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市場調査レポート
商品コード
1536951

ベースオイル- 市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)

Base Oil - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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ベースオイル- 市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2024年08月14日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ベースオイル市場規模は2024年に3,463万トンと推定され、2029年には3,731万トンに達し、予測期間(2024-2029年)のCAGRは1.51%で成長すると予測されます。

Base Oil-Market

ベースオイルの需要は、COVID-19の発生により2020年に大幅に減少しました。このウイルスの影響で、自動車産業やその他のさまざまな産業部門(航空、工業など)の生産が減少しました。エンジンオイル、ギアオイル、グリース、金属加工油の消費量の減少は、ベースオイル市場に影響を与えました。しかし、2021年と2022年には、自動車製造とその他の産業の生産活動が活発化したため、ベースオイル市場は回復しました。

主なハイライト

  • アジア太平洋地域における急速な工業化、油圧作動油や工業用ギヤ油などのベースオイルの工業用途の検討、自動車の生産と販売の増加が、予測期間中の市場成長を牽引すると予想されます。
  • 反面、低粘度ベースオイルへの嗜好からi族ベースオイルの需要が減少していることが、予測期間中の市場成長の妨げになると思われます。
  • とはいえ、再生可能なベースオイルやベースオイルのリサイクルの分野における技術革新は、市場調査の機会を提供すると予想されます。
  • アジア太平洋は、中国、インド、日本などの国々からの大きな需要により、市場を独占すると予想されます。

ベースオイル市場の動向

エンジンオイルセグメントが市場を独占

  • 自動車、電力、重機、金属加工、化学など様々な産業からエンジンオイルの需要が伸びているため、エンジンオイル分野がベースオイル市場を独占しています。
  • エンジンオイルは、内燃エンジンの潤滑に広く使用されています。エンジンオイルには一般的に約7%から10%の添加化学物質が含まれており、残りはベースオイルとなっています。
  • 酸化安定性、デポジット防止、摩耗・腐食防止などの特性は、さまざまなベースオイルと添加剤を使用してエンジンオイルを形成する際に考慮される重要な要素です。高燃費エンジンオイルは、オイル漏れを防ぎ、オイル消費量を削減する特性があるため、最近需要が高まっています。
  • さらに、ビジネス慣行におけるさまざまな投資や開拓がエンジンオイルの需要を高めており、これがベースオイル市場を押し上げる可能性があります。例えば、2023年4月、Brakes India社は、Reviaブランドを通じて潤滑油分野に参入すると発表しました。この新ブランドにより、同社はエンジンオイル分野への多角化を図り、乗用車と商用車の両セグメントに対応します。
  • さらに2023年3月、エクソンモービル・コーポレーションは、ライガドにあるマハラシュトラ工業開発公社のイサンベ工業地区に潤滑油製造工場を建設するため、約900カロールインドルピー(1億1,000万米ドル)を投資すると発表しました。新工場では年間15万9,000キロリットルの完成品潤滑油が生産され、2025年までに商業運転が開始される予定です。
  • さらに、シェルPLCは2023年2月、乗用車用モーターオイル「Shell Helix SP HX8 0W-20」を発売すると発表しました。同社によると、この製品は完全化学合成のBS VI対応エンジンオイルで、ターボチャージャー付きガソリン直噴(TGDI)エンジン用に設計されており、有害な低速域でのプレイグニッション(LSPI)から保護します。同社はまた、排出ガスやエンジン設計の変更を抑えながら、車両の燃費を向上させるとしています。
  • 自動車部門からのエンジンオイルの需要は、ベースオイル市場を強化すると予想されます。OICAによると、世界の自動車販売台数は2022年の8,287万台に対し、2023年には9,272万台に達しました。
  • したがって、前述の要因は、予測期間にわたってエンジンオイル・セグメントにおけるベースオイルの成長に影響を与えると予想されます。

