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市場調査レポート
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1627132

インドのビッグデータ技術とサービス:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

India Big Data Technology & Service - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 100 Pages
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2~3営業日
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インドのビッグデータ技術とサービス:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドのビッグデータ技術サービス市場規模は、2025年に23億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは7.66%で、2030年には33億8,000万米ドルに達すると予測されます。

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インドでは、ビッグデータとAIのエコシステムが急拡大しており、過去数年間に数多くの大企業や中小企業が参入しています。このため、同国は今後、より優れたユースケースとデータサイエンティストにとって大きなビジネス機会に恵まれ、世界最大級のビッグデータ分析市場になると予想されます。

主要ハイライト

  • 様々なビジネスプロセスにおいて適切な人材やリソースが不足していることから、分析やその他のデジタルソリューションの導入が進んでいます。これらのソリューションは、BFSI、小売、電気通信などの産業でも成長を遂げています。インダストリー4.0時代には、データ分析が、特に人工知能、機械学習、IoT、自動化に関する、よりサステイナブル製造プロセスのための重要なスキルとなると考えられます。
  • 例えば小売業では、業績不振の引き金となる要因を特定したり、正確な売上予測を立てたりするための診断分析の能力が不足しており、不安定な売上実績に悩まされていることが観察されています。そのような時、メーカーには社内にデータ分析チームを育てる時間も予算もないです。そのため、実用的でデータ主導洞察を得るために、分析のアウトソーシングを利用するのです。
  • 膨大なデータの生成により、企業は顧客のセグメンテーション、各セグメントにおける嗜好の理解、行動の変化への対応、サービスのパーソナライゼーションといった洞察を求めるようになりました。さらに、インターネット利用の増加により、膨大な量の構造化データと非構造化データが組織で利用できるようになりました。こうした利点から、多国籍企業や大企業はビッグデータを分析して実用的な洞察を得るようになっています。
  • ビッグデータ分析により、自動車製造部門は複数のERPシステムからデータを収集し、さらにサプライチェーンの複数の機能単位やビジネスメンバーからの情報を組み合わせることができます。IoTとM2M通信の出現により、自動車産業はインダストリー4.0への準備を整えています。センサー、バーコードリーダー、RFID、ロボットが産業の製造現場で標準となりつつあります。
  • インドの産業は消費者の行動パターンをより認識し、それに基づいて生産計画を立てることができます。IoTの進化や電子部品が自動車に不可欠になっていることから、自動車セグメントでも同様の可能性が露呈しています。
  • さらに、この地域ではビッグデータのエコシステムを強化するための投資が急増しています。例えば、2022年1月、Fractal Analytics Limitedは、プライベートエクイティ会社であるTPG Capital Asiaから3億6,000万米ドルの投資を受け、2番目のユニコーン2022となりました。Mu Sigmaに次いで、インドでピュアプレイ分析セグメントで2社目のユニコーン企業となりました。さらにフラクタルは、クラウド、データ、エンジニアリング、AIのMicrosoft・ゴールド・コンサルティング・パートナーであるニール・分析を買収し、太平洋岸北西部、カナダ、インドでのプレゼンス強化に貢献しました。
  • さらに、2022年4月、インド国防省は、人工知能(AI)、高度画像処理、センサーシステム、ビッグデータ分析、自律型無人システム、安全な通信システムなどのソリューションを提供できる新興企業に資金を提供すると発表しました。
  • さらに、COVID-19危機が産業全体に課題をもたらしたソフトウェア企業は需要の高い技術への注力を強め、顧客にサービスを提供するための革新的な方法を模索しています。その結果、技術支出は減少しました。人工知能(AI)とビッグデータの採用は、2020年にIT支出全体が大幅に減少し、ハードウェアに深刻な影響を与え、ソフトウェアとサービス事業が減速することを通じて、成長するように設定されていました。パンデミックの初期段階で、インド政府は無料アプリ「Aarogya Setu」(健康への架け橋)を立ち上げ、携帯電話の記録、人工知能、ビッグデータを採取して、COVID-19に感染した可能性のある個人の特定に役立てた。

