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市場調査レポート
商品コード
1334479

日本の宅配便・エクスプレス・小包(CEP)市場規模・シェア分析- 成長動向と予測(2023年~2028年)

Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Market Size & Share Analysis - Growth Trends & Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 150 Pages | 納期: 2~3営業日

● お客様のご希望に応じて、既存データの加工や未掲載情報(例:国別セグメント)の追加などの対応が可能です。  詳細はお問い合わせください。

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日本の宅配便・エクスプレス・小包(CEP)市場規模・シェア分析- 成長動向と予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年08月08日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

日本の宅配便・エクスプレス・小包(CEP)市場規模は2023年に203億1,000万米ドルと推定され、2028年には378億8,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2023-2028年)のCAGRは13.28%で成長する見込みです。

高品質な商品を全国に迅速に配送することが市場を牽引しています。さらに、倉庫やラストワンマイルへの製品配送における最先端技術の利用が市場を牽引しています。

主なハイライト

  • ラストワンマイルの物流に関しては、この見通しが日本の配送業者に与える影響が懸念されます。コロナウイルスの流行が続く限り、オンライン・デリバリーの人気は衰えず、配達業者はますます時間通りの配達を迫られることになると思われます。また、この国は接客やホスピタリティの水準が高いため、配達のちょっとした遅れでも顧客に気づかれてしまいます。神奈川県横須賀市の配達員たちは、東京で記者会見し、疲労困憊するほど酷使されていると語っています。日本の人口は減少しています。パンデミックによって外国人労働者の数も大幅に減少し、人手不足はさらに深刻になっています。
  • 日本の国土の広さと効率的な物流部門の存在により、配送はより迅速かつ効率的に行われます。調査によると、日本のバイヤーは他の国のバイヤーに比べ、海外市場から購入する傾向が弱く、日本国内の宅配サービスを好む傾向がはっきりしています。バイヤーの品質に対する意識は、コストに対する関心よりも一貫して高いです。
  • プレーヤーは、リアルタイムで分析プラットフォームを提供し、サプライチェーンのネットワーク全体の製品と情報の流れを管理するソフトウェアを作ることに重点を置いています。このソフトウェアは、生産、在庫、調達、輸送を管理し、製品需要を監視することで、企業のサプライチェーン・オペレーションをより良く、より強固なものにすることを目的としています。企業のニーズに合わせて変更することが可能で、そのサブカテゴリーには、サプライチェーン・プランニング、輸送管理システム(TMS)、倉庫管理システム(WMS)、製造実行システムなどがあります。企業は、AI、ML、ビッグデータなどの新興テクノロジーの採用に注力しています。人工知能の使用は、より効率的で有利で信頼できるプロセスの開発を簡素化しました。モノのインターネット(IoT)などの技術は、透明性の高いサプライチェーンネットワークの維持を支援し、ひいては顧客の可視性、ロイヤルティ、信頼をもたらすのに役立っています。

日本のCEP市場動向

国内宅配便・小包サービスの成長が市場を牽引

過去20年間で、日本の流通チャネルは大幅に統合されました。消費財と工業製品の流通経路は全く異なります。限られたスペースと密集した都市人口のため、小規模小売店が消費者向け販売の主要な拠点となってきたし、今もそうです。その結果、小売店は限られた数量の製品を在庫することが多く、卸売業者は少量の製品を頻繁に納入することが求められます。このシステムは、対面でビジネスを行うことを好む日本の文化的嗜好や、人間関係における忠誠心や義務感によって維持されているが、この効率的でない流通システムのコストは、最終的な商品価格として消費者に転嫁されています。郊外型の「大型」小売店やeコマースの拡大は、このモデルに脅威をもたらしています。

パンデミック(世界的大流行)の影響で、多くの人々が実店舗よりもオンライン・ショッピングを好むようになる以前から(地元商店と現金決済を愛する日本では、高齢者層にとってはありえないことだと多くの人が考えていた)、日本のeコマースは過去10年間で驚異的な成長を遂げてきました。日本の平均的な家庭にはスペースがないため、大量に商品をストックすることができず、ほぼ毎日、必需品のために近くの店を訪れざるを得ないです。アマゾンや楽天のような大手eコマース・プラットフォームは、その広範な流通・配送ネットワークによって、近年大きな利益を上げています。

