表紙:コンシューマー向け特殊用途ロジックIC市場- 成長、動向、予測(2022年~2027年)
市場調査レポート
商品コード
1135807

コンシューマー向け特殊用途ロジックIC市場- 成長、動向、予測(2022年~2027年)

Consumer Special Purpose Logic IC Market - Growth, Trends, and Forecasts (2022 - 2027)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 120 Pages | 納期: 2~3営業日

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コンシューマー向け特殊用途ロジックIC市場- 成長、動向、予測(2022年~2027年)
出版日: 2022年10月13日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

コンシューマー向け特殊用途ロジックIC市場は、予測期間(2022年~2027年)にCAGR6.1%が見込まれています。

コンシューマー向け電子機器分野におけるスマートフォンやタブレットの利用拡大が、特殊用途ロジックICの需要を押し上げ、コンシューマー向け特殊用途ロジックICの世界市場を前進させると予想されます。

主なハイライト

  • さらに、低価格のスマートフォンへの需要とインターネットの普及が、世界の特殊用途ロジックIC市場を前進させる。特殊用途ロジックICの世界市場は、エレクトロニクス以外の産業におけるロジックICの使用拡大により成長しています。アウディやトヨタ自動車などの大手自動車メーカーが、自動車に搭載する電子デバイスの要求や提供を進めており、これが世界の専用ロジックIC市場を牽引しています。
  • 経済産業省によると、2021年の日本国内におけるロジックICの生産額は約1,305億円と推定されています。金属酸化膜半導体集積回路(ロジックIC)は、金属酸化膜半導体集積回路(MOS IC)の一種です。このカテゴリーには、ロジックICの他に、マイクロコンピュータ、メモリーIC、雑多なMOS ICも含まれます。このような膨大な生産額は、特定用途向けロジックICの成長機会を創出します。
  • GSMAによると、GCC諸国における5Gの利用率は、2025年までに世界平均(15%)よりも若干高くなり(顧客5G導入率16%)、主に政府やモバイル技術パートナーの支援を受け、モバイル事業者が牽引します。さらに、5Gの契約数は中東・北アフリカ地域で1億2962万件に達する見込みです。5Gの普及に伴い、コンシューマー向けICの需要は大きく伸びると予想されます。
  • また、COVID-19のパンデミックや在宅勤務のシナリオにより、世界各地のコンシューマー向け電子機器市場の特定セグメントの需要が高まっています。世界のさまざまな市場において、PCやノートPCの需要が大幅に増加しています。さらに、ゲーム機やフィットネス機器も、パンデミック時に記録的な売れ行きを見せました。例えば、2020年には、世界的に教育用PCの需要が高まり、ノートPCのASPが低下しました。PCの利用時間は、主要な利用カテゴリーで大幅に増加し、世帯あたりのPC台数も増加しています。
  • 一方、半導体工場では、製品の歩留まりを確保するために、工場内の雰囲気やウェーハを搬送するための専用ボックス(FOUP:Front Opening Unified Pods)に大量の液体窒素を必要とします。また、IC基板は薄く、特に厚さ0.2mm以下の基板では突起物などで変形しやすいです。そのため、基板の反りや厚みを制御するための基板シュリンク、積層パラメータ、積層位置決め装置などのブレークスルーが必要です。

