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市場調査レポート
商品コード
1521874
医薬品価格調査ツール:市場シェア分析、産業動向&統計、成長予測(2024年~2029年)Pharma Pricing Research Tools - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029) |
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カスタマイズ可能
適宜更新あり
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医薬品価格調査ツール:市場シェア分析、産業動向&統計、成長予測(2024年~2029年) |
出版日: 2024年07月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 115 Pages
納期: 2~3営業日
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医薬品価格調査ツールの市場規模は2024年に16億4,000万米ドルと推定され、2034年には20億7,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024~2034年)のCAGRは4.80%で成長する見込みです。
複雑な医薬品価格設定に対する需要の高まりとバリューベースプライシングの採用拡大が、医薬品価格調査ツール市場の拡大を後押しすると予想されます。製薬業界では、医薬品価格設定の複雑化とバリューベースプライシング関連の課題が着実に増加しています。従来のコストベースの価格設定から脱却し、価値ベースの価格設定モデルを採用する製薬企業が増えています。これは、医薬品が患者や医療システムに提供する臨床的・経済的価値を考慮したもので、市場間での価格変動も含まれ、これらの価格は特定の患者集団、医療システム、決済意欲に左右されます。先発医薬品の薬価は、何十年もの間、一般的なインフレ率を上回るスピードで上昇し続けており、製薬企業は収益拡大のために、このような薬価の上昇にますます依存するようになっています。例えば、AARP公共政策研究所が2023年8月に発表したデータによると、上位25医薬品の現在の定価の半数以上が、米国で最初に発売されてから値上げされています。このように、医薬品は複雑な価格設定になっています。トップ医薬品の価格高騰は、医薬品価格調査ツールの需要に拍車をかけています。これらのツールは、メーカーが複雑な価格設定環境を乗り切り、十分な情報に基づいた意思決定を行うための力となり、予測期間における市場の成長を促進すると予想されます。
さらに、バリューベースプライシング(VBP)は、生産コストから、患者の転帰、コスト削減、社会的便益を向上させる薬剤価値の実証に重点を移しています。価格調査ツールは、この側面に関するデータの収集と分析を支援し、エビデンス別の価値提案を作成します。企業には、医薬品の価値(寿命の延伸、コスト削減)を測定・定量化するツールが必要です。実証された価値エビデンスに基づき、バリューベースプライシング(VBP)はデータに基づいたレポートを作成し、支払者との交渉をサポートします。例えば、2022年12月にJAMA Health Forumが発表した論文では、バリューベースプライシング(VBP)は費用対効果のベンチマークを満たすことに成功し、Quality-Adjusted Life-Year(QALY)あたり10万米ドルと15万米ドルを下回ることなく、得られる質調整生存年(Quality-Adjusted Life Year)の観点から提供される価値を価格に反映させました。メーカーが価値ベースの価格設定に注力することで、調査期間中、医薬品価格調査ツール市場の需要が増加しました。
複雑な医薬品価格設定に対する需要の増加やバリューベースプライシングの採用増加といった前述の要因から、同市場は今後も成長を続けると予測されます。
しかし、低開発国では、医療データのさまざまな側面における標準化の欠如や、医薬品価格調査ツールの導入と有効性におけるハードルが、予測期間における市場成長の妨げになると考えられます。
市販薬(OTC)は、医療用医薬品に比べて価格が手ごろで、製造が容易で、規制シナリオが緩やかであるため、調達に便利です。そのため、初期段階の調査や価格戦略のテストには魅力的です。一般に、OTC医薬品は安価で購入しやすいため、ほとんどの人がOTC医薬品を選んでいます。例えば、KFFのヘルス・トラッキングが2023年1月に発表したデータによると、成人の85%が処方薬の決済に医療保険を利用していると回答しており、成人の5人に1人が必要な処方薬を購入することが困難であると回答しています。このようなアプローチはOTC医薬品の需要につながり、予測期間における医薬品価格調査ツール市場の需要をさらに押し上げます。
市販薬は市場で容易に入手可能であり、価格感応度に関する消費者からの直接的なフィードバックにより、製薬企業はさまざまな価格設定モデルをリアルタイムで評価し、それに応じて戦略を調整することができます。規制当局や消費者から価格設定の透明性を求める圧力が高まっているため、企業は自社の市販薬の価格設定戦略を正当化する必要があり、堅牢な調査ツールの必要性が一層高まっています。例えば、2023年10月の欧州連合法によると、EMIRは店頭デリバティブ契約、中央取引参加者(CCP)、取引保管機関に関する規制を制定し、米国ピッツバーグで行われたG20の公約と整合させる。複雑で複雑な価格規制を遵守しなければならないという医薬品メーカーへの圧力の高まりは、専門的なツールや専門知識への需要を生み出し、予測期間中の市場拡大をさらに加速させると考えられます。