Japan Courier, Express, and Parcel(CEP)Market-IMG1

市場を牽引するラストワンマイル・サービスへの需要の高まり

日本には、ラストワンマイルの宅配を中心とする、非常に強力なサービス文化があります。全荷物の約99%は自宅に送られ、配達員は最大4回トライすることができます。20%の失敗率で、これは運送業者にとって高いコストであり、小包の量が増えるにつれてそのコストは上昇することが予想されます。WEFによれば、東京23区のeコマース取扱量は2030年までに85%増加します。そのため、必要な配送車両の数は71%増加し、1台あたり25%の距離を運ばなければならなくなると予想されています。この増加は郊外にも影響します。この需要に対応するため、配送車両は51%増加すると予想されています。

空いているポジションを埋める現役世代の 促進要因が少なくなり、人口も高齢化しているため、日本は宅配需要の増加に対応するのに苦労するかもしれないです。意外なことに、日本にはすでに大規模な宅配ネットワークがあります。例えば、日本最大の宅配便事業者であるヤマトは、便利で望ましい場所に25万カ所以上の宅急便集荷拠点を設けています。東京では、住民の95%がヤマトのロッカーから徒歩5分圏内にいます。しかし、これらの宅急便受取場所は、主に宅急便の発送に利用されています。日本の居住者は、このサービスを他人に小包を送るだけでなく、より簡単に移動できるように自分宛に小包を送るためにも利用しています。例えば、旅行に持っていく荷物をホテルに直接送ったり、ゴルフクラブをコースに持ち込まないために、コースに行く前日にゴルフクラブを送ったりすることもできます。

これまでは、このような集荷・発送拠点はすべて紙ベースの手作業で行われていたため、時間がかかり、顧客にも迷惑をかけていました。ヤマトは、Next100計画に沿って、この体験をデジタル化し、その素晴らしいネットワークをフル活用するチャンスだと考えました。ヤマトはDoddleと協力し、PUDOアプリケーションのライセンスを取得し、ラベル印刷、保管のための小包整理、迅速な集荷、デジタル領収書などの機能を備えた、店頭でのプロセスをデジタル化し、スピードアップすることに成功しました。このサービスは8,000店舗に展開される予定で、OOHへの取扱量を増やし、すべてのeコマース・チャネルで高品質の顧客体験を提供し、宅配へのプレッシャーを軽減するというヤマトのNext100戦略の重要な要素となっています。

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日本CEP業界の概要

日本の宅配便・エクスプレス・小包(CEP)市場は断片的で競争が激しく、少数の企業が国際CEP市場の大半を占めています。市場は断片化されており、予測期間中は成長が見込まれます。日本のCEP市場の主要企業は、日本郵便、ヤマト、佐川急便です。注文処理と先端技術の利用が、市場における大手企業を棲み分けさせる主な要因となっています。オンタイムかつ迅速な配達は、事業所でのこうしたサービスを求めるすべての顧客にとっての必須条件です。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

  • 分析手法
  • 調査フェーズ

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 現在の市場シナリオ
  • 技術動向
  • 政府規制
  • バリューチェーン/サプライチェーン分析
  • 日本の物流・倉庫市場の概要
  • 運賃概要(国内・国際輸送の平均単価、動向など)
  • CEP市場のサプライチェーン/バリューチェーン分析に関する洞察
  • 日本における3PL市場のスポットライト
  • リバースロジスティクスに関する洞察
  • COVID-19がCEP市場に与える影響(市場および経済への短期的・長期的影響)

第5章 市場力学

  • 促進要因
  • 抑制要因
  • 機会
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者・買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第6章 市場セグメンテーション

  • 宛先別
    • 国内
    • 海外
  • ビジネス別
    • B2B(企業間取引)
    • B2C(企業対消費者)
  • エンドユーザー別
    • サービス(BFSI(銀行、金融サービス、保険)などを含む)
    • 卸売・小売業(eコマースを含む)
    • ライフサイエンス/ヘルスケア
    • 製造業
    • その他のエンドユーザー

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Yamato
    • Sagawa Express
    • Japan Post
    • Seino Transportation
    • United Parcel Service
    • FedEx
    • DHL
    • Takuhai
    • TNT Express
    • Nippon Express Company
    • National Air Cargo

第8章 市場機会と将来動向

第9章 付録

  • マクロ経済指標(部門別GDP内訳、建設業の経済貢献など)
  • 資本フローに関する洞察(運輸・倉庫セクターへの投資)
  • eコマースと個人消費関連統計
  • 対外貿易統計(輸出入、品目別、国別)
  • 日本の人口統計(総人口、年齢・性別・都市・地域別人口など)
目次
Product Code: 71123

The Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Market size is estimated at USD 20.31 billion in 2023, and is expected to reach USD 37.88 billion by 2028, growing at a CAGR of 13.28% during the forecast period (2023-2028).