主な市場動向

技術の急速な進歩が市場の成長を牽引すると予想される

  • ARとVRの急速な普及は、ゲーム業界を変革し、XR市場にさらなる機会を生み出しています。いくつかの企業は、強固な市場牽引力を得るために、製品やソリューションの急速な開拓を行っています。例えば、最近、VRヘッドセットOculus Questは、ハンドトラッキング機能を追加することでVRシステムを改良し、VRユーザーが指を使ってVR世界を操作できるようにする可能性があります。
  • ゲーム、テレビ、電子機器、キオスク端末、医療、3D彫刻、エンジニアリング、医療専門家、デザイナー、広告主、そして身体に制限のある人たちまでもが、ジェスチャーベースのコンピューティングを採用するようになっています。ジェスチャーベースのゲームは、標準的なゲーム機以外にも人気が高まっており、青少年向けの教育用ゲームに採用されるケースも増えてきています。例えば、「Magic Touch Math」は、ユニークなジェスチャー画で算数を教えることに重点を置いた初めてのゲームです。このように、ジェスチャーによる認識は、従来のゲーム以外の分野でも採用される可能性があります。
  • Snapchatのレポートによると、2025年までに世界の全人口の約75%、スマートフォンユーザーのほぼ全員がAR技術を頻繁に利用するようになり、そのうち15億人以上のユーザーがミレニアル世代になると予想されているそうです。GSMAのMobile Economy China 2021によると、中国では2025年までに約3億4,000万台のスマートフォン接続が増加し、中国本土では15億台、香港では1230万台、マカオでは190万台、台湾では2570万台と10接続中9台まで普及が進むとされています。
  • さらに、ソニーによると、2021年6月のPlayStation 4コンソールの世界販売台数は1億1568万台に達しました。さらに、「プレイステーション2」は、北米と欧州で5,000万台以上を含む1億5,768万台の世界販売台数を記録し、世界で最も人気のあるゲーム機となりました。
  • 有機EL技術は、画質の大幅な向上が期待され、コンシューマ向けディスプレイの革新的な新しい演出の可能性を持っています。デジタルディスプレイやスクリーンの未来形として歓迎されることも多いです。例えば、2022年4月、LGビジネスソリューションは、ダラスのAVI-SPLオフィスに、複数の曲面有機ELディスプレイで高精細面を形成した映像「Wave Wall」を発売・設置しました。このビデオウォールには、65インチのLGインタラクティブ・デジタル・サイネージボードが設置され、道案内情報を提供しています。技術の絶え間ない進歩と家電製品の普及が相まって、研究対象市場の成長を後押ししているようです。
  • 経済協力開発機構(OECD)の調査によると、2025年までにコンピュータを保有する世帯数は12億6,247万世帯に増加すると予想されています。コンピュータを1台以上保有する家庭はコンピュータ世帯と呼ばれます。このようなコンピュータの普及率の大幅な増加は、市場参加者が標準ロジックICの製品ポートフォリオを拡大し、さまざまな地域でプレゼンスを拡大し、市場シェアを拡大するための機会を創出することになります。

高い成長が期待されるアジア太平洋地域

  • 中国国家統計局によると、2022年4月の中国の完成品コンピュータ生産台数は約3266万台です。さらに、電子情報技術省によると、インドにおけるコンピュータハードウェアの生産額は、2020年度にはおよそ2150億インドルピーでした。2021年度には2200億インドルピーに上昇すると予想されています。このようなコンピュータ生産への莫大な支出は、現地のコンピュータメーカーやコンシューマー向け特殊用途ロジックICメーカーにとって、製品ポートフォリオを拡大する機会を創出することになります。
  • インドなどの新興国は、2013年以降、データ通信コストの低下を目の当たりにしています。このため、スマートフォンの利用者が増えています。ASSOCHAMによると、同国のスマートフォンユーザー数は2017年の約4億6800万人から2022年には8億5900万人に倍増し、CAGR12.9%を記録すると予想されています。
  • また、2021年5月時点で、グーグルは、手頃な価格のスマートフォンを作る取り組みについて、パートナーのリライアンス・ジオと密接に関わり、プロジェクトの作業が進行中であることを発表しています。同社は以前、2020年にJio Platformsの株式7.7%を33,737カロールインドルピーで取得し、エントリーレベルの手頃なスマートフォンを共同開発する商業契約をJio Platformsと締結していました。このような製品開発により、研究開発型市場が成長し、各社が市場シェアを拡大する機会が生まれると考えられます。
  • 日本は、チップの供給を確保し、世界のチップ不足に対処するため、金融優遇措置を通じて海外企業を誘致することを目指しています。日本は海外から大量の半導体を輸入しており、国内でこの技術のサプライチェーンを構築したいと考えています。例えば、2021年6月、日本はTSMCと国内でチップ技術を開発するための370億円の半導体研究プロジェクトに調印しました。日立ハイテクなど約20社の日本企業がTSMCと共同でプロジェクトを進め、日本政府が費用の半分強を負担する予定です。
  • また、インド政府が7万6,000ルピーの半導体・ディスプレイ製造政策を打ち出したことも、アジア市場の成長をさらに後押しするものと期待されています。インド電子情報技術省(MeitY)は、2022年1月からインドに製造工場を設置する企業の申請受付を開始しました。アジア太平洋地域における半導体製造エコシステムの活発化は、研究市場に有利な機会を提供すると予想されます。