アジア太平洋地域が市場を独占する

  • アジア太平洋地域が世界市場を独占すると予想されます。中国、インド、日本、韓国のような国々では、様々な分野での潤滑油の消費が増加しており、この地域ではベースオイルの使用量が増加しています。
  • 国際貿易局が発表したデータによると、中国の自動車用潤滑油需要は2026年に51億9,000万リットルに達し、2021~26年のCAGRは5.41%を記録すると予想されています。これが同国のベースオイル需要を牽引すると予想されます。
  • 同様に、国家統計局が発表したデータによると、2024年3月の中国の工業生産高は前年比4.5%増でした。2023年9月から2023年12月にかけて製造業、公益事業、鉱業部門の操業が鈍化したため、工業生産高全体の前年比成長率は制限されました。
  • インドでは、自動車人口の堅調な伸び(2023年の自動車販売台数は前年比12%増)と産業活動の活発化(2024年2月の年間ベースで5.7%増)が、予測期間中のベースオイル需要を牽引すると予想されます。
  • さらに日本では、さまざまな大規模潤滑油メーカーが国内のベースオイル需要を満たすために長期供給契約に依存しています。例えば、出光興産は2023年10月にIII族ベースオイルの長期安定調達を確保するためのMoUを締結しました。
  • その結果、上記の要因は予測期間中、アジア太平洋のベースオイル市場に大きな影響を与えると予測されます。

ベースオイル業界の概要

ベースオイル市場は、その性質上、断片化されています。主なプレーヤー(順不同)には、エクソンモービル・コーポレーション、サウジアラビア石油公社(アラムコ)、ペトロチャイナ、シェブロン・コーポレーション、中国石油化工集団(SINOPEC)などがあります。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 促進要因
    • アジア太平洋地域の急速な工業化
    • 成長する自動車生産と販売
  • 抑制要因
    • iベースオイルの需要減少
  • 産業バリューチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度

第5章 市場セグメンテーション(市場規模)

  • タイプ
    • iグループ
    • グループII
    • グループIII
    • グループIV
    • その他のタイプ(グループVおよびバイオベースベースオイル)
  • 用途
    • エンジンオイル
    • トランスミッション・ギア油
    • 金属加工油
    • 油圧作動油
    • グリース
    • その他の用途(プロセスオイル、タービンオイル、コンプレッサーオイル、循環オイルなど)
  • 地域
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
      • マレーシア
      • インドネシア
      • ベトナム
      • タイ
      • その他アジア太平洋
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • イタリア
      • スペイン
      • 北欧諸国
      • トルコ
      • ロシア
      • その他欧州
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • コロンビア
      • その他南米
    • 中東・アフリカ
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • エジプト
      • カタール
      • ナイジェリア
      • その他中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 市場シェア分析
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • ADNOC(Abu Dhabi National Oil Company)
    • Chevron Corporation
    • China Petrochemical Corporation(SINOPEC)
    • CNOOC Limited
    • Exxon Mobil Corporation
    • Formosa Petrochemical Corporation
    • Gazprom Neft PJSC
    • GS Caltex Corporation
    • Indian Oil Corporation Ltd
    • LUKOIL
    • Nynas AB
    • Petrobras
    • PetroChina
    • PETRONAS Lubricants International
    • Philips 66 Company
    • Repsol
    • Saudi Arabian Oil Co.(ARAMCO)
    • Sepahan Oil Company
    • Shandong Qingyuan Group Co. Ltd
    • Shell PLC
    • SK Innovation Co. Ltd
    • Total Energies

第7章 市場機会と今後の動向

  • 再生可能なベースオイル分野におけるイノベーション
  • ベースオイルのリサイクル
目次
Product Code: 65723

The Base Oil Market size is estimated at 34.63 Million tons in 2024, and is expected to reach 37.31 Million tons by 2029, growing at a CAGR of 1.51% during the forecast period (2024-2029).