The quick delivery of high-quality goods across the nation is what drives the market. Furthermore, the use of cutting-edge technology in warehouses and product delivery to the last mile drives the market.

Key Highlights

  • When it comes to last-mile logistics, the impact of this outlook on Japan's delivery agents is concerning. As long as coronavirus outbreaks keep happening, online delivery will stay popular, and delivery agents will be under more and more pressure to make deliveries on time. The country also has high standards for customer service and hospitality, so even small delays in delivery are noticed by customers. It's not surprising that Japanese delivery drivers have formed a union to protest being overworked.Workers in Yokosuka, Kanagawa Prefecture, said they had been overworked to the point of exhaustion at a press conference in Tokyo. Japan's population is falling, which has been a problem for a long time. It has put a cloud over the country's economy and could hurt it.The pandemic also caused a big drop in the number of foreign workers, which has made the shortage even worse.
  • Speed of delivery is an important factor for Japanese shoppers, and one-day shipping is almost always the norm.Because of the country's size and the presence of an efficient logistics sector, deliveries can be made much faster and more efficiently. One interesting thing about Japanese customers is that they prefer to get their packages from the delivery driver instead of leaving them at the door.Studies show that Japanese buyers are less likely than buyers in other countries to buy from foreign markets, and there is a clear preference for delivery services within Japan.In the absence of this option, a reputable delivery service should suffice. Buyers consciousness of quality is consistently greater than their concern for the cost.
  • Players focus on making software that provides an analytics platform in real time and manages the flow of products and information across the network of the supply chain. The software is meant to make a company's supply chain operations better and stronger by managing production, inventory, sourcing, transportation, and monitoring product demand. It can be changed to fit the needs of the company, and its subcategories include supply chain planning, transportation management systems (TMS), warehouse management systems (WMS), manufacturing execution systems, and others. Players are focusing on adopting emerging technologies such as AI, ML, and big data. The use of artificial intelligence has simplified the development of more efficient, advantageous, and dependable processes. Technology such as the Internet of Things (IoT) aids in the maintenance of a transparent supply chain network, which in turn helps bring customer visibility, loyalty, and trust.

Japan CEP Market Trends

Growth in domestic courier and parcel services driving the market

Over the last two decades, Japan's distribution channels have been significantly consolidated. Consumer goods and industrial products have very different distribution channels. Small retail stores have been and continue to be dominant points of consumer sales due to limited space and dense urban populations. As a result, retailers frequently stock limited quantities of a product, and wholesalers are required to deliver small amounts of a product more frequently. This system is maintained by the Japanese cultural preference for doing business face-to-face, as well as loyalty or a sense of obligation in relationships, but the costs of this less efficient distribution system are passed on to the consumer in the final price of the product. The expansion of suburban "big box" retailers and e-commerce is posing a threat to this model.

Even before the pandemic drove more people to prefer online shopping over brick-and-mortar (something many people thought unlikely for older demographics given the country's love affair with local shops and cash payments), Japanese e-commerce growth has been staggering over the last decade. Japan has a high density of small local stores and markets located throughout any urban city-a result of the average Japanese household's lack of space, which prevents many families from stocking up on products in large quantities and forces them to visit nearby shops for essentials on an almost daily basis. With their extensive distribution and delivery networks, major e-commerce platforms such as Amazon and Rakuten have made significant gains in recent years.

Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Market - IMG1

Increase in demand for last-mile services driving the market

Japan has an incredibly strong service culture, which revolves around home delivery in the last mile. About 99% of all packages are sent to homes, and the delivery person can try up to four times.With a 20% failure rate, this comes at a high cost to carriers, a cost that is only expected to rise as parcel volumes increase. According to the WEF, e-commerce volumes in central Tokyo's 23 wards will increase by 85% by 2030. Because of this, the number of delivery vehicles needed is expected to go up by 71%, and each vehicle will have to go 25% further. This will increase traffic and carbon emissions by a lot.This increase will also affect suburban areas. To meet the demand, delivery fleets are expected to grow by 51%.