インドのビッグデータ技術市場動向

BFSIセグメントが市場の成長を牽引する見込み

  • 銀行は顧客の収支に関する広範な情報を持っています。この情報は、顧客の決済や特定の期間に口座に入ったお金に関するものです。金融機関はこのデータを分析することで、顧客の給与が増えたのか減ったのか、どの収入源がより安定しているのか、いくら使われたのか、特定の取引を行うためにどのチャネルを利用したのかを判断することができます。データを分析することで、銀行はリスクを評価し、融資を行うかどうかを決定し、顧客が利益を受け取ることに関心があるのか、投資を行うことに関心があるのかを判断することができます。
  • India Brand Equity Foundation(IBEF)によると、インドでは44の外資系銀行、12の公的銀行、22の民間銀行が銀行免許を取得しています。さらに、9万6,000以上の農村協同組合銀行があります。さらに、広範なリスク管理システムの開発は、金融企業にとって極めて重要です。リスク管理を徹底しなければ、収益が大きく損なわれるからです。競争の激しい世界で生き残り、収益を最大化するためには、企業は絶えず新しいアイデアを革新していかなければならないです。ビッグデータ分析は、企業が危険を即座に察知するのを助け、もちろん潜在的な詐欺から顧客を守る。
  • 電子情報技術省(MeitY)によると、インドでは2022~2023会計年度にデジタル決済が前年比45%増加しました。2022~23年には1,346億2,000万インドルピー(16億2,170万米ドル)、2023~2024年度には1,166億インドルピー(14億451万米ドル)のデジタル決済取引があった。このような膨大なデジタル取引は、ビッグデータサービスの需要を促進すると考えられます。
  • 2022年6月、デリー国営銀行は、不正行為に対抗し、決済を停止する可能性のあるストレス顧客を特定し、データ分析を通じて競合の一歩先を行く金融機関を支援するために、専門の分析チームを持つことが期待されました。財務省は、すべての銀行に対し、重要な社内外のリソースを選定し、新たな垂直統合に参加するよう要請しました。これにより、詐欺や不良債権の蓄積を注意深くモニタリングしながら、効率性を高めるため洞察が得られると考えられます。

通信・ITセグメントが大きな市場シェアを占めると予想される

  • ビッグデータ技術の成長は、ブロックチェーン、IoT、AI、クラウドコンピューティングなどの新興技術にも起因しています。これらの技術は、インドで必要なビッグデータサービスを後押ししています。
  • 最近、国内ではビッグデータサービスプロバイダーの数が増加しています。Lymbyc、G Square、TechVantage、BluePiConsulting、SIBIA Analyticsなどは、近年登場した数少ない企業です。さらに、参入企業数の増加は、政府のデータローカライゼーション施策にも起因しています。
  • インドは現在、世界の主要なビッグデータ分析市場のひとつであり、NASSCOMは同国をトップ3のひとつにするという目標を掲げています。NASSCOMは、インドの分析産業は2025年までに160億米ドルに達すると予測しています。これは、世界の分析市場の32%を占める可能性があることを意味します。このシナリオは、インドにおけるビッグデータ分析の範囲に多大な機会を反映しています。インドは、技術的に熟練し、英語を話す人口のリソースプールが多いため、ビッグデータ分析産業で高い成長を遂げています。
  • Nokiaの「India Mobile Broadband Index 2023」レポートによると、2022年のユーザー1人当たりの月間平均データ消費量は19.5ギガバイトで、2021年は17ギガバイト、2020年は13.5ギガバイトでした。前例のないデータ消費量の増加は、この膨大なリソースを保存・管理するデータセンターの必要性を生み出しました。COVID-19主導の全国的なロックダウンを背景に、在宅勤務、オンライン教育、レクリエーションにより、データ使用量はさらに増加しました。
  • さらに、国内の通信産業は、複数の参入企業の参入により力強い成長を遂げています。例えば、2022年7月には、億万長者Gautam Adaniのグループが通信周波数獲得競争への参入を確認し、空港から電力、データセンターまでの事業をサポートするプライベート・ネットワークの構築に使用するとしています。