Base Oil - Market

The demand for base oil decreased significantly in 2020 due to the outbreak of COVID-19. The virus caused production to decline in the automotive industry and various other industrial units (aviation, industrial, etc.). The reduction in the consumption of engine oil, gear oil, greases, and metalworking fluid affected the base oil market. However, in 2021 and 2022, the base oil market recovered as car manufacturing and production activities across other industries ramped up.

Key Highlights

  • Rapid industrialization in Asia-Pacific, considering the industrial application of base oil such as hydraulic fluid and industrial gear oil, and growing automotive production and sales are expected to drive the market's growth during the forecast period.
  • On the flip side, the declining demand for group I base oils due to the preference for lighter viscosity base oils is likely to hamper the market's growth over the forecast period.
  • Nevertheless, innovations in the field of renewable base oils and recycling of base oils are anticipated to provide opportunities for the market studied.
  • Asia-Pacific is expected to dominate the market owing to significant demand from countries such as China, India, and Japan.

Base Oil Market Trends

The Engine Oil Segment to Dominate the Market

  • The engine oil segment dominates the base oil market due to the growing demand for engine oil from various industries such as automotive, power, heavy equipment, metalworking, and chemicals.
  • Engine oils are widely used to lubricate internal combustion engines. They generally contain about 7% to 10% additive chemicals, with the rest as base oil.
  • Properties like oxidation stability, deposit control, and wear and corrosion protection are the key factors taken into consideration when forming engine oils using different base oils and additives. High-mileage engine oils are in demand lately, owing to the properties that help prevent oil leaks and reduce oil consumption.
  • Additionally, various investments and developments in business practices are enhancing the demand for engine oil, which may boost the market for base oil. For instance, in April 2023, Brakes India announced it would enter the lubricants segment through the Revia brand. With its new brand, the company is diversifying into the engine oil space, catering to both passenger car and commercial vehicle segments.
  • Furthermore, in March 2023, Exxon Mobil Corporation announced the investment of nearly INR 900 crore (USD 110 million) to build a lubricant manufacturing plant at the Maharashtra Industrial Development Corporation's Isambe Industrial Area in Raigad. The new plant is expected to produce 159,000 kiloliters of finished lubricants per year, with commercial startup expected by 2025.
  • In addition, in February 2023, Shell PLC announced the launch of its passenger car motor oil portfolio, Shell Helix SP HX8 0W-20. According to the company, the product is a fully synthetic, BS VI-compliant engine oil designed for turbocharged petrol direct injection (TGDI) engines to protect against damaging low-speed pre-ignition (LSPI). The company also claims to aid a vehicle's fuel economy while reducing emissions and changes in engine design.
  • The demand for engine oil from the automotive sector is expected to enhance the base oil market. According to OICA, global motor vehicle sales amounted to 92.72 million in 2023 compared to 82.87 million in 2022.
  • Hence, the aforementioned factors are expected to influence the growth of base oil in the engine oil segment over the forecast period.

Asia-Pacific to Dominate the Market

  • Asia-Pacific is expected to dominate the global market. With the growing consumption of lubricants from various sectors in countries like China, India, Japan, and South Korea, the usage of base oil is increasing in the region.
  • According to the data published by the International Trade Administration, China's demand for automotive lubricants is expected to reach 5.19 billion liters in 2026, registering a CAGR of 5.41% during the 2021-26 period. It is expected to drive the demand for base oils in the country.
  • Similarly, according to the data published by the National Bureau of Statistics, China's industrial output grew by 4.5% year-on-year in March 2024. The slowdown of operations in the manufacturing, utilities, and mining sectors from September 2023 to December 2023 restricted the overall Y-o-Y growth of industrial output.
  • In India, strong growth in vehicle population (12% Y-o-Y growth in vehicle sales in 2023) and increasing industrial activity (5.7% on an annual basis in February 2024) are expected to drive the demand for base oils during the forecast period.
  • Additionally, in Japan, various large-scale lubricant manufacturers are relying on long-term supply contracts to meet the domestic base oil demand. For instance, in October 2023, Idemitsu Kosan Co. Ltd signed an MoU to secure a long-term stable procurement of group III base oil.
  • As a result, the above-mentioned factors are projected to substantially influence the base oil market in Asia-Pacific during the forecast period.