競合情勢

コンシューマー向け特殊用途ロジックIC市場は、Qualcomm Inc.、NXP Semiconductors NV、Texas Instruments Inc.、Infenion Technologiesなどの重要なプレーヤーが存在する中程度の断片化した市場です。製品イノベーション、コラボレーション、買収は、市場参加者が頻繁に採用する手法の1つです。また、IC製造プロセスの進歩に伴い、多くのアプリケーションに対応するため、新たな業界参加者が市場でのプレゼンスを拡大し、新興国での企業基盤を拡大しています。

  • 2022年2月- 新しい地政学的、技術的ダイナミクスが世界の半導体ビジネスを変える中、ドイツと日本の半導体材料サプライヤーは台湾での存在感を強化し続けています。工業技術研究院(ITRI)のコンサルティングディレクターによると、台湾半導体製造会社(TSMC)が新しい技術を導入し続けているため、日本とドイツの工場は業界における自らの競争力を高めるためにTSMCとの協力を求めています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査対象範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 マーケットインサイト

  • 市場概要
  • 産業の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 技術スナップショット
  • バリューチェーン分析
  • COVID-19が市場に与える影響評価

第5章 市場の力学

  • 市場促進要因
    • Bluetooth、Wi-Fi、NFCなどの通信技術の進歩
    • スマートフォンやノートPCの普及率の上昇
    • 半導体の小型化
  • 市場抑制要因
    • アプリケーションの増加による設計の複雑化
    • 製品の進化に伴う需要への影響
  • 市場機会
    • モノのインターネットと人工知能の進化

第6章 市場セグメンテーション

  • セグメンテーション- 地域別
    • 中国
    • 日本
    • 台湾
    • インド
    • 世界のその他の地域

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Qualcomm Inc.
    • NXP Semiconductors NV
    • Texas Instruments Inc.
    • Microchip Technology Inc.
    • Infenion Technologies Ag
    • Broadcom Inc.
    • STMicroelectronics NV
    • Toshiba Corporation
    • Renesas Electronics
    • Marvell Semiconductor, Inc.
    • Intel Corporation

第8章 投資分析

第9章 将来展望

目次
Product Code: 91305

The Consumer Special Purpose Logic IC Market is expected to witness a CAGR of 6.1% during the forecast period (2022-2027). The growing use of smartphones and tablets in consumer electronics segment is driving up demand for special purpose logic ICs, which is expected to move the global market for consumer special purpose logic ICs forward.

Key Highlights

  • Furthermore, demand for low-cost smartphones, combined with increasing Internet penetration, propels the worldwide special purpose logic IC market forward. The global special purpose logic IC market is growing due to the increasing use of logic ICs in industries other than electronics. Leading automotive businesses like Audi and Toyota are progressively requesting and offering electronic devices incorporated into their vehicles, driving the worldwide special purpose logic IC market forward.
  • According to Ministry of Economy, Trade and Industry Japan, In 2021, the value of logic integrated circuits (ICs) produced in Japan was estimated to be around JPY 130.5 billion. Metal oxide semiconductor integrated circuits (Logic ICs) are a form of metal oxide semiconductor integrated circuit (MOS IC). This category also includes microcomputers, memory ICs, and miscellaneous MOS ICs, in addition to logic ICs. Such huge production value will create aopportunity for the Special purpose logic IC to grow.
  • According to GSMA, the usage of 5G in GCC states will be slightly higher (16% customer 5G adoption) than the global average (15%) by 2025, mainly driven by governments and mobile operators with the support of mobile technology partners.​ Moreover, number of 5G subscriptions is expected to reach 129.62 million in Middle East and North African regions. With the increase in the adoption of 5g the demand for consumer special purpose IC will observe significant growth.
  • The COVID-19 pandemic and work from home scenarios have also boosted the demand for certain segments in the consumer electronic market across the globe. In various global markets, demand for PCs and laptops witnessed a significant surge. Furthermore, gaming consoles & devices and fitness consumer devices witnessed record-break sales during the pandemic. For instance, in 2020, lower notebook ASPs were recorded, resulting from higher demand for consumer education PCs globally. Time spent on PCs has increased dramatically across all major usage categories, as well as the number of PCs per household.
  • On the flip side, semiconductor fabs require vast amounts of liquid nitrogen to maintain the atmosphere within the facility and within specialisedsealed boxes known as front opening unified pods, or FOUPs, that are used to transport the wafers in order to assure optimal yield in the completed product.​ Further, IC substrate is thin and can easily be deformed, especially in protruding cases, when a board is less than 0.2mm thick. In order to overcome the difficulties, breakthroughs have to be made, in terms of board shrinking, lamination parameters, and layer positioning systems, in order to control substrate warpage and lamination thickness. ​