AIやビッグデータ分析のような新たな技術は、OTC価格設定の状況を一変させつつあります。企業はこれらのツールを活用することで、より深い洞察を得て、より多くの情報に基づいた価格決定を行うことができます。例えば、DataToBizによると、2023年5月の統計では、製薬業界は2025年までに創薬のAIに約30億米ドルを費やすとしています。これらのツールは、消費者行動、競合他社の価格設定、市場動向に関する貴重な洞察を提供し、メーカーが十分な情報に基づいた価格決定を行うのに役立ちます。ソフトウェアを開発するためのこうした新興国市場は、予測期間中に拡大すると考えられます。
したがって、価格感度の上昇やAI主導の分析といった市場勢力は、今後数年間成長を続けると予想されます。
北米は、研究開発費の増加、高い薬剤費負担、厳しい規制により、重要な市場を保持すると予想されます。北米の製薬会社は研究開発に多額の投資を行っており、頻繁な薬剤の上市と複雑な価格設定の検討につながっています。調査ツールは、さまざまな医薬品にまたがる多様な価格戦略を管理する上で極めて重要です。さらに、北米には医薬品の価格設定とマーケティングに関する厳しい規制があります。償還が治療成果に連動するバリューベースプライシングを推進する規制では、実世界での有効性と費用対効果を評価するための強固な分析が必要となります。このため、高度な価格調査ツールの需要が高まっています。
企業は、このような複雑な状況を乗り切り、法的要件を確実に遵守するために、高度な調査ツールを必要としています。北米の規制機関は価格設定の透明性をますます重視するようになっており、企業が価格戦略を分析し、正当性を主張し、伝達するためには、堅牢な調査ツールが必要です。米国では、連邦法とインフレ削減法の処方薬価格改革条項により、特定の連邦制度における価格制度が大幅に変更され、薬価と償還が大きく変化しています。例えば、Pharmacy Journal(MDPI)が2023年10月に発表した論文では、2022年インフレ抑制法(IRA)は、米国の製薬会社にとって一部の医薬品の収益性に大きな課題を突きつけています。同法はメディケアに価格交渉を直接行う権限を与え、過度な価格上昇に対してはリベートを義務付けるもので、影響を受ける製品の利益率を圧迫します。IRAには、メディケア薬価の引き下げを目的とした条項が含まれており、その中には、特定の高コスト医薬品や特定の高コスト医薬品に対する交渉の許可、過度な価格上昇分の差し戻しをメーカーに義務付けることなどが含まれています。同法は、メディケアに特定の医薬品の価格交渉を認め、製薬会社にはインフレ率を超える価格上昇分の払い戻しを求めています。したがって、IRAの価格交渉とインフレリベートは、医薬品価格に複雑さをもたらしています。そのため、医薬品価格調査ツールの需要が高まっています。これらのツールは、新たな状況を乗り切り、薬剤費について十分な情報に基づいた意思決定を行うために不可欠なものとなっています。
カナダ国民は、薬価の高騰により薬を購入するのに苦労しています。これは医療システムを圧迫しています。薬価調査ツールは、より手頃な治療法を見つけるのに役立ちます。これは、透明性と公正な価格設定に対する要求を高め、メーカーに価格決定を正当化するよう圧力をかけます。特許薬価レビュー委員会(PMPRB)のような政府機関は、国民の懸念に対処するため、より厳しい規制や価格統制を実施しています。例えば、カナダ政府が2023年5月に発表したデータでは、プリンスエドワード島(PEI)は州の医薬品保険を拡大し、島民が常用する医薬品のほぼ60%の自己負担額を削減し、州の高額医薬品プログラムへのアクセスを増加させました。このプログラムは、高齢者向け医薬品、家族向け医療給付金、ジェネリック医薬品、糖尿病治療プログラムの対象となる住民を対象に、一般的に処方される対象となる医薬品の自己負担額を5米ドルに引き下げるものです。これには、メンタルヘルス、心血管疾患、糖尿病の管理に使用される薬が含まれ、アイランド住民が常用する処方箋の約60%に相当します。薬剤クラス別のコスト負担の増加は、製薬会社にとって複雑な状況を生み出しており、製薬会社は薬価を引き下げ、市場の成長を高めるために、さらに専門的な価格設定手段を必要としています。
したがって、薬剤費の高騰や市場における薬剤承認のための政府による厳しい規制といった前述の要因は、予測期間中の市場の成長を促進すると予想されます。
医薬品価格調査ツール市場は、世界的と地域的に事業を展開する限られた企業の存在により、その性質上、適度に統合されています。競合情勢には、さまざまな医薬品の価格設定ツールに注力する国際企業や現地企業の分析、世界市場でのプレゼンスを拡大するための医薬品価格設定の分析などが含まれます。医薬品価格調査ツール企業には、IQVIA、Clarivate Analytics、Phamax、Wolters Kluwer N.V.、Veeva Systems、Avalere Health, LLC、Inpharmation、Elsevierなどが含まれます。
The Pharma Pricing Research Tools Market size is estimated at USD 1.64 billion in 2024, and is expected to reach USD 2.07 billion by 2034, growing at a CAGR of 4.80% during the forecast period (2024-2034).