Base Oil Industry Overview

The base oil market is fragmented in nature. The major players (not in any particular order) include Exxon Mobil Corporation, Saudi Arabian Oil Co. (Aramco), PetroChina, Chevron Corporation, and China Petrochemical Corporation (SINOPEC).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Drivers
    • 4.1.1 Rapid Industrialization in Asia-Pacific
    • 4.1.2 Growing Automotive Production and Sales
  • 4.2 Restraints
    • 4.2.1 Declining Demand for Group I Base Oils
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.4.5 Degree of Competition

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size in Volume)

  • 5.1 Type
    • 5.1.1 Group I
    • 5.1.2 Group II
    • 5.1.3 Group III
    • 5.1.4 Group IV
    • 5.1.5 Other Types (Group V and Bio-based Base Oils)
  • 5.2 Application
    • 5.2.1 Engine Oils
    • 5.2.2 Transmission and Gear Oils
    • 5.2.3 Metalworking Fluids
    • 5.2.4 Hydraulic Fluids
    • 5.2.5 Greases
    • 5.2.6 Other Applications (Process Oils, Turbine Oil, Compressor Oil, Circulating Oils, etc.)
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 Asia-Pacific
      • 5.3.1.1 China
      • 5.3.1.2 India
      • 5.3.1.3 Japan
      • 5.3.1.4 South Korea
      • 5.3.1.5 Malayisa
      • 5.3.1.6 Indonesia
      • 5.3.1.7 Vietnam
      • 5.3.1.8 Thailand
      • 5.3.1.9 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.2 North America
      • 5.3.2.1 United States
      • 5.3.2.2 Canada
      • 5.3.2.3 Mexico
    • 5.3.3 Europe
      • 5.3.3.1 Germany
      • 5.3.3.2 United Kingdom
      • 5.3.3.3 France
      • 5.3.3.4 Italy
      • 5.3.3.5 Spain
      • 5.3.3.6 NORDIC Countries
      • 5.3.3.7 Turkey
      • 5.3.3.8 Russia
      • 5.3.3.9 Rest of Europe
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Colombia
      • 5.3.4.4 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle East and Africa
      • 5.3.5.1 Saudi Arabia
      • 5.3.5.2 South Africa
      • 5.3.5.3 United Arab Emirates
      • 5.3.5.4 Egypt
      • 5.3.5.5 Qatar
      • 5.3.5.6 Nigeria
      • 5.3.5.7 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 ADNOC (Abu Dhabi National Oil Company)
    • 6.4.2 Chevron Corporation
    • 6.4.3 China Petrochemical Corporation (SINOPEC)
    • 6.4.4 CNOOC Limited
    • 6.4.5 Exxon Mobil Corporation
    • 6.4.6 Formosa Petrochemical Corporation
    • 6.4.7 Gazprom Neft PJSC
    • 6.4.8 GS Caltex Corporation
    • 6.4.9 Indian Oil Corporation Ltd
    • 6.4.10 LUKOIL
    • 6.4.11 Nynas AB
    • 6.4.12 Petrobras
    • 6.4.13 PetroChina
    • 6.4.14 PETRONAS Lubricants International
    • 6.4.15 Philips 66 Company
    • 6.4.16 Repsol
    • 6.4.17 Saudi Arabian Oil Co. (ARAMCO)
    • 6.4.18 Sepahan Oil Company
    • 6.4.19 Shandong Qingyuan Group Co. Ltd
    • 6.4.20 Shell PLC
    • 6.4.21 SK Innovation Co. Ltd
    • 6.4.22 Total Energies

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Innovation in the Field of Renewable Base Oils
  • 7.2 Recycling of Base Oils