市場調査レポート
商品コード
1334479
日本の宅配便・エクスプレス・小包(CEP)市場規模・シェア分析- 成長動向と予測(2023年~2028年)Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Market Size & Share Analysis - Growth Trends & Forecasts (2023 - 2028) |
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日本の宅配便・エクスプレス・小包(CEP)市場規模・シェア分析- 成長動向と予測(2023年~2028年) |
出版日: 2023年08月08日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
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日本の宅配便・エクスプレス・小包(CEP)市場規模は2023年に203億1,000万米ドルと推定され、2028年には378億8,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2023-2028年)のCAGRは13.28%で成長する見込みです。
高品質な商品を全国に迅速に配送することが市場を牽引しています。さらに、倉庫やラストワンマイルへの製品配送における最先端技術の利用が市場を牽引しています。
過去20年間で、日本の流通チャネルは大幅に統合されました。消費財と工業製品の流通経路は全く異なります。限られたスペースと密集した都市人口のため、小規模小売店が消費者向け販売の主要な拠点となってきたし、今もそうです。その結果、小売店は限られた数量の製品を在庫することが多く、卸売業者は少量の製品を頻繁に納入することが求められます。このシステムは、対面でビジネスを行うことを好む日本の文化的嗜好や、人間関係における忠誠心や義務感によって維持されているが、この効率的でない流通システムのコストは、最終的な商品価格として消費者に転嫁されています。郊外型の「大型」小売店やeコマースの拡大は、このモデルに脅威をもたらしています。
パンデミック(世界的大流行)の影響で、多くの人々が実店舗よりもオンライン・ショッピングを好むようになる以前から(地元商店と現金決済を愛する日本では、高齢者層にとってはありえないことだと多くの人が考えていた)、日本のeコマースは過去10年間で驚異的な成長を遂げてきました。日本の平均的な家庭にはスペースがないため、大量に商品をストックすることができず、ほぼ毎日、必需品のために近くの店を訪れざるを得ないです。アマゾンや楽天のような大手eコマース・プラットフォームは、その広範な流通・配送ネットワークによって、近年大きな利益を上げています。
日本には、ラストワンマイルの宅配を中心とする、非常に強力なサービス文化があります。全荷物の約99%は自宅に送られ、配達員は最大4回トライすることができます。20%の失敗率で、これは運送業者にとって高いコストであり、小包の量が増えるにつれてそのコストは上昇することが予想されます。WEFによれば、東京23区のeコマース取扱量は2030年までに85%増加します。そのため、必要な配送車両の数は71%増加し、1台あたり25%の距離を運ばなければならなくなると予想されています。この増加は郊外にも影響します。この需要に対応するため、配送車両は51%増加すると予想されています。
空いているポジションを埋める現役世代の 促進要因が少なくなり、人口も高齢化しているため、日本は宅配需要の増加に対応するのに苦労するかもしれないです。意外なことに、日本にはすでに大規模な宅配ネットワークがあります。例えば、日本最大の宅配便事業者であるヤマトは、便利で望ましい場所に25万カ所以上の宅急便集荷拠点を設けています。東京では、住民の95%がヤマトのロッカーから徒歩5分圏内にいます。しかし、これらの宅急便受取場所は、主に宅急便の発送に利用されています。日本の居住者は、このサービスを他人に小包を送るだけでなく、より簡単に移動できるように自分宛に小包を送るためにも利用しています。例えば、旅行に持っていく荷物をホテルに直接送ったり、ゴルフクラブをコースに持ち込まないために、コースに行く前日にゴルフクラブを送ったりすることもできます。
これまでは、このような集荷・発送拠点はすべて紙ベースの手作業で行われていたため、時間がかかり、顧客にも迷惑をかけていました。ヤマトは、Next100計画に沿って、この体験をデジタル化し、その素晴らしいネットワークをフル活用するチャンスだと考えました。ヤマトはDoddleと協力し、PUDOアプリケーションのライセンスを取得し、ラベル印刷、保管のための小包整理、迅速な集荷、デジタル領収書などの機能を備えた、店頭でのプロセスをデジタル化し、スピードアップすることに成功しました。このサービスは8,000店舗に展開される予定で、OOHへの取扱量を増やし、すべてのeコマース・チャネルで高品質の顧客体験を提供し、宅配へのプレッシャーを軽減するというヤマトのNext100戦略の重要な要素となっています。
日本の宅配便・エクスプレス・小包(CEP)市場は断片的で競争が激しく、少数の企業が国際CEP市場の大半を占めています。市場は断片化されており、予測期間中は成長が見込まれます。日本のCEP市場の主要企業は、日本郵便、ヤマト、佐川急便です。注文処理と先端技術の利用が、市場における大手企業を棲み分けさせる主な要因となっています。オンタイムかつ迅速な配達は、事業所でのこうしたサービスを求めるすべての顧客にとっての必須条件です。
The Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Market size is estimated at USD 20.31 billion in 2023, and is expected to reach USD 37.88 billion by 2028, growing at a CAGR of 13.28% during the forecast period (2023-2028).