The rising demand for the complexity of pharmaceutical pricing and the growing adoption of value-based pricing is expected to boost market expansion for the pharma pricing research tools market. The pharmaceutical industry has seen a steady increase in the complexity of drug pricing and value-based pricing-related challenges. Moving away from traditional cost-based pricing, pharmaceutical companies are increasingly adopting value-based pricing models. This considers the clinical and economic value a drug delivers to patients and healthcare systems, including variable pricing across markets, and these prices depend on specific patient populations, healthcare systems, and willingness to pay. Brand-name drug prices have been increasing faster than the rate of general inflation for decades, and drug companies have increasingly relied on such price increases for revenue growth. For instance, the data published by the AARP Public Policy Institute in August 2023 shows that more than half the current list prices of the top 25 drugs have hiked since their initial release in the United States. Thus, this creates a complex pricing landscape for pharmaceuticals. The increasing price hikes of top drugs fuel the demand for pharma pricing research tools. These tools empower manufacturers to navigate the complex pricing environment and make informed decisions that will be anticipated to drive the market's growth in the forecast period.
Furthermore, value-based pricing (VBP) shifts the focus from production cost to demonstrating drug value improved patient outcomes, cost saving, and societal benefits. Pricing research tools help collect and analyze data on this aspect, creating an evidence-based value proposition. Companies need tools to measure and quantify the value of their drugs (increase lifespan cost savings). Based on proven value evidence, value-based pricing (VBP) generates data-driven reports to support negotiations with payers. For instance, in an article published by JAMA Health Forum in December 2022, value-based pricing (VBP) successfully met cost-effectiveness benchmarks, with prices reflecting the value delivered in terms of quality-adjusted life-year gained, staying below USD 100,000 and USD 150,000 per Quality-Adjusted Life-Year (QALY). Manufacturers' focus on value-based pricing increased the demand for the pharma pricing research tools market over the study period.
Due to the aforementioned factors, such as the increasing demand for the complexity of pharmaceutical pricing and the rising adoption of value-based pricing, the market is expected to continue to grow in the coming years.
However, in underdeveloped countries, the lack of standardization in various aspects of healthcare data and hurdles in the adoption and effectiveness of pharma pricing research tools will hinder the market growth in the forecast period.
Over-the-counter (OTC) medications are more convenient to procure than prescription drugs because of their affordability, ease of production, and lenient regulatory scenarios. This makes them more attractive for early-stage research and testing of pricing strategies. Most people generally opted OTC drugs due to their less expensive and easy affordability. For instance, according to data published by KFF's Health Tracking in January 2023, 85% of adults reported using healthcare insurance to pay for their prescription drugs, and 1 in 5 adults reported difficulty affording needed prescription medicines. This approach leads to the demand for OTC drugs, further boosting the demand for the pharma pricing research tools market in the forecast period.
Over-the-counter drugs are readily available in the market, and direct consumer feedback on pricing sensitivity allows pharmaceutical companies to evaluate the different pricing models in real-time and adjust their strategies accordingly. Increasing pressure for pricing transparency from regulators and consumers requires companies to justify their OTC pricing strategies, further highlighting the need for robust research tools. For instance, according to European Union Law in October 2023, EMIR establishes regulations for over-the-counter (OTC) derivative contracts, central counterparties (CCPs), and trade repositories, aligning with G20 commitments made in Pittsburgh, United States. Increased pressure on drug manufacturers to comply with complex and involving pricing regulations creates a demand for specialized tools and expertise that will further increase the market expansion in the forecast period.
Emerging technologies like AI and big data analytics are transforming the OTC pricing landscape. Companies utilize these tools to gain deeper insights and make more informed pricing decisions. For instance, according to DataToBiz, in May 2023, statistics show that the pharma industry will spend around USD 3 billion on AI in drug discovery by 2025. These tools can provide valuable insights into consumer behavior, competitor pricing, and market trends, helping manufacturers make informed pricing decisions. These emerging technologies to develop software will expand the market in the forecast period.
Hence, market forces like rising price sensitivity and AI-driven analytics are expected to continue to grow in the coming years.
North America is expected to hold a significant market due to rising R&D expenditure, high drug cost burden, and strict regulations. North American pharmaceutical companies invest heavily in R&D, leading to frequent drug launches and complex pricing considerations. Research tools are crucial for managing diverse pricing strategies across various drugs. Additionally, North America has stringent regulations around pharmaceutical pricing and drug marketing. Regulations promoting value-based pricing, where reimbursement is linked to therapeutic outcomes, require robust analytics to assess real-world effectiveness and cost-effectiveness. This fuels the demand for advanced pricing research tools.
Companies require advanced research tools to navigate these complexities and ensure compliance with legal requirements. Regulatory bodies in North America increasingly emphasize pricing transparency, necessitating robust research tools for companies to analyze, justify, and communicate their pricing strategies. The United States drug pricing and reimbursement are undergoing significant changes, with federal legislation and the prescription drug pricing reform provisions of the Inflation Reduction Act significantly altering the pricing regime under certain federal programs. For instance, in an article published by Pharmacy Journal (MDPI) in October 2023, the Inflation Reduction Act of 2022 (IRA) poses a significant challenge to the profitability of select drugs for United States pharmaceutical companies. The act empowers Medicare to negotiate prices directly and mandates rebates for excessive price increases, compressing profit margins on affected products. The IRA includes provisions that aim to lower medicare drug prices, including allowing negotiations for certain high-cost drugs and certain high-cost drugs and requiring manufacturers to deduct excessive price increases. The law allows Medicare to negotiate prices on selected drugs and requires pharmaceutical companies to rebate price increases exceeding inflation. Hence, IRA's price negotiation and inflation rebates introduce complexities in drug pricing. This, in turn, fuels the demand for pharma pricing research tools. These tools become crucial for navigating the new landscape and making informed decisions about drug costs.
Canadians are struggling to afford medications due to high drug prices. This puts pressure on the healthcare system. Pharma pricing research tools can help find more affordable treatment options. This raises demand for transparency and fairer pricing, putting pressure on manufacturers to justify their pricing decisions. Government agencies like the Patented Medicine Prices Review Board (PMPRB) are implementing stricter regulations and price controls to address public concerns. For instance, in data published by the Government of Canada in May 2023, Prince Edward Island (PEI) expanded its provincial drug coverage to reduce copays for almost 60% of medications regularly used by Island residents and increase access to the provincial High-Cost Drug Program. This program reduces copays for commonly prescribed, eligible medications to USD 5 for residents covered under the seniors drug, the family health benefit, as well as the generic drug and diabetes drug programs. This includes medications used to manage mental health, cardiovascular disease, and diabetes and represents about 60% of prescriptions that Island residents use regularly. The rising cost burden of the drug class creates a complex situation for pharma companies, which will further need specialized pricing tools to lower drug prices and increase the market's growth.
Therefore, the aforementioned factors, like the rising cost of drugs and strict regulations by the government for drug approval in the market, are anticipated to fuel the market's growth over the forecast period.
The pharma pricing research tools market is moderately consolidated in nature due to the presence of limited companies operating globally as well as regionally. The competitive landscape includes an analysis of international and local companies that focus on the pricing tools for different drugs and an analysis of the pricing of drugs to expand their presence in the global market. The pharma pricing research tools companies include IQVIA, Clarivate Analytics, Phamax, Wolters Kluwer N.V., Veeva Systems, Avalere Health, LLC, Inpharmation, Elsevier, and others.