インドのビッグデータ技術産業概要

インドのビッグデータ技術とサービス市場の競合情勢は、依然として競争が激しく断片的です。これは主に、データ革命に素早く飛び込むことができた老舗のITサービス産業が存在するためです。既存の参入企業に加え、多くの新興企業や中堅企業が、様々なエンドユーザーの垂直的なビッグデータニーズに応えることを専門としています。最近の動向は以下の通りです。

2022年10月。CapgeminiはMicrosoftとの協業を発表し、ReflectIODと呼ばれる世界初のクラウドネイティブでサーバーレスのAzureベースのデジタルツインプラットフォームを記載しています。このプラットフォームは、Azureスイートの強化されたアーキテクチャと技術コンポーネントを活用し、組織の運用・保守効率の変革を支援し、インテリジェントな産業を実現し、サステイナブルビジネス価値を推進するものでした。

2024年1月、GenepoweRxがAIビッグデータ分析と創薬プラットフォームを発表。ウパルリK&H個別化医療クリニックの診断部門であるGenepoweRxは、独創的な人工知能(AI)プラットフォームであるGeneConnectRxを導入しました。医療専門家は、個別化医療におけるこの画期的な進歩により、各患者のユニークな遺伝子構成に基づいて治療を調整することができるようになります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

第5章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19が産業エコシステムに与える影響

第6章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 導入コストの削減が促進要因に
    • 接続デバイス数の増加
  • 市場抑制要因
    • 構造的障壁と分散型システムが抑制要因に
    • 熟練した専門家の不足

第7章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • ソリューション
    • サービス(マネージド)
  • 組織規模別
    • 中小企業
    • 大企業
  • 産業別
    • BFSI
    • 小売
    • 通信・IT
    • メディア・エンターテイメント
    • 医療
    • その他

第8章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Mu Sigma Business Solutions Pvt. Ltd.
    • IBM Corporation
    • Sigma Data Systems
    • Capgemini SE
    • Fractal Analytics Limited
    • SAS Institute Inc.
    • WNS(Holdings)Ltd.
    • Wipro Ltd.
    • TIBCO Software Inc.
    • Infosys Ltd.

第9章 投資分析

第10章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 49787

The India Big Data Technology & Service Market size is estimated at USD 2.34 billion in 2025, and is expected to reach USD 3.38 billion by 2030, at a CAGR of 7.66% during the forecast period (2025-2030).

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In India, there has been a proliferation in the Big Data and AI ecosystem, with numerous large and small players entering in the past few years. Thus, the country is expected to become one of the world's largest Big Data Analytics markets, with better use cases and significant opportunities for data scientists in the future.