With fewer working-age drivers to fill open positions and an aging population, Japan may struggle to meet the increasing demand for home deliveries. Surprisingly, Japan already has a large out-of-home delivery network in place. Yamato, Japan's largest parcel carrier, for example, has over 250,000 TA-Q-BIN collection points in desirable and convenient locations. In Tokyo, 95% of residents are within a 5-minute walk of a Yamato locker. These points, however, are primarily used for outgoing C2C parcels. Japanese residents use this service not only to send parcels to others but also to send parcels to themselves for easier travel. A customer, for example, may ship their luggage for a trip directly to a hotel or even ship golf clubs to the course the day before their visit to avoid traveling with these items.

Until recently, all of these collection and sending points used paper-based manual processes, which was time-consuming and annoying for customers. Yamato has now seen the chance to make this experience digital and make full use of its impressive network, which is in line with its Next100 plan. Yamato collaborated with Doddle to license our PUDO application to digitize and speed up the in-store process, which includes features like label printing, parcel organization for storage, quick collection, and digital receipts. This service will be rolled out to 8,000 stores and is a key component of Yamato's Next100 strategy to increase volume into OOH, provide a high-quality customer experience across all e-commerce channels, and relieve pressure on home delivery.

Japan Courier, Express, and Parcel (CEP) Market - IMG2

Japan CEP Industry Overview

The Japan courier, express, and parcel (CEP) market is fragmented and highly competitive, with a few players occupying the majority of the international CEP market. The market is fragmented, and it is expected to grow during the forecast. The major players in Japan's CEP market are Japan Post, Yamato, and Sagawa Express. Order fulfillment and the use of advanced technology have become major factors segregating big players in the market. On-time and fast delivery are the prerequisites for every customer demanding these services at their places of business.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

  • 2.1 Analysis Methodology
  • 2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Current Market Scenario
  • 4.2 Technological Trends
  • 4.3 Government Regulations
  • 4.4 Value Chain / Supply Chain Analysis
  • 4.5 Overview of Logistics and Warehousing Market in Japan
  • 4.6 Brief on Freight Rates (average.cost per parcel for domestic and international transport, trends, etc.)
  • 4.7 Insights on Supply Chain/Value Chain Analysis of the CEP Market
  • 4.8 Spotlight on 3PL Market in Japan
  • 4.9 Insights on Reverse Logistics
  • 4.10 Impact of COVID-19 on the CEP Market (short-term and long-term effects on the market, as well as economy)

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Drivers
  • 5.2 Restraints
  • 5.3 Opportunitites
  • 5.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 5.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 5.4.2 Bargaining Power of Consumers / Buyers
    • 5.4.3 Threat of New Entrants
    • 5.4.4 Threat of Substitute Products
    • 5.4.5 Intensity of Competitive Rivalry

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Destination
    • 6.1.1 Domestic
    • 6.1.2 International
  • 6.2 By Business
    • 6.2.1 B2B (Business-to-Business)
    • 6.2.2 B2C (Business-to-Consumer)
  • 6.3 By End-User
    • 6.3.1 Services (includes BFSI (Banking, Financial Services and Insurance), etc.)
    • 6.3.2 Wholesale and Retail Trade (including E-commerce)
    • 6.3.3 Life Sciences/ Healthcare
    • 6.3.4 Industrial manufacturing
    • 6.3.5 Other End-Users

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Overview (Market Concentration and Major Players)
  • 7.2 Company Profiles
    • 7.2.1 Yamato
    • 7.2.2 Sagawa Express
    • 7.2.3 Japan Post
    • 7.2.4 Seino Transportation
    • 7.2.5 United Parcel Service
    • 7.2.6 FedEx
    • 7.2.7 DHL
    • 7.2.8 Takuhai
    • 7.2.9 TNT Express
    • 7.2.10 Nippon Express Company
    • 7.2.11 National Air Cargo *

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

9 APPENDIX

  • 9.1 Marcroeconomic Indicators (GDP breakdown by sector, Contribution of construction to economy, etc.)
  • 9.2 Insights on Capital Flows (Investments in the Transport and Storage Sector)
  • 9.3 E-commerce and Consumer Spending-related Statistics
  • 9.4 External Trade Statistics - Export and Import, by Product and Country
  • 9.5 Demographics of Japan (Total Population, Population Breakdown by Age, Gender, City/Region, etc.)