The quick delivery of high-quality goods across the nation is what drives the market. Furthermore, the use of cutting-edge technology in warehouses and product delivery to the last mile drives the market.
Over the last two decades, Japan's distribution channels have been significantly consolidated. Consumer goods and industrial products have very different distribution channels. Small retail stores have been and continue to be dominant points of consumer sales due to limited space and dense urban populations. As a result, retailers frequently stock limited quantities of a product, and wholesalers are required to deliver small amounts of a product more frequently. This system is maintained by the Japanese cultural preference for doing business face-to-face, as well as loyalty or a sense of obligation in relationships, but the costs of this less efficient distribution system are passed on to the consumer in the final price of the product. The expansion of suburban "big box" retailers and e-commerce is posing a threat to this model.
Even before the pandemic drove more people to prefer online shopping over brick-and-mortar (something many people thought unlikely for older demographics given the country's love affair with local shops and cash payments), Japanese e-commerce growth has been staggering over the last decade. Japan has a high density of small local stores and markets located throughout any urban city-a result of the average Japanese household's lack of space, which prevents many families from stocking up on products in large quantities and forces them to visit nearby shops for essentials on an almost daily basis. With their extensive distribution and delivery networks, major e-commerce platforms such as Amazon and Rakuten have made significant gains in recent years.
Japan has an incredibly strong service culture, which revolves around home delivery in the last mile. About 99% of all packages are sent to homes, and the delivery person can try up to four times.With a 20% failure rate, this comes at a high cost to carriers, a cost that is only expected to rise as parcel volumes increase. According to the WEF, e-commerce volumes in central Tokyo's 23 wards will increase by 85% by 2030. Because of this, the number of delivery vehicles needed is expected to go up by 71%, and each vehicle will have to go 25% further. This will increase traffic and carbon emissions by a lot.This increase will also affect suburban areas. To meet the demand, delivery fleets are expected to grow by 51%.
With fewer working-age drivers to fill open positions and an aging population, Japan may struggle to meet the increasing demand for home deliveries. Surprisingly, Japan already has a large out-of-home delivery network in place. Yamato, Japan's largest parcel carrier, for example, has over 250,000 TA-Q-BIN collection points in desirable and convenient locations. In Tokyo, 95% of residents are within a 5-minute walk of a Yamato locker. These points, however, are primarily used for outgoing C2C parcels. Japanese residents use this service not only to send parcels to others but also to send parcels to themselves for easier travel. A customer, for example, may ship their luggage for a trip directly to a hotel or even ship golf clubs to the course the day before their visit to avoid traveling with these items.
Until recently, all of these collection and sending points used paper-based manual processes, which was time-consuming and annoying for customers. Yamato has now seen the chance to make this experience digital and make full use of its impressive network, which is in line with its Next100 plan. Yamato collaborated with Doddle to license our PUDO application to digitize and speed up the in-store process, which includes features like label printing, parcel organization for storage, quick collection, and digital receipts. This service will be rolled out to 8,000 stores and is a key component of Yamato's Next100 strategy to increase volume into OOH, provide a high-quality customer experience across all e-commerce channels, and relieve pressure on home delivery.
The Japan courier, express, and parcel (CEP) market is fragmented and highly competitive, with a few players occupying the majority of the international CEP market. The market is fragmented, and it is expected to grow during the forecast. The major players in Japan's CEP market are Japan Post, Yamato, and Sagawa Express. Order fulfillment and the use of advanced technology have become major factors segregating big players in the market. On-time and fast delivery are the prerequisites for every customer demanding these services at their places of business.