Key Market Trends

Rapid Advancements in Technology is Expected to Drive the Market's Growth

  • The rapid adoption of AR and VR is transforming the gaming industry, creating more opportunities for the XR market. Several companies are making rapid developments in their products and solutions to gain robust market traction. For instance, recently, the Oculus Quest VR headset improvised its VR system by adding a hand tracking feature, which may enable the VR users to use fingers to manipulate the VR worlds.​​
  • Gaming, TVs, electronics, kiosks, medical, 3D sculpting, engineering, medical experts, designers, advertisers, and even those with physical limitations are all adopting gesture-based computing. Gesture-based gaming has grown in popularity beyond standard gaming consoles, and it is increasingly being used in instructional games for youngsters. Magic Touch Math, for example, is the first game to focus on teaching arithmetic with unique gesture drawings. As a result, gesture-based recognition can be employed in areas other than traditional gaming.​
  • According to a report from Snapchat, by 2025, around 75% of all the global population and almost all of the smartphone users will be frequent AR technology users, out of which more than 1.5 billion users are anticipated to be millennials. According to GSMA's Mobile Economy China 2021, China will be adding around 340 million smartphone connections by 2025, with adoption rising to 9 in 10 connections with 1.5 billion in Mainland China, 12.3 million in Hong Kong, 1.9 million in Macao, and 25.7 million in Taiwan.
  • Further, according to Sony, PlayStation 4 consoles worldwide sales reached 115.68 million in June 2021. Moreover, PlayStation 2 had record sales of 157.68 million units worldwide, including over 50 million units in North America and Europe, making it the most popular video game console globally.
  • OLED technology holds the promise of significantly enhanced picture quality, with the potential for innovative new consumer display presentations. It is often hailed as the future of digital displays and screens. For instance, in April 2022, LG Business Solutions has launched and installed a video "Wave Wall" with multiple curved OLED displays to form a high-definition surface at the AVI-SPL office in Dallas. The video wall features a 65-inch LG interactive digital signage board that provides wayfinding information. The continuous advancements in technology coupled with the increasing penetration of consumer electronics is likely to drive the growth of the studied market.
  • According to a survey conducted by Organisation for Economic Co-operation and Development, by 2025, the number of households having a computer is expected to increase to 1,262.47 million. Homes with at least one computer are referred to as computer households. Such huge increase in the computer adoption will create aopportunity for the market players to expand their standard logic IC product portfolio and expand their presence in different regions and increase their market share.