Key Highlights

  • The shortage of the right talent and resources for various business processes has led to the adoption of analytics and other digital solutions. These solutions are also witnessing growth in industries such as BFSI, Retail, Telecom, and many more. In the Industry 4.0 era, data analytics would be a key skill for more sustainable manufacturing processes, especially concerning artificial intelligence, machine learning, IoT, and automation.
  • Retailers, for instance, are observed suffering from unstable sales performance, lacking the capability of diagnostic analytics to identify what triggers poor performance or make accurate sales forecasts. At such a moment, the manufacturer lacks the time and budget to grow an in-house data analytics team. Therefore, they turn to analytics outsourcing to gain actionable and data-driven insight.
  • The generation of a huge amount of data has led companies to seek insights such as customer segmentation, understanding the preferences under each segment, staying updated with changes in behavior, and personalization of services. Additionally, due to the rise in internet usage, an enormous amount of structured and unstructured data is available to organizations. Such benefits have led multinational and large companies to analyze their big data for actionable insights.
  • Big data analytics allows the automobile manufacturing sector to collect data from multiple ERP systems to further combine information from several functional units of the supply chain and business members. With the emergence of IoT and M2M communication, the automotive industry is positioning itself toward Industry 4.0 ready. Sensors, barcode readers, RFIDs, and robots are becoming standard on the industry's manufacturing floor.
  • The Indian industries are more aware of consumer behavior patterns and can plan production based on these. A similar potential has been exposed in the automotive sector, with IoT evolutions and electronics components becoming integral to automobiles.
  • Additionally, the region is witnessing an upsurge in investments for enhancing its big data ecosystem. For instance, in January 2022, Fractal Analytics Limited became the second unicorn 2022 with an investment of USD 360 million from TPG Capital Asia, a private equity firm. After Mu Sigma, this is the second firm in India in the pure-play analytics space to get unicorn status. Further, Fractal acquired Neal Analytics, a cloud, data, engineering, and AI Microsoft Gold consulting partner, to help the company strengthen its presence in the Pacific Northwest, Canada, and India.
  • Further, in April 2022, the Defence Ministry of India announced that it would fund startups that can provide solutions to Artificial Intelligence (AI), advanced imaging, sensor systems, big data analytics, autonomous unmanned systems, and secured communication systems, among other technologies.
  • Further, software companies are intensifying their focus on in-demand technologies and exploring innovative ways to serve their clients even as the COVID-19 crisis created challenges across industries. It led to a reduction in technology spending. The adoption of artificial intelligence (AI) and big data was set to grow through the overall IT spending dropped significantly in 2020, with a severe impact on hardware and a slowdown in the software and services business. In the initial stage of the pandemic, the Government of India launched a free app, the Aarogya Setu, or Bridge to Health, to harvest mobile phone records, artificial intelligence, and big data to help identify individuals potentially exposed to COVID-19.

India Big Data Technology Market Trends

The BFSI Segment is Expected to Drive the Market's Growth

  • Banks have extensive information about the earnings and expenses of their customers. This information relates to their payments and the money that entered their accounts over a specific time frame. A financial institution can analyze this data to determine whether a client's salary has increased or decreased, which sources of revenue have been more consistent, how much money was spent, and which channels the client utilized to conduct certain transactions. By analyzing the data, banks can assess risks, decide whether to extend loans, and determine whether a client is more interested in receiving benefits or making investments.
  • According to the Indian Brand Equity Foundation (IBEF), 44 foreign banks, 12 public banks, and 22 private banks have banking licenses in India. Moreover, there are over 96,000 rural cooperative banks. Furthermore, developing an extensive risk management system is crucial for financial firms. They will experience a significant loss of revenue if they don't practice thorough risk management. To survive in the competitive world and maximize earnings, businesses must continuously innovate new ideas. Big data analysis aids businesses in detecting dangers instantly and, of course, safeguards customers from potential fraud.
  • According to the Ministry of Electronics and IT (MeitY), In India, digital payments rose 45% yearly (YoY) during the fiscal year (FY) 2022-2023. This period saw INR 13,462 crore(USD 1621.7million) digital payment transactions in (FY) 2022-23, and INR 11,660 crore (USD 1404.51 million) in till december 2023 for FY 2023-2024. Such huge digital transactions will drive the demand for big data services.
  • In June 2022, Delhi State-run banks were expected to have specialized analytics teams to combat frauds, identify stressed customers who might stop making payments, and assist the lenders in staying ahead of the competition through data analysis. The finance ministry requested that all banks select important internal and external resources to join the new vertical. This would give them insights to enhance efficiency while closely monitoring scams and accumulating bad loans.

The Telecommunication and IT Sector is Expected to Hold a Major Market Share

  • The growth of Big Data technologies could also be attributed to emerging technologies, like Blockchain, IoT, AI, and cloud computing. These technologies have provided the push for the necessary big data services in India.
  • There has been an increase in the number of big data service providers in the country recently. Lymbyc, G Square, TechVantage, BluePiConsulting, and SIBIA Analytics are a few firms that have come up in recent years. Furthermore, the increase in the number of players was also attributed to the government's data localization policy.
  • India is currently among the world's major big data analytics markets, and NASSCOM has set the target of making the country one of the top three. NASSCOM has predicted that the Indian analytics industry is expected to reach USD 16 billion by 2025. This means that it may account for 32% of the analytics market worldwide. This scenario reflects tremendous opportunities for the scope of big data analytics in India. India is witnessing high growth in the big data analytics industry due to its large resource pool of technically skilled, English-speaking population.
  • In 2022, according to Nokia's India Mobile Broadband Index 2023 report, the average monthly data consumption per user was 19.5 gigabytes, which was 17 gigabytes in 2021 and 13.5 gigabytes in 2020. The unprecedented growth of data consumption created the need for data centers to store and maintain this vast resource. The data usage increased further due to work from home, online education, and recreation in the backdrop of the COVID-19-led nationwide lockdown.
  • Further, the telecom industry in the country is witnessing robust growth due to the entry of several players. For instance, in July 2022, Billionaire Gautam Adani's group confirmed its entry into the race to acquire telecom spectrum, which it said would be used to create a private network to support its businesses from airports to power and data centers.

India Big Data Technology Industry Overview

The competitive landscape of India's Big Data Technology and Services market remains highly competitive and fragmented. This is primarily because of the presence of a well-established IT services industry that has been able to leap into the data revolution quickly. In addition to the established players, a number of startups and mid-sized companies specialize in catering to the Big Data needs of the world across various End-User verticals. Some of the recent developments are as follows:-

In October 2022. Capgemini announced its collaboration with Microsoft to deliver a first-of-its-kind, cloud-native, serverless Azure-based digital twin platform called ReflectIOD. The platform was to leverage the Azure suite's enhanced architecture and technological components to help transform an organization's operations and maintenance efficiency, enabling intelligent industry and driving sustainable business value.

In January 2024, AI big data analytics and drug discovery platform is launched by GenepoweRx. The diagnostic division of Uppaluri K&H Personalized Medicine Clinic, GenepoweRx, has introduced GeneConnectRx, an inventive artifical intelligence (AI) platform. Healthcare professionals will now be able to tailor therapies based on each patient's unique genetic composition due to this groundbreaking advancement in personalized medicine.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

5 MARKET INSIGHT

  • 5.1 Market Overview
  • 5.2 Industry Value Chain Analysis
  • 5.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 5.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 5.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 5.3.3 Threat of New Entrants
    • 5.3.4 Threat of Substitutes
    • 5.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 5.4 Impact of COVID-19 on the Industry Ecosystem

6 MARKET DYNAMICS

  • 6.1 Market Drivers
    • 6.1.1 Reduction in Cost of Implementation will act as a Driver
    • 6.1.2 Increasing Number of Connected Devices
  • 6.2 Market Restraints
    • 6.2.1 Structural Barriers and Decentralized Systems act as a Restraint
    • 6.2.2 Lack of Skilled Professionals

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 Type
    • 7.1.1 Solution
    • 7.1.2 Services (Managed)
  • 7.2 Organisation Size
    • 7.2.1 Small & Medium Enterprise
    • 7.2.2 Large Enterprise
  • 7.3 End-User Vertical
    • 7.3.1 BFSI
    • 7.3.2 Retail
    • 7.3.3 Telecommunication and IT
    • 7.3.4 Media and Entertainment
    • 7.3.5 Healthcare
    • 7.3.6 Other End-User Industry

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 Mu Sigma Business Solutions Pvt. Ltd.
    • 8.1.2 IBM Corporation
    • 8.1.3 Sigma Data Systems
    • 8.1.4 Capgemini SE
    • 8.1.5 Fractal Analytics Limited
    • 8.1.6 SAS Institute Inc.
    • 8.1.7 WNS (Holdings) Ltd.
    • 8.1.8 Wipro Ltd.
    • 8.1.9 TIBCO Software Inc.
    • 8.1.10 Infosys Ltd.

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS