ・キオスクは22インチのタッチスクリーンと多様な支払いオプションを備えており、人通りの多いマイクロマーケットに最適です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提と成果
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 産業バリューチェーン分析

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 小売・食品セクターの需要を牽引する顧客満足度重視の高まり
    • インフラ開発(新設・改修)およびスマートシティ・イニシアチブへの高額投資
    • 障害のある人々や新規ユーザーへのサポートを強化するための技術投資
  • 市場抑制要因
    • コストとメンテナンスが依然として重要な考慮事項

第6章 主な技術開発

  • セルフサービスキオスクの進化
  • 主な技術&デザイン開発バリアフリーキオスク(欧米の主要作業部会&標準化機関が支援)|主要セルフサービスキオスクメーカーが提供する主な機能
  • セルフサービスキオスクに関連する主なケーススタディ&使用事例(マクドナルド、ベンダーなど)|主要ベンダーが引用した主なエンドユーザー調査

第7章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • キオスク端末
    • ATM
    • 自動販売機
  • エンドユーザー別
    • BFSI
    • 小売・ファーストフードチェーン
    • ホスピタリティ
    • ヘルスケア
    • 旅行・運輸
    • その他エンドユーザー
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • 南米
    • 中東・アフリカ

第8章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • NCR Corporation
    • HESS Cash systems GmbH & Co.
    • Crane Co.(USA)
    • Fujitsu Ltd.
    • Advanced Kiosks
    • Zebra Technologies
    • Frank Mayer & Associates, Inc.
    • Advantech Co. Limited
    • Diebold Nixdorf
    • IER Group
    • ProtouchUK
    • SEDCO
    • Azkoyen Group
    • Embross
    • MaasInternationalEuropeB.V

第9章 投資分析

第10章 市場の将来

目次
Product Code: 49482

The Self-Service Market size is estimated at USD 41.20 billion in 2025, and is expected to reach USD 59.95 billion by 2030, at a CAGR of 7.79% during the forecast period (2025-2030).

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Self-service technology has been around for ages with ATMs and pay-at-the-pump gas station terminals. In the present world, self-service is woven into the fabric of consumerism and is becoming an essential part of many verticals' paths to digital transformation. In Japan, where every 23rd person on the street is provided with self service assistance in the form of a convenience store, kiosk or ATM, demand for these services does not seem to be decreasing.

Key Highlights

  • In particular, given hygienic reasons and the speed of delivery, consumers prefer to use self service technology instead of human interaction. The pandemic's changing the face of selfservice in manufacturing, health care and ancillary industries, with a profound impact on consumer and business behavior. Despite the short-term social lockdown impact, the increase in demand for groceries, general merchandise, medical supplies, and home improvement among shoppers forced businesses to adopt self-assisted technologies for promoting social distancing and contact-free and cashless technologies.
  • The increase in automated and self-service devices, wireless connectivity, technological advancements, and remote administration are the key factors impacting the need for self-service technology. Furthermore, One of the reasons for this shift is a persistent labour shortage that affects several sectors, in particular retailers, restaurants and hotels. A number of operators cannot find sufficient staff to cope with the demand because of such a tight labour market. This meant that in order to attract workers, small and medium sized enterprises had to raise wages. This has resulted in an increase of the trend for kiosks.
  • The automatic vending machine system is another significant segment of the market. These are mostly used in retail stores or big-scale enterprises wherein the system is used for dispensing food, beverages, or any other product suitable to the system. Vending machines are expected to witness a more comprehensive implementation, owing to language barriers in countries such as Singapore and Malaysia, with a high tourism rates.
  • The growth of this market is hampered by security concerns and high costs related to the installation and maintenance of designs. The increasing cyber-attacks worldwide and vulnerabilities in the existing network result in user concerns. Given security concerns and the risk of data loss, a large number of users are now doubtful about using these systems.
  • However, the demand for vending machines is likely to fall as several retail chains temporarily closed their stores and a larger customer base moved towards online channels due to the onset of COVID-19 pandemic. For instance, according to company reports, due to the lack of business on the high street caused by the coronavirus epidemic, Arcadia Group, whose brands include Topshop and Dorothy Perkins or Miss Selfridge, could be forced to temporarily shut down some shops.

Self-Service Market Trends

Automated Teller Machine (ATM) to Witness the Growth

  • One of the main drivers for this market's growth is an increasing trend towards ATM adoption in banking sectors and elsewhere. The demand for ATMs is growing rapidly as the population grows and banking services become more widely accepted by citizens. The growth of this market is being supported by significant investments in the sector to provide reliable ATM and kiosk systems.
  • This is due to the increasing trend of automation and technological advancement. Lower operating costs and the need for development in rural areas are expected to support market growth over the coming years.
  • In order to achieve an higher profits margins and provide customers with more convenience in their payment transactions, banks continue to concentrate on lowering operational costs. As a result, they rely on automatic teller machines to perform the essential functions such as fund transfers, account balance enquiries and payment of bills.
  • Moroever, The number of ATMs under the National Financial Switch (NFS) network amounted to over 266 thousand as of June 2023. The NFS is India's largest network of ATMs with nearly 1,200 affiliated members and over 300 million transactions.
  • Moroever, In order to extend their ATM network across new geographical areas, banks are increasing the number of ATMs. In addition, the need for advanced self service technologies is growing as digitisation increases, more people adopt enterprise mobility solutions and workers are increasingly provided with timely support. In order to facilitate business operations and increase overall performance, this is expected to lead to an increase in the industry's spending on purchasing effective servers, networking technologies and storage systems.

Asia-Pacific to be the Fastest Growing Region

  • Due to the increasing adoption of self service technologies by large organisations and SMEs in order to expand their presence and provide more services, During the forecast period, Asia Pacific is projected to develop at a rapid pace. Moreover, increasing consumer purchasing power and better awareness of the country are also supporting the market like India, China or Japan.
  • According to IATA, total traffic in April 2023 in RPKs rose 45.8% compared to April 2022, with Asia-Pacific registering the highest share of 170.8% RPK. Airlines such as Vistara, Indigo and Air India introduced selfcheck kiosks to meet the growing number of passengers from their home countries. Demand for these kiosks is also expected to rise as the number of passengers increases every year.
  • In addition, the retail sector in India continues to grow and is experiencing positive sales trends recently. According to Reliance Retails, India's retailing market is growing at one of the highest rates in the world and will be worth two trillion dollars by 2032. Also, economic expansion, shifting demography, increasing disposable income, urbanization, and evolving consumer tastes and preferences thus are positively impacting the studied market.
  • Further, the onset of the COVID-19 pandemic was the demand for kiosks in food chains is expected to be increased. For instance, Westlife Development, McDonald's owns and operates restaurants in West and South India, which will open with increased security standards due to the pandemic by installing self ordering terminals for its customers.

Self-Service Industry Overview

The self-service market is highly fragmented due to increased demand for self-service in kiosks, vending machines, and ATMs. The rising demand from the consumer is making the market attractive for companies. Stiff competition among the players to cater to the people's needs with minimal cost magnifies the market. Some key players in the market are KIOSK Information Systems Inc., NCR Corporation, Zebra Technologies., Advanced Kiosks., and ProtouchUK, among others.

  • November 2023 - MTN Benin, a subsidiary of the MTN Group, has transformed its customer experience by introducing SEDCO's self-service kiosks across its four branches in collaboration with its strategic partner Quality Corporate in Benin. Advanced self service machines now provide customers with 24 hours SIM dispensing, cash in and out transactions, activation of telecom bundles at all times. In order to ensure a seamless experience at all times, customers will be able to access essential telecommunications services in their comfort.
  • August 2023 - NCR Corporation In order to provide customers with easy access and cash deposits in trusted retail outlets across the country, USD 6.6 billion asset First Bank has joined NCR's Allpoint Network. NCR also enabled First Bank to bring more selfservice options to First Bank's customers, the bank is upgrading its branches by adding almost 200 interactive teller machines operated byNCR Interactive Teller Machines.
  • June 2023 - Retail technology provider 365 Retail Markets announced the launch of MM6 for Markets, its latest kiosk designed to enhance the self-service consumer experience. The countertop kiosk features a 22-inch touchscreen and diverse payment options, making it the right fit for customers in high-touch, high-traffic micro-market locations.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Deliverables
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis

5 Market DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing emphasis on ensuring customer satisfaction to drive demand in the Retail & Food sector
    • 5.1.2 High investments in the infrastructure developments (new & refurbishments) and smart city initiatives
    • 5.1.3 Technological investments to enable greater support for the differently abled populace & new users
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Cost and maintenance remains a key consideration

6 MAJOR TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS

  • 6.1 Evolution of Self-Service Kiosks
  • 6.2 Key technological & design developments Barrier-Free Kiosks(Major working groups & standard agencies lending support in Europe & the US) | major features provided by the key self-service kiosk manufacturers
  • 6.3 Major case studies & use-cases related to Self-Service Kiosks(McDonalds, Wendys, etc.) | Key end-user surveys cited by major vendors

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 Type
    • 7.1.1 Kiosk
    • 7.1.2 ATM
    • 7.1.3 Vending Machine
  • 7.2 End-user
    • 7.2.1 BFSI
    • 7.2.2 Retail & Fast Food Chain
    • 7.2.3 Hospitality
    • 7.2.4 Healthcare
    • 7.2.5 Travel & Transportation
    • 7.2.6 Other End-users
  • 7.3 Geography
    • 7.3.1 North America
    • 7.3.2 Europe
    • 7.3.3 Asia-Pacific
    • 7.3.4 South America
    • 7.3.5 Middle East and Africa

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 NCR Corporation
    • 8.1.2 HESS Cash systems GmbH & Co.
    • 8.1.3 Crane Co. (USA)
    • 8.1.4 Fujitsu Ltd.
    • 8.1.5 Advanced Kiosks
    • 8.1.6 Zebra Technologies
    • 8.1.7 Frank Mayer & Associates, Inc.
    • 8.1.8 Advantech Co. Limited
    • 8.1.9 Diebold Nixdorf
    • 8.1.10 IER Group
    • 8.1.11 ProtouchUK
    • 8.1.12 SEDCO
    • 8.1.13 Azkoyen Group
    • 8.1.14 Embross
    • 8.1.15 MaasInternationalEuropeB.V

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 FUTURE OF THE MARKET