The Asia Pacific Region is Expected to Witness a High Market Growth

  • According to National Bureau of Statistics of China, China produced approximately 32.66 million completed computers in April 2022. Furthermore, according to Ministry of Electronics and Information Technology The value of computer hardware output in India was roughly INR 215 billion in fiscal year 2020. In fiscal year 2021, this is expected to rise to INR 220 billion . The value of computer hardware produced in the country has been steadily increasing.Such huge spending on the computer production will create an opportunity for the local computer and consumer special purpose logic IC manufacturers to expand their product portfolio.
  • Emerging nations, such as India, have witnessed a decline in data costs since 2013. This has increased the number of smartphone users. According to ASSOCHAM, the number of smartphone users in the country is anticipated to double from around 468 million in 2017 to 859 million by 2022, registering a CAGR of 12.9%.
  • Also, as of May 2021, Google announced that it is engaging closely with its partner Reliance Jio on the initiative of creating an affordable smartphone and the work is underway on the project. The company previously picked up a 7.7% stake in Jio Platforms for INR 33,737 crore in 2020 and had also entered into a commercial agreement with the Jio Platforms to jointly develop an entry-level, affordable smartphone. Product developments like these will create aopportunity for the studied market to grow and the enable the companies to expand their market share.
  • Japan aims to attract overseas companies through financial incentives to secure its chip supplies and address the global shortage. Japan imports significant semiconductors from overseas and wants to build a supply chain of this technology at home. For instance, in June 2021, Japan signed off on a JPY 37-billion semiconductor research project to develop chip technology in the country with TSMC. About 20 Japanese companies, including Hitachi High-Tech Corp., will work with TSMC on the project, with the Japanese government paying just over half of the cost.
  • Also, the move of the Indian government by announcing an INR 76,000 crore policy-push for semiconductor and display manufacturing is anticipated to further bolster the growth of the Asian market. The Ministry of Electronics and Information Technology (MeitY) in India started receiving applications from companies to set up manufacturing fabs in India from January 2022. The boost in semiconductor manufacturing ecosystem in the Asia Pacific region is expected to offer lucrative opportunities for the studied market.

Competitive Landscape

The Consumer Special Purpose Logic IC Market is a moderately fragmented market with the presence of significant players like Qualcomm Inc., NXP Semiconductors NV, Texas Instruments Inc., Infenion Technologies, etc. Product innovation, collaborations, and acquisitions are some of the techniques frequently employed by market players. Further, as the IC manufacturing process advances, catering to numerous applications, new industry participants are extending their market presence and expanding their corporate footprint in emerging nations.

  • February 2022 - As new geopolitical and technological dynamics alter the global semiconductor business, German and Japanese semiconductor material suppliers are continuing to strengthen their presence in Taiwan. According to the Consulting Director of the Industrial Technology Research Institute (ITRI), as Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) continues to implement new techniques, Japanese and German factories are seeking to collaborate with TSMC in order to improve their own competitive position in the industry.
  • December 2021- Samsung Electronics Co Ltd announced the merger of its mobile and consumer electronics divisions and the appointment of new co-CEOs in its significant reorganization since 2017 to streamline its structure and focus on increasing its logic chip business. In the July-September quarter, the mobile industry had an operating profit of JPY 3.36 trillion (USD 2.84 billion), compared to JPY 760 billion in consumer electronics.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power Of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power Of Buyers
    • 4.2.3 Threat Of New Entrants
    • 4.2.4 Threat Of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity Of Competitive Rivalry
  • 4.3 Technology Snapshot
  • 4.4 Value Chain Analysis
  • 4.5 Assessment of the Impact of Covid-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Advancements in communication technologies like Bluetooth, Wi-Fi, and NFC
    • 5.1.2 Increasing penetration of smartphones and laptops
    • 5.1.3 Miniaturization of Semiconductors
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Increasing Design Complexity with Increasing Applications
    • 5.2.2 Constant Evolution of Products Influencing Demand
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Advancements in Internet of Things and Artificial Intelligence

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 Segmentation - By Geography
    • 6.1.1 China
    • 6.1.2 Japan
    • 6.1.3 Taiwan
    • 6.1.4 India
    • 6.1.5 Rest of the world

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Qualcomm Inc.
    • 7.1.2 NXP Semiconductors NV
    • 7.1.3 Texas Instruments Inc.
    • 7.1.4 Microchip Technology Inc.
    • 7.1.5 Infenion Technologies Ag
    • 7.1.6 Broadcom Inc.
    • 7.1.7 STMicroelectronics NV
    • 7.1.8 Toshiba Corporation
    • 7.1.9 Renesas Electronics
    • 7.1.10 Marvell Semiconductor, Inc.
    • 7.1.11 Intel Corporation

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK